Birchwood 320 Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Sitter enda å ser på båt. Men er det slik at en bør skygge unna feks 75p motorer om en kan. ? Er der stor forskjell i forbruk,støy,vedlikehold og driftsikkerhet på dei to? Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 (edited) Tror nok du først må vurdere hvorvidt du egentlig er i kjøpers marked for noe slikt som inneholder dette utstyret. Hvorfor ikke først finne korrekt båt i korrekt prisklasse og så ta den til en forhandler/motorservice for en gjennomgang? Forøvrig havner TAMD75P mellom D6 435 og D9 575. Den har derfor ingen avløser i VP systemet. Både D6 og D9 er motorer som markedsføres i dag i VP-systemet og ansees vel derfor som problemfrie utgaver uten større utfordringer. Edited April 5, 2014 by Chiefengineer (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 (edited) Jeg forstår ikke helt problemstillingen jeg. En 75p er jo en motor som man finner i båter fra 43-44 fot og litt oppover. En D6 finner man ikke i de samme båtene, da har de D9. Om forskjellen i forbruk på en 70-motor og en D motor skal være avgjørende for båtvalg så mener jeg du har feil fokus. Her må jeg si jeg støtter utsagnet til Chiefengineer: Finn en båt du liker i rett prisklasse og sjekk om det er et gunstig kjøp, er det slik så sjekk motoren(es) tilstand og la det avgjøre. Vedrørende støy så er monteringen(plassering/isolering) viktigere enn motoren og da blir det individuelt fra båt til båt. Edited April 6, 2014 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Princess P 42 er vel levert med begge de nevnte motorene. Og ut i fra Finn.no er D6 mest populære. Vil tro drivstoff kostnadene er lavere på D6, mens prisen på serviceintervaller er lavere på Tamd motoren. Her det totalpakken som bestemmer. Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Det er ingen grunn til å styre unna noen av de. De er begge noen av de mest ettertraktede motoriseringene både for båteieiere og båtbyggere. Kjør på, nå er vi spente på hva slags båt du ser på..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Vi ser på allt fra Rodman 44 med ips til Fairline Phantom 46/48. Feil fokus har eg no ikke når eg spør. Vi ser etter båter fra ca 2004 til 2014. Må spørre for å få vite. Kostnad på drift? Selvsakt betyr det noe for en nyskjerrig kar. For lommeboka driter eg i det. Men for kor langt en kommer er int. Om noen skjønner d. Har sjekket litt på ips kontra aksling også og når samme båt med ips kommer 8 timer lengre på samme fart som akslingbåt betyr d og noe. Sikkert ikke lett å skjønne hva eg meine her. Prestige 500 har allt eg ønsker men høg pris. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Ser eg og har glemt nevne hvilke motorer. D D serie ja og 70 serie. 2004 Fairline Phantom 46 har 2 75p maskiner. Det eg mener er. Er det tryggere kjøp om en går for en nyere med D serie motorer sett at de har ca likt timetall. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Har sjekket litt på ips kontra aksling også og når samme båt med ips kommer 8 timer lengre på samme fart som akslingbåt betyr d og noe. Sikkert ikke lett å skjønne hva eg meine her. Hvilken båt og motortype har du hentet denne sammenlikningen fra? Må isåfall være 20 000 liter tankkapasitet.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Det var en test vimenn tror eg gjorde på 2 stk rodman 44 kor ips versjonen brukte 68 liter mindre i timen på test farten ca 25-26 knop Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 http://www.frydenbo-batsenter.no/bilder/filer/baatsenter/baat_tester/Rodman_Muse_44_ViMennBat.pdf Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Da vi byttet båt for noen år siden, vurderte jeg flere båter med 75 og 74. Jeg syns de hadde en litt "masete" gange i plan og leverte mye røyk ved oppstart. Mistenker at de soter noe mer i sakte fart enn nyere motorer. Med bakgrunn i dette tror