nimba Svart 22.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2014 Ja, når den er kald tar det gjerne en 10-15 sek. før den får opp trykk , men når den er varm er det der med en gang , det jeg frykter er at den allerede har gått seg "tørr" , siden den gikk litt rart og vibrerte unormalt på siste oppstarten etter hendelsen . Ellers trodde jeg alle trykksmurte motorer hadde olje ringer på stemplene for smøring i sylinder ? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 En ting som ikke har vært nevnt her er sikkerhetsventilen. Kan det være en mulighet for at den av en eller annen grunn har hengt seg i åpen stilling? Regner med (uten at jeg vet det) at dette er en medstrøms ventil av typen kule som blir presset på plass av en fjær e.l. montert i huset til oljepumpa, altså ikke en enhet montert på et rør. I tilfelle blir det kanskje umulig å sjekke flow/trykk mellom pumpe og sikkerhetsventil, annet enn om sikkerhetsventilen blør til tank. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 22.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2014 Du har helt klart en mulig teori her , sikkerhetsventilen står rett etter pumpen og er av typen med fjær , vet ikke om den har kule men den skal blø over ved et gitt trykk , visst den står stengt antar jeg at det kan finnes ut ved å kjøre trykk motsatt vei ?? eller stopper det i tannhjulspumpen likevel? Som dere sikkert forstår vil jeg prøve alle muligheter før jeg begynner den store demonteringen..... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
fabia Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 Overtrykksventilen er en egen enhet som står mellom pumpe og trykkrør, samme type ventil som du har i filterhuset. Den eneste muligheten for at den er synderen er hvis segeringen i bakkant har forsvunnet, da vil fjær og ventil bli blåst ut i bunnpanna. ikke særlig sannsynlig, tror heller ikke at oljetrykket hadde forsvunnet helt i og med at den står på trykksiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 Et brudd på fjæra kan vel også forekomme? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
fabia Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 joda det kan det, men da vil ventilen fremdeles ligge i huset og det er ikke mulig at det kan bli¨så stor åpning at oljetrykket forsvinner helt. redusert vil det bli, men ikke 0 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 Nei det er vel ikke det mest sannsynlige, men det er jo greit å vurdere alle muligheter. Men det blir vel vanskelig å sjekke, overløpet fra den ventilen er vel ikke veldig godt tilgjengelig... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
larban Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 Ja, når den er kald tar det gjerne en 10-15 sek. før den får opp trykk , men når den er varm er det der med en gang , det jeg frykter er at den allerede har gått seg "tørr" , siden den gikk litt rart og vibrerte unormalt på siste oppstarten etter hendelsen . Ellers trodde jeg alle trykksmurte motorer hadde olje ringer på stemplene for smøring i sylinder ? Jag tänkte som du Nimba att lagrena eventuellt gått torra redan iom. att det inte går att stänga av tillräckligt snabbt...? Å andra sidan har jag hört av en pentamekaniker att dessa lager klarar väldigt mycket innan de ger upp. Men det är dumt att chansa, tänker jag. Du har haft isär oljekylare och distributionshus... vad skulle hända om mottrycksventilerna i distributionshuset helt står öppna? fastnat? Själv vet jag inte, men detta är en plats att leta fel, utan att lyfta motorn i alla fall. Jag erfor när jag höll på med min motor att det inte är såå väldigt jobbigt at lyfta motorn. Lite beroende på båt och hur installationen är gjord såklart, det gick smidigare än jag tänkt i alla fall. Lycka till! /Larban Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 Ellers trodde jeg alle trykksmurte motorer hadde olje ringer på stemplene for smøring i sylinder ? Eg kjenner ikke denne motortypen men kan jo gjerne synse litt. Ett annet navn på oljering er skrapering og det betyr att den også skal fjerne overflødig olje da for mye olje også er skadelig. I tillegg til olje dysene vil veiv/veivskinker/veivstaker også kaste olje opp i sylinderveggene. Oljepumpen krever hk og det krever hk å ha for mye olje i systemet også. oljedysene er jo normalt sett til for å fjerne varme fra stemplene. Ellers mye enig i at løs pickup/ havari drift oljepumpe virker mest sannsynlig da det