Jump to content

Frykter oljepumpehavari VP 41


nimba

Recommended Posts

Ja, når den er kald tar det gjerne en 10-15 sek. før den får opp trykk , men når den er varm er det der med en gang , det jeg frykter er at den allerede har gått seg "tørr" , siden den gikk litt rart og vibrerte unormalt på siste oppstarten etter hendelsen .

Ellers trodde jeg alle trykksmurte motorer hadde olje ringer på stemplene for smøring i sylinder ?

Link to post
Share on other sites

En ting som ikke har vært nevnt her er sikkerhetsventilen. Kan det være en mulighet for at den av en eller annen grunn har hengt seg i åpen stilling? Regner med (uten at jeg vet det) at dette er en medstrøms ventil av typen kule som blir presset på plass av en fjær e.l. montert i huset til oljepumpa, altså ikke en enhet montert på et rør. I tilfelle blir det kanskje umulig å sjekke flow/trykk mellom pumpe og sikkerhetsventil, annet enn om sikkerhetsventilen blør til tank.

Link to post
Share on other sites

Du har helt klart en mulig teori her , sikkerhetsventilen står rett etter pumpen og er av typen med fjær , vet ikke om den har kule men den skal blø over ved et gitt trykk , visst den står stengt antar jeg at det kan finnes ut ved å kjøre trykk motsatt vei ?? eller stopper det i tannhjulspumpen likevel?

Som dere sikkert forstår vil jeg prøve alle muligheter før jeg begynner den store demonteringen.....

Link to post
Share on other sites

Overtrykksventilen er en egen enhet som står mellom pumpe og trykkrør, samme type ventil som du har i filterhuset. Den eneste muligheten for at den er synderen er hvis segeringen i bakkant har forsvunnet, da vil fjær og ventil bli blåst ut i bunnpanna. ikke særlig sannsynlig, tror heller ikke at oljetrykket hadde forsvunnet helt i og med at den står på trykksiden

Link to post
Share on other sites

Ja, når den er kald tar det gjerne en 10-15 sek. før den får opp trykk , men når den er varm er det der med en gang , det jeg frykter er at den allerede har gått seg "tørr" , siden den gikk litt rart og vibrerte unormalt på siste oppstarten etter hendelsen .

Ellers trodde jeg alle trykksmurte motorer hadde olje ringer på stemplene for smøring i sylinder ?

 

Jag tänkte som du Nimba att lagrena eventuellt gått torra redan iom. att det inte går att stänga av tillräckligt snabbt...?

Å andra sidan har jag hört av en pentamekaniker att dessa lager klarar väldigt mycket innan de ger upp. Men det är dumt att chansa, tänker jag.

Du har haft isär oljekylare och distributionshus... vad skulle hända om mottrycksventilerna i distributionshuset helt står öppna? fastnat? Själv vet jag inte, men detta är en plats att leta fel, utan att lyfta motorn i alla fall.

Jag erfor när jag höll på med min motor att det inte är såå väldigt jobbigt at lyfta motorn. Lite beroende på båt och hur installationen är gjord såklart, det gick smidigare än jag tänkt i alla fall. Lycka till!

 

/Larban

Link to post
Share on other sites

Ellers trodde jeg alle trykksmurte motorer hadde olje ringer på stemplene for smøring i sylinder ?

Eg kjenner ikke denne motortypen men kan jo gjerne synse litt.

 

Ett annet navn på oljering er skrapering og det betyr att den også skal fjerne overflødig olje da for mye olje også er skadelig. I tillegg til olje dysene vil veiv/veivskinker/veivstaker også kaste olje opp i sylinderveggene.

Oljepumpen krever hk og det krever hk

å ha for mye olje i systemet også.

oljedysene er jo normalt sett til for å fjerne varme fra stemplene.

 

Ellers mye enig i at løs pickup/ havari drift oljepumpe virker mest sannsynlig da det er null trykk.

Men hva visst man har fått smuss i begge ventilene og begge står åpne?

 

Oljefiltrene har ofte en bypass ventil som bypasser oljefilteret og det er en bankers løsning.

Slik tegningene viser vil tett oljefilter resultere i null oljetrykk til vitale funksjoner. Men går ut ifra at det er for å klare seg med kun 2 stk. Ventiler og disse må ha forskjellig trykk/fjør.

 

Mulig det ligg bypassventil i oljefilteret/sokkel også?

Hvor er manometeret ditt kobla i skjema?

 

På min 462 big block sveiste eg igjen bypass på oljefilteret og monterte dobble store oljefilter for å unngå å kjøre partikler flere ganger gjennom motor ved ras/havari, men man måtte da være nøye med filterskift.

Link to post
Share on other sites

 

Jag tänkte som du Nimba att lagrena eventuellt gått torra redan iom. att det inte går att stänga av tillräckligt snabbt...?

Å andra sidan har jag hört av en pentamekaniker att dessa lager klarar väldigt mycket innan de ger upp. Men det är dumt att chansa, tänker jag.

Du har haft isär oljekylare och distributionshus... vad skulle hända om mottrycksventilerna i distributionshuset helt står öppna? fastnat? Själv vet jag inte, men detta är en plats att leta fel, utan att lyfta motorn i alla fall.

Jag erfor när jag höll på med min motor att det inte är såå väldigt jobbigt at lyfta motorn. Lite beroende på båt och hur installationen är gjord såklart, det gick smidigare än jag tänkt i alla fall. Lycka till!

