Jump to content

vhf antennetest med swr-måler nå, men får det ikkje til...


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei :-) Eg veit dette har vert tema før, men det har ikkje vert T-skje nok for meg. Nå sitt eg ombord med kaffikanna og en måler...

. Sist eg var utpå hadde eg dialog med RS på både 16 og 06. Det var bare tull, av og til hørte de meg og stort sett ikkje. Om båten var 50 meter i fra hjalp ikkje. De sa det var mye skurring, men også at de ikkje hørte annrop.

Så eg har lånt meg swr måler av en bekjent. Lett å bruke sa han. ..men eg finn ikkje ut av det. Måleren er en Danita 111A. Den har en viser med forskjellige skalaer bak. En level adjust, en vippebryter mellom pwr og swr, og en vippebryter mellom 0,5w/fwd og 5w/ref/fs.

Så har eg lest meg til at målinger skal helst være 1.5:1, men iallefall under 2:1. Men eg veit ikkje korleis eg skal måle dette. Har ikkje manual på swr måleren.

 

Når eg sender og har bryter swr på, så slår nåla ut, og alt etter kor eg sette level ajust så kan eg stille nåla der eg vil ha den. Men kva vil eg ? Og når eg slipper sendeknappen, så faller nåla til null.

Trenger litt tips.

Ps- når eg skulle montere måleren var antennekabel muligens løs, var berre skrudd 2-3 runder fast bak på vhf, så det kan ha vert feil der. Men når eg har måleren er det greit å finne ut av det.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke Danita måleren, men vanligvis stiller man SWR meteret til maks i FWD. Så settes det over på refektert for å lese av SWR.

  • Trykk og hold inne sendeknappen og still til maks med meteret satt i fwd.
  • Slå så over på ref og les av. Fortsatt med sendeknappen inne...
Link to post
Share on other sites

Bruken av swr meteret er jo tidligere nevnt i tråden. Nå kjenner jeg ikke Danita 111a og kan heller ikke finne noe info om den på nettet, men det bør også tas i betraktning om dette swr meteret er beregnet for frekvensbåndet på VHF. Hvis det Danita swr meteret er bergnet for CB radio (27MHz) er det ikke sikkert målingene blir riktige.

Link to post
Share on other sites

Han eg låner det av sa det var for vhf.

Nå har eg hatt pwr/swr bryter på pwr. Så har eg valgt fwd og holdt inne send- og justerte til "set", set er langt til høyre på det røde. Fortsatt med sendeknappen inne så vippa eg fwd over til ref. Då fall nåla ca 4mm. Fortsatt på rød, og ca 2 cm igjenn nedover til venstre før den kjem ned på 1,5 som var anbefalt.

Men kva tyder 1:1,5 ? Kvar les eg av det første tallet ?

 

Red... sorry.. pwr/swr knappen har stått på swr ! Skrivefeil

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

SWR er forkortelse for "Standing Wave Ratio" som betyr du måler stående bølger i antenne og kabel.

Ett tallet er utsendt og 1,5 blir da reflektert. Og betyr du har stående bølger som vil dempe effekt ut.

Dette forhold skal være så lavt som mulig. Stående bølger vil hindre signalet å nå ut og sender effekten

blir mindre.

Du kan ha swr meteret på når du bruker vhf siden du nå har justert impedansen i anlegget med swr meteret.

Uten meteret må man justere antenne lengden så den matcher bølgelengden, hel eller halv bølge er vanlig, men

kvartbølge blir og brukt. Antennene er vel ikke justerbare og om antennen ikke kan justeres (på lengden),

kan du forsøke å få målt lengden på kabel og kappe av så du har et multiplum av bølgelengden på kabelen.

Eventuelt bytte kabelen til en med bedre spesifikasjoneer.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Dersom nålen bare faller noen mm så er swr altfor høy. Noe som tyder på brudd eller kortslutning i kabel eller antenne.

Dette stemmer også med at du ikke blir hørt selv over korte avstander.

 

Her er en mulig måte å feilsøke på:

 

 

  1. løsne antennekabelen fra antennen.
  2. mål med et multimeter om det er kortslutning mellom senterleder og skjerm.
  3. mål om det er kontakt mellom senter plugg og senter kabel i andre enden. Samme gjøres med skjerm og hylsen på pluggen.
  4. dersom det ikke er kortslutning mellom skjerm og senter eller brudd. Ligger trolig feilen i antennen.
Link to post
Share on other sites

Antagelig vann eller noko som kortslutter ja. Må eg skru kabel av radio også for å ohme mellom senterleder og skjerm ?

Eg har to kvite antenner øverst på radarbøylen, må prøve finne ut hvilken som er vhf... :-)

Chris284...du blei for avansert på slutten, eg har ingen radiokunnskap. Men det er gammelt anlegg som antagelig virka fint inntil nå. Tipper det er 20 år både kabel/antenne og vhf.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

SWR meteret måler maks amplitude i forhold til minimum på antenne og kabel, og gir utslag om det er en impedanse mismatch på kabel og antenne, dette skal ha impedanse på 50 ohm.

Og både antenne lengde og kabel lengde gir best match om dette har samme lengde som en bølgelengde.

De antennene til vhf er vanligvis ikke justerbare og er kompensert med en coil og ferdig juster.

Men kabel lengden kan justeres, så du har minst mulig reflektert effekt.

Har du swr på 1:1 har du et perfekt antenne anlegg med minimum effekt tap.

 

Har du feil på kontakter osv vil dette ha en direkte påvirkning på anlegget.

