Jump to content

Ny på sjøen, og trenger råd...


Landkrabba1

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny på både forumet, og med båt. Iallefall å kjøre båt selv!

 

Håper jeg kan ve om generelle råd hos dere :)

 

Båten er en liten 14f Askeladden med påhengsmotor med 10hk.

 

Selve KJØRINGEN av båten går greit. I flatt vann.

Bølger kjenner jeg at jeg ikke aner hvordan jeg bør/skal takle, og grunnet liten til ingen kunnskap er det også skummelt. Ingen god kombinasjon.

Jeg skjønner selvsagt at mange forhold spiller inn, vindretningen, bølgehøyde og hvordan bølgene arter seg, og sikkert mye som kommet med erfaring også!

 

Men kanskje noen likevel kan gi meg generelle "kjøreregler", kanskje ting å ha i bakhodet?

 

Hvordan bør jeg ta medstrøms bølger? Motstrøms?

Er det ting jeg burde vite? Jeg kjenner at skjener båten bittelitt blir jeg engstelig for bølgen opp i båten, miste kontroll, falle ut osv. Ingen god følelse med andre ord. Jeg trenger hjelp, og håper det er plass til ferskinger her!

Kjører foreløpig lite alene og får hjelp, men er jo noe ute alene også og trenger "verktøy" for å føle at jeg vet hva jeg gjør teknisk sett. Hvis det går an å gi noe svar på dette....

 

På forhånd takk!

Link to post

Hei Landkrabba velkommen til BP.

Det er mange ting som spiller inn, men et godt og velment råd er i allefall: BRUK VEST. Når det gjelder å "ta bølger" med en såpass liten og lett båt er det viktig å tenke på både bølgenes rettning og styrken og rettningen til vinden. Dersom du sitter helt bak i båten og bruker styrekulten på påhengsen, da er vekten av deg og motor og gjerne bensintank plassert helt bak i båten.

Hvis du da kjører mot bølgene for full maskin og samtidig har vinden imot... da kan du lett bli våt i ræven... ta ned farten i begynnelsen prøv å ikke kjøre over bølgene direkte mot vinden hvis denne er sterk.

Hvis du har en kjenning som har erfaring får du han/hun til å sitte seg lengre frem i båten, og ta imot gode råd.. lek med båten din til du føler deg trygg. Du når fort et nivå der du føler at ting sitter og følelsen av mestring kommer.. verdens beste følelse.. husk også på at: " Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært men ferdig..." og det gjelder oss alle.

Båten vil i nesten alle tilfeller tåle MYE mer av sjø og vind en føreren.. Lykke til :-)

Link to post

Om du sitter på tofta bak og kjører med å holde i rorkulten på påhengeren, så kan det ihvertfall være lurt å få noe vekt frem i båten, om mulig kan du ha bensintanken fremme, og feste denne med strekkstropper :-) Har også mye å si hvilken tilt(vinkel) du har påhengeren i, still inn påhengeren ett hakk om gangen utover til den begynner å gå litt for høyt med baugen på full fart og flatt vann(eller begynner å hoppe med baugen), deretter går du ett eller 2 hakk inn . Pleier være en god grunninstilling:-)

Link to post

Hei og velkommen på sjøen!

Jeg hadde selv en tilsvarende båt for mange år siden, og dette er mine erfaringer:

- båten er følsom for vektfordeling alle veier. Sørg for at både personer og utstyr er jevnt fordelt. Bagger etc bør du plassere foran.

- du har litt liten motor (men du er kanskje under 16 år?), 15-20 hk er å anbefale

- båten har relativt lavt fribord, sørg for å ta bølgene nokså forfra

- halvplan er ikke å anbefale, baugen reiser seg mye og du sitter lavt helt bak og mister både oversikt og styring

- ta alltid med ekstra bensinkanne

- bruk alltid vest i så liten og ustabil båt

- alle må sitte (stille) i båten under fart

- gjør seg kjent med båten ALENE en rolig dag med få andre båter og forsøk krappe svinger over egne hekkbølger i ulik hastighet for å lære deg hvordan båten oppfører seg

- kos deg på sjøen, ta det rolig og forsiktig og vis hensyn

- vær våken og uthvilt og edru når du fører båten

- unngå å kjøre i mørket (og kjør iallefall ikke fort etter mørkets frembrudd)

 

Jeg ønsker deg en alle tiders fin sommer på sjøen!

