Jump to content

Frykter oljepumpehavari VP 41


nimba

Recommended Posts

Hei&hå

 

Da kan man si jeg har fått testet en del etter langtur i helgen....."feilen" har kommet og gått men jeg tror nå det har en forklaring !

Når motoren har vært kjørt lenge på høyt turtall og en tar den ned til tomgang , detter oljetrykket ganske kraftig , faktisk

så mye at jeg er i alarm nivå, visst jeg da øker turtallet uten innkoblet gir , går trykket opp igjen. Dette kan jo ha med oljen og gjøre , viskositeten ? jeg kjører samme olje som alltid BT 20-50 classic

Tomgangsturtallet er så lavt at motor holder på å stoppe , så dette må justeres (enkel sak)

Tlisvarende skjer også med stb. motor , men siden den i utganspunktet har høyere trykk faller ikke den så lavt , men turtallet må nok justeres her også.

 

Ellers er trykket stablit 4 bar på turtall over tomgang , men når det er sagt får jeg ikke turtallet høyere en 3400 på denne motoren nå . stb. er helt normal 3800.

Vet ikke om jeg skal stole helt på eksostemp. meteret da jeg har har litt problemer med sensorene , men bb. motor viser ikke mer 150 gr ??

kan dette ha noen sammenheng med at motor ikke får full turtall ?? Jeg tror da at når mortor går på 3400 omdr. skulle nok eksostemperaturen være adskillig høyere!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Noen som har noen tips..?

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Mine TAMD 41A skulle ha single grade SAE 30, det stod merket på motoren.. jeg brukte dermed dette, fikk kjøpt dette på en lokal maskinsjappe ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mine TAMD 41A skulle ha single grade SAE 30, det stod merket på motoren.. jeg brukte dermed dette, fikk kjøpt dette på en lokal maskinsjappe ..

snodig, disse motorene skal ha 15\40 olje.

Ikke undervurder tomgangsturtallet nimba, skal ikke ligge under 650prm. nærmere 700rpm er nok det beste. særlig hvis det det lang tid for deg å bygge oljetrykk ved kaldstart. Det er en del som kjører med ms4 gear som skrur ned tomgangen for å få en mykere innkobling, ikke å anbefale. Ellers så er symtomene du beskriver vanlige når oljekjøleren begynner å tette seg på sjøvannsiden, men du har jo renset dine.

Link to post
Share on other sites

Hvis du bruker SAE 20W50 nå og bytter til 15W40 skal trykket bli noe lavere men det kan hende at bytte av oljemerke gir lavere oljetemperatur og dermed mere stabilt oljetrykk. Vet ikke om dine motorer har eget oljeutsugingsrør men det er jo en kjent sak at ved drenering via peilepinnerøret på disse kan det være igjen en liter, halvannen og oljen kan bli noe tjukk. Det produserer varme. Jeg ville brukt en kvalitetsolje på pennsylvansk base på så hardt belastede motorer.

Link to post
Share on other sites

snodig, disse motorene skal ha 15\40 olje.

Ikke undervurder tomgangsturtallet nimba, skal ikke ligge under 650prm. nærmere 700rpm er nok det beste. særlig hvis det det lang tid for deg å bygge oljetrykk ved kaldstart. Det er en del som kjører med ms4 gear som skrur ned tomgangen for å få en mykere innkobling, ikke å anbefale. Ellers så er symtomene du beskriver vanlige når oljekjøleren begynner å tette seg på sjøvannsiden, men du har jo renset dine.

Det virker som turtallet er litt laverer rett etter hardkjøring (500) , trapper jeg rolig ned over minutt eller 2 er det noe høyere .

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var akkurat samme symtomet som min hadde, som jeg skrev om tidligere. Dette har kun skjedd i hard sjø.

Tror oljen blir tynn ved hard belastning og raskt avdrag så får trykket/trykkmåler hikke.

Min AD 41 P får BT 15/40 olje.

Passer alltid på og gå rolig opp og ned - kjører båten ut av plan i 8-9 knop en stund for jeg slakker helt ned.

 

Starter opp med lett gasspådrag, slik at oljetrykket spretter opp 4 BAR på kald olje- ca 800 rpm i fri.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjør som Seasu, belaster motoren gradvis både opp og ned. Er litt "overtroisk" når det gjelder båtmotorer, og har tro på myke overganger når ting skal belastes. Legger den aldri opp i marsjfart om ikke tempen er godt oppe på "det grønne". (Yanmar 4LH-DTE)

 

Men når det gjelder bilen ofrer jeg det ikke en tanke. Rart det der :-)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Har hørt om tilfeller der fjæren i oljeventilen har knekt. På min motor kom det alarm for lavt oljetrykk når jeg slakket fort ned. Hvis jeg slakket gradvis var det greit. Dette skyldte utslitt ventil. Når jeg så kjøpte ny var det en murlihet for att denne måtte sjimses for å fungere etter ønske.

Link to post
Share on other sites

Vel , en ting er helt sikkert og det er at dette "problemet" hadde jeg ikke før nye ventiler og fjærer ble montert !

Så da kan en jo spørre seg , hvorfor skiftet jeg egentlig disse ?

