Jump to content

Båtturisme i Ryfylke?


Syvert

Recommended Posts

Hei Nils  :smiley:

Deltakerne på seminaret er representanter for myndigheter, turistnæringen, media, organisasjoner, båtforeninger og andre aktører som har interesse av å utvikle turismen i Ryfylke. Det kjenner nok selv alle de fantastiske egenskapene som Ryfylke har som turistområde, men vil gjerne vite mer om hvordan forholdene kan legges til rette for båtturismen i området. Det er nettopp derfor jeg sender spørsmålet videre til dere her på Baatplassen fordi jeg antar at båtfolket vet best selv hvordan forholdene skal legges til rette for at de skal legge båtturene til et område og bli der så lenge som mulig.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er viktig å få frem at utviklingen på østlandet med absurde priser i gjestehavner ikke må få bre seg til Vestlandet!  :nono:

 

 

Ellers mener jeg det beste tiltaket man kan gjøre for båtfolket ikke er å bygge organiserte havner med strøm, kabel-tv, og alt mulig rart men å legge tilrette i uthavner.

 

Sett opp enkle trebrygger, bygg dasser, merk lumske skjær og innseilinger og utarbeid fine temakart med friområder og lignende. Mener ikke at man skal bygge ned skjærgården, men legge forholdene til rette på en fin måte.

 

Bra at KNBF engasjerer seg i slikt  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å få frem at utviklingen på østlandet med absurde priser i gjestehavner ikke må få bre seg til Vestlandet!  :nono:

 

 

Ellers mener jeg det beste tiltaket man kan gjøre for båtfolket ikke er å bygge organiserte havner med strøm, kabel-tv, og alt mulig rart men å legge tilrette i uthavner.

Takk for interessante og spennende synspunkter Baat-Guru!  :rolleyes:

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Kjære navnebroder i KNBF,

 

Takk for invitasjonen  -  nå blir kunsten å fatte seg i korthet......

 

"Ryfylke" er så mangt, det er et Norge i miniatyr: i sørøst har vi Lysefjorden 25 nm lang, med bratte fjellsider av typen Prekestolen og Kjerag, kombinert med områder som har vært dyrket i generasjoner, men som nå stort sett er fraflyttet. Men så sent som ifjor hadde jeg faktisk et tømmerslep på Lysefjorden!

 

Lenger nord gjennom Ryfylke kommer øyer, holmer og skjær i tusentall. Frukt- og tomatøyene Rennesøy, Finnøy, Ombo, Sjernarøyene skulle være vel kjente for de fleste  -  og innimellom alle disse ligger en mengde med småøyer som er lite bebodd, men desto mer interessante for oss båtfolk. I nordre del av Ryfylke kommer igjen de ville fjordene Hylsfjorden, Jøsenfjorden, og flere andre med nesten 1000 meter høye brattheng rett i sjøen.

 

Hvis du strekker Ryfylkebegrepet lengre vest  -  så kommer også Bokn og Karmøy, og fremfor alt Kvitsøy med, men det området er verd en hel bok alene.

 

- - -

 

Men, men hva kan gjøres?

 

Der er jeg langt på vei enig med det som Baat-Guru allerede har nevnt. Det ser vi også i praksis; vi er nemlig så heldige at vi har Ryfylke Friluftsråd som har lagt ned et beundringsverdig arbeid med å legge tilrette for båtturisme og rekreasjon. Bare for å nevne noen få, så er Lindøy, Tingholmen, Rossøysundet og Skaholmene blitt lagt veldig fint til rette.

 

Der er bygget noen enkle trebrygger hvor man kan komme inntil  -  noen steder bare for ombord og ilandstigning  -  og så har man montert dusinvis av galvaniserte øyebolter som forenkler fortøyningen. På land er rigget opp enkle toaletter, satt opp avfallsstasjoner som tømmes helt regelmessig og noen steder også laget store, robuste griller slik at man reduserer bruken av disse fordervelige engangsgrillene overalt.

 

For å gjøre en lang historie kort, vil jeg derfor si: det beste man kan gjøre i Ryfylke er å fortsette på samme måten som man allerede har begynt. Legge tilrette i "uthavner", slik at man alltid har et sted i nærheten som passer, uansett vindretning. Mange steder kan det være en fordel med skilting, merking og opplysninger som forteller om stedet, historikken, vegetasjonen og dyrelivet. Noen av stedene er nemlig gamle handelssted, noen har hatt betydning tilbake i vikingtiden, og her i Ryfylke har vi faktisk noen av de aller eldste bosetninger i landet  -  så der er nok å ta av for den som vil "formidle".....

 

At noen ikke klarer å leve uten kabel-TV og hjemmekomfort kan så være, og det er mulig at enkelte private handelsmenn kan klare å gjøre en business utav denslags  -  men la det absolutt være unntaket.

 

Båtlivet skal nemlig nytes "au naturell".

