Jump to content

Nidelv 300 med KAD 300 vil ikke opp i plan etter service


JonnyF

Recommended Posts

Andresh :Selger snart hele Nidelven og bruker jolla i steden !!

 

Alf erik : Er ikke veldig imponert av jobben som har blitt gjort nei ! Men har trua på troppene i luravika !

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Har dem skjekka utgående rør fra kompressor? Jeg skrudde litt på en sånn 300 i fjor og der var silikonpakningen blåst ut med dertil dårlig effekt i området hvor båten skal i plan.

Det vett eg ikke.... men er jo noe som kan sjekkes.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

At de gir opp er jo bak mål!

Som jeg har skjønt det, oppfører båten seg helt normalt opp til 2600. Dvs at kompressoren slår inn, og du kommer opp til det registeret kompressoren gir seg og turbo skal overta....

Jeg vet jeg kan virke irriterende nå, men har du vært i båten og hørt med egne ører at turboen slår inn? :smiley: For alt du beskriver tyder på at denne ikke slår inn. Klarer ikke se for meg at turboen hyler, motoren går gjevnt uten å fuske, samt normal røyk uten at det skjer noe liksom :smiley:

 

Og for de mer tekniske: Er det ikke mulig at turbo blir målt til å være ok, men rett og slett ikke slår inn?

 

Tips: Prøv å få oppmerksomheten til Adeneo her inne....

Link to post
Share on other sites

En uke ekstra på Spitsbergen, og regninga er i box :pray: . Neida. Det er kjipt når det er slik. Jeg tenkte på en ting som ikke står på lista di. Har du fått tau i propellene.? Fiskesen eller noe slikt svineri ?

Hehe, hadde ikke vert feil ,men det er ikke regninga som er problemet.... men og finne feilen ! :)

 

Nei, drevet ble demonter og vedlikehold så tviler på at det er det.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

At de gir opp er jo bak mål!

Som jeg har skjønt det, oppfører båten seg helt normalt opp til 2600. Dvs at kompressoren slår inn, og du kommer opp til det registeret kompressoren gir seg og turbo skal overta....

Jeg vet jeg kan virke irriterende nå, men har du vært i båten og hørt med egne ører at turboen slår inn? :smiley: For alt du beskriver tyder på at denne ikke slår inn. Klarer ikke se for meg at turboen hyler, motoren går gjevnt uten å fuske, samt normal røyk uten at det skjer noe liksom :smiley:

 

Og for de mer tekniske: Er det ikke mulig at turbo blir målt til å være ok, men rett og slett ikke slår inn?

 

Tips: Prøv å få oppmerksomheten til Adeneo her inne....

Ikke hørt selv, men stoler på at mekanikerene vett va det holder på med, men skal inn med nytt mannskap i morgen.... :) ny dag nye feil ! finnes !

Problemet er at den kommer opp i plan av og til og med mye jobbing med flaps og drev osv.... og da sviver motoren og turbo helt perfekt....

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Hadde et lignende problem på min gamle dieselbil.

 

Der var oljereturen på turboen delaminert innvendig slik at flow på oljereturen ble dårligere. Når jeg så skulle kjøre presset oljen seg ut på skovlene istedenfor slik at turboen ikke slo inn før 2800 kontra normalt 1400. Når den først slo inn gikk den som normalt fordi skovlene kastet oljen. En stund på lavere turtall igjen så var det vanskelig å få trykk opp igjen. Ungikk jeg turtall under 2200 omdreininger var bilen helt normal å kjøre.

 

Byttet så returslange fra turboen så ble den helt strøken igjen.

Link to post
Share on other sites

Alt av tips bler notert og sjekket i mårå :-)

Setter stor pris på dette ! Godt at det skjer noe mens eg sitter ute i havet !! :thumbsup::thumbsup:

 

Så får vi håpe det blir noe :drink: på Lindøy i påska ! :yesnod:

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

I og med at dette skjedde umiddelbart etter at mekanikkerene hadde hatt sin klamme hånd på motoren under servicen er det nærliggende å tenke at det er noe de har hatt fingrene borti...

 

Falsk luft/ restriksjon på diesel?

Om dere ikke finner ut av det, så er det kanskje verdt å kjøre motoren fra en kanne med diesel rett på finfilter?

Sjekk også spjeldet i Y-en som tetter mot luftfilterboksen når kompressoren trykker.

Et manometer for å måle ladetrykk kan også hjelpe under feilsøkingen

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er dette som skiller mekanikere og hobbymekanikere

 

Folk tenker alt for avansert. Begynn med dei små feila som kan ha skjedd etter service.

