Jump to content

Tvistesak - gammel seilbåt - tenningsbryter - hva er normalt?


tobixen

Recommended Posts

Jeg har muligens en tvist på gang ifbm en motorreperasjon som gikk litt galt for seg. Mekanikeren lot tenningen stå skrudd til venstre da han forlot båten, med det resultat at magneten for å dekomprimere motoren nå er istykkersvidd. Mekanikeren hevder at han ikke gjorde noe galt ("jeg tok ut nøkkelen, skrudde av hovedstrømsbryteren og da skulle jo alt være OK"), og at jeg må betale fullt ut for ekstrareperasjonen. Derfor lurer jeg litt på (med utgangspunkt i at motoren er fra 1978 - Bukh DV10) ...

 

1) Er det normalt med en egen posisjon på tenningen for å skru av motoren, som bare skal brukes midlertidig? (Jeg kan ikke huske at det var noe slikt på forrige båten jeg hadde, og jeg har definitivt aldri sett noen biler som har egen posisjon på tenningsnøkkelen for å kvele motoren - men nå har jeg heller ingen erfaring med dieselbiler fra 1978).

 

2) Er det normalt å ikke ha noen fjærbelastning på en slik midlertidig posisjon på tenningsnøkkelen? (Jeg husker på forrige båt, der var det ingen fjærbelastning på startmotorfunksjonaliteten. Det var faktisk praktisk fordi jeg også måtte bruke startgass for å få motoren i gang - den båten hadde i likhet med denne båten startnøkkelen plassert ute i cockpit, på god avstand fra motoren).

 

3) Er det normalt at nøkkelen kan tas ut mens den står i andre posisjoner enn rett opp?

 

4) Er det normalt å ha en hovedstrømsbryter i nærhet til tenningsnøkkel? (forrige båten min hadde definitivt ikke noe slikt, og heller ikke den båten jeg har nå)

 

5) Er det normalt å ha en bryter for valg av hvilken batteribank som skal lades opp av laderegulatoren i nærhet til tenningsnøkkelen (det har jeg - men motoren kan (rettelse - kunne) både startes og slukkes selv om denne bryteren står på 0.

 

(Jeg skulle mene at det enten skyldes grov inkompetanse eller skjødesløshet at tenningsnøkkelen ble etterlatt i venstreposisjon - men jeg aner jo ikke hva som er normalt der ute, dersom det bare er min båt som er veldig sær tar jeg det på egen kappe som "hendelig uhell". Jeg anser det som totalt usannsynlig at noen andre kan ha tatt seg ombord og skrudd tenningen til venstre. Båten lå fortøyd akkurat slik jeg forlot den, og med strøm og lader koblet til akkurat slik jeg forlot det, så det er også totalt usannsynlig at noen skulle ha tyvlånt båten, kommet tilbake og latt nøkkelen stå til venstre. Man har vel reklamasjonsrettigheter ved kjøp av slike tjenester? Dette ble gjort hvitt fra et profesjonelt firma ... AS tilogmed, ikke enkeltmannsforetak)

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Uten at jeg helt vet så virker dette som om det har blitt koplet feil både her og der fra tidligere eiere eller mekanikkere.

Det er normalt at når man skrur av hovedstrømsbrytere så er strøm både til motor og resten av båten stengt fra batterier. Du skal ikke kunne starte motor.

Det er normalt at om stoppsolinoiden er strømstyrt + så er nøkkel fjærbelastet (Den blir aktivisert ved at en elektromagnet får strøm.

Det er normalt at den tåler å stå med spenning på da en del solinoyder virker motsatt. Denne var klein eller at den får for høy spenning.

 

At en mekanikker som gjør en jobb ombord tar ut en tenningsnøkkel /skrur av hovedstrømmsbryterene og forlater skuta er helt vanelig. At han da kan belastes for at motor og tenningsnøkkel /hovedstrømsbryter er feilkoplet ombord det er etter min mening helt feil.

 

Det strømanlegget ombord burde ettersees av en fagmann og utedres så ikke skuta en dag tar fyr!!!!!!