er null trykk. Men hva visst man har fått smuss i begge ventilene og begge står åpne? Oljefiltrene har ofte en bypass ventil som bypasser oljefilteret og det er en bankers løsning. Slik tegningene viser vil tett oljefilter resultere i null oljetrykk til vitale funksjoner. Men går ut ifra at det er for å klare seg med kun 2 stk. Ventiler og disse må ha forskjellig trykk/fjør. Mulig det ligg bypassventil i oljefilteret/sokkel også? Hvor er manometeret ditt kobla i skjema? På min 462 big block sveiste eg igjen bypass på oljefilteret og monterte dobble store oljefilter for å unngå å kjøre partikler flere ganger gjennom motor ved ras/havari, men man måtte da være nøye med filterskift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 (redigert) Jag tänkte som du Nimba att lagrena eventuellt gått torra redan iom. att det inte går att stänga av tillräckligt snabbt...? Å andra sidan har jag hört av en pentamekaniker att dessa lager klarar väldigt mycket innan de ger upp. Men det är dumt att chansa, tänker jag. Du har haft isär oljekylare och distributionshus... vad skulle hända om mottrycksventilerna i distributionshuset helt står öppna? fastnat? Själv vet jag inte, men detta är en plats att leta fel, utan att lyfta motorn i alla fall. Jag erfor när jag höll på med min motor att det inte är såå väldigt jobbigt at lyfta motorn. Lite beroende på båt och hur installationen är gjord såklart, det gick smidigare än jag tänkt i alla fall. Lycka till! /Larban Jepp,distributionshuset er definitivt stedet og begynne , så håper jeg Pentamekanikeren har rett , forresten...denne motoren er Qmi behandlet , skal vi tro reklamen skal den kunne tåle noe mer "tørr" kjøring enn en ubehandlet ?? Pga. dobbel installasjon er ikke motorene sentrert i båten og gjør ut og innløfting ganske problematisk , så...jeg håper i det lengste , ellers takk så myket Larban Eg kjenner ikke denne motortypen men kan jo gjerne synse litt. Ett annet navn på oljering er skrapering og det betyr att den også skal fjerne overflødig olje da for mye olje også er skadelig. I tillegg til olje dysene vil veiv/veivskinker/veivstaker også kaste olje opp i sylinderveggene. Oljepumpen krever hk og det krever hk å ha for mye olje i systemet også. oljedysene er jo normalt sett til for å fjerne varme fra stemplene. Ellers mye enig i at løs pickup/ havari drift oljepumpe virker mest sannsynlig da det er null trykk. Men hva visst man har fått smuss i begge ventilene og begge står åpne? Oljefiltrene har ofte en bypass ventil som bypasser oljefilteret og det er en bankers løsning. Slik tegningene viser vil tett oljefilter resultere i null oljetrykk til vitale funksjoner. Men går ut ifra at det er for å klare seg med kun 2 stk. Ventiler og disse må ha forskjellig trykk/fjør. Mulig det ligg bypassventil i oljefilteret/sokkel også? Hvor er manometeret ditt kobla i skjema? På min 462 big block sveiste eg igjen bypass på oljefilteret og monterte dobble store oljefilter for å unngå å kjøre partikler flere ganger gjennom motor ved ras/havari, men man måtte da være nøye med filterskift. Jeg kan hverken lese i tekst eller tyde i tegning at filteret har bypass , men har virkelig hørt at den skal ha det , noe som er ganske logisk , manometeret er koblet på stamledingen 11. Ellers.....I dag ser jeg det blir en luke i programmet for demontering og feilsøking , kjennes godt ut å ha sekken full av kunnskap fra BP Redigert 23.April.2014 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Da har jeg fått av filteret , merkbart lite olje i det , men det er noe merkelig med utgangen , hullene er sperret av en slags gummi ???? Viss oljen hindres her , vil den følgelig ikke komme videre.... Har tatt et bilde og lagt ved , men vet ikke om det fungerer , bruker mob , og har dårlig dekning og vanskelig software.... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 (redigert) Interessant, Dette må vel være fra filteret.. forsøk å skifte filter og se om det hjelper.. Videre ville jeg sjekket filtrert på den andre motoren Redigert 23.April.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tampeservice Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Den gummien har jeg bestandig inbilt meg at må være en tilbakeslagsventil og at oljen suges ut av senter dvs gjengetappen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Ja.. du har sikkert rett i det Tatatas , jeg hang meg for mye opp i tegningen.... som tydelig viser at oljen går inn i senter av filter , visst dette er en "tilbakeslagsventil" går nok oljen inn i ytterkant , det rimer med hullene i distributionshuset som kommer fra kjøleren Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Da fikk jeg det bekreftet , så lærte jeg noe i dag og...... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
