Jump to content

Riktig impregnering av kalesje.


Jomes

Recommended Posts

Jeg har en blenda-kritthvit  havnekalesje uten coating (smart farge for øvrig) som jeg må vaske grundig hvert år. Kjører grønnsåpe først, men det i seg selv er ikke i nærheten. Jeg må bruke kalesjerens i tillegg og har falt ned på den fra Ship Shape. Lukter jo da klor over halve nabolaget så på fargede varianter ville jeg dobbeltsjekket og skyllet meget godt. Resultatet blir i hvert fall som nytt hvert år og sømmene ser foreløpig intakte ut. Impregnering må til og jeg bruker også Stabil som for min del holder hele sesongen. Med tanke på at duken blir gjennomtrukket, tenker jeg det er ganske uvesentlig om man tar det fra over eller undersiden. Jeg har prøvd begge varianter og ser ingen forskjell i verken nivå av skitt, avstøtingsfaktor eller jordslag. So pretty much same same....

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Passbåten said:

Med tanke på at duken blir gjennomtrukket, tenker jeg det er ganske uvesentlig om man tar det fra over eller undersiden.

 

Tror dette må være svaret på spørsmålet om ut- eller innsiden da flere jo sier at middelet går igjennom.

 

Selv om dette er tilfelle også for middelet jeg har kjøpt, skal jeg dog prøve begge sider bare for å være grundig og for at det kanskje varer litt lenger.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

http://blogg.baatfolk.com/2016/12/05/ett-tips-til-behandling-av-kalesje/

Ett tips til behandling av kalesje.

Dette er bare ett tips og den er tatt ut fra våre egne erfaringer og samtaler med ett 10 talls personer hvor 2-3 av de er Kalesjemakere.
Vi har også snoket litt rundt på nettet.
Vi har lagt vekt på holdbarhet og pris samt selve jobben.


Aller først noen ord om hva du IKKE skal gjøre.
Du skal ikke vaske kalesjen med vann over 30 grader, ei heller tørke den med varmluft. Da vil den krympe.
Den skal ikke i sentrifugen selv om det kan friste.
Ikke bruk høytrykk på den. hverken stoffet eller sømmene tåler det.
Unngå kjemiske midler.
Ikke søl impregnering på vinduene.
Selv om Zalo er fint på mye så ikke bruk den på kalesjen. Den bryter ned impregnering og legger igjen rester så ny impregnering sitter dårlig.
Noen ord om vedlikeholdet i løpet av sesongen:
Det er ikke stort som skal gjøres men det anbefales å vaske vekk måkeskitt umiddelbart eller snarest mulig.
Det er også en god ide å skylle kalesjen når man er tilbake i havnen etter en tur på sjøen.
Vaselinolje er fint på sømmer og skaien i tynne lag. Smør på og tørk av det overflødige.
Vinduene kan også få en runde med vaselinoljen.
Oppbevaring av kalesjen:
sørg for at kalesjen er ordentlig tørr før den brettes og legges på ett tørt sted.
Unngå å brette vinduene.

Kalesjer er verdiløse etter 7 år har forsikringsbransjen funnet ut men ved rett behandling og vedlikehold kan en kalesje vare i 15-20år.
Sømmene vil være det første som ryker. Trådene i sømmene vil ikke vare mer enn 6-8 år. Vinduene kan holde litt lenger. Det avhenger av hvor
mye sol de har fått men det er antagelig like greit å bytte de samtidig som kalesjen blir sydd om.
Dette er vedlikehold som du må beregne uannsett.
Vask av ny kalesje:
Har du ikke ett badekar du kan bruke, så kan ett tips være å kjøpe ett oppblåsbart barnebasseng.
Har du mulighet til det, setter du det på vaskerommet eller badet med varmekabler. Bare husk ALDRI over 30 grader. grønnsåpe er det beste å bruke. alt annet tørker ut fibrene i stoffet, spesielt skaien som er brukt i kanten også tørker fort ut blir sprø og sprekker. Er kalesjen eldre å du føler du trenger sterkere midler så anbefaler jeg Bio-tex, men trikset er å skrubbe litt, vente litt osv.
La den ligge minst 24 timer. Finner du flekker så bruk svamp, myk børste eller klut. Vask alltid med sømmene. Ikke på tvers.
Når du har gjort dette og enda ikke fått bort flekkene kan du prøve forsiktig med litt jordslagfjerner eller shipshape på flekkene.
(Bruk av Shipshape er ett omdiskutert tema, men det er bedre å bruke det forsiktig å få fjernet jordslag ordentlig enn å ikke bruke det)
Dra hele kalesjen ut og heng den opp. skylle godt. Husk inni lommene til stenger osv. Når det slutter å skumme så skyller du litt til.

Det anbefales at kalesjen blir montert på båten våt. Da slipper du at den tørker og kryper. du slipper å hale og dra og utsette den for strekkskader.
Siden dette dreier seg om en ny kalesje er det en god mulighet for at impregneringen er god nok enda, så før du begynner å legge på impregnering ville
jeg i allefall tatt en test. Dusj på med vann og se.
Når du opplever at kalesjestoffet blir vått bør du impregnere den.
Aller først husk å bruke gummihansker. Impregnering er ikke noe å ha på hendene.
Det som er det 100% riktige å gjøre er å impregnere fra innsiden men er båten din tørr og kalesjestoffet også er tørt kan du impregnere fra utsiden.
Det som er vanskelig nå er å velge riktig type.
Om du bruker forskjellig typer om hverandre kan du få skjolder. Utover det kan man velge hvilken man ønsker.
Dyr impregnering er neppe stort bedre enn billig.
Behandle sømmer, vinduer og skai kanten med vaselinolje. før på og tørk av det overflødige.
Nå skal kalesjen din være klar for en ny flott sesong.
Vask av eldre kalesje:
Gjør som skrevet over frem til du kommer til impregnering.
Har du opplevd jordslag inne i båten anbefaler jeg å impregnere kalesjen på innsiden.
Dette vet du best selv men du kan kanskje øke til å vaske kalesjen hver sesong.
Lages det mye mat under kalesjen? er båten fuktig innvendig? osv.
Har du først fått jordslag, så gjør en grundig jobb med å få dette bort.
For å hindre jordslag, sett ett par tørrballer i båten, impregner på innsiden og vask den hvert år.
Vi er veldig klar over at dette er ett tema som de lærde strides over men dette er oppskriften til mange båteiere som har svært lite problemer
med sine kalesjer.
Vi håper at dette tipset er til hjelp.
Bare husk at dette er vårt tips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...