nomen Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Da var det min tur med å måtte reparere skrogskade. Når jeg skulle stoffe båten idag,oppdaget jeg en dråpe hengende under på kjølen.Jeg lurte på hva dette var så jeg smakte på væsken,og det smake frostvæske. Nå har det seg slik at det flyter frostvæske i bunn av kjølsvinet p.g.a søl ved skifte av eksosslange.Altså det er hull i båten. Begynte å slipe fra usiden,og det blir mer og mer deprimerende.Til slutt ser det slik ut- Jeg kommer ikke til fra innsiden,uten å måtte ut med motor og skjære vekk deler av batterikassen,så jeg håper på å ta dette utenifra. Det er mulig jeg klarer å få lurt inn en form for forskaling innenfra. Tar mer enn gjerne imot tips og råd her. Mine første spørsmål er: Er det for kaldt til å gjøre slikt ute enda? er kanskje 6-10 grader i skyggen. Jeg har spylt med høytrykk for å få vekk frostvæskerester,hvor lenge bør det tørke før støping påbegynnes? Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
snekko880 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Hei Nomen. Polyester herder ikke særlig godt i temperatur under 15 grader. Du kommer her bort i problemet med "sekundærlaminering", dvs. at du skal støpe ny polyester på allerede utherdet polyester. Dette svekker bindingen, og det er da svært viktig at du lager så stor anleggsflate som mulig for den nye støpen, dette gjør du ved å lage en lang "skrå". På bildet like under fingeren din har du en kant som er mye for skarp og vil lage for liten bindingsflate, slip denne ut, og slip i alle fall dobbelt så langt ut fra hullet som du har gjort her på bildet. Det viktigste av alt er å få den gamle polyesteren tørr, og fri for frostvæske rester. Frostvæske er emulgerbar med vann og vil la seg vaske bort. Etter sliping bør du vaske godt med aceton, den fortrenger fuktighet. Bruk gjerne varmluftpistol og vær 100% sikker på at du får vekk fuktighet, fuktighet er gift for polyester. Dersom du står utendørs må du ikke støpe hvis luftfuktigheten er for høy (55-60%RF) støp gjerne midt på dagen, da er luften ofte på sitt tørreste. Dersom du ikke sliper igjennom kjølen slik at det blir hull inn i båten så slipper du å forskale på innsiden. Begynn med å klippe til små matter som du fester midt i støpeområdet, så lager du gradvis større og større matter som dekker hullet og begynner å fylle skråkantene. Vær nøye med bruk av metallrulle,slik at du er sikker på at du får ut luft av laminatet. Når du begynner å nærme deg opprinnelig tykkelse ville jeg brukt kryssvevd matte som overlapper hele skadestedet med god margin, dette for å sikre så god vedheft som mulig. Dersom du får fatt i isopolyester, så er denne tettere for vanngjennomtrenging en vanlig polyester. Ikke støp mer en tre lag om gangen, da kan du få problemer med varmgang i herdeprosessen. Dersom det klaffer med været hvis du står ute, så bør du helst få tatt neste lag innen 48 timer. Før du begynner på neste lag, bruk et litt grovt sandpapir og rubb opp overflaten på det laget du støpte forrige gang, ha aceton på en fille og tørk vekk støvet før du begynner å støpe på igjen. Dette går helt fint, og er mye lettere i virkeligheten en det høres ut til i "bruksanvisningen" Lykke til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Polyester herder ikke særlig godt i temperatur under 15 grader. Du kommer her bort i problemet med "sekundærlaminering", dvs. at du skal støpe ny polyester på allerede utherdet polyester. Epoxy binder mye bedre til gammel polyester enn hvis du støper med ny polyester. Epoxy er noe dyrere enn polyester, men for et såpass lite område som dette blir det uansett ikke den store kostnaden. Kravet til temperatur i støpen er likevel noenlunde de samme Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Takk for tipsene så langt,ser for meg at temperaturen og luffuktigheten blir en utfordring,siden båten står ute. Med været som er varslet,blir det ikke noe støping i helga,får håper på neste helg. Skal bruke helgen på å slipe kanter og området rundt,skal også prøve å kappe med inn til skadestedet innenfra. Klarer jeg det,kan jeg lage ei foskaling å legge på utsiden. ISO polyester skal jeg nok få tak i,men hvis epoxy er bedre får jeg se meg om etter det isteden. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_K Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Begynn med å klippe til små matter som du fester midt i støpeområdet, Må bare få rette litt på deg her snekko880.. Må aldri klippe glassfibermatten til, denne skal rives til ønsket form. grunnen er at du får bedre vedheft mellom gammel og ny glassfiber når den rives. Klippes den får du en kant som lett kan løsne.. Dette har eg sett med egenerfaring.. En båt som det var klippede biter duk til å reparere en skade, det løsnet igjen når båten kom i sjøen.. Den ble tatt på land igjen og arbeidet ble gjort på nytt igjen, lagt revet duk i et større område. Holder den dag i dag Du kan se på prosjektet i signaturen min og nomen, der finner du rep av en tilsvarende skade Quote Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post Share on other sites More sharing options...
