Lars O Svart 11.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2014 (redigert) Dobbel Redigert 11.April.2014 av Lars O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 God morgen og godt tur nedover. Her går det virkelig unna. Forresten nydelig båt den Prestige`en Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Fint driv dere har her hjemover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 (redigert) Ja nå går det unna, 24 knop. Skal ikke se bort fra at det blir langt forbi Arendal i løpet av dagen om dette fortsetter. 1000-lappene renner dog fort ut av lomma nå....nesten 1 i timen(men dette ble vel som å banne i kjærka) Redigert 11.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Jeg blir aldri helt klok på de regnestykkene. Er det slik at om de nå f.eks. halvverer farten, så halverer de forbruket eller er det mer å tjene på halveringen av fart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Siden disse gutta har 2 x 63P motorer i båten så er jeg litt freidig og legger ut et forbruks-skjema for disse motorene monter i en Princess P40. Dette skjema viser liter pr. nautisk mil vs. farten på Princess P40. De vil nok gå ørlite rimeligere i en Prestige 36, men ikke de store forskjellene. Om du her tar farten ganger liter pr. nutisk mil får du forbruket pr. time(ved den aktuelle farten). Et eksempel: Ved 10,2 knop bruker de 4 liter pr. nm. Det vil si at de ved denne farten bruker 40,8 liter pr. time. Dette er et skjema laget av Ebonita som han tidligere har postet her på BP selv, så da regner jeg med at det er greit at jeg gjør det en gang til. Jeg bemerker at dette er samme motorer som i Prestige 36`n til Lars O, men montert i en P40. Håper dette visualiserte forbruk i forhold til fart. Egentlig er dette et typisk forbruksmønster på en planende båt. Den sklir lett i 6-7 knop og bruker veldig mye pr. nautisk mil opp til den planer ut. Da stabiliseres og reduseres forbruket pr. nautisk mil siden båten "flyter oppå vannet" og derav får mindre motstand. Liter pr. time derimot fortsetter å stige som et resultat av hvor mye trottle/gass som gis. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Hørte en gang at hvis man doblet farten, så firedobler du forbruket. Vi hadde dette som regel når vi kjørte V8. Ser i dag at dette ikke er helt korrekt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 (redigert) Nå er det like før sola bryter gjennom i Stavanger og disen antagelig forsvinner. Da får dere en kjempetur med lite vind og sol på ferden videre i dag Lars O m/følge. Webcam vågen Stavanger:http://www.aftenbladet.no/webkamera/livekamera/Vagen-i-Stavanger--2838021.html#.U0ecQFf4I2A MS Sandnes til venstre i bildet på webcamen i forrige link:http://www.mssandnes.no/ Redigert 11.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Så med andre kan de like godt farte i 24 knop som 12. Og Tom Rør, med 8 knop, var økonomisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 (redigert) Jepp, forbruket er omtrentlig det samme pr. nautisk mil fra 13 til 24 knop, men forbruket vil selvfølgelig bli litt annerledes på denne lettere Prestigen selv om mønsteret er det samme. Tomgang er det mest økonomiske Redigert 11.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Du spurte om temperatur på motor. Deter litt lavt med 72 grader. På min 60 c motor hadde jeg to termostater. Den ene var på 76 og den andre på 82 mener jeg å huske. Kan hende det står to på din med 76. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Ser du har gått ned til 16 knop. Er det ruskevær? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars O Svart 11.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2014 Ikke så ruskete, men mer behagelig :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Sleng gjerne utpå noen bilder. :-) her i Arendal er set flotte forhold nå. Laber bris. Vind fra sv. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Seewolf Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Nå seiler dere akkurat forbi "stuevinduet" mitt... Dere får ha en fortsatt fin tur... været er med dere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KLB Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 (redigert) Pitstop i Egersund?! ;-) Redigert 11.April.2014 av KLB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KLB Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars O Svart 11.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2014 Kult bilde :-) Tlf og Ipad gikk tom for strøm, så nå sitter vi på kafe og lader duppedingser og kropper.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Morsomt å følge dere på reisen, virtuelt. Ser at det er fire timer forsinkelse på Marine Traffic. Siste posisjin fra kl. 10.31. Noen som vet årsaken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Rainbow Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Kan nok ha noe med posten over der å gjøre det, ezach.. De har vært uten strøm på tlf og dermed uten strøm på mAIS. Nydelig vær for hentetur da! Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Selvsagt. Ingen mobil - ingen plotting. Silli mi... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Det bør være mulig å finne en butikk i Egersund som har lader med usb-kontakt som settes i 12V uttak. Da kan du lade hele veien Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oggi Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 f.eks på nærmeste bensinstasjon... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Da var de på vei videre fra Egersund. God tur og kos dere i fin-været Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Hvor langt rekker dere i dag tro? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.