Jump to content

Båtjakten fortsetter: Tristan 870?


Kenneth 81

Recommended Posts

Ja, må nok si meg enig med deg der sap. Det er en ting at båten er slitt. Det er tross alt grenser for hva jeg kan forvente til mitt budsjett. Men når båten har flate batteri og ikke er skikkelig rengjort før visning så lurer jeg på om han virkelig er interesert i å selge..

 

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Enig med sap_2000 her! :yesnod: Motortilstand gjennspeiles på så gamle motorer mer på eiers vedlikehold og stell en på fabrikat... Lukten av råte treverk (kommer når solen og tempraturen kommer) er heller ikke noe sommersteminig å sove i.... :nonod:

 

Prøve å prute litt på Marexen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Grisete motorrom og flate batterier på visning sier alt. Gå videre, det er flere Tristan 870 i markedet og jeg mener å huske at noen av de ikke ble solgt i fjor.

Disse båtene lå i prisleie til Fjord 880 når vi kjøpte den vi hadde fra 2007 til 2013, de har derimot tapt seg mere enn Fjord 880 så Tristan 870 er ganske mye båt for pengene.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kenneth, har ikke lest hele tråden din men kikket på annonsen til båten du sjekket ut, har du vurdert Wiking 28? Mer eller mindre nøyaktig samme layout bare noe mer "moderne" kanskje. Fine båter, som oftest satt opp med en SABB, stor slitesterk motor. Husk bare at det finnes 3 forskjellige typer av denne hvis du sjekker de ut. Mener at de var helplanende opp til 1979, så fikk de grov kjøl frem til 82 og så en noe mindre kjøl 83/84.. De helplanende er populære, vi hadde siste utgave halvplaner, går veldig fint. Etter hva jeg forstår er 80-82 skroget det minst populære.

 

Lik denne hadde vi, bare HT..

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47752328&searchclickthrough=true

Redigert av Cissaman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for innspillene alle sammen :smiley:

Det er alt for mange fine båter der ute til at det er noe vits å kjøpe seg arbeid.

 

Wiking 28 er helt klart en kandidat. Men da de siste halvplanerene. Litt usikker på hva jeg synes om byssa i kjelleren, og de "må" hvist ha baugthruster for havnemanøvre så er litt småskeptisk til den. Kanskje helt uten grunn?

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

"de "må" hvist ha baugthruster for havnemanøvre så er litt småskeptisk til den."

 

Ligger en noen båser bortenfor meg. Den har ikke baugthruster, men kommer seg da fint inn og ut selv med litt vind... Det er en hard top... Ligger ikke på enkleste plassen heller... Sikker på at dette ikke er nok ett slikt "man kan ikke gå gjennom ett trangt sund med en bayliner uten baugthruster for den er så ustabil" rykte?

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Kenneth,

 

Jeg hadde jo Fjord 880 som er nær sagt samme skroget som Wiking 28(de bygget om ekterskipet til litt mindre løft på fjord og glatta ut "plankingen" på siden).

Disse båtene har en tung stor propell som gjør at båten vrir seg nesten en meter mot styrbord med hekken når du diger fremover og legger gearet i akterover. Dette er en aldri så liten "side-truster" i seg selv når du benytter denne egenskapen. Om du for eksempel skal ligge longside med styrbord side er det bare å gå skrått inn mot brygga, legge inn bakk og vips så ligger du snorrett.

Jeg hadde baugpropell på Fjorden, men det var ikke ofte så mye behov for den. Båten har en liten kjøl og driver ikke av for et lite vindpust, den er faktisk veldig stabil i vinden ved havnemanøvre.

 

Prøv en båt og bli overbevist !

 

(jeg må ta et lite forbehold og det er at det er himmelvid forskjell på disse båtene, men det kan jeg ikke tenke meg at det er)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingingene :smiley:

Alt jeg egentlig har å gå etter er en bruktbåttest fra Båtmagasinet, og de var rimelig klare på at de anbefaler baugthruster. Men så og si alle Wiking 28 jeg har sett på finn har baugthruster, så sånn sett så ser det uansett ut til å være ett ikke-problem. :smiley:

 

Finner jeg en Wiking i nærheten så blir jeg nok å se på den :thumbsup:

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

De er veldig romslige og kurante, men sjekk lekkasjer i forbindelse med alle vinduer. Jeg vil tippe omtrent aller har hatt eller har det.