 

Eit par eksempler som kan vera feil etter service:

 

  • Gjengene på nippelen som dieselfilteret skrues innpå er dårlige og derfor har mekaniker trudd at det har vært heilt opptil men egentlig er det 2-3 runder igjen og suger luft inn her?
  • Kobbarskiven på lufteskruen er brukt opp for mange ganger og holder ikkje skikkelig tett
  • Dieseltilførselen er blokkert ein eller anna vei(ikkje filtrene for disse er byttet flere ganger) slanger? dieseldyr i tanken som ikkje kommer opp til filtrene? slangeklemmer som er feks løse? rørkoblinger som er sprukket? er det prøvd med ekstern tank eller koblet på vacumtester på fuelsida. Er ventilene justert kan det vera alfa dysa som har tatt kvelden(dyse nr1) Lest ut med vodia om at han får riktig måling ut i fra alfadysa? At motoren får beskjed om å gje 100% load. Utslaget på stikka er riktig?
  • Er deisel grovfilteret trykket heilt i bunn? vist dette ikkje er trykt heilt ned så kan det blokkere for tilførselen.
  • Er reimen som går fra veiva og opp til sirkulasjonspumpen stramma? vist denne blir for slakk så slurer sirkulasjonspumpa og siden denne driver kompressoren så gjer derfor også ikkje kompressoren nokk trykk
  • Er det sjekket for rust på svinghjulet? har det vært vann i belgen tideligere, KAD 44 og Kad 300 er veldig kresen på at svinghjulet er gullende reint.
  • Som det er nevnt tideligere, slange i fra innsugsmanifoild og ned på ecuen, kontroll av alle rør og slanger som kommer fra kompressoren. sjekke at vinkelbendet som går fra turboen og opp til den korte slange mellom y-splitten er dette sikkelig innpå? Har sett ofte sett at den lille umbrakoskruen på undersiden av røret har skrudd seg ut
  • Ein anna ting er at muligens tempsensoren for dieselpumpen har røke til, denne er montert inni dieselpumpen.
  • Materpumpen demontert og kontrollert?
  • Dieselrør som har vært av i forbindelse med ventiljustering skrudd skikkelig til?

Er ikkje sikkert noe av det eg skriver over er riktig, men er vært ein kontroll

 

Eit par små enkle "gratis" ting som er greit å sjekke før man begynner å hyle etter turbo,fuelpumpe,dyser osv

 

Her er forresten den slangen folk lurer på kan vera demontert som går ned til "elboxen"

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-23-4910.aspx

 

Nr 35 på tegninga

 

Det er denne slangen som gjer beskjed til ecu`en om hvor mye ladetrykk den får;) sensor nr 28 kan også muligens vera defekt. da det er denne som leser turbotrykk og ladeluft temperatur. Denne blir kalla map sensoren på D4-D6 og må ofte byttes, da har du akuratt samme symtomer som du har, av og til går den i plan(spesielt D4) vist du tar kick down går det, vist du tar den rolig opp går det ikkje. D6`en klare seg fint opp i plan med defekt map sensor men motoren mangler ca 200 omdr på topp. Da trur sensoren kanskje at ladeluft temperaturen er 85*c men er 20*c og derfor justere den dieselinnsprøytningen etter tempraturen på ladeluften. Husker ikkje i hodet om dette går an å lese ut med Volvo penta sitt diagnose utstyr (VODIA) men dette kan eg finne ut av i morgen.

 

" Since the sensor is integrated into the control module,
it can not be replaced separately, the entire control
module must be changed.
IMPORTANT! Never twist or undo the T-nipple
beneath the control modul. This can damage the
charge air pressure sensor.
Function check: This must be done with a diagnostic
key or a PC with diagnostic program."

 

 

Hør om dei har ein anna Ecu dem kan smelle på å teste med

 

Her er også ein liten tekst ang "alfa dysa som eg nevner tideligere som er i samarbeid med svinghjulsensoren.

 

"Needle lift sensor (27)
The needle lift sensor* is located in the injector for cylinder
1. It sends a signal to the control module when
injection starts.
By comparing this signal with the signal from the engine
speed sensor, the control module can calculate the difference
between the calculated injection advance and
the true difference, and make corrections as necessary.
Function check: Please refer to the “Electrical fault
tracing” chapter.
* Not installed on the KA(M)D44P-A."

 

Kontroll av alfa dysa med multimeter

 

1. Undo the connector (the needle lift sensor does
not need to be removed).
2. Use the multimeter to measure across the two
contact pins.
The multimeter should show 100 W ± 10 W.


