Jump to content

Nidelv 300 med KAD 300 vil ikke opp i plan etter service


JonnyF

Recommended Posts

Det er en ting som ikke stemmer her, og det er at dette skjedde umiddelbart etter servicen....

Om klaring mellom turbin og turbuhus er for stor slik at effektiviteten er dårlig så den sliter med å begynne å lade i nedre register, så skjer ikke det fra en gangtime til en annen.

 

Ser dere får 3700 rpm. Er det likt som før dette problemet oppstod?

Ideelt bør KAD 300 oppnå 3900-3950 på normalt lastet båt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

SAP: enig med deg at dette ikke skjer av seg selv over natten, men drodler bare litt.

La oss si at mekaniker her har foretatt en turborens av noe slag. Kan det da være at "møkka" i huset løsner og gjør at klaringen blir "større"? Eller at biter har løsnet og ødelagt noe (ref ulyd i turboen)?

Ser bare på bildet til didrikbe at det kan bli ganske stor oppsamling på veggene der...

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingenting kan utelukkes, men jeg hadde begynt å nøste rundt det mekanikkerene har hatt fingrene borti først.

Tvilsomt at de har hatt av eksosbendet og renset noe inni der på eksossiden av turbo på en service.

 

Har TS litt mer info om hva som konkret er gjort og ikke gjort på denne servicen?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000: Se link for det som er utført på service, har ikke vert borti turboen. 3900 kom den opp i i sommer.

 

http://www.baat-teknikk.no/servicemeny/servicetilbud/Volvo/servicepriser_AD41-KAD300.pdf

 

Snakket og med Turbo service ( http://www.turbo.no/ ), ingen problem med og sende turboen inn, men etter det eg kunne forklare, så var dem veldig tvilsom på at det kunne vere turboen.

 

Båt mot campingvong vuderingen starter snart !

 

Noen som kan anbefalle et skikkeligt verksted i Stavanger/sandnes området, da me god kompitanse og erfaring med VP KAD 300 ??

 

Ellers takk for alt hjelp så langt !! :smiley:

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Er det variabel turbogeometri på denne? Wastegate er det iallefall ganske sikkert, og denne styres av en liten vakumslange som driver en actuator. Dersom denne ikke er tilkoblet, vil turbo gå på ett grunntrykk, som sikkert er for lavt på lave turtall, og la skje ikke optimalt på høyt heller.

At den kommer opp i turtall kan jo kanskje tyde på at denne er låst i "høyturtall" posisjon, og da går Wastegate at det ikke kommer nok eksos på turbo på lavt turtall til å gi nok trykk.

 

Kan jo ha skjedd at denne slangen til Wastegate actuator har fått en knekk, eller sprekk/brudd ved å bevege den, som kan skje på service.

 

Bare en liten ide basert på feilmodus du opplever.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke sikkert der er noe galt med selve turboen, men virker jo som teamet ditt har konstatert at den ikke starter skikkelig?

Rart de kan tvile på telefonen at det er denne om du har forklart forholdene ink ulyd fra turbo :wink:

 

Når alt ser mørkest ut, blir det bare lysere :wink:

Jeg har også vurdert campinglivet flere ganger. Det går over når alt er på stell igjen :smiley:

 

Ser det er flere VP forhandlere rundt Stavanger:

Garstad Båtservice 90687683/454350

Stavanger Båtsenter 51869030

Båtteknikk 98622979/40696646

Sandnes:

Volvo Maskin Service 51635070

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke sikkert der er noe galt med selve turboen, men virker jo som teamet ditt har konstatert at den ikke starter skikkelig?

Rart de kan tvile på telefonen at det er denne om du har forklart forholdene ink ulyd fra turbo :wink:

 

Når alt ser mørkest ut, blir det bare lysere :wink:

Jeg har også vurdert campinglivet flere ganger. Det går over når alt er på stell igjen :smiley:

 

Ser det er flere VP forhandlere rundt Stavanger:

Garstad Båtservice 90687683/454350

Stavanger Båtsenter 51869030

Båtteknikk 98622979/40696646

Sandnes:

Volvo Maskin Service 51635070

Prøver og sjekke rundt ang og få lånet en låne turbo, kjedeligt og overhale en som faktisk virker. :smiley:

 

Båtteknikk blir nok ikke aktuelt, når det var dem som utførte servicen, får prøve med låne turbo før eg leier inn DYRE fagfolk igjen ! :wink:

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Vanlig service som er utført med andre ord.