Lett å fikse på for øvrig da de er skrudd fra innsiden. Løsner disse skruene med list på innsiden så kommer hele vinduet ut og da kan man legger Terostat 2759 mellom glassfiber og vindu, montere og fjerne overskytende(kjennes ut som tyggemummi den Terostaten og er ikke klissete). De fleste har Ford motor og det er jo en kjent sliter du ikke får tatt livet av(men litt røyk må du leve med).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for informasjonen. :smiley:

 

Dette ser ut som ett ikke så alt for ille eksemplar av arten. Må nesten vurdere å kike på den.

 

m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=47508571&sort=3&ref=fas&searchclickthrough=true&length_feet_from=28&make=7724

 

 

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Vi ble iallefall veldig glad i vår Wiking, masse plass, akterkabinen er enorm.. Samme utgave og motor på den du linket til som den vi hadde. Vår toppet 17kn etter at vi fikk justert propellen hos winrace,fin marsjfart 10-13/14 kn, går rimelig rundt 10-11 kn.. Går svært pent i motsjø, medsjø så rir den noe, men det er nok futt til å gå ok da også, men bruker jo endel mer suppe da. Ut ifra det du beskriver som behov og typen båter du ser på ville jeg iallefall sjekket ut en, de går veldig mye rimeligere nå enn for bare et par år siden. Mye bobåt for pengene. Skulle jeg kjøpt en igjen så ville jeg valgt kalesjebåt, supert mesteparten av året med HT, men utrolig kjedelig om sommeren. Vi hadde autopilot med fjernkontroll, hendte jeg satt på "taket" over akterkabinen og nøt solen i dorgefart: )

 

Lykke til med båtvalg og kjøp: )

Link to post
Share on other sites

Takk for informasjonen Cissaman :smiley:

Wikingen må definitivt undersøkes før noen avgjørelser taes.

En 77-modell er vel ett planende eksemplar av arten? Hvordan er den i lav "kosefart" på 4-5 knop? Mange planende båter er jo litt (eller til og med veldig) vinglete og trenger en del gjeting. Gjelder dette Wikingen og, eller er den retningsstabil og fin i lav fart og?

 

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke budsjettet ditt, men her er det noen eksemplarer av Wiking etter at et annet verft fikk lagt hånden sin på formene

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=fjord%20880&BOAT_CLASS=6923&sort=0

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ambisjon om å komme i mål på ca 150.000, maks 160.000. Noe som selvsagt er litt utfordrende med tanke på kravene jeg håper på å komme i mål med. Fjord sin versjon av Wikingen er jo selvsagt aktuell, men jeg tviler på at budsjettet strekker til.

 

Tresfjord 29 AC er selvsagt en aktuell kandidat den og :smiley: Jeg har ikke sett dem annet enn på finn, men det virker som de har en veldig fin balanse mellom inneplass, uteplass og akterkabin. Men igjen så blir det nok problemer med budsjettet.

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har sanket mye erfaring med Tristan 870 de siste tre årene.

Teknisk har det bare vært start-og-kjør.

"Romløsningen" er genial for sin tid, mens overbygget kan ha sine utfordringer.

Ta kontakt på IM så kan vi utveklse kontaktinfo og ta en prat.

(Nei, jeg skal ikke selge min "Malin"...)

;)

Link to post
Share on other sites

Desverre så finner jeg ikke flere eksemplarer i min prisklasse for tiden, men dukker det en opp før jeg har fått kjøpt båt så tar jeg kontakt :smiley:

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har sendt IM Erikda :smiley:

 

Tresfjord 29 står på vurderingslista Kire. Men dessverre så virker det som om de ligger litt utenfor budsjettet mitt

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Vet om budsjettet ja, ligger kanskje litt feil til geografisk men men. Jeg er bare noen åretak unna kjøp av ny båt og bør vel tenke på å få solgt min.........

 

Jada, jeg er idiot som kjøper ny før jeg selger i dagens marked..........

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har sendt IM Erikda :smiley:

Tresfjord 29 står på vurderingslista Kire. Men dessverre så virker det som om de ligger litt utenfor budsjettet mitt

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Erikda hinter godt her ser du,så kanskje kanskje.

Geografiskt sett. Ville blitt en flott levere/hentetur, :-) :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...