 

- - - -

 

Beklager at jeg løp fullstendig løpsk på tastaturet  -  men hva hjertet er full av løper visst fingrene over av....

 

Lykke til med seminarinnlegget!

 

mvh

Jan på Poseidon

 

PS

Og så er vi i tillegg så heldige at båtsesongen begynner 1. januar hvert år   -   og varer til like over jul....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Støtter 100% Baat-Gurus innlegg. I tillegg har jo Poseidon et godt poeng:

PS

Og så er vi i tillegg så heldige at båtsesongen begynner 1. januar hvert år   -   og varer til like over jul....

Lykke til med foredraget :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også enig i det Baat-Guru og dere andre skriver - sats på tilrettelegging av uthavner. Det er små investeringer som skal til og man får mye igjen. Ryfylke Friluftsråd har gjort en kjempejobb i så måte her i distriktet og det skal de ha all mulig ros for.

Link to post
Share on other sites

Det måtte være om dere har noen synspunkter på gjestehavnene i Ryfylke. Standard? Prisnivå? Står kvaliteten i forhold til prisen? Jeg mener jo at det mest kostnadseffektive er å bygge ut både gjestehavner og uthavner i samarbeid med lokale båtforeninger og bruke noen kroner på å oppruste båtforeningene istedet for å investere i kostbare kommunale prestisjeprosjekter. Noen synspunkter på en slik problemstilling?

Hilsen Jan  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

God dag igjen Jan,

 

Beklager at det tok så pass tid før jeg kunne komme med et svar, men jeg regner med at du ennå ikke har holdt seminarinnlegget ditt...?

 

Jeg må først innrømme at jeg ikke er den helt store brukeren av gjestehavner, av flere årsaker, bl.a. at begeistringen for å få inn 70 tonn med verneverdig stål inn blant pinglete gjestebrygger og høyglanspolert plastikk ikke er like stor alle steder....

 

Men jeg kjenner jo litt til hva som finnes og hvordan det virker.

 

Grovt inndelt vil jeg si at vi har følgende typer gjestehavner i Ryfylkeområdet:

 

"Uthavnene" som i praksis er rene naturhavner, med enkle brygger, fortøyningsbolter og oppfølging/vedlikehold av Ryfylke Friluftsråd. Man kan legge seg ved bryggene, eller litt for seg selv, man må selv regne med å ordne det som trenges  -  og ellers er det bare å nyte livet uten hverken avgifter eller andre av "sivilisasjonens goder".

 

"Handelsmennenes gjestebrygger". Private anlegg hvor man har lagt til rette for å få båtbrukerne til å bli kunder som også bruker handelsmannens øvrige tilbud. Disse er nok varierende på mange måter, men de erfaringene jeg har gjort har vært positive. Handelsmannen i Hervik i Tysvær er et stjerneeksempel. Familien har drevet handel på kaien i flere generasjoner og det er på et helt naturlig treffsted, serviceinstans og midtpunkt for både fastboende, hyttefolk og oss "båtfant". Havneavgift har jeg aldri hørt snakk om.

 

"Båtforeningens gjestebrygger". Dette er også private anlegg, hvor man i større eller mindre grad kan benytte båtforeningens eget serviceapparat. Noen har også lagt til rette for at gjestene kan bruke båtplasser som er ledige f.eks. i feriesesongen. I mange tilfeller kan praktiske hjelpemidler som slipper, mastekraner, verkstedtilgang, etc være gull verdt. Så vidt jeg vet er betalingen moderat.

 

"Kommunale gjestehavner" finnes også i en viss utstrekning, først og fremst i byene. Standarden varierer fra det meget gode, til det som med en viss velvilje kan kalles en dårlig vits.... Tilgjengeligheten på servicefaciliteter varierer nok minst like meget  -  uten at det har noen påviselig sammenheng med hverken prisnivå eller kommuneøkonomi.

 

- - - -

 

Men til slutt så har vi det som vi har mest av, og som de fleste av oss nok setter størst pris på: nemlig øyer, holmer, bukter, viker, våger og sund i tusentall. Steder hvor vi kan gå til land mot et bratt berg, slenge ut en dregg og sette opp et landtau  -  eller ganske enkelt ligge på svai.

 

Dette er steder hvor man kan føle å være helt alene i denne verden, kvelden er lydløs og de stille morgenene med en kaffekopp på akterdekket er gull verdt. Det er slike stunder, på slike steder som kunne selges som nervemedisin på blå resept.....!

 

At slike opplevelser er gratis skulle det være unødvendig å skrive; og om den nærmeste bonden kommer med tilbud om en jordbærkurv, eller om en lakseoppdretter skulle komme bortom og tilby nyrøkt laks  -  så er det bare en glede.

