Jump to content

skjøtevogn i cockpit - fordeler og ulemper?


seil2014

Recommended Posts

Hei,

 

jeg vurderer å kjøpe seilbåt i størrelse 33 opp til 40 fot for familie på 4.

 

Bruk vil typisk være

  • tur på fjorden en ettermiddag alene eller med kompiser
  • helgetur, med familie eller kompiser
  • en sjelden gang, ukelange turer langs kysten.

 

Jeg lurer på fordeler og ulemper med å ha skjøtevogna til storseilet i cockpit fremfor å ha den på hyttetaket? Tenker spesielt på hvordan dette påvirker muligheten til å seile båten alene? Regner med at heldekkende kalesje under seilas ikke lar seg gjøre med skjøtevogn i cockpit?

 

Som et eksempel - hvis man er opptatt av komfort, turseiling og at familien skal ha det fint - skal man gå får en sun odyssey 37 eller en sun fast 37?

 

Hilsen Henning

Edited by seil2014 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og det lar seg gjøre med skjøtevogna på cockpittaket ved å føre skjøtet gjennom avlaster, via blokker og til en vinsj ved rorplass? Er det det som kalles tyskerskjøte?

Link to post
Share on other sites

Greit å kunne justere/slippe ut skjøtet fort, uten å slippe roret ja.

 

Hos meg er det ikke skjøtevogn, kun et festepunkt. Tror jeg ville foretrukket skjøtevogn under seilas (i havn er det kanskje i veien), men heller skjøtepunkt i cockpit enn skjøtevogn på taket, spesielt for soloseiling, det er ihverfall min mening.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Begge deler går jo fint. Som nevnt av andre vil du måtte ha et tyskerskjøte hvis du ønsker skjøte på hyttetak og linene bak til rattet i stedet for mot en avlaster på hyttetaket som de fleste med slik skjøteløsning har. Samtidig er det klart at du får mye mer kraft til å stramme ned bommen om du har festet bak på bommen og dermed ned i cockpiten. Jeg har seilt med begge løsninger og er i ikke i tvil om at for meg er den beste løsningen å ha festet bak på bommen, men det er vel en smakssak. Hvis du regner med å seile med telt så er skjøte på hyttetaket å foretrekke.

Link to post
Share on other sites

For aktiv seiling foretrekker jeg skjøtevogna i cockpit. På nåværende båt har jeg skjøtevogna på taket, og er ikke komfortabel med løsningen. Liker ikke at jeg må fram for å justere på vogna.

 

Ved hard kryss må man i verste fall ha en mann som står i nedgangen til salongen hele tiden for å trimme seilet. Det gir dårligere vektplassering og en mann som står i veien. Spesielt på vår båt hvor jeg ikke har mulighet til å montere tyskerskjøte uten større ombygginger (mangler et par winsjer og noe annet utstyr).

Edited by Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt - skjøtevogna på taket er greit når man har med små barn, og jeg har jenter på snart 4 og snart 8. Det er færre ting de kan henge seg opp i og færre steder de kan skade seg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Endel nyere båter har tyskerhaling. Da styrer du skjøte fra cockpit(rormansplass). Dette uten en løsning som tar plass i cockpit. En særdeles familievennlig løsning.

 

De fleste båter kan dette brukes på. Bruker spinnakerwincher.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Endel nyere båter har tyskerhaling. Da styrer du skjøte fra cockpit(rormansplass). Dette uten en løsning som tar plass i cockpit. En særdeles familievennlig løsning.

 

De fleste båter kan dette brukes på. Bruker spinnakerwincher.

 

Forutsatt at man har spinnakerwinsjer. Det står på neste års båtbudsjett, så inntil den tid får det bli storseilkjøring fra nedgangsposisjonen. :nonod:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Takk for tips alle sammen. Skjønner at det er flere veier til Rom her i forhold til storseilskjøte.

 

Et komfortspørsmål igjen - blir det bare tullball å seile med heldekkende kalesje? Klima her nord er jo så som så om sommeren. Det ideelle hadde vært seilbåt med dekkshus, men det blir nok i overkant kostbart. Kan jeg kjøre med kalesje som en fattigmannsløsning? Er det noe å stole på i dårlig vær eller blir det i veien?

Link to post
Share on other sites

Å seile med cockpitkalesje oppslått ville jeg ikke gjort, fordi du ikke ser seilene, som tross alt er motoren din. Du trenger å se seilene for å trimme og justere dem optimalt. Med mindre båten har fungerende vindinstrumenter nede i cockpit trenger du også å se Windex'en i toppen av masta. (Windex = pila i toppen som forteller hvor vinden kommer fra).

 

Jeg har gått for motor med taket slått opp i regn noen ganger, men har alle vegger nede for å kunne se skikkelig. Man ser ikke skikkelig gjennom plastikkvinduer med masse regn og dugg på.

