Jump to content

Sinkanoder - igjenbruk?


bjoris

Recommended Posts

Far min påstår at en sinkanode blir ødlagt uansett om den er tært eller ikke dersom den kommer i luft etter at den har vært i sjøen. Typisk hvis du tar opp båten om vinteren. Uansett om den er tært eller ikke må den da byttes før neste sesong... Jeg tviler og må stiller derfor spørsmålet her...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Sinkanoder kan se svært så bra ut og likevel være opptært. Normalt viser det likevel svært så tydelig hvor mye de er tært. Har sett en 4 kg sink som så tilnærmet ny ut men bare veide 2-300 gram. Dette er dog unntaket. Er du i tvil så sjekk vekten. Vanlig praksis tilsier skifte om de er halvvegs opptært og det kan skje i løpet av EN eller MANGE sesonger......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Svein!

 

Hva er de vanligste årsaks-forskjellene til om den er opptært i løpet av en sesong  eller etter langt flere.......? :crazy:

 

Hjalmar

<{POST_SNAPBACK}>

Er ingen ekspert, men hvor lenge de varer avgjøres vel av hvor store de er i forhold til behovet.

 

Hvor stort behovet er, kommer vel igjen på hvor mye galvaniske strømmer det er under båten.

 

Hvor mye galvaniske strømmer det er under båten din, styres så vidt jeg skjønner av mange faktorer, der noen faktorer er utenfor din påvirknings kraft, f.eks forholdene i hvemmehavna, der nabobåtene kan generere uheldige forhold f.eks.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

En mye brukt regel er at om 50% eller mer er tæra vekk bør de byttes. Greit nok det, men jeg bruker de opp for å spare litt utgifter. Gir dem skikkelig juling med høytrykkspyleren før jeg vurderer dem og bruker de mest tæra på plasser jeg vet at det normalt tæres lite igjennom året. Truer en av mannskapet ut i vannet for å sjekke de jeg vet er "lette" i løpet av sesongen. Eventuelt skifter mens båten ligger på vannet.

Link to post
Share on other sites

Far min påstår at en sinkanode blir ødlagt uansett om den er tært eller ikke dersom den kommer i luft etter at den har vært i sjøen. Typisk hvis du tar opp båten om vinteren. Uansett om den er tært eller ikke må den da byttes før neste sesong... Jeg tviler og må stiller derfor spørsmålet her...

<{POST_SNAPBACK}>

Hva da med Zinkene på en påhengsmotor??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Far min påstår at en sinkanode blir ødlagt uansett om den er tært eller ikke dersom den kommer i luft etter at den har vært i sjøen.

<{POST_SNAPBACK}>

At luft kan øydelegga anodar, trur eg ikkje stemmer. Men elles svarer det seg å skifta sink heller for ofte enn for sjeldan. Og sørg for at alle metall-deler under vasslinja har galvansisk (elektrisk) forbindelse med ein anode. Eg har erfaring med kva som kan skje når det ikkje er tilifelle... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Var nylig på et foredrag i regi av Ladak, landstrøm og div farlige saker. Det skulle bare hete offeranode

ikke sinkanode. Det er mange forskellige legeringer til forskjellige motorer. Den skal ta spenningsforskjellen og dermed tæres. Hvis den ikke det gjør, kan det være feil type eller den er ikke nødvendig i heletatt. Det finnes også utstyr som tar spenningsutjevning.

 

En spenningshilsen Magne

Redigert av m95 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett hvis en anode håller en eller flere sesonger så er det ju like greit og bytte den. Anoden er noe av det billigeste stæsjet vi putter på/in i båten.

"better be safe then sorry"

<{POST_SNAPBACK}>

Forutsetter også at båten er på land hver vinter. Jeg har båten oppe for bunnsmøring bare hvert annet år. Da må noen ned og se hvordan anodene er andre sommeren. Anodene blir dyre dersom prisen på en ekstra slippsetting regnes med.

 

Hilsen

"Hiatus" (sjøsatt med nye anoder og nytt bunnstoff igår)

Link to post
Share on other sites

Forutsetter også at båten er på land hver vinter. Jeg har båten oppe for bunnsmøring bare hvert annet år. Da må noen ned og se hvordan anodene er andre sommeren. Anodene blir dyre dersom prisen på en ekstra slippsetting regnes med.

 

Hilsen

"Hiatus" (sjøsatt med nye anoder og nytt bunnstoff igår)

<{POST_SNAPBACK}>

Det er klart att hvis man har sett att anoden ikke er spesiellt oppbrukt det året du tar opp båten så er det ikke vært pengene att løfte båten for og kun bytte anode. Men min mening var att vi legger utroligt mye penger på en masse "bra att ha" men mange sparer di kroner anoden koster og på den måten risikerer att få kostbare skader
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...