Jump to content

Riktig impregnering av kalesje.


Jomes

Recommended Posts

Hei.

 

Prøver se i eldre tråder vedr impregnering. Ser ut til at det forsatt er uenighet om det skal impregneres på innsiden eller utsiden.

Jeg for min del har alltid impregnert fra innsiden.

 

Så hva er riktig ?

 

Må kalesjen være 100 % tørr ved impregnering ?

 

Hvilken kalesje impregnering er best ?

 

Spray eller med kost ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid gjort det på utsiden. Hensikten er jo at vannet skal prelle av. Alldri hørt noen impregnere skoene på innsiden for å si det slik :smiley:

 

Før sprayet jeg, men har gått over til kost og rulle.

Impregnerer ikke hvert år heller. Legger kallesjen i fet blanding med grønnsåpevann hvert år. Bruker den til det begynner å lekke, så ny omgang med impregnering :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er det tydelig at det er noe jeg ikke har fått med meg. :smiley:

Selv bruker jeg Seajet og på den står det ingenting om dette. Kanskje fordi det faller naturlig å smøre på utsiden? Ihvertfall for meg :smiley:

Ser ikke fordelen med å gjøre det på innsiden. Vil kanskje fortsatt være vanntett, men mister du ikke den vannavvisende effekten?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Pga feil med vask/impregnering/sying av min kalesje har jeg måtte sette på den grisegamle kalesjen som ikke har vært i bruk på 9 år.... Kjøpte kalesjeimpregnering på maxbo på spruteflaske. Tørr kalesje og sprayet på utvendig. Hadde ikke nok til bakveggen. Der renner det inn litt vann, men ellers er det merkelig nok ganske så tørt. Litt kommer inn på midten, men der lå det samlet 3 liter vann på taket.... Jeg vil tro det beste er å impregnert fra begge sider hvis kalesjeimpregnering også motvirker jordslag.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Trodde det bare var meg som alltid går tom for impregnering når turen kommer til bakstykket. :giggle:. Når det gjelder innvendig så sa de som laget min kalesje at det er bortkastet å impregnere der siden der er det en annen type stoff, aner ikke hva han snakket om men gjorde som han sa.

Link to post
Share on other sites

Jeg impregnerte kalesjen utvendig i høst og må ærlig talt si at jeg overhodet ikke tenkte tanken på å gjøre dette på innsiden også :diving:

Kalesjen er i alle fall potte tett men hadde vært litt greit kjenner jeg å fått en avklaring på hva som er rett måte og gjøre det på

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

impregnering skal gjøres fra innsiden, dette pga at sømmer og tråder ikke skal rotne, er er derfor det er mange som har kalesjer med dårlige sømmer på utsiden og en del jordslag på innsiden, det er pga at fuktigheten blir værende på innsiden når kalesjen er impregnert på utsiden

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...