fabia Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Funnet ut noe? Hvis ikke så har du ikke andre muligheter enn å kjøre motor på starter. Fjern manometeret fra slangen, lett å komme til, liten Ø og lite gris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Nope ! Satser på litt skruing i morgen....vil sjekke litt til før jeg kjører motor igjen , dårlig tegn med lite olje i filteret Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Da har jeg hatt noe timer i båten med skruing . Startet med å ta ut trykkbryter , skinnet så uten å se antydninger til olje . Skrudde så ut mekanikken i distributionshuset for stempelsmøring da denne ble lett tilgjengelig etter at trykkbryter var fjernet , kunne ikke se noe feil her , men prøvde likevel litt kinning uten at det endret noe som helst. Videre var det å løsne ned dynamo og rør mellom sjøvannspumpe og oljekjøler for å få komme til oljetrykksmåler som viderer hindret tilkomst til reg.ventilen i distributionshuset for oljetrykk . Demonterte denne og kunne ikke se noe uvanlig her heller , sjekket samtidig mot tegning at ting var riktig montert , men som jeg har vært inne på før , så er dette nærmest idiotsikkert , det passer kun på en måte . Ny runde med kinning uten reg.ventil , forsatt tørt her, men når jeg fikk bøyd meg lenger ned oppdaget jeg olje ut filteråpningen?? Så da fikk jeg en gledelig følelse av at pumpen kansje forsatt virket , Fikk så montert på igjen oljefilter , oljetrykksreg.ventil og trykkføler , men lot trykkbryter være ute , ny kinning ga resultater , nå kom det olje ut her også !! Så da var det ikke annet å gjøre enn å få trykkbryteren i , kinne og følge med på trykk-klokka i blokka , synet ga gledelig men spørrende resultat.... her var det trykk i massevis , men hvorfor ??? Etter noe runder med smøring og innlagt pause for starteren var det dags å koble inn igjen dieselpumpen og fyre igang gamla ... som følgelig tente slik en sex-sylindret motor skal , alt så ut til å være normalt , også oljetrykket ! Så her må "gudane vite" hva som forårsaket trykkfallet , eg skjønner det rett og slett ikke. Gledelig er det selvsagt at sesongen kan forsette , tross en bekymring mer... Så nå blir det å pakke til tur i helgen , er meldt knallvær Ellers vil jeg selvsagt takke for alle tipsene underveis , alt fra de kjekke enkle til de kjedelige kompliserte , jeg har uansett lært noe nytt og det er alltid gøy ! God Helg Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Flott det ordnet seg, men siden du ikke fant noen egentlig feil.. så kan vel tenkes at dette kan hende igjen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Av og til har man flaks i uflaksen. Uforklarlige ting skjer. Men du har spart mye penger og tid. Du får glede deg over det, når du nå en tid fremover kommer til å kjøre motoren litt "på nåler". God båtsommer, om ei uke eller to er jeg selv på vannet. Må skru ut den ene motoren for å komme til å bytte inntaksslanger pluss overhale styresystemet samtidig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Er det som er usikkerheten med ting som fikser seg selv. Hel tiden usikerheten, Hva var feil, vil det skje igjen Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
larban Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Hm. Mycket märkligt. Inte helt tillfredsställande att inte veta vad felet var. Korsar fingrarna och hoppas det inte kommer tillbaka. /L Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fabia Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Tja, av og til bare skjer det ting. Har vært ute for noe tilsvarende, men da var årsaken litt lite olje og en del sjø, picupen fikk rett og slett ikke tak i olja. Enn så lenge er det bare å håpe på det beste, smile å se glad ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Krysser fingre og håper på det beste nimba. Men merkelig er det uansett. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Kan være at en av ventilene du har hatt ute,ikke har lukket seg helt,og at når du har "fiklet" med de har ting kommet på plass igjen. Har vært ute for lignenede ting på jobb. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.