 

/Larban

 

Jepp,distributionshuset er definitivt stedet og begynne , så håper jeg Pentamekanikeren har rett , forresten...denne motoren er Qmi behandlet , skal vi tro reklamen skal den kunne tåle noe mer "tørr" kjøring enn en ubehandlet ??

Pga. dobbel installasjon er ikke motorene sentrert i båten og gjør ut og innløfting ganske problematisk , så...jeg håper i det lengste , ellers takk så myket Larban

 

Eg kjenner ikke denne motortypen men kan jo gjerne synse litt.

 

Ett annet navn på oljering er skrapering og det betyr att den også skal fjerne overflødig olje da for mye olje også er skadelig. I tillegg til olje dysene vil veiv/veivskinker/veivstaker også kaste olje opp i sylinderveggene.

Oljepumpen krever hk og det krever hk

å ha for mye olje i systemet også.

oljedysene er jo normalt sett til for å fjerne varme fra stemplene.

 

Ellers mye enig i at løs pickup/ havari drift oljepumpe virker mest sannsynlig da det er null trykk.

Men hva visst man har fått smuss i begge ventilene og begge står åpne?

 

Oljefiltrene har ofte en bypass ventil som bypasser oljefilteret og det er en bankers løsning.

Slik tegningene viser vil tett oljefilter resultere i null oljetrykk til vitale funksjoner. Men går ut ifra at det er for å klare seg med kun 2 stk. Ventiler og disse må ha forskjellig trykk/fjør.

 

Mulig det ligg bypassventil i oljefilteret/sokkel også?

Hvor er manometeret ditt kobla i skjema?

 

På min 462 big block sveiste eg igjen bypass på oljefilteret og monterte dobble store oljefilter for å unngå å kjøre partikler flere ganger gjennom motor ved ras/havari, men man måtte da være nøye med filterskift.

 

Jeg kan hverken lese i tekst eller tyde i tegning at filteret har bypass , men har virkelig hørt at den skal ha det , noe som er ganske logisk , manometeret er koblet på stamledingen 11.

 

Ellers.....I dag ser jeg det blir en luke i programmet for demontering og feilsøking , kjennes godt ut å ha sekken full av kunnskap fra BP :smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

 

Da har jeg fått av filteret , merkbart lite olje i det , men det er noe merkelig med utgangen , hullene er sperret av en slags gummi ????

Viss oljen hindres her , vil den følgelig ikke komme videre....

 

Har tatt et bilde og lagt ved , men vet ikke om det fungerer , bruker mob , og har dårlig dekning og vanskelig software....

Link to post
Share on other sites

Interessant, Dette må vel være fra filteret.. forsøk å skifte filter og se om det hjelper.. Videre ville jeg sjekket filtrert på den andre motoren

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt noe timer i båten med skruing .

Startet med å ta ut trykkbryter , skinnet så uten å se antydninger til olje .

Skrudde så ut mekanikken i distributionshuset for stempelsmøring da denne ble lett tilgjengelig etter at trykkbryter var fjernet ,

kunne ikke se noe feil her , men prøvde likevel litt kinning uten at det endret noe som helst.

 

Videre var det å løsne ned dynamo og rør mellom sjøvannspumpe og oljekjøler for å få komme til oljetrykksmåler som viderer hindret tilkomst

til reg.ventilen i distributionshuset for oljetrykk .

Demonterte denne og kunne ikke se noe uvanlig her heller , sjekket samtidig mot tegning at ting var riktig montert , men som jeg har vært inne på før , så er dette nærmest idiotsikkert , det passer kun på en måte .

 

Ny runde med kinning uten reg.ventil , forsatt tørt her, men når jeg fikk bøyd meg lenger ned oppdaget jeg olje ut filteråpningen?? Så da fikk jeg en gledelig følelse av at pumpen kansje forsatt virket ,

Fikk så montert på igjen oljefilter , oljetrykksreg.ventil og trykkføler , men lot trykkbryter være ute , ny kinning ga resultater , nå kom det olje ut her også !!

Så da var det ikke annet å gjøre enn å få trykkbryteren i , kinne og følge med på trykk-klokka i blokka , synet ga gledelig men spørrende resultat....

her var det trykk i massevis , men hvorfor ???

 

Etter noe runder med smøring og innlagt pause for starteren var det dags å koble inn igjen dieselpumpen og fyre igang gamla ...

som følgelig tente slik en sex-sylindret motor skal , alt så ut til å være normalt , også oljetrykket !

 

Så her må "gudane vite" hva som forårsaket trykkfallet , eg skjønner det rett og slett ikke.

Gledelig er det selvsagt at sesongen kan forsette , tross en bekymring mer...

 

Så nå blir det å pakke til tur i helgen , er meldt knallvær :smiley::smiley:

Ellers vil jeg selvsagt takke for alle tipsene underveis , alt fra de kjekke enkle til de kjedelige kompliserte , jeg har uansett lært noe nytt og det er alltid gøy !

 

 

God Helg

 

:smiley::smiley::smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Flott det ordnet seg, men siden du ikke fant noen egentlig feil.. så kan vel tenkes at dette kan hende igjen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Av og til har man flaks i uflaksen. Uforklarlige ting skjer. Men du har spart mye penger og tid. Du får glede deg over det, når du nå en tid fremover kommer til å kjøre motoren litt "på nåler".

God båtsommer, om ei uke eller to er jeg selv på vannet. Må skru ut den ene motoren for å komme til å bytte inntaksslanger pluss overhale styresystemet samtidig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...