 

Nagel

Link to post

Velkommen på sjøen.

 

Ha på redningsvesten hele tiden, kjøp en oppblåsbar som er behagelig å ha på.

Få deg en vanntett pose/bag til mobilen, skulle du falle i vannet kan du høyst sannsynlig ringe et av nødnummerne, VHF radio er best, men mobil er bedre enn ingenting.

 

Les sjøvettreglene og tenk gjennom hva de betyr for deg, og husk de er ikke laget for moro skyld.

 

Beste hilsener,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post

Jeg har maken båt og samme motorstørelse som deg. Båten har veldig gode sjøegenskaper. Som det er nevnt lenger oppe i trådte, båten tåler mer enn deg.

Jeg kjenner jo ikke farvannet du ferdes i, men om du bruker som en regel at du ikke går ut i mer bølger og ikke kjører fortere enn at du føler deg trygg.

Som også er nevnt tidligere:

Bruk alltid vest

Sørg alltid for at båten ligger rett i vannet langskibs

Ha gjerne litt ballast i baugen, men ikke for mye. Det skal være et lite løft på baugen.

Av annet sikkerhetsutstyr må du ha en kanne bensin, øsekar og gjerne en bøtte, noe ekstra tau av god lengde, en dreg, årer med åregaffler og lær å ro om du ikke kan.

 

Jeg har grunnstillingen på motoren helt inne, da løftet i baugen fortsatt er for høyt.

 

Om du tar hensyn til vind og vær er det bare andre båter som kan lage farlige bølger. Det er langt mellom de båtførerene som tar hensyn til at du er ute med liten båt. Tenk på det når du passerer noen som er mindre enn deg. Sørg for at bølgene du lager ikke er større en bølgene som vinden lager.

Min måte og forholde meg til båtbøller på er å sørge for å ha en rømningsvei. Når de passerer meg i halvplan fire - fem meters avstand, kjører jeg unna til jeg får plass til å vende å ta sjøen i baugen. Har du plass nok er det bare å sette baugen mot sjøen. Når du skal møte sjøer, ta alltid sjøen i lav fart. Om sjøen smeller i båten kunne du kjørt saktere.

Du vil samle erfaring etterhvert. Har du mulighet så kan du tren litt i ferskvann. Der er det mindre båtbøller å forholde seg til.

 

Lykke til med båtlivet. Tenk sikkerhet, ta helst båtførerprøven om du ikke har. Du vil oppleve at det er mye kos i fjorten fot også.

Link to post

Velkommen til BP Landkrabba 1

 

En av de viktigste tingene ved manøvrering av båt er etter min mening å huske på at liten fart gjør liten skade. Ser altfor mange verdensmestre som andre irriterer seg over, inklusive undertegnene,når de skal fortøye eller i det hele tatt kommer i nærheten av andre båter. Ellers lykke til. Se og lær. Det kommer sikkert til å gå så bra så.

glek

Link to post

Tusen takk for en rekke gode svar, og takk for at det er lov å stille de "dumme" spørsmålene også. Ett sted må man starte, og man får ikke mer kunnskap om en ikke spør, sant? :)

 

Jeg får prøve å svare i den rekkefølgen jeg husker:

 

Bruker alltid vest, en ting er min sikkerhet, men det er også dette med å være et godt forbilde for barna også. Vi er såpass strenge at ingen går ombord før vesten er skikkelig på. (Bruker båt daglig, hele året).

 

Motor. Jeg tror vår lille motor er nok for øyeblikket. Jeg bruker båten 90% alene, eller med maks en person til. Med den vekten freser jeg opp til maks fart kun på flatt vann ennå. Jeg kjører kun så fort jeg føler jeg behersker og er trygg på. Mulig behovet for større kraft øker med erfaring. Med hele familien i ser jeg lett poenget. Da går det sakte. Men pytt. Sånn er det per dags dato :)

 

Jeg kjører mye med erfarne mennesker, men også på egenhånd. Rent teknisk kan jeg det jo, men det handler om å VITE at jeg kan det, være trygg på mine egne evner. Der er jeg ikke helt ennå, men det kan nok heller ingen lære meg, det må komme av erfaring. Med erfarne folk i båten er det jo jeg som styrer. Det bare føles tryggere.

