Jump to content

vhf antennetest med swr-måler nå, men får det ikkje til...


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Mye synsing og feilinformasjon.

 

For å måle SWR setter du venderen PWR/SWR i stilling SWR. Venderen FWD/REF settes i FWD. Trykk inn sendeknapp på mikrofon og juster SET til fult utslag på instrumentet. Sett vender FWD/REF til ref, trykk inn sendeknapp og du kan lese av reflektert på instrumentet.

 

Lengden på kabel spiller ingen som helst rolle. Ved antenne som ikke er akkurat 1:1 vil du finne et punkt på coax hvor du leser lavt SWR. Antenna blir ikke bedre av den grunn, men for radioen kan det se sånn ut.

 

Det kom også masse greier om antennelengder. De fleste maritim VHF-antenner er halvbølge og ca. 1m lange. Disse er jordplansuavhengige. Det finnes kvartbølgeantenner. Disse må ha jordplan, som regel i form av 3stk kvartbølge radialer pekende 45 grader på skrå ned.

Halvbølgeantenner må ha en tilpassingsenhet i bunn. Dette er klumpen som er nederst på antenna, som regel en autotrafo. Kvartbølgeantenner er veldig nærme 50 ohm, og trenger følgelig ingen tilpassingsenhet.

Link to post
Share on other sites

Fremgangsmåte blir vel då fortsatt slik eg har forstått det :smiley: Ellers kom det både mykje kunnskap og feilfinning ut av dagen. Med søkkvåt kabel og overslag så er det iallefall rom for forbedringer....

Eg har også funnet ut at eg er godt tent med å flutte vhf opp i taket, det sparer mykje kabelarbeid :smiley:

Formelen Tasle T har, gjelder det fra topp antenne eller antennefot, eller kanskje midt på antenna ca ? Eg oppgav høyde på antennfot, så det kan jo bli 1 eller 1,8meter over oppgitte mål.

 

Hvor viktig er det å bestrebe å få antenna opp 1,8meter ekstra? Vårt bruk er stort sett vestlandsfjorder og penvær. Ikkje havfiske feks. I så fall må eg over på antenne med løs kabel. Då vert det vanskeligere å shoppe antenne. Men mindre Ra109 leveres med skrukobling til kabel ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ra109 leveres med skrutilkobling. Du kjøper kabel og kontakt, og den kontakten er grei å montere på kabelen. Og like grei er den i andre enden av kabelen mot VHF'n.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser seatronic har RA109. Men det er stadig spørsmål. Eg ser nokre antenner annonseres med at de "kan også brukes på ais".... Eg vurderer at vhf "snart" må byttes, og då kan det jo friste med en som har ais slik at den kan putte små røde båter inn på kartskjermen. Men det står ingen ais info på ra109. Må eg ha egen antenne til ais vist eg kjøper ra109 ?

Seatronic selger kabel RG213, det er sikkert riktig kabel sidan den kjem opp rett under antenna ? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vil tror at de fleste antennene virker greit nok til ais også.

Ais bruker noen av de høyeste kanalene i vhf systemet. Derfor skal en ais antenne være litt kortere for å få "prefekt"swr.

Med en swr på 1:1,5 vil 4% av effekten bli reflektert og ikke nå antennen.

 

Når det glelder kabel så er 213 fin men ikke nødvendig på så kort lengder som det du trenger.

 

Få montert antennen så høyt og fritt som mulig....

Link to post
Share on other sites

Seatronic selger 213kabelen i metervare, så det var derfor den var lett å finne :-)

...og så kom det ennå en faktor inn kanskje...eg har hørt om jordplan mange ganger, men aldri hatt behov for å lære noko om det (trur eg..)

Kva er jordplan, korleis er det lagt opp, kvifor har nokon det ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jordplan er en elektrisk "referanse" som vanligvis skjermen på koaksen tilkoples. Kvartbølgeantenner krever et elektrisk jordplan (gods eller lignende). Halvbølgeantenner bruker den ene leggen som motvekt / jordplan og trenger ikke separat jordplan. På biler fungerer chassiset som jordplan for en kvartbølgeantenne.

