Jump to content

Tamd75p eller D6 Fordeler og ulemper


Birchwood 320

Recommended Posts

Det finnes custom stempler å få kjøpt/produsert etter ønske. Ikkje tale om at D6 eller nokon anna motor er så snevert konstruert at ikkje de er stabil mot vridning eller har god nok varmeavledning. Overdimmensjonsstempel er kanskje eit brutalt ord, men vi snakker om tideler her, ikkje noko brutalt i det. Det finnes også firma som legger på slitebelegg i sylindre om man har høyytelsesmaskiner.

Om D6 er så marginal som skissert så ville det fått katastrofale følger å åpne maskinrom for å inspisere varme motorer, og ved det slippe kald luft på blokka.

Joda, sikkert mye snacks å få kjøpt. Felles for disse og for andre kreative snarveier som blir lansert for å ikke måtte kjøpe ny blokk hvis uhellet skullle være ute, er at de ikke approberes av Volvo som en fullgod reperasjon. Vær sikker på en ting. Hadde det funnets fullgode reparasjonsmetoder hadde disse blitt lansert og approbert av Volvo. Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

D6 lages i kina av Dalian Deutz http://www.deutzdalian.com/en/docc/shengming.htm har vært der noen ganger å sett de, de er like som Deutz 6 syl industrimotor, blokk og topp, så bygger de videre i regi av volvo. Dette er mer eller mindre hemligstemplet info fra volvo at de lages i kina, de er redd for ryktet sitt. Men kval er som en vanlig tysk ind motor, disse går fint 20-30 tusen timer i industrisammenheng som gravere, traktorer osv..... God kvalitet på disse, men i båt har de et hardt liv ! Og de har ikke våte sylinderforinger, så disse kan ikke skiftes som på de gamle seriene.

Link to post
Share on other sites

Ikke lov å ta bilder i fabrikken. Men hvis du ser på hjemmesiden på linken over, ser du volvo logo der.

Men slapp helt av, kvaliteten på FAW Deutz Dalian er bra.De oppfyller volvos spesifikasjoner. Men det er nesten ingen som vet at volvo penta er Deutz kina motorer :-) Selv ikke importøren. Jeg har jobbet med dsse i 15 år nå .

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke lov å ta bilder i fabrikken. Men hvis du ser på hjemmesiden på linken over, ser du volvo logo der.

Men slapp helt av, kvaliteten på FAW Deutz Dalian er bra.De oppfyller volvos spesifikasjoner. Men det er nesten ingen som vet at volvo penta er Deutz kina motorer :-) Selv ikke importøren. Jeg har jobbet med dsse i 15 år nå .

Det jeg lurte på var bilder eller lignende av denne deutz motoren som du hevder har noe med D6 å gjøre?
Link to post
Share on other sites

Det er jeg ikke sikker på, men jeg tror ikke det, jeg ser bare d6 motorene ferdig montert, og de testes i benk før videresending. Har ikke sjekket hvor de går, da dette ikke er mitt felt på fabrikken. Dette er STOR fabrikk, lager masse motorer til andre merker også, 4 og 6 syl vannkjølt, og alle er Deutz grunnmotorer. Noen blir laget komplett ferdig der og sendes rett til montering til en annen lev, eller så blir de sendt nesten ferdig, slik som d6 blir gjort til andre underlev. De lager også FAW bussmotorer, som sitter i FAW bussene i kina, de bruker masse av dem der, men grunnmotoren er Deutz, noe man hører godt på den harde gangen.

Link to post
Share on other sites

ikke lov å ta bilder i fabrikken, vanlig praksis i alle fabrikker i kina. Men hvis du ser på hjemmesiden på linken over, ser du volvo emblemet. Det er det nærmeste jeg kommer. Men jeg tror jeg har bilde av meg ved inngangshallen til fabrikken, der er det noen motorer, men tror det er FAW bussmotor med automatkasse, men skal se etter om jeg finner det igjen, det er noen år gammelt det bildet

Link to post
Share on other sites

Om alle penta motorer lages der er det en pokker så effektiv fabrikk. Mtu har omtrent samme omsetning som vp, fabrikken i friedrichshafen har 6500 ansatte. Fabrikken i vara hadde inntil nylig 130. Pga brann i et annet anlegg er det nå økt til ca 200. Men av erfaring veit eg at det skal ikkje mye montering til for at man kan kalle en motor svensk, selv om delene kommer fra annre steder. Volvo eier en stor del av deuz og har en langsiktig avtale om leveranser av motorer i 3 til 6 liters klasse til volvo penta. D6e motoren er forøvrig ulik D6 marine på nesten alt med unntak av små detaljer. D6 blokken er nok utviklet spesielt for vp.

 

At de har valg en maksimal borring som gjør reperasjoner umulig er et valg som har gitt sjokkert mange, det blir diskutert på mange utenlanske fora.

Det er selvfølgelig folk som har reparert blokken. Problemet er at uansett reperasjons metode så vil blokka svekkes, spesielt ved å fore da foring må krympes inn og ha en viss tykkelse for å være stiv nok for å holde 180bar. Ein treng ikkje være rakettforsker for å skjønna at spenningane i resterande gods vil øke dramatisk. Personlig ville eg ha trodd at 0.5mm utborring og over dim stempel burde gå men sansynligvis bør ytelse reduseres ved en slik endring.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig, FAW Deutz fabrikken er verdensledende på motorproduksjon, og tyske Deutz ag fører ann her. Det jobber 8 stk tyskere der og 250 kinesere. Det produseres der kun for å være konkurransedyktige på pris og sikre overskudd i volvo kassa.

For å oppklare litt: Volvo Penta D6 har ingen ting til felles med Volvo D6B som er en lastebilmotor med 3,875" borring og 120mm slaglengde, delt topplokk med to ventiler per sylinder, støtstenger, pumpedyser.... Det er nok denne motoren du har sett i Kina.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

DEUTZ and VOLVO signed the strategic cooperation partner agreements in 1998. Volvo stopped manufacturing the diesel engines with displacement under 10 liters from the year of 2000,and adopted DEUTZ diesel engines to its products like trucks, passenger cars, construction machinery and gensets, etc.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det er kun d6 basemotor som lages i kina. På denne fabrikken lages kun 4 og 6 syl. Og de 6 syl motorene de lager der er kun de med minst volum. De større sekserene blir laget i Tyskland, og om disse er volvo grunnmotorer vet jeg ikke, men jeg har aldri hørt noe snakk om det. Men det er det sikkert andre som vet noe mere om.

Link to post
Share on other sites

Hej

Volvo Penta marinmotorer D4 och D6 produceras i Vara Sverige enligt Volvo Penta http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/our_company/production/vara/Pages/vara.aspx

 

Hälsningar Ove

Om man søker etter bilder fra monteringslinja der motorane blir montert i vara finner man svært få bilder. Samme søk på cummins, steyr, scania, mtu gir mange bilder frå monering av blokk stempler topper osv.

 

Har søkt på fleire måter uten å finna et eineste bilde frå motor produksjonen deira i Vara. Er det nokon som har vert på fabrikken eller har bilder derifrå?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...