Jump to content

Riktig impregnering av kalesje.


Jomes

Recommended Posts

M/S AIOLOS skrev On 11.3.2018 at 11.17:

Gjorde et sånt forsøk i fjor vår og la hele kalesjen oppi et 200liters plastfat med biotex over både en og to netter. Kanskje jeg hadde for lite bietex oppi. Hadde kjøpt slike porsjonspakker og heiv oppi tre som fikk løse seg opp.

 

Hvordan ble vinduene? Ble de tåkete?

Link to post
Share on other sites

Sist jeg kjøpte ny kalesje var beskjeden omtrent slik: aldri biotex, ikke impregnering før behov (antatt først etter 10 år), vask med mildt grønnsåpevann i badekar - skyll ikke men la grønnsåperestene sitte i - vinduene blir litt uklare av grønnsåpen men det poleres blankt igjen med tørr klut, bruk aldri sprayflasker til glass på plastvinduene.

 

Kalesjen lakk ikke, med unntak av det ene året jeg impregnerte. Det sluttet jeg med, og siden holdt den tett. Usikker på hvorfor impregneringen (Maritim sin) hadde slik virkning.

Link to post
Share on other sites

Ddtte er jo bokstavelig talt et langt lerret å bleke.

Noen sier FOR ALL DEL IKKE GRØNNSÅPE. belegg, impregnering trekker ikke inn......Biotex er eneste vei til nirvana.

 

Tror en må høre med produsent av SIN kalesje.

 

Brukte selv biotex sist. Vinduene helt fine, og kalesje like så....så langt en gammel kalesje kan kalles fin.

Selvsagt så impregnert fra INNSIDEN.....som OGSÅ de lærde strides om

Link to post
Share on other sites

Jeg har impregnert både fra innsiden og utsiden. Trekker rett gjennom uansett, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det ene skal være bedre enn det andre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

dette dreier seg om hvilket stoff man har i kalesjen. Noe kalesjestoff er laget av polyester med PU-coating på innsiden, andre varianter er av akryl med akryl-coating på innsiden. De fleste stoff er nå gjennomfarget(tror de kaller det spinnfarget) for å bli mest mulig fargestabil.

Felles for alle coatede kalesjeduker er i hvert fall at de er coatet på innsiden og da skal være unødvendig med impregnering. Vasker man slik at coatingen ødelegges så er det selvfølgelig behov for å impregnere og da er det en fordel å gjøre det også på innsiden slik at man ikke risikerer å legge en "membran" på utsiden av stoffet. Da vil det fuktige inneklima i en båt(hvis den er fuktig) gjøre stoffet utsatt for jordslag.

 

Det viktigste er å vaske riktig. Aldri over 30 grader, aldri steamer og aldri Zalo(den kan løse coatingen).

Rktig fremgangsmåte(slik jeg har blitt fortalt av seilmaker), er badekar med litt biotex og 25 grader vann. Ikke skrubb om det ikke er behov.

Skylles med rikelige mengder vann og lufttørkes. Man kan gjerne impregnere sømmene fra innsiden, men selve duken skal det ikke være behov for å impregnere med mindre det er en duk uten coating. Da impregnerer man hele fra innsiden.

 

Dette er opplysninger jeg fikk da jeg måtte bestille ny kalesje av den nette sum av 38.000,-

Da vil jeg helst ikke ødelegge den de første årene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha hørt engang at fukt som er i kalesjen etter en regnskyld, vil kondensere ut av duken og til friluft dersom den er impergenert fra innsiden. Jeg gjorde det slik på min forrige båt og det holdt alltid tett.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Når jeg nå snart skal både rengjøre og impregnere kalesjen igjen så skal jeg bare for moro skyld impregnere begge sider. Hva jeg vasker med er jeg usikker på i år siden kona ikke synes at plastfatet pyntet så mye på terrassen. Men håper inderlig at kalesjen snart tar frakken så jeg får inn skikkelige håndtverkere fra alt annet enn Hauge produkter i Bergen.

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev On 2.5.2018 at 21.49:

 Hva med å impregnere begge sider? 

 

Du får tydeligvis ikke noe svar på dette:smiley:

 

Jeg er ikke sikker, men kan det bli for mye av det gode? Hvis impregneringen ikke er 100% tett på en av sidene, noe den vel sjeldent er,  vil det jo komme fukt inn i stoffet som ikke så lett slipper ut igjen(?) Betyr kanskje at stoffer tørker ut saktere og gir større mulighet for råte, mugg og annet ubehag?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det samme har jeg, men det høres faktisk ikke så dumt ut å gjøre det motsatt. Impregnerer man fra innsiden blir jo kalesjen uansett tett (forhåpentligvis), og den vil  tørker fort  på utsiden i vær og vind når det ikke finnes noe sperre/hinder (impregnering).  

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt behov for impregnering enda men jeg ville tatt fra innsiden da det uansett aldri blir 100% tett. Det som blir vått tørker og luftes ut, ikke inn. Jeg hadde heller ikke tatt begge sider pga faren for å fange fukt i midten. Litt samme som at man ikke legger både bunnmembran og toppmembran på badet. Må for all del ikke fange fukten, stoffet må ha mulighet til å tørke. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Osten56 skrev for 12 timer siden:

Har alltid impregnert på utsiden fordi jeg ikke har tenkt på muligheten av noe annet. Pga denne tråden har jeg sendt mail til kalesje produsenten for å høre hva de syns.

 

Gi tilbakemelding her på svaret du får...

Jeg skal impregnere flybridge kalesjen min når jeg kommer hjem.. og tenkte og forsøke denne

nye vrien med å impregnere den fra innsiden..

Link to post
Share on other sites

Hva dere enn gjør så er det smart med rulle/kost for å unngå å få impregnering på vinduene.

Jeg sprayet i går, men det var 3 forskjellige til sete, bord og førerposisjon på flybridge. Der er det ingen vinduer og dette ble tatt fra utsiden.

Som @theppan07 er inne på, det trakk gjennom hele veien....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

theppan07 skrev On ‎12‎.‎05‎.‎2018 at 23.10:

Penslet impregnering på kalesjen idag. Spiller ingen rolle om jeg hadde gjort det fra innsiden eller utsiden. Kalesjestoffet blir gjennomgvått uansett. Jeg gjorde det fra utsiden og det trakk tvers igjennom og ble fuktig/vått og på innsiden. Funker prima?

Tanken slo meg og.. :-) Gjorde det samme som det, fra utsiden.. Blir så bra så :-)

Link to post
Share on other sites

Da kom det et greit svar fra Måløy Industrisøm på henvendelse om vår Rana 530DC.

 

 

"Hei

 

Den er impregnert fra fabrikk. Viktigst er å spyle den med ferskvann i blant  og børste vekk skitt med myk børste.

Er den veldig skitten, legg den i badekar over natten. Bruk grønnsåpe eller biotex for eksempel., maks 35C

Børst vekk og spyl rikelig med kaldt vann. Tørkes hengende, over et rekkverk for eksempel. Ev. impregnering (KUN på utsiden) etter den er tørr. Aldri høytrykk eller varmeskap.

 

Med vennlig hilsen

Måløy Industrisøm AS"

Redigert av Osten56 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...