Jump to content

Hvordan utføre glassfiberarbeid på en dekksluke?


rockmoen

Recommended Posts

Har nå demontert dekksluken på min Saga 24 for reperasjon,

Vindu er tatt ut og i dag startet jeg med å skjære ut baksiden der det var støpt inn en obs plate som hadde gått i oppløsning. Det var rett å slett bare smuler av platen og ikke noe form for hold i den.

Jeg lurer nå på hvordan fremgangen for å støpe inn ny plate er ?

 

Ser også ut til at det bør legges inn forsterkning i kanten der det er knekk på luken for på oversiden er det små sprekker i gelcoten som tyder på tretthet. Noen tips for dette?

 

 

bilde

bilde

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Slip bort all topcoat på innsiden.Slip godt inn i sprekker. Skjær ut ny plate i kryssfiner. lim fast treplaten med noe. Feks Relofix glassfibersparkel. støp over alt sammen.2-3 lag. (kommer ann på hvor tjukk matte du bruker. 450grams matte er grei å jobbe med. Bruk en stålrulle til å rulle godt inn i krinkler og kroker og overalt. La mattene stikke over den gamle kanten. Liksom rett opp. Når det er halvtørt kan du kutte det rett av med en skarp stanleykniv. Eller når det er helt tørt skjære det med sag. Så er det å tilpasse luken med litt klaring til topcoaten til slutt som bygger 0,5mm.

Altså kosejobb.. :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Sponplate?? Ville nok mere benyttet polyuretanplate eller divinycell plate ( diab, maritim, biltema) plast inn og masker bort på de områdene du ikke vil ha søl. Slip godt. Avfetting med tynner/ aceton. Om det kjennes tynt ut, så er det nok det. Ca ett- to lag med duk og polyester fikser det. Når herdet, lim fast plate med ett eller annet monteringslim. Mye gøyalt der feks tec7 eller sikaflex. La herde/ tørke. Siden det da har fått mere enn Ett døgn, så må overflate rives opp litt, greit å runde av kanter i samme slengen. Avslutt med to lag duk og politimester. Om det virker som stivt nok da, på med topplag. Ikke legg på for mye.. Det er ofte greit å kunne løfte på luka...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

"Runde av kanter" der mener jeg divinycellplata, siden det er nokså irriterende å prøve å få multiaksial matte til å legge seg greit rundt skarpe kanter. Piggene du får etter herding må slipes bort. Glasspinner som brekker av inni huden kan ta litt tid å få verket ut...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Sponplate?? Ville nok mere benyttet polyuretanplate eller divinycell plate ( diab, maritim, biltema) plast inn og masker bort på de områdene du ikke vil ha søl. Slip godt. Avfetting med tynner/ aceton. Om det kjennes tynt ut, så er det nok det. Ca ett- to lag med duk og polyester fikser det. Når herdet, lim fast plate med ett eller annet monteringslim. Mye gøyalt der feks tec7 eller sikaflex. La herde/ tørke. Siden det da har fått mere enn Ett døgn, så må overflate rives opp litt, greit å runde av kanter i samme slengen. Avslutt med to lag duk og politimester. Om det virker som stivt nok da, på med topplag. Ikke legg på for mye.. Det er ofte greit å kunne løfte på luka...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Sponplate hadde de brukt tidligere ja. Så ikke ut som noen suksess akkurat :giggle:

Men hvor har du villet brukt polyuretanplate eller divinycell plate da "sandman1"?

Jeg har en skikkelig vannfast kryssfinnerplate jeg hadde tenkt å bruke. Det må være mulig å skru fast låsebeslag på sidene og håndtak for å åpne luke fra innsiden.

Trodde det ble bedre hold med en kryssfinnerplate en med polyuretanplate eller divinycell?

Link to post
Share on other sites

Rockmoen. Godt argument med styrke for innfesting. Glassfiber er oftest aldri helt tett, da ville også sponplate ha kunnet overleve. Vannfast finer vil holde lengre, mens materiale som ikke trekker vann holder lenger. Mangel på underliggende styrke (polyuretanplate) kan gi lettere oppsprekkeng og lekkasje. Siden det egentlig er på innsiden av kabin dette skal plasseres, så ville jeg brukt vannfast finer, og vært nøye med tetning rundt bolter og beslag. K

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Husk når du skal støpe inn kryssfiner, så er det en fordel å først mette platen med polyester og la dette herde. Hvis ikke risikerer du at polyesteren i støpen nærmest platen trekker inn i platen så mye at laminatet blir for tørt slik at det ikke blir skikkelig forbindelse mellom platen og laminatet. Når jeg skulle lime fast finer til akterspeilet på mine båter brukte jeg blå divilette fra DIAB. Han som hadde første prototypen kjørte som en villmann uten noen tendenser til at denne forbindelsen ikke var god nok. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spørsmålene er ikke dumme. Jeg mener at du skal slipe godt. bla. for at ikke alle de nye lagene skal bygge så mye at luka ikke passer..Og når du monterer hengslene igjen må du forbore, og så fylle med sikaflex etc. slik at limet tyter godt ut av skruehullet når du skrur i skruene. Det som tyter vasker du bort med våtserviett med litt aceton eller sprit.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei. Som jeg forstår brukte du kryssfiner-plate som kjerne. Hvordan gikk du frem med å lime den fast til luken/ hva brukte du? og hva gjorde du med underlaget på luken du limte fast kryssfiner-platen på? ( jeg er igang med å støpe nye forsterkninger i hele taket på seiler`n min og trenger litt tips)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...