Jump to content

Mastevolt batterilader med Mastervolt Batterymate ladeseparator..


Fjord21DC

Recommended Posts

Jeg har en Mastervolt 12/25-3 lader (25 Amp). Den har kapasitet til å lade 3 batterier samtidig. I tillegg har jeg en Mastervolt Batterymate 1602, en ladeseparator for optimal fordeling av ladestrømmen (fordeler dog ladestrømmen til kun 2 batterier).

 

Laderen:

bilde

 

Ladeseparatoren:

 

bilde

 

Litt info om Batterymate:

http://www.interdan.com/files/MASTERVOLT/MASTERVOLT_Battery_Isolators_EN.pdf

 

 

Er denne Batterymate egentlig overflødig når man har en lader som har kapasitet på 3 batterier samtidig? Eller fordeler den faktisk ladestrøm mer effektivt? Skulle jo tro at Mastervoltladeren har "optimal lading" av flere batterier integrert når den faktisk er konstruert for det. Siden separatoren kun fordeler til 2 batterier, er det mulig å kjøre 1 utgang fra separatoren til forbruksbanken (2 batterier) og den andre utgangen direkte til startbatteriet?

 

Hva tror dere? Er dere med på tankegangen?

 

Hvordan kobler man slike systemer optimalt? Tenker på fra dynamo og i kombinasjon med landstrøm?

Noen som har peiling som kan tegne en skisse?

Edited by Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men kva med lading frå dynamo, korleis foregår dette i dag?

Viss ikkje du har ein innretning som fordeler lading frå dynamo til begge bankane så vil du sikkert ha nytte av ladestrømsfordeleren...

 

Viss du koplar ladestraum frå dynamo, samt lading frå batterilader på inngåande pol på fordeler, samt start og forbruksbank på kvar sin utgang, så vil du ha automatisk ladestraumsfordeling uavhengig av ev. manuell velgebryter.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke hensikten med denne skilledioden.

Bruk bare laderen på hvert sitt batteri.

Min mening er nok at denne er litt overflødig.

 

 

Jeg selv har 4 stk batterier, og har koblet disse sammen til 24 volt og har bare 1 lader med 2 utganger som holder dette meget bra oppladet.

Har ikke noe skillediode her i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Havlengt: Ja, det var det jeg også tenkte og er en god idè, men spørsmålet er om den ene utgangen på separatoren kan lade 2 batterier som er sammenkoblet? Disse utgjør totalt 105 ah x 2, altså 210 ah. Startbatteriet er på 115ah. Spesifikasjoner under for separatoren:

 

 

Max. output battery charger

120 A

Max. output alternator

160 A

 

Lurer egentlig bare på om jeg skal bruke Mastervoltladeren med utganger til hvert sitt batteri og droppe separatoren? Holder vel lenge det vil jeg tro..

Edited by Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havlengt: Ja, det var det jeg også tenkte og er en god idè, men spørsmålet er om den ene utgangen på separatoren kan lade 2 batterier som er sammenkoblet? Disse utgjør totalt 105 ah x 2, altså 210 ah. Startbatteriet er på 115ah. Spesifikasjoner under for separatoren:

 

 

Max. output battery charger

120 A

Max. output alternator

160 A

 

Lurer egentlig bare på om jeg skal bruke Mastervoltladeren med utganger til hvert sitt batteri og droppe separatoren? Holder vel lenge det vil jeg tro..

 

 

Det er jo klart den kan lade det 2 sammen på en utgang, men tur du da kan få noe kluss med hvor lenge den må lade får den er 100% på topp.

Har alltid lært at det er viktig og ha lik Amp på hver pakke med batteri som er til forbruk eller start for å ikke og få skjev ladning.

Link to post
Share on other sites

Det er jo klart den kan lade det 2 sammen på en utgang, men tur du da kan få noe kluss med hvor lenge den må lade får den er 100% på topp.

Har alltid lært at det er viktig og ha lik Amp på hver pakke med batteri som er til forbruk eller start for å ikke og få skjev ladning.

