Jump to content

Kaustikksoda som bunnstoff fjærner


Flem340

Recommended Posts

Kaustisk soda brukes som malingfjerner for oljemaling. Man blander tapetklister med kaustisk soda, smører det på og lar det virke en stund, alt avhengig av styrke og temperatur. Resultatet er at oljemalingen blir myk og løsner lett, men man må fortsatt skrape den av, f.eks med en stålsparkel. Trevirket vaskes så med vann tilsatt litt eddik fra kjøkkenskapet.

 

Om det virker på bunnstoff? Muligens. Med sterk blanding og anstendig temperatur i lufta. Prøv det på et lite område og fortell oss om resultatet. Billig er det garantert. 10 liter maligfjerner for 100 kroner er uslåelig. Men etsende er det og hansker/vernebriller er et must.

 

Neste gang bruker du vel selvpolerende? Thinner kan du kjøpe på Biltema til en rimelig penge og gamle laken har mor sikkert liggende.  Da kan du rett og slett vaske hele skroget rent som om bunnstoffet kun var inngrodd dritt. Bytt filler ofte og tørk over med en renere fille underveis. Bruk gummihansker. Enklere kan det ikke bli. Ingen skraping, ingen pussing, ingen malingfjerner. På den annen side er det jo kun ved spesielle anledninger du trenger å fjerne selvpolerende.

 

Primeren derimot henger som bare fa.. . Men henger den, er det jo heller ingen grunn til å fjerne den. Og henger den dårlig, er nok en 2-hånds malerskrape med svakt buet, herdet spesialblad tingen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Leste siste nummer av Praktisk Båtliv i dag. Der stod det en artikkel om bruk av kaustisk soda som bunnstoffjerner. Og det virker slik jeg skisserte. Du blander en del kaustisk soda, 3 deler vann og tapetklister til konsistensen er passe og smører på. Skal det gå hardere for seg, bruker du 2 deler vann. Det virker bra mente Praktisk Båtliv, så da er det bare å sette i gang. De prøvde også 1:1 blanding, men det var i sterkeste laget.

 

Uansett er det rasende billig i forhold til tradisjonelle bunnstoffjernere.

 

En ting de ikke nevnte var at selv om du skyller med mye vann, er det vanskelig å nøytralisere luten. Ha derfor litt eddik i siste skyllevannet. Sterk lut må nøytraliseres. Alltid!

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ingen planer om å fjerne bunnstoffet, flekker bare over hvert år med selvpolerende, men den helt siste setningen hos Praktisk Båtliv var interessant, jeg siterer:

 

I et senere nummer vil vi se på et selvlaget bunnstoff - som har høyere virkningsgrad enn kjøpebunnstoff, men som du ikke har lov å bruke!"

 

Litt sent å komme med slikt nå når båten skal på sjøen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kaustisk soda brukes som malingfjerner for oljemaling. Man blander tapetklister med kaustisk soda, smører det på og lar det virke en stund, alt avhengig av styrke og temperatur. Resultatet er at oljemalingen blir myk og løsner lett, men man må fortsatt skrape den av, f.eks med en stålsparkel. Trevirket vaskes så med vann tilsatt litt eddik fra kjøkkenskapet.

 

 

Lotus

 

Jeg vil bare opplyse om at lut på GAP/Gelcoat ikke alltid er like vellykket.  Lut i den konsentrasjonen det her er snakk om kan skade skroget.  Om du velger å ta sjansen, så er ikke Lotus sin nøytraliseringsmetode god nok.  Om du som han sier tar litt eddik fra kjøkkenskapet i litt vann, er det ikke godt å si hvor sterk blandingen blir.  I kjøkkenskapet kan du finne 6% edikk, 9% edikk, og 35% edikk, og hva er blandingsforholdet for å få den riktige blandingen for å nøytralisere??  Nei, Lotus, det er for dårlig.

 

Jeg har levd av blandt annet malingsfjerning de siste 20 årene, og det vi bruker for å nøytralisere etter fjerning med lut, er en del 65% eddiksyre, og syv deler vann.  Husk på at du ikke heller vann i syre, men syre i vann.  Blandingen legges rikelig på etter grundig vask med vann, og det skylles ikke etter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ja, Pirius, det var ikke helt nøyaktig beskrevet for nøytralisering på treverk. Men det var jo bare en generell innledning. Spørsmålet gjaldt gelcoat, og da var det vel ikke så veldig dårlig beskrevet?

 

Jeg tar forbehold. Praktisk Båtliv sier kjør i vei i blanding 2:1 og 3:1. De anser det ikke nødvendig å nøytralisere.  Jeg anbefaler eddik i siste skyllevann, dvs etter at du har skyllet rikelig med vann. Da skal det små mengder eddik til uansett. Du må huske på at gelcoaten ikke suger til seg blandingen på samme måte som treverk og at skyllingen med rent vann derfor fjerner det aller meste av luten samtidig som vann med pH rundt 6,5-7 også gir et bidrag her. Det var vel derfor Praktisk Båtliv ikke engang gadd å nevne nøytralisering.

 

Så en skvett eddik er fortsatt temmelig korrekt. 1 dl vanlig 35% husholdningseddik i en skurebøtte vil f.eks. i gelcoatsammenheng være rikelig etter at høyttrykkspyleren har tatt en solid runde. Da er lutrestene minimale. Så temmelig korrekt kan du vel gi meg kreditt for? I alle fall gjorde jeg det mye bedre enn i Praktisk Båtliv. Jeg skrev jo faktisk

En ting de ikke nevnte var at selv om du skyller med mye vann, er det vanskelig å nøytralisere luten. Ha derfor litt eddik i siste skyllevannet. Sterk lut må nøytraliseres. Alltid!  

 

 

At guffa er sterk og kan lage skade på gelcoaten, har du helt rett i. Det kan alle malingfjernere.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Gikk til innkjøp av et antall bokser med kaustikksoda, samt tapetklister, og et godt stykke arbeidslyst og gikk løs på bunnen av min 30 fots stolthet med rulle og den seige blandingen i forholdet 1:2. Ventet så de foreskrevne 2 timer, og gjøv løs på bunnen med høystrykks vasker med turbodyse. Men ikke vet jeg hva jeg gjorde galt, for skutebunnen forble like svart som den var før jeg begynte. Det eneste bunnstoffet som jeg fikk av var pga. turbodysa, og ikke kaustikken. Jeg endte opp med en masse spylejobb for å fjerne "kaustiikkgugga"

 

Så det som sitter, det skal pinadø få lov å sitte.  :seeya::smiley:

Link to post
Share on other sites

Om det virker på bunnstoff? Muligens. Med sterk blanding og anstendig temperatur i lufta. Prøv det på et lite område og fortell oss om resultatet.

Fint med en tilbakemelding. Da vet vi hvordan det gikk. Litt overrasket er jeg jo, for det er sterke saker og fordi Praktisk Båtliv testet det og skrøt av det.

 

Men pytt, pytt. Nå vet jeg hva jeg ikke skal prøve....     :smiley:

Link to post
Share on other sites

 [/i]At guffa er sterk og kan lage skade på gelcoaten, har du helt rett i. Det kan alle malingfjernere.

 

Lotus

 

Nei, Lotus, der tar du feil.  Sea to Sky 202 fjerner bunnstoff stort sett greit, og det kan ligge på flaten hvor lenge som helst uten å skade gelcoaten.  Har du en epoksyprimer, vil den heller ikke skade denne.  Legg på kjemi, virketid 8 - 14 timer, spyl av med varmt vann, (90 grader).  Ved tykke lag, og det er det som regel må behandlingen gjentas en gang.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...