 

Håper dette ordner seg i minnelighet og forståelse :yesnod:

 

Lykke til

 

Hilsen en som har jobbet i bransjen i mange år

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Det går også alarm hos meg om tenning står på, normalt det. Forrige båt hadde ikkje det.

Men kutter man strøm med hovedbryter så blir det stille, og man er trygg. Din hovedbryter kutter antagelig ikkje strøm til motor (ellers hadde vel magnet for dekompressjon ikkje stått på til den røk)

 

Mange motorer har fjærbelastet trykknapp for å stoppe motor. Det burde du bygget om til.

 

Motor skal ikkje kunne startes når vendebryter står på "0". Slik bryter fungerer også som hovedstrømsbryter. Her står man fritt til å koble som man vil, men hensiten med slik vender er å kunne velge batteri for start eller forbruk, og samtidig lading. Det kan høres ut som det er sammenkoblet og kanskje regnes som ein batteribank ombord hos deg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Men kutter man strøm med hovedbryter så blir det stille, og man er trygg.

Alarmen kunne høres på lang vei da jeg kom til båten et par dager senere ... (stakkars naboer)

 

Din hovedbryter kutter antagelig ikkje strøm til motor (ellers hadde vel magnet for dekompressjon ikkje stått på til den røk)

Jeg har aldri ansett det for å være en "hovedstrømsbryter" - jeg har en vribryter innombords for å koble ut startbatteriet.

 

Det er meget mulig at ting har vært modifisert; det jeg særlig reagerer på er at det er feite ledninger fra generator til plusspolen på forbruksbatteriet, mens all lading går via forbruksmåler i sikrings/bryterskapet, og relativt tynne ledninger dit. Slik assymmetri gir ikke mening (jeg tok det opp med arbeiderene fra "batteribilen", men de så ikke noe problem i dette - nå har jeg imidlertid målt at det er et såpass signifikant spenningstap der at jeg sterkt vurderer å få gjort noe med dette).

 

Motor skal ikkje kunne startes når vendebryter står på "0". Slik bryter fungerer også som hovedstrømsbryter. Her står man fritt til å koble som man vil, men hensiten med slik vender er å kunne velge batteri for start eller forbruk, og samtidig lading. Det kan høres ut som det er sammenkoblet og kanskje regnes som ein batteribank ombord hos deg.

Vrir jeg bryteren til "1+2" parallellkobles start- og forbruksbatterier; "1" og "2" lader hhv startbatteri og forbruksbatteri, 0 lader ingenting. Det fulgte med en liten laminert huskelapp da jeg kjøpte motoren, der står det bl.a. at båten aldri skal kjøres med denne bryteren i null-posisjon - der har jeg av og til syndet og helt glemt bryteren i nullposisjon, men så langt har det tilsynelatende ikke ført til noen skader.

 

Jeg har foreløbig ikke full oversikt over det elektriske anlegget, men får ta en runde og se om jeg forstår opplegget, og se om det kan kobles slik at båten ikke kan startes/stoppes når bryteren står i 0-posisjon.

Link to post
Share on other sites

Hvis en mekaniker forlater båten din mens den hyler og uler og skriker i alarmen sin (stakkars), og lar den ligge slik i dagevis, og det medfører skade, da synes jeg ihvertfall du er i gråsonen for en tvist.

 

Evt reparasjoner bør de som ett minimum ta på selvkost, de trenger ihvertfall ikke ha avanse på den jobben etter mitt syn.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg vil påstå at dersom mekanikeren med vilje og vitende forlater båten mens alarmen (som helt klart kommer fra tenningssystemet) piper, så er det grovt uaktsomt, og firmaet bør helt klart fullt ut ta ansvar for følgefeil.