Jo , det var pga. en bekymring om mye støy fra oljedistributionshuset LINK

 

Så var det jo både enkelt og billig dermed ble de byttet .

Du nevner noe om at nye fjærer kan skimses ? jeg er litt usikker på hva som menes men jeg tenker viss motoren får lavere trykk med nye fjærer så må det være for at nye fjærer er spenstigere...? da greier ikke pumpen å presse den så langt inn noe som fører til mindre volum olje ut i systemet , den vil da også returnere kjappere pga fjærens kraft og nesten da stenge fullstendig fordi pumpen gjerne er slitt og ikke har så mye kraft ventilen/fjæren er designet for .

 

det var nå min teori da...

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel skal en endre fjærkarakteristikken på en fjær så skal en vite hva en driver med, en forsøker ikke med shims eller annet når det gjelder smøresystemet i en motor.. Når man holder på her så tror man ikke, da vet man hva man driver med.. Tro det gjør man i kirken ikke når man skrus motor..

 

Er generelt skeptisk til alle disse "Reodor Felgen" prestene som kommer med mange forlag til løsning på et problem som en ikke har funnet rotårsaken til, men de tror bare.. Man skriver ikke ut medisin uten at man faktisk har funnet ut hva som feiler pasienten..

 

For trådstarter så er det kun systematisk feilanalyse som gjelder.. da hopper en ikke hit og dit basert på synsing fra noen som tror eller har hørt om lignende feil.. Start med det du vet, og bryt ned mulige feil årsaker systematisk ... Det du får her på forumet er input fra an brainstorming, men du selv systematisere dette.. og deretter systematisk analysere dette og dermed kan du eliminere usannsynlige årsaker, og fokusere på de sannsynlige..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nu har jag inte läst allt som skrivits, men kastar mig in i debatten ändå. Det är inte helt ovanligt att mottrycksventilerna börjar läcka pga. att ventilsätena blir slitet. Men jag trodde du hade bytt dessa Nimba? Annars börja där. Ventilerna "hackar" spår i ventilsätena och de börjar läcka. Ventilsätena dras ur distributionshuser. Lycka till!

Link to post
Share on other sites

Hvis du har for stramme fjærer så vil den fremre ventilen åpne senere, altså så vil du få høyere oljetrykk på motor enn det du skal ha, ventilen åpner på høyt turtall, eller når olja er kald. åpningstrykk er vel ca 4,5 bar. Den bakre ventilen åpner ved ca. 2,2 bar, denne er til underspyling. Lurer på om ikke Dieseldal har et poeng ang. oljeviskositet, du sier at du får alarm når du reduserer turtallet fort. detter er som sagt et vanlig symtom når oljekjøleren begynner å tette seg på sjøvannsiden. Altså du får for høy temp. på olja av en eller annen grunn, nå er jo dine kjølere rengjort, så da kan en lure på olja...

Link to post
Share on other sites

Eller att sleiden(e) henger fast i åpen posisjon grunnet smuss/ev.skader i huset/føringen til sleiden.

Har noen ganger prøvt å fikse hydr.sleider i mag.ventiler etc. og det kan være vanskelig da klaringene er så eksakte.

Kan jo teoretisk være noe slik, ikke minst når man sier at det skjer når man slakker ned da står jo gjerne ventilen til endes/åpen.

Oljeviskositet kan jo muligens være saken men det høres utrolig ut, men det er jo så mange ting man ikke forstår i verden:-)

Link to post
Share on other sites

Når detgjelder 41A motoren så skal den ha CD kvalitet og en viskositet på SAE 20-30... Det står med store sorte bokstaver på gult underlag på min to grønne deilige røymaskiner..... Jeg kjører i dag semsyntetisk,men konverteter ren mineralsk olje nå.. Jeg ønsker også kun single grade olje av SAE 30 typen,men finner den ikke hos min lokale olje pusher... CD kvaliteten er jo historisk, så man må nok kjøpe noe av høyere kvalitet.. vet ikke hvor langt de er kommet i alfbetet, men det er vel CF nå eller deromkring formoder jeg... For de av oss som bruker båten i moderatet temperaturer så ser jeg ikke noen grunn til benytte en mulitviskøs olje av 10-40 eller så, siden den ikke smører bedre enn andre.... Det er nok sikkert noen som oppfatter at større sprang i viskositeten er et kvalitetsstempel, men det er nok ikke det... Jobber motoren under konstante driftsbetingelser så er det ingen grunn til å bruke en mulitviskøs olje, det gjør de deilige grønne i Stauden.. De jobber med omgivelsestemperaturer som stort settvarierer fra pluss 3-5 til 25 eller noe mere..... Klarer jeg ikke å finner en ren 30 olje, så må jeg nok bite i det sure eplet å ta til takke med 20-30.... selvsagt mineral olje... siden mine gode kose gamper er bygget da toleransene på motorene var i henhold til den olje som markedet kunne levere.. og siden jeg også skifter olje en gang i blant så er ikke dette noe problem....

 

Fant noe oppklarende info vedr. oljetype til motoren . men hvordan gikk det med singegrade oljen Sydvesten ?