 

Forbruksbanken har to like batterier (fabrikat, årsmodell og begge på 105ah koblet sammen). Startbatteri er adskilt fra denne banken og er på 115ah.

Link to post
Share on other sites

Oppgitt effekt på en batterilader er ,-så langt eg har forstått, alltid sammenlagt på alle utgangene. Hvordan effekten fordeles mellom de forskjellige bankene fra slike ladere veit eg ikkje. Men eg holder ein knapp på at om du samler alle ugangene på laderen og lar batterymaten fordele det, så kan du få bedre utnyttelse av kapasiteten og dermed raskere lading. Men eg trur at laderen direkte på batteriene tar mest hensyn til batteri og gir mest korrekt ladespenning.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ladere kobles helst alltid -direkte- til batteriene, uten mellomledd.

Brukerveiledning -til nøyaktig laderen du har- forteller om resten, ikke gjør noe annet. :smiley:

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Havlengt: Ja, det var det jeg også tenkte og er en god idè, men spørsmålet er om den ene utgangen på separatoren kan lade 2 batterier som er sammenkoblet? Disse utgjør totalt 105 ah x 2, altså 210 ah. Startbatteriet er på 115ah. Spesifikasjoner under for separatoren:

 

 

Max. output battery charger

120 A

Max. output alternator

160 A

Hvorfor har du kjøpt denne skilledioden i det hele tatt?

Må jo ha vært en grunn for det.

 

Et sted skrev du at start og forbruk er skilt fra hverandre,

da dukker det opp spørsmålet om hvordan at dynamoen er tilkoblet batteriene.(?)

 

Det du skrev ang. output fra enten dynamo eller lader har ikke noe å gjøre med antall/kapasitet av batterier,

men med den maksimale -inngående- strømmen som er tillat for den der fordeleren.

 

Du spurte om du kan tilkoble 2 og 1 batteri.

Ja, det kan du.

Siden du har 12V system kan du koble flere batterier -parallell- (f.eks. som stor forbruksbank) til én uttak

og en eller flere batterier på andre uttak.

 

Hvis det finnes begrensninger i det hele tatt (ang. maks. batterikapasitet) da finnes det henvisninger på brukerveiledningen.

 

Noe som ikke står der er en effekt som dykker opp når man lader via skilledioder.

Går det mye strøm til en batteribank (f.eks. stor og tom forbruksbank) mens startbanken ikke suger strøm (siden

den vanligvis er knakk full i hele tida) da ser man det som blir spenningsfallet mot forbruksbank med omvendt foretegn på startbatteriet.

 

Eksempel:

14,0V ladespenning fra dynamo, masse strøm går til forbuksbank, men vanlige "0,niks" til start.

Vårt eksempel sier "nå" spenningsfall mot forbruk er -0,3V

= omtrent + 0,3V som havner på startbank

Resultat der blir 14,0 + 0,3V = 14,3V sålenge det går mye strøm til forbruk.

 

14,3V er sjelden et problem.

Men har vi startbatterier som ikke skal få mer enn 14,4V mens omtalt spenningsfall er f.eks. -0,6V (og mer)

da kan det bli farlig for start siden det blir ca. 14,6V der.

 

Det spiller forresten ingen rolle om start og forbruk har det samme antall batterier,

eller t.o.m. flere batterier på start enn på forbruk, dette blir akkurat det samme prinsipp.

 

:seeya:

Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Foreløpig så intet koblet. Båt restaureres og har ikke startet oppkoblingsjobben enda, derfor spørsmålene før jeg starter arbeidet. Mye må jo kjøpes først og i den forbindelse så kan man bli ivrig (mye fancy utstyr der ute)..

Link to post
Share on other sites

Foreløpig så intet koblet. Båt restaureres og har ikke startet oppkoblingsjobben enda, derfor spørsmålene før jeg starter arbeidet. Mye må jo kjøpes først og i den forbindelse så kan man bli ivrig (mye fancy utstyr der ute)..

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...