Jump to content

Båtjakten fortsetter: Tristan 870?


Kenneth 81

Recommended Posts

Skal se på båten så snart jeg har tid (i dag håper jeg) :smiley: Den virker ihvertfall veldig fin i annonsen :smiley:

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Får hvist lete videre siden Erikda beholder Tresfjorden. Forståelig nok, det er en fin båt. :smiley:

 

Skal prøve å få sett på denne i stedet

m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=47657949&ref=favorites&searchclickthrough=true

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Den 28'ern ser ut til å gi mye for pengan ja. :smiley: Synd at løsningene under dekk på dem er litt snodige, men nå drar man vel uansett ikke på båttur for å sitte i kjelleren.

Vi får prates etter jobb Erikda! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Det ligger jo flere Tresfjord 29 på Finn til under 200'

29 foteren er langt mer turbåt for en familie enn 28 foteren hva angår plass og sengeplasser.

Verftsbygget er de alle sammen med bra kvalitet og finish. Pene og tidløse skrog med gode sjøegenskaper.

Perkins som det pleier å stå i disse er også en god motor.

Link to post
Share on other sites

For øyeblikket finner jeg bare to andre 29'ere på finn.no til under 200.000. Den ene har ett påbygg over uteplassen jeg ikke liker og den andre ligger desverre alt for langt unna (6 timer å kjøre), så hvis det ikke dukker opp flere så blir det nok ikke Tresfjord 29 på meg i denne omgangen.

Men det er flere alternativer: Tresfjord 28, Huwa 26, Wiking 28 og har og fått tips om en Neptim 8000, så det skal nok bli båt på meg snart! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Helgen har blitt benyttet til å se på to båter: Neptim 8000 og Wiking 28.

 

Jeg så på Neptimen gørst og fikk inntrykk av en romslig og praktisk båt med utrolig god plassutnyttelse. I kjelleren står det en nyere TMD40B som så meget velholdt ut og båten ga generelt sett inntrykk av å ha blitt tatt godt vare på.

Plassforholdene i cockpiten er brukbare, men ikke så mye mer enn det. Dobbel førerstol fungerer, men blir litt trang for to på lengre etapper. U-sofaen har nok ikke sitteplass til flere enn tre, så løse stoler er nødvendig. Fin dobbeltseng i baugen og en romslig AC med svært god plassutnyttelse, ståhøyde under taket og toalettrom. Byssa er oppe i cockpiten.

Alt i alt en båt jeg likte godt.

 

Wikingen fikk Neptimen til å virke nesten trang (spesielt i cockpiten)!

Den var ombygd med en enorm sittebenk langs hele babord side plus ett sete mellom førerstolen og kjøleskapet (som står intil akterkabinen). Med byssa i akterkabinen så ble det en veldig stor og sosial uteplass med mange sitteplasser.

Stor fin dobbeltseng i baugen, og ett fint toalett forut.

Akterkabinen er enorm! Selv med byssa der nede så er det mye plass! Men det er noen få cm for lavt til at jeg har ståhøyde desverre. Neptimen bruker plassen i båten bedre og har skap, skuffer og stuerom absolutt over alt. Wikingen er ikke like fin der, og har litt dårligere tilgang til motoren (ett beist av en Ford Sabb på 150 hk).

Men den flotte uteplassen gjør at jeg så langt har Wikingen som favoritt.

:smiley:

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Så bra at du fant en båt du likte. Wiking 28(Fjord 880) har virkelig store proporsjoner innvendig. Akterkabinen er som en hel båt alene, men som du skriver, det er litt for lavt under taket til å stå der. Jeg er 1.90 lav og om jeg skulle lage middag nedi der kom jeg ofte opp med en rygg som ikke likte seg. Ford motorene er noen skikkelige beist, jeg hadde en 2728T og folk som tok en titt under dørken ble som regel seende slik ut :eek: :eek: :eek:

Det som er med de fleste båter er at man kompromisse litt. Veie fordeler mot ulemper. Det som i hvert fall er en stor fordel med Wiking 28 er plassen i cocpit, du oppholder deg mye der og da er plassen der viktig. En annen ting er taket på aktercabin, der er det plass til stoler og et lite bord og den fungerer som flybridge :giggle: . Det er også en fin solplass :thumbsup:

Ford motoren må skytes for å dø om den får riktig vedlikehold og fordelen med en slik halvplaner er at du kan gå i akkurat den farten du vil i forhold til bølgene(det er ingen planingsterskel).