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke slik at en API CH olje nødvendigvis er bedre enn en CJ eller CF. De nyeste API spesifikasjonene har med utslipp å gjøre og disse oljene er laget spesifikt for nyere motorer som er utstyrt med katalysator og skal holde lettløps-spesifikasjoner m.m. Det er ikke bare unødvendig dyr olje, den mangler gjerne de egenskapene den gamle billigere oljen har. Det kreves at det er svært lavt innhold av flere ingredienser som er viktig for smøringen. Volvo har forresten en egen oljestandard som heter VDS, Volvo Drain Specification. Denne forteller hvor langt du kan kjøre på oljen. Forøvrig er det SAE 15W40 delsyntetisk som normalt brukes på høyt belastede turbodieseler i denne størrelsen.

Link to post
Share on other sites

 

Ja , det stemmer nok , men når det står fysisk på motoren hvilke olje som skal brukes hvorfor er det da ingen som bruker den ?? Normalt sett i alle tilfeller skal en bruke den type olje produsenten av motoren anbefaler , forstår jeg det sånn da at 15w40 ikke fantes når denne motoren så dagens lys og at VP i ettertid har funnet ut at denne oljen passer motoren bedre ?

Link to post
Share on other sites

 

Fant noe oppklarende info vedr. oljetype til motoren . men hvordan gikk det med singegrade oljen Sydvesten ?

 

:smiley::smiley:

Jeg hadde ikke noen problemer i den tiden jeg hadde båten, men brukte ikke noen annet oljetype heller en SAE30 CD?? mener jeg det var.. Det var 89 modell 41A motorer i båten.. Det er strengt ikke noe poeng med multigrade olje i en båt med innenbordsmotor.. Den tusler og går med tilnærmet samme temperatur om båten brukes som fritidsbåt i sommerhalvåret. Motoren står tross alt inne i båten og opplever stort sette samme temperatur hele sommeren. .På kalde vinterdager kan en vel komme rundt 0 grader..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig at kaldstartegenskaper ikke er det som trengs på båtmotorer men i motsetning til på bilmotorer blir oljen her utsatt for høy temperatur nesten hele tiden, vi kjører konstant i motbakke på høyt turtall. Mange båtmotorer har da bedre oljekjøler og ikke minst større oljevolum enn bilmotoren den stammer fra. Høy belastning over lang tid gir også mye forurensing av oljen fra forbrenningsgass som blåser forbi ringene. Når det gjelder trådstarters problem var det lavt oljetrykk på lavt turtall etter kjøring med høy belastning. Sørg i alle fall for god olje og riktig tomgangsturtall. Det neste vil være å sjekke om det nye oljedistribusjonshuset er i orden, altså om det er riktig trykk på ventilene og at det ikke lekker. Nå er det vel ikke helt usannsynlig at du har noe lageslitasje som gjør at trykket blir lavere enn på en ny motor. På motorene på jobben justerer vi oljetrykket med shimming av trykk-relief ventilen for å kompensere for slitasje/produksjonsforskjeller.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

................................ Nå er det vel ikke helt usannsynlig at du har noe lageslitasje som gjør at trykket blir lavere enn på en ny motor. På motorene på jobben justerer vi oljetrykket med shimming av trykk-relief ventilen for å kompensere for slitasje/produksjonsforskjeller.

 

Og hva er vitsen i å shimse fjæren i releif ventilen ????

Releif ventilen skal åpne når trykket er for høyt og holde et jevnt trykk !! Om trykket skulle bli så lavt at releif ventilen ikke åpner så hjelper det ikke å "stramme fjæren" !!

 

Det eneste man oppnår er et for høyt trykk som kan medføre kavitasjon i lagerskålene !!

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg tar ett lite sitat til. På en ny motor slipper ventilen forbi mye olje og på en eldre motor med ny ventil slipper den ut det som skal gå for å kompensere slitasje.Dermed i noen sammenheng shimses. Ojlen kan øke litt og det menes litt i temp i friksjon pga eldre motor. Som sakt så sier jeg ikke att noen skal dele motoren i atomer som noen sier att jeg gjør.Dette er kun en tanke til en løsning. Håper den som har dette problemet finner en løsning så han kan dra på tur uten problemer nu som sommeren kommer :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Bare en liten oppsummering her... Problemet med dårlig oljetrykk var til å leve med sesongen 2014 , løsningen var å "kjøle" ned oljen før stopp , dvs. trappe ned turtallet gradvis  , dette medførte at oljetrykksalarm uteble .

Løsningen 2015 var ny olje , da mener jeg ny "produsent" . Etter anbefalinger kjøpte jeg inn Texaco Ursa 20W-50 , jeg kan nå gå fra marsjfart og stoppe helt uten at oljetrykket kommer så langt ned at alarmen går ,

et annet "problem" løste seg også... har hatt litt for høy temperatur på motoren ved høye turtall og litt knirking I alarmen , dette er også vekke etter at oljen ble byttet .

Konklusjonen min er at det ER forskjell på oljetyper som teoretisk skal ha samme krav til  kvalitet / viskositet etc.

 

:smiley:  :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...