 

Om du finner ut av feilen, kan du trimme inn impedansen senere så du får målt swr til 1:1.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Ja for enkelhets skyld kan du godt tenke på set punktet som 1, og når du vipper over på ref så skal nålen falle til 1,5 eller lavere.

Det er nevnt løsninger her tidligere, bl. kabellengde, lengde på antennepisk, og brudd/kortslutning i kabel. Koble fra kabel i begge ender før måling på kabel. Glassfiberantenner kan viberere i stykker innvendig, evt vanninntrenging i antenne eller kabler. Når først vannet skjermen på kabelen trekker den vann som en veke i en oljelampe og du kan faktisk få irr/brudd i skjermen et stykke inn i kabelen.

Link to post
Share on other sites

Har ikkje testa Rogaland. Hører ferger og andre båter. Nå skrudde eg kabel av den tynneste lengste antenna. Der var det vått og egentlig litt rustfarget. Motstand virra fra 700 k ohm til 1600 m ohm etter som eg bevegde kabel ørlite ute. Når eg måler inne er motstand 1400 k ohm. Målingene skal vel være null ? Så då heller det mot ny kabel og sikkert antenne også?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Om du bytter kabel, kan du måle så du får et multiplum av 1,912 meter som er bølgelengden for kanal 16 (156,800 Mhz).

Da vil du få optimal lengde. Det er for kanal 16 som er mest brukt, men om du bruker f.eks +-2 m som utganngs punkt

vil det ligge i området for maritime vhf frekvenser.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Du sjekker med swr meteret med ny antenne/kabel, da ser du hvor bra det er.

Justering av antenne lengde/kabel er bare hvis man skal være veeeldig nøyaktig.

Men har du swr under 1:1,5 er det brukbart ( men ikke perfekt).

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Om du bytter kabel, kan du måle så du får et multiplum av 1,912 meter som er bølgelengden for kanal 16 (156,800 Mhz).

Da vil du få optimal lengde. Det er for kanal 16 som er mest brukt, men om du bruker f.eks +-2 m som utganngs punkt

vil det ligge i området for maritime vhf frekvenser.

Eg skjønte litt av dette. Feks at kanal 16 er mest brukt ;-)

Betyr det at kabel bør være 2m, 4m, 6m osv ?

Eg må ha disse koblingene i endene, så derfor tenkte eg at eg skulle kjøpe ferdig kabel. Bør eg måle ganske så, eller er det ok å kjøpe feks 15 meter og legge tre meter i kveil under dasjbord?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

At kabellengden skal være et multiplum av bølgelengden for en VHF-installasjon, er vel mest teoretisk? Selv har jeg et SWR forhold på 1:1,25 med en kabellengde på ca. 3m. At det skulle blitt noe særlig bedre om lengden var 3,8m tviler jeg på. Antennelengden er selvfølgelig viktig, men her blir det et kompromiss da den skal dekke hele frekvensområdet for VHF. En VHF antennes lengde er derfor optimalisert for K16, så får det bli som det blir på de andre kanalene.

 

Da jeg fikk meg en AIS-transponder, monterte jeg en vanlig VHF stålpisk for den og sjekket SWR. Det lå da på 1:1,7. Dette tydet på feil lengde, og det stemmer jo da AIS sender på litt høyere frekvens. Så jeg klippet av 2 - 3cm av stålpisken. Dermed var jeg nede i 1:1,5 og ble fornøyd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var innom min lokale båtutstyrsforhandler nå. Virka som det bare var antenner med ferdig kabel og då 5meter. Ellers blir det korte antenner for montering i mast på seilbåt. Han kunne ikkje forstå at eg måtte ha minst 10meter kabel. Så det blei ingen antenne eller kabel på meg.

Skjønner fortsatt ikkje multiplum, og trudde eg hadde sagt det, så då hadde det vert fint å få forklaring på det før det kjem meir multiplum.

Har nokon tips til antenne med lenger kabel en 5 meter, eller antenne der kabel kan kobles til slik at eg kan få nødvendig lengde? Og hvilken lengde er då eh..multiplum rundt 12-14 meter ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Glem dette med "multiplum", det er flisespikkeri. Når det gjelder antenner og kabler, er det mange som har pakker med antenne og 25m kabel. Da kutter du bare bort det som blir for langt. Og legg for all del ikke 5 meter kabel i en kveil, kutt vekk overskytende. Husk at tapet i kabelen er proporsjonalt med lengden. En grei antenne jeg vil anbefale er Glomex RA109 stålpisk. Styr unna RA106. Den har en håpløs kontakt for kabelen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Både RA109 og RA106 kommer med 4,5 meter kabel. Eg var å kikka på antenner fra watski, husker ikkje merke, der kunne man ikkje bytte kabelen. Kan man bytte kabelen i RA109 og sette på ønsket lengde ?

 

Eg ser ikkje så svart på det no etter litt videre tenking. VHF står på dum plass i dag, litt gjemt bak plottere under vinduer. Så kanskje eg er mest tjent med å flytte den. Eg kan sette den i taket, og sparer kjapt 2-3 meter kabel. Så kan eg i tilleg sette antenna ned utenpå rekkverk rundt flybridge, og då klarer eg meg med 4-5 meter kabel :thumbsup: Eg har sett mange båter har antenner slik plassert.

Men då skulle eg gjerne vist litt meir om sende-rekkevidde vs høyde over havet. Er det noko vanlige folk treng å tenke på? Antennemasta er festa ca 4,5 meter over havet i dag. Flytter eg antenna ned på alternativ plass så vil høyde bli 3 meter over havet. Er det akseptabelt tap, finnes det tabeller på slik ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...