 

Mekanikeren hevder at han selvfølgelig ikke forlot båten med noen alarm gående. Dersom han snakker sant, ref svarene over, skal jeg selvfølgelig ta dette på egen kappe. Det er veldig mystisk at denne alarmen plutselig skal ha forsvunnet da nøkkelen ble tatt ut eller da "hovedstrømsbryteren" ble satt til 0, for så plutselig å dukke opp igjen ... men det er kanskje ikke mer å grunne på.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel ikke noe valg annet enn å tro på at mekanikeren ikke har vært uaktsom nok til å forlate båten med alarmen pipende - så jeg har nå sendt en epost på at jeg velger å kalle det et hendelig uhell og at jeg aksepterer ekstraregning på skifte av solenoid. Med forutsetning at motoren er klar til å brukes til helga - det er tross alt det viktigste :-)

Link to post
Share on other sites

Du bør vel få byttet tenningslåsen også, slik at du får fjærbelastet posisjon mot venstre (stopp) også.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Start burde kanskje vert koblet innom vender slik at du kan hente nødstrøm til start.

Den tok jeg ikke helt. Pr i dag kan motoren startes fra startbatteri uansett posisjon på vender. Det er også til en viss grad mulig å hente strøm fra forbruksbatteri ved å sette venderen på "1+2". I nødsfall lar motoren seg fint starte med håndsveiv.

 

Da er du også trygg på at dynamo ikkje skades av å starte selv om vender er på "0"

Enten bør null-posisjon koble ut startbatteriet helt, eller det burde ikke være mulig å skru bryteren til 0 i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Eg tenkte slik at både start og lading stres av vender. Dersom startbatteri er tomt så kan du vende over på forbruk og starte, uten av forbruk og start blir koblet sammen. Forøvrig litt vanskelig å sjå for seg kablingen din ut fra beskrivelsene , når man er vandt med andre løsninger ;-)

Tanken min er iallefall at du kanskje også burde sende lading til den bank du bruker frå.

"0" burde koble ut alle batterier ja.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I steden for å bytte nøkkelbryteren din, som du sier er langt nede på prioritetslisten, burde du kanskje vurdere å kjøpe en fjærbelastet bryter som du kobler inn i steden. Skal du stoppe motoren klemmer du på bryteren. Når motoren stopper slår du av tenningen, og er sikker på at ingenting er utilsiktet innkoblet. Mye billigere løsning enn en ny tennings (nøkkel)bryter.

 

Slike akustiske alarmer kan ha litt problemer fra tid til annen. Jeg har opplevd på tidligere båter at den ikke har virket, for så etter en stund å slå inn med full kraft. Årsaken kan være en litt dårlig kontakt, eller fuktighet som på grunn av varmen tørker ut når strømmen stå på til alarmen.

 

Jeg har en følelse at du kanskje trenger noe mere kunnskap om strøm i båt. Jeg kan anbefale et lite hefte som jeg mener heter Strøm om bord, skrevet av Jon Winge. Boken kan bestilles her:

 

http://nelfo.no/Utdanning/Elforlaget/Elforlaget-Nyhetsarkiv/2013/Ny-utgave-av-Strom-om-bord-/

 

Jeg har ikke sett siste utgave av boken, men den tidligere har jeg lest igjennom, og den så forklarende og god ut. Jeg hadde ikke veldig mye nytte av den selv, men siden jeg er elektronikkingeniør var det ikke mye nytt å finne.

Redigert av Festina Lente IV (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Synes man tar litt langt på vei her. Dette er da ikke noe problem til vanlig, men er mer ett spørsmål om denne teknikeren har gjort noe han kan belastes for eller ei, noe TS allerede har konkludert med at han ikke vil gå videre med.

 

Under normale forhold fungerer jo dette, så jeg ville ikke overdrive tiltak for å forhindre det, og dersom tiltaket man vurderer er å koble start batteriet via bryter, for da å risikere at noen uforvarende kobler det fra mens dynamoen går, ja da har men jo fått seg en ny potensiell utstyrskiller i prosessen, og er kanskje i beste fall like langt ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

I steden for å bytte nøkkelbryteren din, som du sier er langt nede på prioritetslisten, burde du kanskje vurdere å kjøpe en fjærbelastet bryter som du kobler inn i steden. Skal du stoppe motoren klemmer du på bryteren. Når motoren stopper slår du av tenningen, og er sikker på at ingenting er utilsiktet innkoblet. Mye billigere løsning enn en ny tennings (nøkkel)bryter.

