Jori Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Bare en liten oppsummering her... Problemet med dårlig oljetrykk var til å leve med sesongen 2014 , løsningen var å "kjøle" ned oljen før stopp , dvs. trappe ned turtallet gradvis , dette medførte at oljetrykksalarm uteble . Løsningen 2015 var ny olje , da mener jeg ny "produsent" . Etter anbefalinger kjøpte jeg inn Texaco Ursa 20W-50 , jeg kan nå gå fra marsjfart og stoppe helt uten at oljetrykket kommer så langt ned at alarmen går , et annet "problem" løste seg også... har hatt litt for høy temperatur på motoren ved høye turtall og litt knirking I alarmen , dette er også vekke etter at oljen ble byttet . Konklusjonen min er at det ER forskjell på oljetyper som teoretisk skal ha samme krav til kvalitet / viskositet etc. Mineral eller delsyntetisk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 7.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Texaco Ursa Super TD 20W50 er en minaralolje > http://www.prista-oil.com/files/productscatalogue/file/3544843437-137-3-1157.PDF Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Greit å vite, skal gå over på mineral selv jeg etter ett par sesonger på delsyntetisk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Kan jeg spørre hvorfor du ikke kjører på 15W-40 olje i samme kvalitet ? 20w-50 har vel enn annen viskositet, en anbefalt 15W-40 til denne motoren ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 (redigert) Tja...tror det kommer fra anbefalinger på BT sin "Classic" olje ,var nok en I forumet som hadde erfaring så ville jeg teste.. brukte den I flere år inntil oljetrykksproblemet oppsto , men tror ikke det var oljen sin feil var nok ventilene I oljekjøleren som ble byttet med Nye. " Motorolje, mineral, Classic 20W–50 Mineraloljebasert motorolje spesielt velegnet for kjøretøy som kjøres hardt, f.eks. i løp, og for alle motorer som trenger en tykk olje, f.eks. veteranbilmotorer, innenbordsmotorer, slitte motorer etc. Gir et godt og stabilt oljetrykk. Ikke egnet i kulde (under -10 ˚C). Oppfyller følgende spesifikasjoner: ACEA A2/B2, API SJ/CF. 4 l. Ps! motoren er anbefalt 30 olje , står med gult merke på motoren Redigert 9.Oktober.2015 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.