Jump to content

vhf antennetest med swr-måler nå, men får det ikkje til...


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hvis den stubben er 75 ohm koaks vil det nok vises litt på et SWR-meter. Men de tallene du oppgir er litt merkverdige. Har du en link til SWR-meteret? Det er ikke alle SWR-metre som kan vise effekt (Watt). Og noen SWR-metre må justeres inn før bruk.

 

Alt under SWR på 2 er akseptabelt. 20 meter koaks er litt drøyt med hensyn på tap med mindre det er eksempelvis RG-8 eller tilsvarende lavtaps koaks.

 

Det stemmer at du trenger en kort patch-kabel på 50 ohm. Det kan du kjøpe ferdig (50 cm) hos eksempelvis radiosalg.com for noen kroner.

 

Den effekten du evn. måler like bak radioen er ikke den som sendes ut fra antenna, dine 20 meter koaks tatt i betraktning. Men om du vet hvilken type koaks du har kan en lett beregne dempingen i kabelen. Antar at dempingen kan være 2-4 dB, noe som gir en halvering av effekten.

Link to post
Share on other sites

Det er dessvere ikke særlig egnet til VHF hvor frekvensen er rundt 160MHz. Det meteret går jo kun til 60MHz.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis den stubben er 75 ohm koaks vil det nok vises litt på et SWR-meter. Men de tallene du oppgir er litt merkverdige. Har du en link til SWR-meteret? Det er ikke alle SWR-metre som......

Riktig.

Det er en forutsetning at de kablene du bruker er av samme type, og i alle fall med samme impedans.

 

Impedansen i en coax er bestemt av tykkelse på senterleder, avstand til skjermen, og issolasjonsmateriale bl.a.

DET betyr, at hvis du lager FOR skarpe bøyer på denne kabelen, eller at den kommer i klem på noe sted, vil ikke impedansen være den samme i DET punktet. Alså kan du få høyere total SWR i kabelen, og følgelig større tap av utsendt effekt.

Regelen er alså at man sørger for å unngå for skarpe bøyer, knekk/deformasjon og FOR lange kabler. Og: Unngå å skjøte antennekabelen!

(Ser ut til å være et aktuellt emne fortsatt :-)

Se: https://baatplassen.no/i/topic/7333-vhf-antenne/?p=536422

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har begynt å rydde litt i det ene hobbyrommet i dag, og snublet over en gammel plastikkpost med både CB og VHF radio, samt en Danita 111A og noen antenner.

 

Jeg fikk dette utstyret for noen år siden, og Danita 111A kom da fra en person som brukte dette i sammenheng med CB radio, angivelig, da resten av posen inneholdt CB utstyr.

 

Er det noen som vet konkret om denne SWR-måleren er for CB båndet eller VHF båndet ? Det står ingenting om frekvensområde på den.

 

På bryteren som heter FWD/REF, så står det også 0,5W og 5W i hver sin respektive innstilling (FWD/REF). Dette samsvarer, om jeg ikke husker feil, med AM som sendte på 0,5W og FM på 5 Watt. Det virker da på meg som om dette SWR meteret er for CB, og ikke VHF.

 

Jeg fant også en lang antenne, som er ca. 230 cm fra tuppen til roten (før sokkelen). Er dette en VHF eller en CB antenne ?

Link to post
Share on other sites

Hvis SWR-meteret er umerket er det ganske sikkert for 27 MHz, maks. 30 eller 50 MHz. Når den i tillegg er for 0,5 hhv. 5 W er det enda mer sikkert for 27 MHz. Amatørutstyr sender med 50 W som standard, mens CB-utstyr tidligere var på 4 W. Maritim VHF er som kjent maks 25 W. Uten fabrikkmerke eller type er ikke greit å være bombesikker.

 

Antar at antenna også er en del av (evn. forkortet versjon?) av en CB-kvartbølgeantenne. En full-lengde kvartbølge skulle være omkring 2,7 meter. Ukjente antenner kan imidlertid måles med en antenneanalysator, men en pekepinn får du om den har lav SWR på 27 MHz (CB). Tipper det kan være en Sirio kvartbølge, den er omkring 230 cm, men skal vel ha tre radialer. Er det tre hull med gjenger på den?

 

CB kan jo for øvrig være greit i båt og en annen på land hjemme eller hos kompis. Kjekk form for kommunikasjon og bra rekkevidde som ikke koster noe å bruke. Var mye utbredt tidligere, før mobiltelefonen tok markedet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...