jeg at jeg ville valgt D6. Tror ikke motorvalget har noe særlig å si for forbruket, da det avgjøres mest av fart, båtvekt, skrog og litt av fremdriftssystem. Når man ser på toppfart på båter med IPS kontra aksling, kan ikke jeg se at det er så store forskjeller her som noen liker å fremstille det som. Ser for meg at IPS kan være sårbart og dyrt å holde i drift på sikt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 (edited) 4,6 l/nm som denne båten bruker ved 24 knop er et helt normalt forbruk for en akslingsbåt av samme størrelse med 2 x 400-450 hk. Du bruker ikke 180 liter/time på en Rodman 44 med akslingsmotorisering i 24 knots. Da snakker vi forbruket til en Princess 60 med VP D13/900. Edited April 6, 2014 by Chiefengineer (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Takk til dei siste 2 inlegga. Dette gav mye av infoen eg ville ha. Kjempe. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Hei. Jeg har en Rodman 44 med TAMD 74, og forbruket er 4,3 liter pr NM ved ca 23 knop. Forbruket er målt på utkjørt distanse, fullastet feriebåt med 6 personer med aksling. Motorene soter lite og er noen skikkelige steinknusere. Er nøye med oljeskift, filtre osv, og tenker de holder leeeenge med godt stell. Maskintid nå er 480. Har venner med Rodman og IPS, bruker ikke så veldig langt under meg, men har et VESENTLIG større vedlikeholdsbudsjett.......... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 En annen ting er jo hvis du får et havari på en motor med sylinderskjæring. Er det ikke slik at D-motorene ikke skal bores og at det ikke er overdimensjonerte stempler å få kjøpt? Mener å ha lest at det er noen som har boret D6 motorer, satt inn foring, og brukt standardstempler ved overhaling, men at dette ikke er en prosedyre Volvo går god for. Stemmer det? I tilfelle hadde ikke valget mitt vært vanskelig, jeg ville ikke gått for en motor som ikke lar seg overhale. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Det kan godt hende at volvo penta ikke vil si det høyt men det overhales D6 i hopetall og det blir like bra som nytt hvis det gjøres riktig. Kjenner flere som har det som levebrød. Det er riktig at du ikke får oversize stempler og ringer så blokkene blir dry-sleeved ja. Har forresten sett D6 med 6000 timer som kun trengte honing. Våte foringer i så små maskiner hører fortiden til. Dagens motorer har langt høyere krav til formstabilitet for å klare utslippskrav og lang levetid. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Har funnet en 2010 Jeaneau Prestige 46 med 8.3 Qsc cummins. Er bare om høgden totalt er under 5.4m så hadde eg vert glad. Bru eg må under. Denne er en eg trur eg ville gått for om ikke noen har gode poeng om ikke velge slik båt med de motorene. Er grønn på slikt nytt. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Om man ser bort fra disse havariene som skyldes injektorfeil har det vel i grunn ikke vært de store overhalingsbehovene på D6'ene siden de kom? Det virker som den mekaniske konstruksjonen av hovedkomponentene både er robust og slitesterk og har grunnlag for mange års problemfri drift. Forholdsvis lettvinte servicemessig er de jo også med hydrauliske løftere, tilbakeslagsventiler i oljefiltere etc. Noen ting litt vel lightweight med disse plastdelene i filterlokk etc. men det har vel blitt forbedret. Grunnkonstruksjonen virker meget robust. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 (edited) Har funnet en 2010 Jeaneau Prestige 46 med 8.3 Qsc cummins. Er bare om høgden totalt er under 5.4m så hadde eg vert glad. Bru eg må under. Denne er en eg trur eg ville gått for om ikke noen har gode poeng om ikke velge slik båt med de motorene. Er grønn på slikt nytt. Jeg har sett salgsannonsen på denne. Muligens er det for kjøper nr. 2 fint å vite at han kjøper en båt med et solid avslag men jeg stusser litt på hvilke signaler dette firmaet sender til sine potensielle nybåtkjøpere av båten med en slik annonse. (raser fra 6 mill. til 3,6 mill. på 3-4 år). Prisfall på nytt utstyr er normalt men dette var relativt drøyt. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33168519&searchclickthrough=true Edited April 7, 2014 by Chiefengineer (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Ja du sier noe der. Var et formidabelt prisfall. Men. Det er vel mye i forbindelse med at flere nybåt priser er rast langt ned. Du får ny Fairline fly 48 med ips for 5.9 mill i dag. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Squadron 48 med IPS har kommet ut som et særdeles prisgunstig alternativ i denne klassen. Veldig mye båt for pengene. 50 fotingen av samme utførelse koster 8,7 før ekstrautstyr. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Det kan godt hende at volvo penta ikke vil si det høyt men det overhales D6 i hopetall og det blir like bra som nytt hvis det gjøres riktig. Kjenner flere som har det som levebrød. Det er riktig at du ikke får oversize stempler og ringer så blokkene blir dry-sleeved ja. Har forresten sett D6 med 6000 timer som kun trengte honing. Våte foringer i så små maskiner hører fortiden til. Dagens motorer har langt høyere krav til formstabilitet for å klare utslippskrav og lang levetid. Vel, dette er vel prisen man må betale for den ytelse/vekt motorprodusentene skryter av for D6 og andre sk. moderne motorer. Baksiden av medaljen sier man forståelig nok lite om i salgsbrosjyrer oa. Vha. moderne beregningsprogrammer har man hentet ut marginer av blokka som tidligere ikke var mulig. Dette går i første omgang på torsjonsstivhet og varmeavledning. Hvert gram teller, og det skal da svært lite til før grunnlaget for beregningene ikke lenger holder. Ikke en gang marginer slik at blokka tåler en enkel overboring har man tatt seg råd til. Blokka er i sannhet blitt en bruk og kast. At useriøse aktører uten egentlig peiling utnytter situasjonen og ser sitt snitt til å tilby overboring med dry sleeves oa. skal man ikke bli overrasket over. Intetanende kunder er selvfølgelige glade for å slippe kostnadene for ny blokk med ny HK-avgift og det hele og da verkstedet «garanterer» at motoren blir så god som ny er valget lett å ta for mange. Hvilken garanti har egentlig en båtkjøper som er i markedet etter en bruktbåt med D6 for at ikke blokka er sleevet? Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Og hvor ofte hører man om 63/74/75 motorer som gir eierene hodebry og store utgifter eller har hatt behov for overhaling på tross av at alle disse er eldre enn D4/D6? Hadde jeg hatt valget på en en båttype som fantes med begge alternativene ville jeg prioritert den med 74/75 om det øvrige var på stell. Båter med slike motorer begynner å bli eldre enn 9-10 år nå, så man sliter om man ikke vil ha eldre båt. Synd ikke disse motorene er å få tak i lenger (bl.a pga miljøkrav). Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Og hvor ofte hører man om 63/74/75 motorer som gir eierene hodebry og store utgifter eller har hatt behov for overhaling på tross av at alle disse er eldre enn D4/D6? Hadde jeg hatt valget på en en båttype som fantes med begge alternativene ville jeg prioritert den med 74/75 om det øvrige var på stell. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Det finnes custom stempler å få kjøpt/produsert etter ønske. Ikkje tale om at D6 eller nokon anna motor er så snevert konstruert at ikkje de er stabil mot vridning eller har god nok varmeavledning. Overdimmensjonsstempel er kanskje eit brutalt ord, men vi snakker om tideler her, ikkje noko brutalt i det. Det finnes også firma som legger på slitebelegg i sylindre om man har høyytelsesmaskiner. Om D6 er så marginal som skissert så ville det fått katastrofale følger å åpne maskinrom for å inspisere varme motorer, og ved det slippe kald luft på blokka. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.