 

Lykke til videre enten det blir flere båter å titte på eller du skulle prøve deg på denne.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Wikingen liker jeg godt ja, men Neptimen har unektelig sine kvaliteter den og. :smiley:

 

Men ingenting er avgjort, flere båter skal kikes på og vurderes. Her skal det nemlig ikke gjøres noe bomkjøp :giggle:

 

Vi kiket på en Huwa 26 med en 150hk Perkins i går. m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=47900932&ref=favorites&searchclickthrough=true

 

En ganske annerledes båt, men med fin u-sofa akter og en grei salong under dekk forut. Enormt med stuverom, nesten like godt utnyttet som Neptimen på det punktet. Men veldig trangt motorrom og nivåforskjeller i cockpit trekker ned. Noen snodige tekniske løsninger som eieren ikke kjente til er litt tankevekkende og vil kreve research. Mindre klatring enn på en AC-båt er jo positivt. Prisen på 110k (mot 149k for Wikingen og 175k for Neptimen) frister jo litt det og.

Ingen flere visninger står på planen for øyeblikket, men jeg har veldig lyst til å se på Nor-dan 27, Polar 770 og Marex 770 Holiday før vi bestemmer oss. :smiley:

 

Tusen takk for all hjelp og alle tilbakemeldingene! :thumbsup:

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

spennende å følge med her!

Av de båtene du nevner, så ville jeg satset på Wiking 28 og når du nå nevner Nordan 27 og Marex 770, så mener jeg du tenker fornuftige valg også for salg siden. Dette er båter du garantert vil trivs med. Jeg liker Nordan 27 og dette er også en "stor" 27 foter. Huwa hadde ikke jeg valgt, men du er "sjefen" så valget er hos deg!

 

Lykke til videre

Link to post
Share on other sites

Wiking 28 vs Marex 770 er rått parti, du kan putte Marexen i cocpiten til Wikingen.....

Huwa hadde heller ikke jeg valgt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er mye å velge i, så det er viktig å gjøre god research og se på mange forskjellige båter så man er sikker på å få en båt man blir så fornøyd som mulig med. :smiley:

Wiking 28 vs Marex 770 er litt rått parti ja :giggle: Men siden jeg og madammen har litt forskjellig oppfatning av hva som er stort nok, så kommer den med i vurderingen den og :smiley:

 

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Her er kandidaten foresten: m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=47508571&ref=favorites&searchclickthrough=true

 

77-modell Wiking 28 AC med 150hk Ford Sabb. Motoren ser fin ut (så langt jeg kan bedømme). Svetter litt olje, men det er vel ikke unormalt på disse dinosaurene? Startet lett, høres fin ut og dytter båten opp i 16,7 knop uten problemer.

 

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Båten ser i hvert fall bra ut på bildene. 16,7 knop vitner om en motor i godt slag. Leste om en kar som hadde samme båt/motor i Båtmagasinet for en del år siden og han fikk 17 knop i medvind med sola i ryggen. Mye nytt der også.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Må si æ like den båten. Den "sofaen" på babord side i cockoiten er enorm. Flytter jeg kjøleskapet ned i akterkabinen, så blir det enda bedre sitteplass på styrbord side og.

Det er jo selvsagt litt å ta tak i etterhvert, men det må man jo regne med på en snart 40 år gammel båt.

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Og der har jeg sett på ennå en båt: 88-modell Nor-Dan 27 Summer Family: m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=47861540&ref=favorites&searchclickthrough=true

 

En båt jeg liker godt, med den fineste for(hoved)-kabinen jeg har sett så langt, en grei akterkabin og i generelt god stand.

 

Men jeg ble litt skuffet over plassen i cockpiten. Den er relativt stor, men med mindre plass rundt middagsbordet enn det jeg hadde sett for meg.

F.eks det dobbeltsetet forran "middagsbordet" (under passasjersetet fremst) er i realiteten en 1,5-seter og dermed ikke noe å plassere to voksne i.

 

Det er meget mulig at jeg er alt for kresen på uteplassen, særlig med tanke på at jeg ser på AC-båter.... :crazy:

 

Det kan nesten se ut som om jeg må vurdere å ta ett skritt bakover og vurdere AC-løse båter igjen

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Endte opp uten AC til slutt: 1989 Biam 800 med hardtop og Yanmar 75hk. Båten trenger litt opprydding i det elektriske, men ellers er jeg storfornøyd. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...