 

Lykke til

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk spjellet som regulerer luftstrømmen fra luftfilterboksen til hhv turbo og kompressor.

tror det er nr 11 på denne tegningen

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-5093.aspx

 

Jeg ville også ha satt på en turbotrykksmåler - om man ikke kan lese turbotrykket fra Vodia på KAD 300 da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende problemer med Kad43. Gjorde alt som er beskrevet i diverse svar over. Nye filtrer, fødepumpe, turbo, overhaling av dyser. Kompressorsjekk. Men ingenting nyttet. Det siste var å demontere dieselpumpe og sende inn for overhaling. Ingen store problemer med denne. Justert innertrykk. Pumpe ble montert av fagmann. Da viser det seg at båten ikke greide å komme over turtall 2500. Mekaniker klør seg i hodet. Justerer så pumpen opp til korrekt trykk og turtallet endte på 3900 rpm. 2 år har gått og alt er bare Luxus. Raskt i plan uten bruke trim eller trimplan og ferielastet ,

Det positive er at mange deler er skiftet og båtfører er blitt en dyktig hobby-mekaniker. :flag_bp::drink:

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende problemer med Kad43. Gjorde alt som er beskrevet i diverse svar over. Nye filtrer, fødepumpe, turbo, overhaling av dyser. Kompressorsjekk. Men ingenting nyttet. Det siste var å demontere dieselpumpe og sende inn for overhaling. Ingen store problemer med denne. Justert innertrykk. Pumpe ble montert av fagmann. Da viser det seg at båten ikke greide å komme over turtall 2500. Mekaniker klør seg i hodet. Justerer så pumpen opp til korrekt trykk og turtallet endte på 3900 rpm. 2 år har gått og alt er bare Luxus. Raskt i plan uten bruke trim eller trimplan og ferielastet ,

Det positive er at mange deler er skiftet og båtfører er blitt en dyktig hobby-mekaniker. :flag_bp::drink:

Hvordan justerer du pumpa ?

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en tur utpå med båten i går ja. Motoren og kompressor fungerer greit opp til 2700 rpm. Her kutter kompressor ut og turbo skal overta, noe den ikke gjør. Det vil si den sviver nok men mangler rett og slett litt "juice" !!

Ved jevnt gasspådrag stopper det veldig opp på 2700rpm ved drev nøytral posisjon og flaps helt oppe. Etter 10-15 sek og mye "ploging" tiltet jeg drev helt inn uten særlig resultat. Først da jeg legger ned flaps 50% for å presse ned baugen begynner turtallet å øke jevnt og trutt og båten kommer skikkelig opp av vannet. Turtall makser på 3700rpm.

Vi kjørte med dekksluker oppe for å HØRE etter feil. Prøvde også med luftfilter av for virkelig kunne høre om turbo slår inn. Det var ekstrem støy av maskin og ikke minst turbo!! Når turbo kobles inn hører vi ikke noen god plystrelyd akkurat....bare støy ;-)

 

Kort sagt: motor går helt greit men mangler power fra turbo!

 

Konklusjon etter kvelden i går er at turbo må UT for å sjekke at denne fungerer greit. Er litt slark i turbo også. Noe er feil med eller rundt turbo.

 

Som jeg har sagt til N300 ville jeg ha prøvd å få lånt en turbo for å feilsøke den veien da det er utrolig mange usikre momenter rundt denne feilen!

 

Vi får ta noen pils å feilsøke litt i Ryfylke i påsken ;-)

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg hadde problemer med en turbo i fjor:

 

Problemer med turtall i overgang mellom kompressor og turbo.