 

Er det oppholdsvær tar du på deg godt med klær. Er det regnvær tar du på deg regnklær. Er det sol tar du på deg ... nei, vent... du bor i Nord-Norge... da tar du på deg godt med klær. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har nå seilt med cockpit- kallesje. Og blitt ledd av :). Men selvfølgelig kommet først til målet med en RIB på slep

Men har 21,5 m høy mast og 113 std kvm seil.

 

Det er mye du kan ha, men vedkommende som drar i skjøtet betyr fortsatt litt :)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

 

Et komfortspørsmål igjen - blir det bare tullball å seile med heldekkende kalesje? Klima her nord er jo så som så om sommeren. Det ideelle hadde vært seilbåt med dekkshus, men det blir nok i overkant kostbart. Kan jeg kjøre med kalesje som en fattigmannsløsning? Er det noe å stole på i dårlig vær eller blir det i veien?

Det går helt fint og seile med kalesjen oppe, deilig å sitte "inne" når det er sikkelig surt. Sikten blir selvsagt hemmet og du mister litt feeling med vinden, men du kan kan ha le siden oppe så ser du bra nok. Regn med å skille deg ut, kompanser med siste nytt innen seiltøy :o)

Link to post
Share on other sites

Bruk vil typisk være

  • tur på fjorden en ettermiddag alene eller med kompiser
  • helgetur, med familie eller kompiser
  • en sjelden gang, ukelange turer langs kysten.

 

For din del, alle piler peker på skjøtet på hytta. Særlig barn og kone vil like det.

Link to post
Share on other sites

Det er vel heller et spørsmål om det lar seg gjøre at storseilskjøtet og cockpitkalesjen ikke kommer i konflikt når skjøtet er festet i cockpiten. Jeg kan ikke det.

Link to post
Share on other sites

Tyskerskjøte/tyskerhaling er når storseilskjøtet er tilgjengelig på begge sider av cockpit, dvs. på hver sin vinsj.
Må ikke forveksles med tyskerfortøyning, den sorte eller gule kabelen som man løper avgårde og plugger i den siste ledige kontakten i skapet på brygga før man ordner med brest, spring osv.

Edited by Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

 

Lang løygang.

Når skjøtet fra rormannsplass.

Får bedre kontroll på seilet.

Skåner bomnokken ved jibb.

Med to-trinns EasyMatic lynhurtig skjøting ut og inn.

Løygangen stues vekk i havn.

Link to post
Share on other sites

Bildet er ikke fra min båt. En søster.

Hos meg står den over den korte løygangen med stag ned i denne.

Ytterligere holdt fast ved at endene står i hjemmelagede syrefaste beslag.

Jo vist er det krefter ute og går, men ikke på langt nær så mye som ved løygangen på hyttetaket.

Link to post
Share on other sites

Finner "nesten" bare fordeler med skjøte og løygangen i cockpit eg. Full kontroll på skjøtet fra rormannsplass ved shorthanded seiling er ein kjempefordel. I havn kobler eg bare av skjøtet og fester bommen til den sida av båten som ikkje ligger til kai/fjell/båt og da er det plass til bord over løygangen. Savner absolutt ikkje løygang på hyttetaket.

Da kan eg sitte sånn som på bildet og seile, ei hand på ratt og andre på skjøtet. Bildet er tatt i går og vinden var oppe i 31 knop. Raskt å sleppe ut på skjøtet i råsene.

 

bilde

 

bilde

 

Ulempen er ved ufrivillig jibb, da kommer det fort endel tauverk i god fart. Men det kan jo unngås på fleire måtar.

Edited by JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Finner "nesten" bare fordeler med skjøte og løygangen i cockpit eg. Full kontroll på skjøtet fra rormannsplass ved shorthanded seiling er ein kjempefordel. I havn kobler eg bare av skjøtet og fester bommen til den sida av båten som ikkje ligger til kai/fjell/båt og da er det plass til bord over løygangen. Savner absolutt ikkje løygang på hyttetaket.

Da kan eg sitte sånn som på bildet og seile, ei hand på ratt og andre på skjøtet. Bildet er tatt i går og vinden var oppe i 31 knop. Raskt å sleppe ut på skjøtet i råsene.

 

 

Ulempen er ved ufrivillig jibb, da kommer det fort endel tauverk i god fart. Men det kan jo unngås på fleire måtar.

 

JGH - hva slags båt har du? Ahh.. fant det på signaturen ( Jeanneau SunFast 37)

 

Jeg seiler yngling og er vant til å ha en hand på storseilskjøtet, men så ikke for meg at det er noe jeg gjør med håndmakt i en større båt - eller er det nok utveksling via blokkene i løygangen til at nettopp det går an?

Edited by seil2014 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...