Link to post
Share on other sites

Alle vanlige VHF-antenner er "kompensert" for dette med jordplan, så det er ikke noe å tenke på i det hele tatt dersom du ikke skal ha en helt spesiell antenne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Thanks ! :thumbsup:

Jaggu lærer man mykje på forumet her, og samtidig kan man bli forestilt mange problemstillinger man ikkje trudde eksisterte. Men no føler eg at eg går i pluss :smiley:

Hadde mest lyst å handle hos Mjøsservice, han har berre 106 og 112 på nettsida si. Er 112 også en antenne som er klar til bruk uten bekymring for jordplan ? (mykje mas her no....)

Lurer på Vhf med AIS nå, men holder sikkert ut med den gamle denne sesongen. Bør vel lese meg litt opp på ais først slik at eg er sikker på eg får bilde på plotteren...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Thanks ! :thumbsup:

Jaggu lærer man mykje på forumet her, og samtidig kan man bli forestilt mange problemstillinger man ikkje trudde eksisterte. Men no føler eg at eg går i pluss :smiley:

Hadde mest lyst å handle hos Mjøsservice, han har berre 106 og 112 på nettsida si. Er 112 også en antenne som er klar til bruk uten bekymring for jordplan ? (mykje mas her no....)

Lurer på Vhf med AIS nå, men holder sikkert ut med den gamle denne sesongen. Bør vel lese meg litt opp på ais først slik at eg er sikker på eg får bilde på plotteren...

 

Jeg ville ha satset på den 112-antenna om mulig. Den lengda på antenna antyder at den har litt forsterkning, og det er en fordel. 3 dBd betyr en dobling av ut- og innsignal (sending og mottak blir forsterket). Mange oppgir dBi-verdien som forsterkning, men den verdien ligger 2,15 dB over sammenlignet med en dipol i praktisk bruk, og er misvisende.

Link to post
Share on other sites

 

Men då skulle eg gjerne vist litt meir om sende-rekkevidde vs høyde over havet. Er det noko vanlige folk treng å tenke på? Antennemasta er festa ca 4,5 meter over havet i dag. Flytter eg antenna ned på alternativ plass så vil høyde bli 3 meter over havet. Er det akseptabelt tap, finnes det tabeller på slik ?

En enkel skisse.

bilde

 

Radiohorisonten sett inn data selv.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

..................., husker ikke verdiene, trudde det var 3db tap, anbefaler ikke en sjøt.

Oki, taker for tips, eg følte meg ikkje bekvem med å planlegge skjøt av ny kabel....

Dette bla bare tull. Tilbake på den første eg fikk anbefalt då...ra109 trur eg det var. Seatronic hadde vel den, og kabel i løsvekt.

Eg planlegger å bytte vhf og knytte ais inn på plotter 0g oppgradere kart, derfor håpte eg i den lengste å kunne handle hos ein og samme forhandler, men det gikk ikkje det då.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg målte min antenne i dag. Jeg syns den virker bra, men ville likevel sjekke den. Jeg kjøpte meg et meter på ebay. Jeg fikk følgende tre resultat av målingen + 9,8 - : 9, 8 - 1, 71. Jeg tolker det dit at den sender med 9,8 W, PEP 9,8 (uten jeg vet hva det betyr) og SWR 1,71. Antenna er Glomex 106 og montert i toppen av masta med 20 meter kabel.

 

Jeg måtte lage en kabel mellom VHF og instrumentet. Den er på ca 20 cm. Jeg vet ikke hvilken type koaxkabel det er, da det var en bit jeg hadde liggende. Senterleder er en stiv koppertråd, så det er mulig ledning for TV. Hvor mye betyr de centimeter med gal ledning for måleresultatet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...