 

I hovedsak er det dette med bølger. Jeg har kommet dit at jeg misliker bølger. Er redd bølger kanskje? Fordi jeg har en enorm respekt for det våte element. Har hatt noen episoder JEG har følt var nesten-falt-ut. Pga bølger. Trooor det var i utgangspunktet bare litt sjø, men en plutselig krapp bølge jeg burde sett.

 

Episode to som har gitt meg litt frykt, var uttaskjærs. Store bølgedaler. Riktignok lange, myke bølger. Erfaren-person som var med, fantes ikke engstelig. Fordi bølgene var myke. Jeg gjorde det, men kjørte igjennom helt kvalm av at jeg følte det var mer enn jeg mestret.

 

Jeg tror noe av denne frykten kommer av vannets temperatur akkurat nå. Faller man i vannet nå har man ikke lang tid på seg. På sommertid vil jo det være en komplett annen sak. Med vest og 15-20 grader har man andre forutsetninger.

 

På flatt vann føler jeg meg trygg. Jeg føler kontroll, kjenner skjær og grunner der jeg ferdes.

 

Det hele grunner ned til: hvordan ta bølger fatt på en trygg, effektiv og mest mulig stabil måte.

Noen forteller meg på skrå. (Vil ikke det øke sjansen for bølge i båten?)

Andre sier rett mot/med. (Mot: ustabil følelse, båten slår, våt opplevelse?)

(Med: blitt fortalt at jeg skal prøve å kjøre fortere enn bølgene så de ikke tar meg igjen. Men hva med baugen? Hvor langt ned i bølgen går den?)

 

Jeg ferdes på sørvest landet. Skagerak rett ut. Men i all hovedsak innaskjærs, men kommer ikke i land uten et lite strekk i åpen sjø. Og det er dette området som er guffent.

 

En annen ting jeg har fått råd i to retninger:

1: hold en sjektelengde fra land. Roligere sjø der enn lengre ut. Tryggere om noe skulle skje.

 

2: styr litt VEKK fra land. Bølgene slår tilbake. Vanskeligere manøvrering.

 

Logikk i begge påstander, resultat er full forvirring.

 

Ble mye dette, men ønsker meg liksom noen huskeregler å ha med meg, hvis noe slikt konkret finnes....

Link to post

Ligge rett i vannet/langskibs? Å ikke krenge?

Om det er hva som menes, så er vel cluet for meg mer HVORDAN unngå det...?

 

Tau: har tau i massevis, igrunn til fortøying, men tauet akter er vel en 15m (fortøyer i bøye).

 

Øsekar og bøtte: check

 

Bensinkanne: check

 

Vester til alle ombord og vel så det: check

 

Ro: nja, delvis. Kan vel om jeg må.

 

Vanntett pose til mobil var lurt. Takk for tips :)

Link to post

1: hold en sjektelengde fra land. Roligere sjø der enn lengre ut. Tryggere om noe skulle skje.

 

2: styr litt VEKK fra land. Bølgene slår tilbake. Vanskeligere manøvrering.

 

Hæ? En sjekte er 15-20 fot.... man ligger iallefall ikkje 4-6 meter fra land i brenningene.....

Bruk dødmannsline.

Styr der du skal, bruk gass og sving aktivt. Å kjøre båt innebærer årvåkenhet og ratting

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

En annen ting jeg har fått råd i to retninger:

1: hold en sjektelengde fra land. Roligere sjø der enn lengre ut. Tryggere om noe skulle skje.

 

2: styr litt VEKK fra land. Bølgene slår tilbake. Vanskeligere manøvrering.

 

Logikk i begge påstander, resultat er full forvirring.

 

 

Hei

 

Begge disse kan være riktige. Det kommer ann på om det blåser fra eller mot land, og om det er brådypt eller langgrunnt. Test det selv, på steder der du kommer til å ferdes ofte, på dager der det ikke er mer bølger en hva du føler du mestrer.

 

Ellers likte jeg rådet du fikk lenger opp, om å trene på egne hekkbølger en dag det er helt vindstille. De bølgene du lager selv blir aldri så store at det er noen som helst risiko for din egen båt. Kjør fram og tilbake og i ring og kjenn på hvordan båten oppfører seg i bølgene, og i hvilken retning det føles best å møte dem. Lykke til, og ikke minst, stå på! Det kan føles litt overveldende nå, men om du klarer å bli så erfaren at du føler deg trygg på egne vurderinger, tror jeg du vil finne ut at det å være på sjøen gir deg utrolig mye:-)

 

Ellers, bruk båten hovedsaklig når været er godt, og kjenn på gleden ved å være ute, framfor å fokusere for mye på det negative.