I fjor var motorene mine litt motvillige til å ligge i området rett etter at kompressor kobler fra / slipper, i området 2600rpm til 2800 rpm. Motorene holdt ikke turtall skikkelig og kompressor koblet inn og ut. Over dette turtallet fungerte motorene perfekt, og under 2600rpm jobbet komressorene bra.
Det er mange tråder på forskjellige fora om dette. Her er noen løsningsforslag, samt min løsning:
Se skisse i første post om plassering av forskjellige enheter.
Først en kommentar: Dersom du har to motorer, så kan du koble disse fra hverandre elektronisk ved å klikke på "=" tegnet på EDC kontrolleren. Da jobber hver motor uavhengig av turtallet til den andre. Dette er gull verd når du skal feilsøke.
1. Ladelufttemperatur-sensor
Det sitter en temperaturføler på innsugsmanifolden. Denne er gjerne kaldt ladelufttemperatur-sensor. Dersom det er feil på denne vil EDC ikke gi riktig mengde diesel. Sensoren sitter på oversiden av manifolden, relativt lagt framme på motoren. Når du skal ta denne løs, er det en klips som holder ledningen fast. Denne spretter veldig lett løs og kan forsvinne, så pass på, bruk gjerne en tynn nebb-tang. Har du to motorer, som jeg har, så kan man kryssbytte mellom motorene. Bytter feilen motor, så har du funnet årsaken.
2. Ladetrykksensor.
Det sitter en ladelufttrykk-sensor i EDC. Det går en myk slange fra innsugsmanifolden og ned under EDC der den er koblet til i et T-stykke. IKKE DEMONTER T-STYKKET fra EDC!, men du kan demontere slangen i sin ende mot T-stykket. Er det vann / fukt inni denne, så påvirker det også motoren i det lavere registeret av turbo-trykk, typisk 2600 - 3000rpm. Dersom du har to motorer kan du relativt enkelt bytte EDC fra den ene til den andre, men husk å kalibrere trottle for begge motorer før du starter opp!
3. Luft-lekkasje mellom turbo og intercooler.
Det går et rør fra turbo, bak motoren og fram på styrbord side av motor hvor en stor grønn boks sitter (intercooler) / Charge Air cooler. Det kan oppstå lekkasje her, kjenn etter med hånd når motoren er kald og kompressoer er koblet inn på tomgang. Det er ikke så vanlig med lekkasje her, men bør sjekkes.
4. Lekkasje mellom eksos-manifold og turbo.
Mellom eksos-manifolden og turbo sitter det en pakning. Denne kan i noen tilfeller ha litt lekkasje, som gjør at turbo spinner opp litt sent, og dermed ikke virker godt i lavere rpm områder. For å komme til dette området, anbefaler jeg å demontere luftfilterboks, og rørene på oversiden av motoren mellom turbo og kompressor. Disse er bare glidd inni hverandre og er enkle å ta løs. Husk å løsne slangeklemmen på slangen mot turbo, ref 1. post.
Har du noe kjølevann i oppsamlingstrauet under motoren, er det godt mulig at det er denne pakningen som lekker. Det er mange eksempler på akkurat dette.
5. Slitt turbo.
Turbo sitter i umiddelbar nærhet til saltvann i eksos-utblåsningen. Selve turbo-huset er i støpejern og dermed utsatt for korrosjon. Når det begynner å bli avstand mellom turbin-bladene og gods får ikke turbo opp turtallet tilstrekkelig ved lavere turtall. Du vil også kunne oppleve at motoren mangler litt på topp-turtall.
Den enkleste måten å sjekke dette på er å demontere luftfilterboks og luftrørene som nevnt under punkt 4, samt demontere eksosbend. Vær oppmerksom på at dette slutter veldig nære vann-nivå, så la gummibelgen på nedsiden av eksos-bendet sitte igjen og løsne eksosbend på oversiden. Klemma som holder eksosbend mot turbo kan være litt vrien, men med litt list og lempe kommer den av. Det er ingen pakning her, kun flate mot flate.
For å enkelt sjekke turbo, kan man kjenne om den roterer lett og at det ikke er noe slark hverken radielt eller aksielt. HUSK Å HA KALD MOTOR FØR DU GJØR DETTE !
Videre bør du lyse inn mot turbin-bladene, der ser du ganske enkelt om det er store glipper. Det skal være mindre enn 1mm fra blader til gods. Alt over 2-3mm vil generere mye tap.
Gammel Turbo: Ny Turbo:
20130601_134939.jpg20130603_115848.jpg
I mitt tilfelle var det den ene turbo'n som var korrodert. Jeg demonterte denne, det er ikke veldig vanskelig, og tok den med til turbo-service på Ramstadsletta. De er utrolig hyggelige og service-instilte. Jeg traff en av de inne hos LaSa, sent en lørdag, og han hadde tid til å lytte og analysere problemet. Han tok tlf nummeret mitt og stakk innom jobben for å se om han hadde en turbo liggende, og ringte senere på ettermiddagen og fortalte at han hadde lagt av den ene de hadde. Jeg tok med min turbo mandag morgen, de sjekket den, anbefalte bytte, flyttet over alle deler, nye pakninger etc og med gode installasjonsinstruksjoner. 2 timer senere var jeg lykkelig igjen, alle symptomer var fullstendig borte.
Har du problemer med turbo vil jeg anbefale disse: http://www.turbo.no/
Link to post
Share on other sites

Kjempebra at dere hjelper N300. !! Nå som dere vet at feilen ligger i turboen er det sikkert lettere for andre her inne å hjelpe.

Er det noen av dere som har kontaktet Adeneo, eller gjort han oppmerksom på tråden?

 

At verkstedet ikke klarte å lokalisere dette, får meg til å lure litt. Kanskje lurt å snakke med et merkeverksted?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...