Jump to content

Underveis med Kathleen, livet i båt er helt all right.


navid

Recommended Posts

Det gamle bendet ja.......

 

bilde

Den firkanta flensen er sveiset til selve bendet. I sveisen er det et hull der kniven står, men verre er det at det er tydelig sprekkdannelse rundt sveisen i halve rørets omkrets. Så har røret løsnet helt fra flensen, har det nok blitt mere enn litt sot i området.

 

Nordsjøfestivalen......

En trivelig helg i Elnesvågen har det vært. Tar av meg hatten for hva båtforeninga her har fått til. Ikke så rent lite arbeide og organisering som står bak et slikt arrangement. Bakalao, rømmegrøt og lapskaus har vi fått servert, så kokken om bord har også hatt et par fridager.

 

bilde

Masse underholdning og fin musikk har det også vært. Festivalen avsluttet i dag med "Ta sjansen".

Og en ting til dere, båtforeninga har lånt ut sine båtplasser gratis til sine omtrent hundre båtgjester som har vært på besøk her i helga.

Tusen takk for ei trivelig helg på Nordsjøfestivalen! :flag:

Link to post
Share on other sites

Flott at det ordnet seg med eksosen !

Vi "følger med" videre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I dag skinner solen igjen over Kristiansund by og Sildegutten :wink:

 

bilde

Skal tru om det er noen relasjon mellom Sildekona i Ålesund og Sildegutten i Kristiansund?

 

En kjent og kjær skute i Nordmørsbyen.

 

bilde

"Framnæs" ble bygd ved Moss Verft i 1908. "I alle Dele høist moderne og elegant utstyred" som det stod i skriften den gang. Den startet sin virksomhet som sundbåt mellom øyene i Kristiansund i 1917.

 

"Framnæs" er i dag gjenoppbygget med mange originale utstyrsdetaljer fra den opprinnelige fergen.

Til og med et komplett dampanlegg med den originale dampmaskinen kan demonstreres.

 

En skute Kristiansund virkelig kan være stolt av. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Da er vi ved veis ende for i år. Vi har hatt en eventyrlig fin reise fra Stavanger til Nordmøre denne sommeren. Du verden hvor mange fine plasser vi har vært innom, og ikke minst alle de trivelige båtfolka vi har vært i kontakt med.

Norges vakkreste fjell......Tustnastabbene.....

bilde

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir mektig imponert av reisebrevene og fantastiske bilder i flotte omgivelser.

Håper jeg også får mulighet til en slik tur på disse trakter en gang i fremtiden.

Forsett og legg ut fantastiske bilder av flott landsdel.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Da har pensjonistene igjen mønstret på etter en laaang vinter og en nesten enda lengre forsommer som værmessig har artet seg som et mareritt her på Nord-Vestlandet.

 

bilde

Akkurat slik har forsommeren fortonet seg her hos oss. Så nå er det på tide at sommeren kommer slik at vi kan få startet båtsesongen.

Grunnet alle lavtrykkene som har ramlet inn over oss som perler på en snor, med temperaturer som tilhører en helt annen årstid, har vi ikke fått fartet rundt i de vakre Nordmørs-fjordene slik som de opprinnelig planene var.

En av plassene vi har vært innom er Lurvika, et gammelt handelssted som tidligere hadde både butikk, postkontor, telegrafstasjon, bakeri, fiskemottak og krabbefabrikk.

 

bilde

Men i Lurvika som på så mange andre slike plasser lans vår langstrakte kyst, ble det uøkonomisk å drive, så livsgrunnlaget og arbeidsplassene forsvant etter hvert.

Men fortsatt kan båtfolket legge til flytebrygga i Lurvika, og oppleve både lukten av tjære og få følelsen av gammel nostalgi. En kald pils med noe å bite i får man også når stedets innehaver hiver seg rundt.

 

bilde

Mjosundet. Trivelig plass det også.

 

Harald Hårfagre er vel et navn de fleste har hørt om. Slaget ved Solskjel er kanskje ikke så kjent.

