Kenneth 81 Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 (edited) Det er påske og det begynner å bli på tide å eie båt igjen! Jeg vurderer mange forskjellige båter, men har vel Polar 770 og Marex 770 Holiday som favoritter så langt. Men så oppdaget jeg en båt jeg ikke har hørt om før, men som ser ut til å passe oss bra: En Tristan 870 fra 1985 med en BMW D180 under dørken. m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=47643915&ref=favorites&searchclickthrough=true Jeg synes båten ser fin ut, med en fin kombinasjon av seng i baugen, en brukbart romslig cockpit, stor akterkabin og ett fint soldekk oppå akterkabinen. Er det noen her som har noe erfaring med disse båtene og/eller motoren? På forhånd takk hjelpen Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Edited April 15, 2014 by Kenneth (KAH81) (see edit history) Quote Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Hei Kenneth. vet litt om båten da en komips har en slik, men litt mer om motoren. dette er en 3,6l som senere ble solgt som MerCruiser 180. Nå vet ikke jeg om denne har hel topp. Den jeg hadde var det montert 6 på, en på hver sylinder. Disse var tidlig plaget av kjøleproblemer, men dette ble rettet opp på garanti, tror ikke dette er et problem på denne da den virker ennå. De har et dårlig rykte og servicenettet begrenser seg. Det var en kar i Porsgrunn som solgte deler til denne, men tror han har gitt seg. Min hadde gått 2000t når jeg solgte i 05 og så vidt jeg vet virker den ennå. Problem med deltilgang kan man vel risikere på såpass gamle motorer uansett hva de heter. sjekk i allefall hvor du får tak i deler før du starter prutingen. lykke til Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 (edited) Jeg har hatt denne motoren i en Nidelv 28 og har ikke annet enn positivt å melde, selv om det sikkert kommer noen skeptikere (som ofte ikke har hatt motoren i sin båt) på banen og sier at det var mye problemer med kjøling på disse motorene. Imidlertid var det i hovedsak i 88-89-90 og dette ble ordnet på garanti. Merket ble deretter solgt ut til Mercruiser sent på 80-tall eller tidlig på 90-tall. Det er verd å nevne at Yanmar sine motorer fortsatt bygger på BMW-teknologien, sålangt jeg har forstått. Har skrevet litt om motoren og dialogen med Solberg motor før jeg kjøpte min Nidelv her: http://blogg.froystad.org/#post24 Fordelen med denne motoren er bla rimelige forbruksdeler (oljefilter, dieselfilter, anoder, impeller osv) og at disse er lett tilgjengelige. Min motor - som var gått ca 1000 timer - startet alltid uproblematisk vinter, vår og sommer og var driftssikker. Kommentar til Marida: Uproblematisk med deler i Bergen (Sandviken Båt og Motor) og Solberg motor (http://www.solbergmotors.com/) har også vært behjelpelig med deler. De har god service (hvis de fortsatt driver på) og sender kjapt delene du trenger. Edited April 15, 2014 by Bergen dørk (see edit history) Quote mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Her er det bare en ting å gjøre.......avslutt jakten! Dette er en flott båt, synes jeg. Masse flott trearbeid og utstyr. Og ikke minst, det blir en laaang og god hentetråd på oss andre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Artig båt, det der ! Men så mye treverk, og i tillegg ikke vedlikeholdt treverk.. Hvordan er det da med resten ? En annen ting jeg ikke liker med denne (og Tresfjord 29) er at det ikke er dollbord akter. Mulig en bagatell, men jeg ville savet det.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 (edited) Takk for utfyllende svar Worry II jeg var også kjempefornøyd med denne motoren, den røyk litt ved oppstart, men når jeg fikk vippet over kaldstartsarmen var dette ikke noe problem lenger. da er det bekreftet deletilgang å bare å gi gass Edited April 15, 2014 by Marida (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Ta en titt på Finnkode 47205515, Kenneth. Sjekk motorrom, putene og utstyrspakka. Bare putesettet koster 27.000,- Det er velholdt båt ! Ikke meningen å ødelegge entusiasmen for Tristanen, men den ser sliten ut i mine øyne.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Tusen takk for alle tilbakemeldingene! Båtplassen skuffer aldri! :) Veldig betryggende å høre at det er mulig å få tak i deler til maskinisten, jeg har gjort litt forskning på egen hånd og det lille jeg har funnet ut så langt er at det er mye mercrusierdeler som passer. Jeg må nok si meg enig i at båten ikke ser direkte ship shape ut (spesielt treverket), men er resten i grei stand (særlig motor og det andre tekniske), så skal jeg nok få oppfrisket resten etterhvert Men båten må helt klart inspiseres nøye og prøvekjøres før jeg bestemmer meg for noe. Den Marex'en er direkte lekker! Og det hadde jo vært deilig med en båt som er ferdig oppusset. Men den er dessverre langt utengor budsjettet mitt. (Ca 67.000 for dyr). Jeg har mine tvil om jeg klarer å prute fullt så mye Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Quote Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Smaken er som baken. Selv synes jeg det er mye annet som er langt penere enn Tristan. Skal begrense meg til å stille spørsmål vedr. sjøegenskaper med kombinasjonen høy båt, spiss baug og relatuvt stor bæring akter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Spesielt pen er den kanskje ikke, men "praktisk" er viktigere for meg enn "pen" Ifølge en brukttest båtmagasinet gjorde for noen år siden så er hvist sjøegenskapene ganske gode. Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Quote Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Vurderte selv en tristan 29 tidlig i jakten min. Den ble solgt før jeg rakk å ringe. Synes tristan er flotte båter jeg :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Vi hadde en Tristan 870 i havna tidligere. Eieren hadde en del jobb med å tette lekkasjer over akterkabinen. Jeg vet ikke om dette er et kjent problem for denne modellen, men sjekk det i alle fall. Quote Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Vet du hvor det lakk fra Key Freak? Var det fra vinduene eller kanskje igjennom dekket? Quote Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Det husker jeg ikke, men jeg har sendt han en melding og spurt. Quote Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Da fikk jeg følgende svar: De lekker i forkant av akterdekket. Tror ikke jeg har sett noen uten lekkasje. Ellers er det jo et generelt problem med overbygget i teakfiner. Quote Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Det er jo litt dumt ja. Får se ekstra nøye etter tegn til vanninntregning. Tusen takk for informasjonen Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Quote Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Bare hyggelig! Quote Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Mener det var en som skrev mye i tråden om svenskekysten som hadde en tristan av samme type. Lå masse bilder og litt kommentarer om båten der. Er bare å bla igjennom 2-300 sider i den tråden. Tror det var i 2011 eller 12.. Quote Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Posted April 16, 2014 Author Share Posted April 16, 2014 Vet ikke om jeg har SÅ mye tid til research glalaks, vil gjerne på fjorden til sommeren, ikke til jul.. Da blir det jaktens første båtvisning i morhen klokken 12. Gleder meg som en unge! Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk Quote Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ivardraco Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 husk og spis is før du drar og ser da så kanskje du klarer og ha litt is i magan kenneth ;) hehe Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Hehehe, den var god ivardraco. Litt tørr, men veldig god ;) Lykke til på visning imorgen Kenneth! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Hvordan gikk det?? Quote Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Ikke forstyrr han, han er sikkert ute med nye båten! :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 (edited) Der var jeg innomhus igjen. Etter å ha sett båten på land så sitter jeg igjen med to hovedinntrykk: 1: Jeg liker Tristan 870 VELDIG godt! Båten er veldig romslig med ei stor og fin dobbeltseng i baugen, romslig cockpit med en oversiktlig og fin førerposisjon, god bysse og en fin L-sofa, praktisk, romslig og fin "stue" i akterkabinen og ett flott soldekk oppå akterkabinen. 2: Akkurat dette eksemplaret er ganske så slitent desverre. Treverket er generelt sett i dårligere stand enn bildene viser og enkelte detaljer som f.eks deler av rekkene ser ut som om de må byttes. Motoren ser ok ut, men motorrommet er skittent så det var vanskelig å se etter oljelekasjer. Båten er nok i grei bruksstand, men den krever nok mer arbeid enn det jeg har lyst til å begi meg ut på for å komme i en stand jeg vil være forbøyd med. Akkurat for øyeblikket er jeg usikker. Jeg skal tilbake på tirsdag for å få prøvestartet motoren på land (flate batterier), så får se åssen inntrykk den gir etter at førsteinntrykket har sunket inn. Hadde båten vært ship shape så hadde det nok vært vanskelig å ikke gi ett bud, men sånn den ser ut nå så blir det sannsynligvis en annen båt. Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk Edited April 17, 2014 by Kenneth (KAH81) (see edit history) Quote Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Det sier litt om eieren og hans ettersyn når batteriene er flate på en visning. Grisete motorrom og de andre tingene du nevner er nok et signal. Stol på magefølelsen din og se videre etter en bedre vedlikeholdt båt. Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.