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post

Ligge rett i vannet/langskibs? Å ikke krenge?

Om det er hva som menes, så er vel cluet for meg mer HVORDAN unngå det...?

Om du har lastet båten skjevt vil fribordet være lavt på ene siden og forholdsvis små bølger kan komme ombord. Og store bølger fra andre siden kan tippe deg rundt.

Min erfaring med båttyper er at den tar sjøen veldig bra om den er lastet riktig. Det ser ut til at bølgen kommer ombord, men den har alltid gått under båten. Selv fra siden. Om du er ute i så store bølger at du kjører baugen inn i bølgen er du ute i for mye vær. Men løsningen kan være å ta bølgen et par streker på skrå. Man du skulle ikke vært der i utgangspunktet.

Du må holde deg unna der bølgene bryter. Der er det grundt og brytenede bølger kan komme ombord.

Link to post

Tusen takk for mange flotte svar folkens! Jeger så glad for at dere tar i mot en fersking, og svarer skikkelig på ting som sikkert er "dumme" spørsmål!

 

Jeg var ute en tur i går, møtte på, for meg ny utfordring. Der jeg MÅ gå rett frem pga en laaaang grunne på min høyre side, flere skavlpeskjær og grunner jeg ikke helt kjenner på venstre. Det jeg vet, er at holder jeg stø kurs rett frem unngå jeg dette. Bølgene kom da rett på min høyre side.

 

Jeg løste dette med svært lav fart, og forsøkte å rette baugen mot bølgene, eller iallefall ikke få dem rett i siden. Det gikk ok, men jeg følte det ikke komfortabelt. (Ikke store bølger, men jeg som er uerfaren, andre freste forbi meg).

 

Litt etter, når sjøen lå flatt igjen planet jeg, og følte STØRRE kontroll. Har dette en sammenheng? Bør jeg faktisk gi på MER gass i bølgene?

 

Hadde et tilfelle der jeg faktisk var bør ved å falle ut. Ikke alene da heldigvis men det var faktisk på samme sted. Kom en bølge større enn de andre jeg BURDE sett, sim var større enn snittet/krappere.

 

Når båten min oppleves stabil storkoser jeg meg. Men så fort jeg får den minste vipp øker pulsen. Jeg skjønner at jeg må vare gjøre det, for når jeg sitter på med andre finnes jeg ikke redd nemmelig.

Link to post

Jeg var ute en tur i går, møtte på, for meg ny utfordring. Der jeg MÅ gå rett frem pga en laaaang grunne på min høyre side, flere skavlpeskjær og grunner jeg ikke helt kjenner på venstre. Det jeg vet, er at holder jeg stø kurs rett frem unngå jeg dette. Bølgene kom da rett på min høyre side.

Jeg løste dette med svært lav fart, og forsøkte å rette baugen mot bølgene, eller iallefall ikke få dem rett i siden. Det gikk ok, men jeg følte det ikke komfortabelt. (Ikke store bølger, men jeg som er uerfaren, andre freste forbi meg).

Litt etter, når sjøen lå flatt igjen planet jeg, og følte STØRRE kontroll. Har dette en sammenheng? Bør jeg faktisk gi på MER gass i bølgene?

Hadde et tilfelle der jeg faktisk var bør ved å falle ut. Ikke alene da heldigvis men det var faktisk på samme sted. Kom en bølge større enn de andre jeg BURDE sett, sim var større enn snittet/krappere.

Når båten min oppleves stabil storkoser jeg meg. Men så fort jeg får den minste vipp øker pulsen. Jeg skjønner at jeg må vare gjøre det, for når jeg sitter på med andre finnes jeg ikke redd nemmelig.

Du må nesten bare prøve deg frem på hvor fort du bør kjøre. Du har et skrog som egentlig ikke er bygd for å plane. Så jeg opplever båten ustabil med planende fart. Da gjør den det bedre om den kan følge bølgene, selv om det blir mer bevegelse. Men bevegelsene blir langsommere og behageligere synes jeg. Et planene skrog har mer stabilitet når båten planer enn det båten din har når den planer.

Når du var nær ved å falle ut, sto du i båten? Jeg har vært ute i ganske store bølger, men jeg har aldri opplevd at jeg nesten faller ut. Da må båten være nær ved å kantre og da er du ute i for mye vær.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...