guddal Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Ref en annen tråd jeg startet, uten mye respons. Jeg vurderer å kjøpe en Azimut 42, 2001 mod. Cat 3126 med 1800t. Har fått svar fra B.Løvjomås at de er "såvidt innkjørt". Hva mener andre om dette? For høyt timetall? Alternative båter fra forhandler ligger på 7-800t. Forhandleren der sier selvfølgelig til meg at 1800 er for høyt, og at jeg ikke får solgt igjen når den tid kommer.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Er ikke dette sekseren med ca. 7 liter volum og ca. 300 hk? I så fall brukt i en del dump trucks og bulldozers. Vil tro at du må gange timetallet med 10 før den kan begynne å nærme seg slitt. Og enda vil den trolig gå noen tusen timer til. Mye kommer naturligvis an på hvordan den er behandlet og kjørt. Det største problemet vi hadde med CAT den gangen jeg jobbet med dem på 80-tallet var at de ble stående og prompe på tomgang, det liker alle CAT dårlig. Vi hadde kampanje på at motorene var utstyrt med selvstarter som tålte 'tusenvis' av oppstarter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Timetallet er nok ikke problematisk ift driftssikkerheten på motorene isolert sett men det bør føre til et prisavslag. På fritidsbåt regnes "økonomisk levetid" til 10 år/ 1000 timer. Altså skal motorene garantert holde oppgitte ytelser og utslipp i dette timetallet uten større inngripen enn vanlig service. Selvfølgelig holder motorer vanligvis mye lenger men på motorer med høyt effektuttak er det ikke uvanlig å måtte overhale på 2500-5000 timer. Noen bør taes opp før dette også. Mange verft bygger da også båtene med motorer som går på 80-90% turtall i cruise og selv om motorene kunne holdt dobbelt så lenge kan gjerne problemer som gjengrodde varmevekslere, kondens, degraderte injektorer, mindre lekkasjer ol føre til økt slitasje eller motorskade. Vi sier derfor at timer ikke er noe problem for motorene men alder og mangelfullt vedlikehold. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Enig i det du skriver. Så vidt jeg husker fra marineavdelingen skulle motorene den gangen overhales på ca. 18 000 timer. Dette var klassede motorer som gikk i fiskebåter, ferger, lysmaskiner etc. Motorer som gikk i landdrift hadde vel kanskje større utfordringer med oljeskiftintervaller, filterskift med tette luftfiltre osv. Var nettopp borte i en klasset Volvo D6 på drøyt 400 hk som skal ha overhaling etter ca. 19 000 timer. Mulig jeg roter det til, men jeg tror det ikke. Det er lenge siden jeg var heftig involvert i motorbransjen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 I anleggsmaskiner skal vel disse overhales på noe over 70.000 timer i følge en kompis i Pon trur jeg han sa. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Nettopp, og selv om maskinene har mange timer igjen til overhaling eller utskifting må man gjerne regne med varmevekslere, aftecoolere, turboer og sånt må byttes/ overhales før hovedoverhaling. Ikke overraskende det på en 13 år gammel båt, det gjelder bare å ta det med i regnestykket. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Vil tippe du har rett i det ja, kompis sin lekker nå vann i sjøvannspumpa, men det var visst grei skuring. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Nettopp, og selv om maskinene har mange timer igjen til overhaling eller utskifting må man gjerne regne med varmevekslere, aftecoolere, turboer og sånt må byttes/ overhales før hovedoverhaling. CAT 3116/3126 slet vel en del med dårlige aftercoolere og kundene ble anbefalt å bytte disse til ny type. Sprekker i godset medførte at saltholdig luft ødela innsugsventiler og -seter. Sjekk med importøren om du har ny type aftercooler. Har du gammel type, sjekk innsugsventiler for rust med boroscope. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 I anleggsmaskiner skal vel disse overhales på noe over 70.000 timer i følge en kompis i Pon trur jeg han sa. 70.000timer før overhaling? Nei det stemmer nok ikke... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Jeg så på en 2002 AZ 39 i fjor med 2 cat 3126 på 355 hk som hadde gått ca 600 timer. Der var en del som ikke virket bra. Ene motoren fusket. Dvs droppet i turtall og stoppet et par ganger. Filtre var nye. En av motorene hadde tidligere begynnt å kaste ut kjølevann. Topp var byttet på splittet kostnad mellom eier og cat. Den andre motoren slet med varmgang over 2100 rpm. Dette på tross av nye impellere og sjøtemp på under 5 grader. Ingen boikkeringer på inntak/ slanger. Disse symptomene samt sjekk av hva varmevekslere, eksosbend etc kostet og dårlig tilgang til yttersider av motorer gjorde at jeg slo fra meg båten på tross av veldig god pris. Var og så på den 3 ganger og fikk kjørt den 2 av gangene. Siste gang skulle den være i orden etter verkstedbesøk grunnet problemene tidligere, men den gang ei. Søkte endel rundt og leste mye på den tiden da jeg vurderte denne båten. Det som gikk igjen var etter hukommelsen: varmgang (marginal kapasitet på kjølere), toppakning/ topplokk på enkelte årganger, dyre deler, støpefeil på blokk på noen tidligere årganger. Det var også spes nevnt dårlig holdbarhet på eksosbend som etter mange sin mening skyldes et design hvor turboen sitter lavt midt på siden av motor og bendet går opp og bakover slik at det allrid blir stående saltvann i bendet. Tærer det hull kan man få vann tilbake i turbo og evt inn i sylindre etter avstenging. Det som skinte gjennom var at mange med peiling på cat sa at 3116/3126 ikke går inn i historien med det beste ryktet. Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Øya Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Ja disse motorene. Timer og vedlikehold? Vedlikehold betyr vel å skifte slitedeler, passe på, ikke overbelaste og ta servicer. Noen sjanser skal man jo ta her i livet. Quote Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Også den gangen jeg jobbet der, slet CAT også med turboer. Originalturboene sotet igjen fordi motorene gikk med for lavt turtall/tomgangskjøring. Bytteturboene fra CAT hadde et skjær av katastrofe over seg (dårlig utført jobb, muligens). Det er nok en god del i det sap_2000 og DieselD anfører. Jeg jobbet mye mer med landmaskiner enn marine. Mitt marineengasjement begrenset seg til at jeg jobbet i reklamasjonsavdelingen en periode. Men som sagt, det er neppe timetallet som tar knekken på dem. Det er heller manglende vedlikehold/korrosjon/alder etc. Og vi hadde (ikke disse motorene) noen få reklamasjoner der vi egentlig ikke skjønte hva som hadde skjedd. Men noen ganger kom det inn motorer der vi måtte spa oljen ut av bunnpannen. Dessuten ble det tradisjonelt laget mange oppgraderinger/endringer. Der ikke alt var kompatibelt med andre versjoner. Så der skulle man holde tunga rett i munn. Når så mye negativt er skrevet, jeg har vært borte i motorer offshore som har gått siden 80-tallet, kun med et par overhalinger, og de har gått mye. Svært mange timer. 70 000 timer er nok ca. 50 000 timer over anbefalingen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
guddal Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Ang prisavslag, så selges denne båten privat. Alternativet nå er hos forhandler, ca samme årsmodell, pris ca 300 tusen mer. Båten er brukt mest som firmabåt med transport av kunder. Årlig service hos forhandler. Jeg tenker at 1800t jevnt bruk i Norge kanskje ikke er så mye verre enn 700t bruk og mer stilleligge i Middelhavet, over like mange år? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 (edited) Det er ikke timene som tar livet av en båtmotor. (Feil)Bruk, vedlikehold og tiden mellom hver gang den brukes er like relevant. Problemet er ofte det som henger utenpå motoren av mariniseringsutstyr som kan gi store konsekvenser for motor om noe svikter eller ikke blir vedlikeholdt/ ettersett på riktig måte. En varmgang pga delvis tette kjølere kan godt knekke en topp, og et opptæret eksosbend kan i dette tilfelle føre til sjøvann inn i turbo og sylindre. Moralen er at man må sjekke ting nøye så man vet hva man kjøper. Denne båten var ny i norge, én eier som hadde satt bort det meste av vedlikehold til verksted. Jeg så selv fakturaer på 50' - 150' hvert år. Mye tydet på restriksjon i kjøler, IC og eksosbend på denne. Gang 2 jeg var der var den nettopp kommet fra service og div feilsøking med en regning på 70k alene. Mao ingen garanti for tingenes faktiske tilstand og en problemfri fremtid. Selv verdsetter jeg en samvittighetsfull eier med litt innsikt som har fulgt opp vedlikeholdet selv høyere enn en som bare har satt bort ting til firmaer som ofte er flinkest til å skrive regninger. I etterkant er jeg glad for at jeg tok meg god tid og 3 flyreiser til andre siden av landet. Edited April 2, 2014 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Ved salg i fremtiden har antallet timer betydning for kjøper - typisk kan ikke kjøper så mye om overhaling eller ikke, og vektlegger antallet timer uavhengig om det er 'riktig' eller ikke. Men for 300' nærmer du det jo verdien av en motor, og får prisavslag ved kjøpet. Så da er det kanskje greit? Ved lik pris ville også jeg godt for den med minst timer, akkurat som jeg går for bilen med minst kilometer (selvom langkjøring ofte er bedre enn småkjøring). Men det er en grense hvor prisforskjellen blir stor nok. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 70 000 timer er nok ca. 50 000 timer over anbefalingen. Skulle stemmer bra med de CAT maskinene jeg har vært borti. Men det er anleggsmaskiner. Vil tro at CAT vil anbefale en TBO (time between overhual) som er mye lavere på marine maskiner laget til fritidsfartøy. Det har jo noe med klassing, utslippskrav etc. å gjøre. Dette er jo dessuten ofte lettest mulig maskiner med uttak av mest mulig effekt. Anleggsmaskinene er gjerne overdimensjonert, og det er tatt ut 100-200 HK mindre en hva motoren er god for. Så kjører de jevnt på ca 1350-1450 rpm, bortimot konstant foruten ved oppstart og før stans når de suller på tomgang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 (edited) Det som er felles for alle motorer benyttet i båter som står i opplag om vinteren: Det står seg i hjel, de går seg ikke i hjel. Edited April 3, 2014 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Det som er felles for alle motorer benyttet i båter som står i opplag om vinteren: Det står seg i hjel, de går seg ikke i hjel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Spesielt lever varmeveksler, intercooler og eksosbend et hardt liv hvis motoren står i månedsvis med saltvann i systemet uten å bli brukt. Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts