Jomes Startet 9.April.2014 Del på Facebook Startet 9.April.2014 Hei. Prøver se i eldre tråder vedr impregnering. Ser ut til at det forsatt er uenighet om det skal impregneres på innsiden eller utsiden. Jeg for min del har alltid impregnert fra innsiden. Så hva er riktig ? Må kalesjen være 100 % tørr ved impregnering ? Hvilken kalesje impregnering er best ? Spray eller med kost ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Julie III Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Jeg har alltid gjort det på utsiden. Hensikten er jo at vannet skal prelle av. Alldri hørt noen impregnere skoene på innsiden for å si det slik Før sprayet jeg, men har gått over til kost og rulle. Impregnerer ikke hvert år heller. Legger kallesjen i fet blanding med grønnsåpevann hvert år. Bruker den til det begynner å lekke, så ny omgang med impregnering Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Fra innsiden og ut her, står også på flaska jeg har. Viktig å vaske kalesja først selvfølgelig og skylde den mer enn du tror etterpå, kalesjerens sitter godt i.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
blue moon Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Jeg bruker hagesprøyte og justerer til en fin dusj kommer ut, tror ikke kalesja må være 100% tett før impregnering, men jeg ville latt den tørke. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Julie III Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Her er det tydelig at det er noe jeg ikke har fått med meg. Selv bruker jeg Seajet og på den står det ingenting om dette. Kanskje fordi det faller naturlig å smøre på utsiden? Ihvertfall for meg Ser ikke fordelen med å gjøre det på innsiden. Vil kanskje fortsatt være vanntett, men mister du ikke den vannavvisende effekten? Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Jeg skal også impregnere kalesjen i år, og har vel aldri hørt om noen tar den fra innsiden, spennende og følge med her da. Er det greit og vaske kalesjen når den står på båten eller må den tas av. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Julie III Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Jeg gjør som mange andre her. Tar den med hjem og legger i bløt over natten i feks grønnsåpevann. Legges på terrassen dagen etter og skrubbes. Ren og pen Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Spenner kalesjen på båten, vasker over med svamp og lar den tørke på båten, blir stram og fin. Impregnerer på utsiden: https://baatplassen.no/i/topic/57338-kalesjeimpregnering-egenutfoert-test/ mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fjordgubbe Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Eg overdriv sikkert, men tek begge sidene når eg først er igang. Det er ikkje berre for lekkasje, men for sopp på innsida og. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Åssen ble det best resultat fra innsiden eller utsiden, nå har det regnet en del her distriktet og det har vel vært noen lekkasjer så hva er best begge sider ???? jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Shiny Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Impregnerer på utsiden. Vannet preller da av kalesjen lett. Har holdt tett. Også lettere å vaske bort skitt når den er imp. på utsiden. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
glalaks Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Jeg tok utsiden. Stabil impregnering her Og jula sin på bakre del da jeg gikk tom.. Tett så langt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
KongKing Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Pga feil med vask/impregnering/sying av min kalesje har jeg måtte sette på den grisegamle kalesjen som ikke har vært i bruk på 9 år.... Kjøpte kalesjeimpregnering på maxbo på spruteflaske. Tørr kalesje og sprayet på utvendig. Hadde ikke nok til bakveggen. Der renner det inn litt vann, men ellers er det merkelig nok ganske så tørt. Litt kommer inn på midten, men der lå det samlet 3 liter vann på taket.... Jeg vil tro det beste er å impregnert fra begge sider hvis kalesjeimpregnering også motvirker jordslag. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Gursken Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Hørte at innsiden hadde et polyueretan belegg. Det behøver nok ikke imprigneres Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Jeg har lite erfaring med impregnering, men noen tips her kanskje hamnenplay.solidtango.com/video/160422-kapell-impregnering?qid=3344580 Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Trodde det bare var meg som alltid går tom for impregnering når turen kommer til bakstykket. . Når det gjelder innvendig så sa de som laget min kalesje at det er bortkastet å impregnere der siden der er det en annen type stoff, aner ikke hva han snakket om men gjorde som han sa. Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Jeg impregnerte kalesjen utvendig i høst og må ærlig talt si at jeg overhodet ikke tenkte tanken på å gjøre dette på innsiden også Kalesjen er i alle fall potte tett men hadde vært litt greit kjenner jeg å fått en avklaring på hva som er rett måte og gjøre det på Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andor Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 impregnering skal gjøres fra innsiden, dette pga at sømmer og tråder ikke skal rotne, er er derfor det er mange som har kalesjer med dårlige sømmer på utsiden og en del jordslag på innsiden, det er pga at fuktigheten blir værende på innsiden når kalesjen er impregnert på utsiden Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 http://symannen.no/behandling-av-batkalesjer/ Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Takk for svar @Andor før jeg vasket kalesjen hadde jeg som du sier masse jordslag på innsiden. Skal impregnere fra innsiden neste gang bedre sent enn aldri Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Duppe Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Impregnere begge sider må jo da være det beste? Hva kan ulempene være? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Så litt på kalesjen min i dag og den er stygg som juling innvendig, ikke pen utvendig heller. Må visst sende den til et eller annet godt firma for rens og reparasjon samt impregnering. Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 La den ligge i vannbad med Biotex over natten så er den som ny igjen @M/S AIOLOS Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S AIOLOS Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Gjorde et sånt forsøk i fjor vår og la hele kalesjen oppi et 200liters plastfat med biotex over både en og to netter. Kanskje jeg hadde for lite bietex oppi. Hadde kjøpt slike porsjonspakker og heiv oppi tre som fikk løse seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Da skjønner jeg godt at du vil sende den vekk til rens og impregnering Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.