Gjorde de ventiljustering også? Hvis ikke, hvor lenge (gangtimer) er det siden forrige gang?

 

Jeg hadde også tenkt i turbobaner hvis dieseltilførsel er utelukket.

Synes bare det er så merkelig at dette dukket opp umiddelbart etter servicen...

 

Hørte dere noe unormal støy fra turbo, eller den vanlige hviningen/ plystringen?

Kan være vanskelig å høre etter en spesifikk lyd nede i motorrommet under gange da det bråker infernalsk mye der nede.

 

Jeg hadde fulgt rådene fra Joda 3300 tidligere i tråden. Han er fagmann på VP og som en annen nevnte over å ta av eksosbend for å se tilstand og klaring mellom turbin og turbohus på eksossiden. Hvis dere først går i gang med det, så ta av røret inn på turbo også så dere får sett på kompressoren også. Har det kommet noen fremmedlegemer inn, så kan ett eller flere blader være skadet som kan skape ubalanse og redusert virkningsgrad.

 

Ellers hadde det som nevnt tidligere vært nyttig med et manometer under testing samt at dere hadde fått svar på om ladetrykket var innenfor spec på maks...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vanlig service, ventiljustering er ikke før om 50 Timer. Så det ble ikke utført.

 

Ifølge dem som prøvekjørte båten på Tirsdag, så var det støy og lite plystring.

Redigert av N300 (see edit history)

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

etter overhaling av den ene D4 i vinter , har vi i dag faktisk kjøpt oss en Campingvogn på 7.50mtr, som backup om det blir noe krøll i sommer :wink: ........kjekt også da båten allerede er levert tilbake til verksted i går og blir der i Påsken.

Ingen dum ide, ser ut som min og blir liggende en stund....er neste mer irritasjons moment en det er gøy.... Finn.no/campingvong neste ! :)

 

Lykke til med D4 en ! :)

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Fikk dette svaret fra Turboservice,

 

Hi , we can of course check it for you , to check of course inside it would need to be disassembled which would be pointless without overhaling ...but to take a physicall check of it we can do for free no probs , I just wonder if you have an air leakage somewhere between the turbo / intercooler and intake manifold ....the turbo is only driven by combustion from the motor so as long as it goes freely around it maybe going to slowly to have effecr due to some reason , if the turbo is fine it maybe not all the injectors are working at 100% . 1 injector or 2 down or not 100% will result in 30 to 40% less turbo speed = less power.

 

 

Med vennlig hilsen / With regards

 

 

Greg Robinson

Greg@turbo.no

Phone:+67832500, fax:+4767832501

www.turbo.no

www.turboservicenorway.com

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

I og med at kompressor slo inn og ikke turbo - sjekket dere spjellet i slangen ved luftfilterboksen?

ett av mine spjell hang seg opp - og det første til at kompressoren ikke fikk luft. Mulig det samme kan skje med turbo om det henger andre veien.

 

Vi hadde av dette ja og spjeldet lukket/åpnet helt fint. Sjekket også denne gummiovergangen fra luftfilter som var nevnt i denne tråden om det var noe antydning til falsk luft. Men denne virket som var skikkelig festet med 2 slangeklemmer. Vi demonterte og tightet skikkelig til denne :-)

Link to post
Share on other sites

Er det variabel turbogeometri på denne? Wastegate er det iallefall ganske sikkert, og denne styres av en liten vakumslange som driver en actuator. Dersom denne ikke er tilkoblet, vil turbo gå på ett grunntrykk, som sikkert er for lavt på lave turtall, og la skje ikke optimalt på høyt heller.

 

Det er hverken variabel geometri eller wastegate ventil på disse motorene, derimot har den kompressor som kompenserer for turboens dårlige virkningsgrad på lavt turboturtall. Det er nemlig ikke slik at turboen "kobler inn", den går hele tiden men først når den spinner opp på høyt turtall har den noen særlig virkning. Jeg vil også hevde at turboen neppe er årsaken her, den blir ikke plutselig dårlig. Jeg ville startet med turbotrykksføleren som sitter i EDC-boksen (sammen med dieselfilteret). Sjekk slangen til denne og om du har mulighet så les ut trykkverdien eller prøv med en annen boks.