 

bilde

Men her på Solskjeløya skal det etter det historien forteller ha blitt utkjempet flere slag av den berømte hærføreren som samlet Norge til ett rike.

 

I dag er det heldigvis litt fredeligere her på den lille øya.

 

bilde

Ingen klingende sverd å høre. Bare susen av lavtrykkene som rusker i alleen, og.....

 

bilde

....en kald gufs fra sørvest.

 

bilde

Her fant jeg fort ut som liten pjokk (sneip heter det vel på baatplassen) at støvlene vart for korte, og at jeg måtte bruke båt for å komme over til fastlandet.

 

De ellers så flotte og majestetiske Tustna-stabbene har uavbrutt vært innpakket i regn, tåke og tildels snøbyger helt til de siste dagene.

 

bilde

Slik skal det være.....

 

bilde

.......og slik har sommeren vært så langt. For de som bruker fjella som landtoning har det ikke vært helt enkelt.

 

Men nå har vi endelig kastet vintertampene og er underveis igjen.

 

bilde

Første stopp Kongensvoll marina et stykke nord i Tronheimsfjorden.  :clap:

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi fortsatte oppover Trøndelagen til en veldig fin plass som heter Kuringvågen like ved Stokkøya. Takk til deg Brigg som tipset oss om stedet i en annen tråd. Kuringvågen blir vi å besøke neste gang vi går forbi også.


 


bilde


Her var det mange feststemte båtentusiaster som hadde møtt opp for å feire årets Midtsommer-fest. I partyteltet var det levende og fin musikk med servering av grillmat og tilbehør.


 


Flott solnedgang over Kuringvågen........


 


bilde


......i "Båten med de ronde vindaugo" 


 


I dag gikk vi et lite stykke til oppover kysten til en liten plass som heter Sandvikberget, like sør for Buholmsråsa. Her tok nordavinden godt da vi skulle legge til, så treningen med å sette spring må nok oppgraderes en smule...


 


I morgen har vi planer om å gå Flatanger opp til Abelvær. Har ikke gått indre før så det blir en spennende og ny opplevelse.


 


bilde


Kveldssola skinner fint i kveld over Sandvikberget og ikke en eneste sky er å se på himmelen.


 


Om ikke Sanvikberget har alle fasiliteter dagens båtfant er bortskjemt med, så kan de skilte med det beste Ice-nettet vi har opplevd så langt i år.


Link to post
Share on other sites

Da er første seilas gjennom Flatanger gjennomført for våres del. Skikkelig «slalåmløype» med grønne og røde sjømerker. Vi greide heldigvis alle portpasseringene uten berøring av hverken grunner eller jernstaker.
Flatangerleia er nok et godt alternativ for oss i småbåter isteden for å gå ytre over Folla. Tidligere har vi alltid gått ytre. Vil tro det tar litt lengre tid over Flatanger da farten må reduseres enkelte steder samt at distansen muligens er noe lengre.
 
bilde

 

 

bilde

 

 
bilde

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig å kunne bidra.

 

Nordavinden på Sandviksberget har vi også gjort erfaring med ved ett tilfelle, det er ikke helt enkelt å komme til kai der når vinden blåser kraftig fra kaia.

 

Når det gjelder Abelvær har nok tiden løpt fra fiskeindustrien. Det er også synd at butikken ikke lenger holder åpent. Men de har en veldig trivelig gjestehavn bak moloen lengst inn i sundet. Her er det bra fasiliteter på i båtforeningens klubbhus, og det er alltid hyggelige båtfolk å treffe i havnen der. Og sist vi besøkte Abelvær hadde lefsebakeriet åpent. Om de fremdeles er i drift er det mulighet for å kjøpe skikkelig gode lefser bakt etter namdalske tradisjoner.