 

- - - -

 

Dette var vel omtrent det jeg kom på i farten, og jeg regner med at du leser mellom linjene at Ryfylke er et paradis på denne jord   -   spesielt for individualistiske Ryger som ikke ønsker mer "organisering" enn vi allerede har.

 

Finner du poenger som du kan bruke i seminarinnlegget ditt, så er det fritt frem å forsyne seg.

 

Lykke til!

 

mvh

Jan på Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon!  :smiley:

Tusen takk for gode synspunkter og tips som vil være meget nyttig for innlegget mitt! Jeg har også seilt litt rundt i Ryfylke med ei skøyte på over 70 fot. Mine opplevelser i Ryfylke er sammenfallende med dine. Jeg tror utfordringen for dem som skal markedsføre båtturismen i Ryfylke må være nettopp å informere om mangfoldet og naturopplevelsene i dette herlige båtdistriktet.

Jeg er nå vel etablert på Sola. I går hadde vi en herlig rusletur langs Jærstrendene. Det var helt herlig å kjenne lukten av salt hav!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg er Bergenser men nå bosatt på Sola.

Desverre velger mange fra Bergens området å hoppe over Ryfylke og går direkte fra Haugesund til sørlandet kansje med ett stopp for overnatting i Tananger.

Stavanger / og ryfylke er desverre ikke tema på turen sørover for de fleste. Gjestehavnen i

 

Stavanger er både urolig med tanke på sjø og støy men her ble det mye bedre etter at de la ut betongbryggene for noen år siden.

 

Sandnes Kommune skal ha skryt for sin nye gjestebrygge ved kulturhuset.

 

At vi har mye flott å by på er ikke det tvil om, utfordringen er da å få folk til å stoppe i Ryfylket og bruke våre flotte holmer og øyer.

Ryfylke Friluftsråd har gjort en kjempejobb i så måte her i distriktet og det skal de ha all mulig ros for.

Link to post
Share on other sites

Hei SRA!  :smiley:

I Sandnes har de jo vært så smarte at de har overlatt driften av den nye gjestehavnen til båtfolk! Så vidt jeg vet er det Lura Båtforening som står for driften. Dette er et godt eksempel på samarbeid mellom kommunen og båtforeningene. Takk for nyttige synspunkter!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon!  :smiley:

..... Jeg har også seilt litt rundt i Ryfylke med ei skøyte på over 70 fot. .....

 

Jeg er nå vel etablert på Sola. I går hadde vi en herlig rusletur langs Jærstrendene. Det var helt herlig å kjenne lukten av salt hav!

Hilsen Jan

Da regner jeg med at det er "Andholmen" du refererer til   -   siden du er ex marinemann?

 

Forøvrig hadde vi enda en herlig "sommerdag" i Ryfylke igår igjen! Jeg var ute hele dagen og nøt tilværelsen i lange drag. I kveld blir det litt tutlejobbing omrord, og i morgen er det ut på sjøen igjen!

 

Selv etter en mannsalder på kryss og tvers i Ryfylke, kan man stadig oppdage nye små "perler"  -  som gjør seg aller best uten hverken flytebrygger, storkiosk eller LAN-anlegg...

 

mvh

Jan

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Selv etter en mannsalder på kryss og tvers i Ryfylke, kan man stadig oppdage nye små "perler"  -  som gjør seg aller best uten hverken flytebrygger, storkiosk eller LAN-anlegg...

 

mvh

Jan

Poseidon

Det er nok de samme perlene vi snakker om Poseidon.  WLAN kan enkelte ganger være forskjellen mellom båt eller hage.  At du ikke liker det respekterer jeg, at jeg setter pris på det er vel OK?  Smaken er som baken, havet er for alle :smiley:
Link to post
Share on other sites

Beklager Kito,

 

".....forskjellen mellom båt eller hage....."

 

Den "logikken" ble for avansert for meg.

 

Forøvrig sier vel ordspråket: "Smaken er som baken; rund og delt".

 

At "havet er for alle" kan jo være en grei nok påstand, uten at jeg forstod helt hva det hadde med naturperlene i Ryfylke å gjøre.

 

-  så alt i alt; hvis du forventer en kommentar fra denne kanten, da må du være så grei å forklare nærmere hva du egentlig mener.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Beklager Kito,

 

Men den "logikken" ble for avansert for meg  -  så hvis du forventer en kommentar fra denne kanten, må du være så grei å forklare nærmere hva du egentlig mener.....

 

mvh

Poseidon

WLAN eller andre raske tilkoblinger til internett gir meg friheten til å velge mellom å være på jobb, eller i båten.  Det å koble meg opp en time på morgenen og en time på ettermiddagen er for meg, og mine kunder viktig.  Jobben min er relatert til support så mine kunder forventer et svar, jeg har valgt er å være tilgjengelig, men mulighet til å være på båten kombinerer dette med kvalitetstid med familien.

 

Vi er alle forskjellige, men interesse for båt og båtliv har vi felles  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...