Jump to content

Zn eller Al fra Maritim?


REM

Recommended Posts

Var hos Maritim i dag (igjen) og kjøpte nye sinkanoder til mine Sleipner Sidetrustere. Det slo meg at de virket uvanlig lette da jeg plukket de, men tenkte ikke nærmere over det der og da.

I kveld skrudde jeg ut de gamle, og merket med en gang at her var det vektforskjeller. Den gamle originale sinken som lå i pakka da jeg installerte aktertrusteren for to sessonger siden var tydelig tyngre tiltross for at de var godt tæret og ikke hadde vært byttet siden de var nye.

 

Jeg tok med meg ny og brukt sink til postkontoret på Meny på Slemmestad og la de på brevvekta.

Gammel brukt sink, original Sleipner, veide 79,5 gram, mens ny ubrukt fra Maritim veide 49,5 gram.

Jeg dro så tilbake til båten og satte den gamle sinken på plass igjen. Det er helt tydelig at sinken fra Maritim ikke kan være laget av Zn. Aluminium kanskje? Eller plastik? Uansett, jeg tok ingen sjangs.

bilde

bilde

Edited by REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For 20 år siden kunne jeg alt dette på rams, forskjellige spenninger ved gitt temp., i forhold til strømning i m/s etc. Men, uansett, sink og aluminium ligger ikke langt fra hverandre. Offshore bruker man aluminium for å lette belastningen når det gjelder kubikkmetervis av anoder. Tror nok du trygt kan bruke anoder av aluminium på baugpropell der reagerende metaller er jern og kopper/bronse.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke Zink i saltvann og alu i ferskvann?

 

En kjenning fikk voldsomme tæringsskader på sitt DPH-drev da båten med drev ble levert ny med alu- anode, altså feil type montert. Anoden var like hel, men drevet så ikke ut. -fikk dog nytt drev.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en grunn til at Sleipner leverer sinkanoder som standard til trusterne sine. Tar ikke sjansen på Maritim sine da. Vet jo ikke hva slags materiale det er. Spenningsforskjellene kan være betydelige.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Et lite sidespørsmål REM: Hvordan får du løs den teite anoden? Min har på en måte støpt seg selv fast i 'koppen' Ila tæringspeosessen. Gav opp å pirke den løs da det er mye sink igjen, men ser for meg at jeg må sause den inn i saltsyre el til neste år om jeg skal få den løs. Hvis den da ikke har minket tilstrekkelig..

Link to post
Share on other sites

Jeg benyttet ei vannpumpetang. Funka bra. Satt ikke alverden heller. Kakk litt på sinken med tanga først, da løsner den fra underlaget.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er ikke problem at alu. beskytter alu. Anoder har legert inn elementer som bryter ned oksidskiktet (eks. indium). Slik sett kan sink beskytte sink og alu. beskytte alu. At en anode sitter fast er ikke uvanlig, det er oksidene som ekspanderer og fyller ut pasninger.

 

Det er ikke alu. i ferskvann og sink i saltvann, disse metallene har omtrent samme drivende spenning. Altså REM, ingen signifikante forskjeller. Dog, jeg kjenner ikke kjemien i anodene til Maritim, og det har jeg vel til felles med Maritim.

I ferskvann bruker man magnesium, som har en vesentlig høyere drivende spenning enn de to forannevnte. Og dette materialet skal ikke brukes i saltvann, man får overspenninger.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var jo en grei og sannsynlig forklaring. In = Indium (første delen av forklaringen fra Sleipner). Stusser litt på hvordan en miks av metaller kan holde opp til 50 % lenger, og samtidig gi bedre beskyttelse. For meg blir det en smule selvmotsigelig. Men det spiller for så vidt ingen rolle. Nå er det minst fem år siden jeg byttet anoder på baugpropellen min. Og disse anodene kommer til å bli montert igjen i og med at de holder minst 60 % av original masse.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt alu anoder fra Martyr kjøpt på Maritim på drevet mitt i to år nå. Når jeg har tatt den opp så er de nesten spist opp og ingenting er skjedd på drevet.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...