Jeg vet ikke om luft kan være fanget i en eller flere dyser slik at disse fungerer dårlig men lufting på hver av dysene er også et billig triks etter filterbytte.

Link to post
Share on other sites

Stavanger båtservice hadde liten tro på at det kunne vere turbotrykkføleren, mer tro på sot og dritt i turboen, fikk tips om og sprøyte varmt vann og zalo 50/50 blandet inn i turboen bak luft filteret under kjøring. Hørres neste for godt ut til og vere sant, men funker det så :flag::flag:

 

Noen som har testet ut denne teorien ?

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Har ikke tro på at det vil gjøre noen vesentlig forskjell, men om dere gjør det, så pass på mengdene dere har på da det kan samle seg vann i intercooleren som kan gå videre til sylinderne i litt større doser f.eks når ladetrykket kommer..

 

Om det var mye støy og lite hvining/ plystring, så pell av innsugslangen på turbo. Se, kjenn og spinn den rundt.

Noe radial slark skal det være, men ikke aksiell.

 

Turboen sin er vel 10-12 år gammel, så den er sikkert noe tæret i huset på eksossiden uansett da det bare er 20-30 cm ned til vannspeilet. Om dere først plukker den ut, så er det nok like greit å erstatte den med en overhalt bytteturbo.

 

Greier dog ikke helt å fri meg fra tanken om at dette kan ha noe med servicen og fingrene som har utført den...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er alt som eg nevnte tideligere sjekket?

 

Hvorfor vudere å "overhale/bytte" turbo før dei billige tingene er utført?

 

Godt mulig det er turboen, men hvorfor bytte denne før alt av målinger er kontrollert?

 

Kommer litt lite frem i tråden her om hva som er testet utført. Føler det er testet lite for å ha eit grunnlag til å overhale turboen.

 

Gå til eit verkstedet som har vodia og kan lese ut så mange verdier som mulig

 

Vist turboen er defekt vil eg også tru at den hadde røykt svart da injectorene ikkje er "elektronisk styrt" (uten om alphadysen)

 

Husk at motoren må suge inn vannet selv. må ikkje sprøytes direkte i luftfilterboksen. Vann er utrulig bra for å fjerne sot. Sånn frisør kanne er perfekt å bruke da du får eit veldig fint støv av vann ut av denne. sprøyt forsiden av luftfiltere.

 

 

Bare eit anna dumt spørsmål. har det vært tatt drevservice? Kan det vera at det er kommet på "feile" propellere??

 

Som eg har nevnt tideligere, alt som er "gratis" å sjekke er bare til å sjekke. Er "kanskje" bortkasta tid. men du kommer til å angre deg i hel vist det ikkje blir gjort og man bytter del etter del uten å få noe forbedring og plutselig finner man den banale feilen som var "gratis"

 

Forresten... ventiljustering skal taes hver 200 time. Siden det er bare 50 timer til det "skal" taes så synst eg det er heilt på tryne å ikkje ta dem nå. Vist ikkje du bruker båten veldig lite da. Vist du bruker den 60-70 timer kan eg forstå at du venter med dette til neste år. Men vist dette er verkstedet sin avgjørelse at det ikkje skal taes nå er det noe slapt.

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig i at alt som er gratis men tidkrevende bør sjekkes før turbo evnt sjekkes/byttes. Det som har blitt gjort av oss kamerater er jo i grunn bare litt småplukking og synsing. Vi vil ikke begynne å grave for mye nedi motorrommet enda da vi mener det er best TS kommer seg tilbake fra jobb og tar dette i rett rekkefølge og tar seg tid til å gjøre de riktige tingene/valgene ;-)

Er jo ikke noe krise da motor fungerer til en viss grad så han kommer seg ut på en liten tur i påsken og får fagfolk på plass etter påske.

 

MEN, vi var 4 personer ombord tidligere i uken under testkjøring/feilsøking og det HØRTES ikke riktig ut.......

 

Når turboene i mine 63P mater på så er du ikke i tvil om at de spinner for fulle mugger ;-) Lyden fra turboen til TS minnet lite om ordentlig plystre lyd for å si det sånn...helt fraværende egentlig!

 

Jaja, snart påsketur (sammen med TS b.la), SKÅL ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...