 

Jeg leste i Brønnøysunds Avis at de to innerste flytebryggene i gjestehavna skal byttes ut. Dette er på tide, disse bryggene har lenge vært preget av tidens tann.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

De to innerste bryggene er nok litt slitne etter tidens tann, så de trenger vel å bli erstattet med nye skal standarden stå i stil med resten av anlegget. For det kan ikke være småpenger havnevesenet eller kommunen har lagt ned her.
 
bilde

 

bilde

Nytt for meg er også det fine Amfi-senteret, med butikker som dekker det meste båtfolket har behov for.

 
Vårt besøk i Brønnøysund ble avsluttet med en fiskemiddag.......

bilde

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kost meg gjennom denne tråden for sikkert 5 gang, og jeg blir like imponert hver gang over de flotte bildene og reisebrevene. Fortsett med det, vær så snill.

Jeg skjønner at jeg gjorde en bommert da jeg fant meg en kone som er endel år yngre enn meg. Det betyr at jeg må vente til hun blir pensjonist før vi kan legge ut på tilsvarende turer som dere gjør.

Men den som venter på noe godt, venter ikke..........!

God tur videre!

Link to post
Share on other sites

De to innerste bryggene er nok litt slitne etter tidens tann, så de trenger vel å bli erstattet med nye skal standarden stå i stil med resten av anlegget. For det kan ikke være småpenger havnevesenet eller kommunen har lagt ned her.

 

Et stort område på kaien rundt gjestehavna er oppgradert med steinheller samt parkering tilrettelagt for campingbiler. Veldig fint servisebygg, rent og pent samt vask og tørk inkludert i parkering/havneavgiften som er 180 for båt og 60 i tillegg for strøm.

 

 

Området rundt gjestehavnen ble betydelig oppgradert i fjor. Jeg har en mistanke om at pengene ble hentet fra havnekassen fordi kommunen er blakk og på god vei inn på Robek-lista.

 

Brønnøysund er et fint sted som tilbyr det meste som man måtte ønske på båtferie. Men det er den dyreste gjestehavnen i denne landsdelen, og jeg synes ikke kvaliteten på selve gjestehavnen står i forhold til prisen. Det er litt merkelig å måtte betale 60 kroner døgnet for strøm når det knapt nok finnes stikk-kontakter og strømanlegget har dårlig kapasitet. Men i og med at de nå skal bytte ut bryggene får vi håpe at kvalitet både på brygger og strømopplegg blir mer i stil med havneavgiften de krever.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at vår reise langs kysten kan være til glede og inspirasjon for andre. Vi trives om bord og anbefaler så absolutt andre å gjøre det samme når tid og anledning byr seg. :yesnod:
 

Men den som venter på noe godt, venter ikke..........!


Ja, som man reder ligger man ......... :giggle:  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er litt merkelig å måtte betale 60 kroner døgnet for strøm når det knapt nok finnes stikk-kontakter og strømanlegget har dårlig kapasitet. Men i og med at de nå skal bytte ut bryggene får vi håpe at kvalitet både på brygger og strømopplegg blir mer i stil med havneavgiften de krever.

 

Helt enig med deg Brigg. Det har blitt alt for dyrt å være båtfant langs kysten. Med kr 240,- pr døgn i 30 dager blir det svimlende kr 7.200.- pr mnd for å farte rundt i sin egen båt. Mange plasser langs kysten kan man leie en flott leilighet for samme prisen.

 

bilde

 

Da vi forlot Brønnøysund i dag var Havnevesenet i ferd med å fjerne den ene bryggen. Så da får vi håpe at de nye bryggene blir i stil med havneavgiften de krever . :pray:  

Link to post
Share on other sites

Og så er det mange flotte steder oppover kysten der hvor man betaler en hundrelapp eller mindre, så snitt blir det langt fra så ille.

 

Våre kostnader med å eie og bruke båten delt på antall overnattinger i løpet av et år gir en døgnkostnad tilsvarende hotellovernatting med god standard. Men en slik sammenligning blir lite relevant i og med at det ikke finnes hoteller som er i nærheten av den beliggenheten vi oppnår med båten.

 

Men nå skal jeg slutte å kuppe denne utmerkede tråden din, Navid. Jeg venter spent på flere godt dokumenterte rapporter fra Helgelandskysten.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...