Sant nok, jeg vet jo hvor ledningen kommer inn til tenningsnøkkelen, så det er jo lett å koble den av og legge opp til en bryter.

 

Jeg har en følelse at du kanskje trenger noe mere kunnskap om strøm i båt.

Jeg leste mye om elektronikk som barn, jeg føler meg stødig i Ohms lov og ymse, men har nok sikkert fortsatt mye å lære - men vi lever jo i 2014, vet da søren om jeg har lyst til å ofre penger og hylleplass til mer offlineinformasjon ;-) Tja. Jeg skal vurderer den.

Link to post
Share on other sites

Under normale forhold fungerer jo dette, så jeg ville ikke overdrive tiltak for å forhindre det, og dersom tiltaket man vurderer er å koble start batteriet via bryter, for da å risikere at noen uforvarende kobler det fra mens dynamoen går, ja da har men jo fått seg en ny potensiell utstyrskiller i prosessen, og er kanskje i beste fall like langt ?

Det er koblet opp slik i dag - står bryteren på null, så lades ikke batteriene - men man får fortsatt strøm til startmotor og stoppsolenoid. Batteriene lades heller ikke dersom tenningsnøkkelen står i nullposisjon mens motoren går. Motoren er blitt startet og har gått flere ganger med bryteren i nullposisjon (ved uhell), og jeg har også kjørt motoren med tenningsnøkkelen i nullposisjon noen ganger (eksempelvis ved start vha startsveiv eller tjuvkobling når jeg har glemt nøklene). Ingenting har gått galt så langt.

Link to post
Share on other sites

Du har da potensiale av ikke bare å uforvarende å koble fra batteri mens motoren går, men faktisk også å glemme å koble batteriet til, før du starter, noe som vel er enda fortere gjort.

En dynamo som lader uten noe sted å levere strømmen kan fort bli ødelagt.

 

Vil derfor anbefale deg å skaffe og montere en slik sak før det går galt. Billig sikring som er montert i en håndvending .

 

http://sterling-power-norge.mamutweb.com/Shop/List/Dynamo-Vern/325/1

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du har da potensiale av ikke bare å uforvarende å koble fra batteri mens motoren går, men faktisk også å glemme å koble batteriet til, før du starter, noe som vel er enda fortere gjort.

En dynamo som lader uten noe sted å levere strømmen kan fort bli ødelagt.

Jeg tror aldri jeg har koblet fra batteriet mens motoren går, men jeg har skiftet stilling på bryteren. Da blir det jo fort noen millisekunder uten kontakt. Og ja, jeg har startet motoren opptil flere ganger (og kjørt motoren i lengre tid også) med bryteren i nullposisjon. Og dynamoen virker fortsatt ...

 

Vil derfor anbefale deg å skaffe og montere en slik sak før det går galt. Billig sikring som er montert i en håndvending .

 

http://sterling-power-norge.mamutweb.com/Shop/List/Dynamo-Vern/325/1

En stor motstand koblet over generatoren kan kanskje gjøre samme nytten?

 

Ellers burde man hatt noe som også ga lydalarm dersom det ikke var lading.

Link to post
Share on other sites

Med arbeid og alt ligger det på flere båtlapper. Vanskelig å få tak i deler også til en så gammel motor (påstås det), han har nå bestilt en del som "skal" passe fra Tyskland, med ekspresslevering og det hele, og med risiko for at delen kommer for sent for helga. Det er ikke noe problem for meg å stoppe motoren manuelt med dekompresjonshåndtak, men nå som delen er skrudd løs kan jeg naturlig nok ikke starte motoren, og det er jo en fordel å ha fungerende motor ombord når man skal ut og inn i marinaen, når det er vindstille, samt når man har frue og barn ombord ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...