REM Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 (edited) Var hos Maritim i dag (igjen) og kjøpte nye sinkanoder til mine Sleipner Sidetrustere. Det slo meg at de virket uvanlig lette da jeg plukket de, men tenkte ikke nærmere over det der og da. I kveld skrudde jeg ut de gamle, og merket med en gang at her var det vektforskjeller. Den gamle originale sinken som lå i pakka da jeg installerte aktertrusteren for to sessonger siden var tydelig tyngre tiltross for at de var godt tæret og ikke hadde vært byttet siden de var nye. Jeg tok med meg ny og brukt sink til postkontoret på Meny på Slemmestad og la de på brevvekta. Gammel brukt sink, original Sleipner, veide 79,5 gram, mens ny ubrukt fra Maritim veide 49,5 gram. Jeg dro så tilbake til båten og satte den gamle sinken på plass igjen. Det er helt tydelig at sinken fra Maritim ikke kan være laget av Zn. Aluminium kanskje? Eller plastik? Uansett, jeg tok ingen sjangs. Edited April 9, 2014 by REM (see edit history) Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 For 20 år siden kunne jeg alt dette på rams, forskjellige spenninger ved gitt temp., i forhold til strømning i m/s etc. Men, uansett, sink og aluminium ligger ikke langt fra hverandre. Offshore bruker man aluminium for å lette belastningen når det gjelder kubikkmetervis av anoder. Tror nok du trygt kan bruke anoder av aluminium på baugpropell der reagerende metaller er jern og kopper/bronse. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Er det ikke Zink i saltvann og alu i ferskvann? En kjenning fikk voldsomme tæringsskader på sitt DPH-drev da båten med drev ble levert ny med alu- anode, altså feil type montert. Anoden var like hel, men drevet så ikke ut. -fikk dog nytt drev. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Det er vel en grunn til at Sleipner leverer sinkanoder som standard til trusterne sine. Tar ikke sjansen på Maritim sine da. Vet jo ikke hva slags materiale det er. Spenningsforskjellene kan være betydelige. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 (edited) ØHhhhh. Al- anode som skal beskytte Al-prop. ?? Noe skurrer her... På agregat og påhenger er det alltid Zn-anode da! Edited April 9, 2014 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Et lite sidespørsmål REM: Hvordan får du løs den teite anoden? Min har på en måte støpt seg selv fast i 'koppen' Ila tæringspeosessen. Gav opp å pirke den løs da det er mye sink igjen, men ser for meg at jeg må sause den inn i saltsyre el til neste år om jeg skal få den løs. Hvis den da ikke har minket tilstrekkelig.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Jeg benyttet ei vannpumpetang. Funka bra. Satt ikke alverden heller. Kakk litt på sinken med tanga først, da løsner den fra underlaget. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Det er ikke problem at alu. beskytter alu. Anoder har legert inn elementer som bryter ned oksidskiktet (eks. indium). Slik sett kan sink beskytte sink og alu. beskytte alu. At en anode sitter fast er ikke uvanlig, det er oksidene som ekspanderer og fyller ut pasninger. Det er ikke alu. i ferskvann og sink i saltvann, disse metallene har omtrent samme drivende spenning. Altså REM, ingen signifikante forskjeller. Dog, jeg kjenner ikke kjemien i anodene til Maritim, og det har jeg vel til felles med Maritim. I ferskvann bruker man magnesium, som har en vesentlig høyere drivende spenning enn de to forannevnte. Og dette materialet skal ikke brukes i saltvann, man får overspenninger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Står noe her http://www.boatzincs.com/imtra.pdf Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Ja, det var jo en grei og sannsynlig forklaring. In = Indium (første delen av forklaringen fra Sleipner). Stusser litt på hvordan en miks av metaller kan holde opp til 50 % lenger, og samtidig gi bedre beskyttelse. For meg blir det en smule selvmotsigelig. Men det spiller for så vidt ingen rolle. Nå er det minst fem år siden jeg byttet anoder på baugpropellen min. Og disse anodene kommer til å bli montert igjen i og med at de holder minst 60 % av original masse. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Jeg har brukt alu anoder fra Martyr kjøpt på Maritim på drevet mitt i to år nå. Når jeg har tatt den opp så er de nesten spist opp og ingenting er skjedd på drevet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Da lærte jeg noe nytt i dag også: Legering med Indium (In). Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.