snekko880 Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Hei igjen.. Anders K har helt rett i det han sier om å rive opp matten, blir mye bedre avsluttninger slik.. Det er kun den vevde matten som må klippes. Epoxy binder mye bedre til gammel polyester enn hvis du støper med ny polyester. Epoxy er noe dyrere enn polyester, men for et såpass lite område som dette blir det uansett ikke den store kostnaden. Kravet til temperatur i støpen er likevel noenlunde de samme Epoxy er en lim og sikrer god vedheft, men.. epoxy er IKKE tiksotropisk og det kan bli litt køddete når du skal støpe under kjølen... da må du hele tiden jobbe mot tyngdekraften.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
selveste Njord Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Reparere hull i kjølen på glassfiber båt, tips mottas med takk, skriver du. Mitt tips det er å reparere både fra innsiden og utsiden, selv om det medfører at du må ta ut motoren. Det kan være fristende å reparere bare fra utsiden, fordi det innebærer mindre arbeid. Men det blir ikke på langt nær så bra som å reparere fra begge sider. Og når vi er på hundre favners dyp med hele familien og bikkja, ønsker vi vel en kjøl som er idiot sikker? Dernest er spørsmålet hvilket bindemiddel vi skal bruke til glassfiberen. Vi ønsker meget god vedheft til gammel polyester, samtidig ønsker vi et bindemiddel som er godt egnet for vertikal laminering. Mitt tips blir derfor en mellomting mellom epoxy og polyester. nemlig vinylester, f.eks Dion 9100-700. http://shop.textalk.se/se/article.php?id=19600&art=7268231 Dette er ingen fasit, bare et tips. Den faglige kvaliteten på jobben med hensyn på grunnarbeid, renhet, tykkelse, temperatur, i tillegg til alt annet, vil være av avgjørende betydning for kvaliteten på slutt-resultatet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Hei Nomen! Ser du har fått en rekke gode tips her, så dette går nok bra, ikke se svart på dette Jeg har reparert et par tilsvarende skader og gjorde det fra utsiden med godt resultat. Det ser ut som om du har kjøl på båten, og i tilfelle er det kanskje en langsgående trebjelke i kjølen. Uansett blir dette et knotestykke å reparere fra innsiden. Hvis det er en trebjelke på innsiden kan du slipe deg litt godt inn i den og legge på et lag langtrådet glassfibersparkel før du begynner å støpe. Da sikrer du at det ikke kommer fuktighet i støpen fra innsiden mens du holder på. Jeg reparerte min skade ute i 5 varmegrader med polyester som hadde stått i garasjen i 6 år (siden jeg støpte inn baugpropellen). Hadde egentlig ikke tenkt å bruke den, og var veldig skeptisk på utetemperaturen. Gjorde derfor et prøvestøp på ei akrylplate som jeg gjorde en mekanisk test på. Etter det var jeg ikke skeptisk lenger, det ble hel ved Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Sømanden Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 også er det viktig å bruke grov nok skive. google "zec k24" så ser du Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 google "zec k24" så ser du Prøvde det, da fikk jeg opp bilde av denne karen Mulig han er stiv i busta, men et alternativ kan være denne http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Rasprondell-16350/ Den rufser opp godt Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Takker for rådene,har slipt og skåret vekk all olje/vasstrukket glassfiber idag,hullet er nå ca 25 cm langt langs kjølen. Har skåret opp batterikassa innvendig slik at jeg nå kommer til fra innsiden,selv om det er pokker så langt ned,må henge på hodet for å rekke ned. Ringte han som støpte inn trustertunellen min,han syntes ikke det hørtes så værst ut,ikke noen sak å fikse dette. Han kommer for å befare og gi meg en pris på jobben,blir det ikke for dyrt,lar jeg han ta jobben med å støpe styrken og tette hullet. Så skal jeg heller ta det utvendige "finarbeidet" selv,for å spare noen kroner. Han bruker forresten vinylester,og dette er visst det som gir best heft til gammel glassfiber og som er minst kresen på temperaturen. Med snart 2 måneder båtpuss hittil + ca det samme før jul,må jeg inrømme at det begynner å dabbe litt av på entusiasmen,spesielt når det dukker opp en slik drittjobb som dette. Desverre er det slik når man kjøper noe brukt,man vet aldri hva man får. Får bare få det i orden,og komme igang med mer kos som polering,sliping og lakking av badeplattform ol. Så får vi se hva sommeren bringer av vær,hadde jo vært hyggelig å kunne tilbringe minst like mange timer i båten til kos som jeg har brukt på oppussing. Selv om jeg begynner å tvile:) Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
AQ140A Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Hei. For å få rette temp. I området ville jeg ha rigget opp en sol. 300w eller 500w. Da tørker du også opp. Sett den i passe avstand så du har ca. Romtemp. Istedenfor aceton ville jeg ha brukt styren Mtp. Bedre heft på gammelt skrog. Nb. Sørg for at alt skadet/delaminert fjernes. Lykke til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Har slipt litt mer idag,og laget forskaling av aluplate. Har lagt infravarmeren fra terrassen under,er en fin lunk på ca 20 grader der nå. Tør ikke å la den stå på om natta,men får den 8-10 timer på dagtid fremover børdet vel tørke opp. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sømanden Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Prøvde det, da fikk jeg opp bilde av denne karen Mulig han er stiv i busta, men et alternativ kan være denne http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Rasprondell-16350/ Den rufser opp godt pussig. fikk denne opp med en gang http://www.rent-a-cupra.de/product_info.php?language=en&info=p686_ZEC-Schleifscheibe-K24-125mm.html&XTCsid=db015b964cdc2ea8091470e9c26a3b41 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Hei, lurte på om resultatet av støpen ble bra og om det var vanskelig? Må gjøre det samme selv men kommer lett til innvendig og. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Posted June 9, 2014 Author Share Posted June 9, 2014 Resultatet ble etter hva jeg kan se bra,fikk en som driver med dette daglig til å ta det for meg. Pusset,sparklet og malte inn/utvendig selv. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.