Jump to content

Princess 40 sprang lekk og ble kjørt på land i Åsgårdstrand


sap_2000

Recommended Posts

Synes det høres rart ut at dette har skåret seg til de grader.

 

Princess har vel alltid brukt motorens kjølevann til smøring/ kjøling av hylsa. Selv på 80-tallet.

Ebonita har P-40 og husker han postet et bilde som viser hylsene og kjølingen fra motorer med tverrforbindelse mellom sb og bb hylse.

Der ble benyttet talgpakninger frem til tidlig 2000 tall mener jeg.

Mvh. SAP

Link to post

Har selv glemt å klemme ut lufta i forbindelse med en prøvekjøring av ny båt å det velta opp røyk fra varmt fett og smelta gummi.

Er vel Volvokondomet du snakker om her Knude? Hva får deg til å tro at en slik var montert her? Slike pakkbokser er jo ikke standard på Princess, og ikke er det vel mulig å se det ut fra de bildene som er presentert her heller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det er et par ting her. For det første, friksjonsvarmen kan bli så høy som materialene tåler før de går i smelt. Det er ingen øvre grense i så måte. Det andre forholdet er at på hurtiggående båter vil det på sjøsiden av pakkboksen danne seg et undertrykk. Dette undertrykket drar pakkboksen tom for vann. Og akkurat dette er grunnen til at man har tilførsel av vann fra motorens saltvannskrets og til pakkboksen(e). En gammeldags pakkboks med fettsmurt lager og talgpakninger er mindre utsatt enn hva man kan kalle en mekanisk tetning. Talgpakningene og grafittpakninger (reimpakninger eller hva-man-nå-enn-velger-å-kalle-det) kjører med større klaring, derav lavere friksjon om de ikke er strammet for hardt til. De andre systemene kan man kalle 'mekaniske tetninger', Volvo-kondomet kan man si faller i samme kategori, kjører med meget små toleranser. De har to hoveddeler, en roterer og en er stasjonær. Mellom roterende og stasjonær flate må det være en væskefilm. Forsvinner denne, vil flatene gå så friksjonsvarme at de smelter, som beskrevet over. Fordelen med de mekaniske tetningene er at de er lekkasjefrie og vedlikeholdsfrie. Vannfilmen mellom stasjonær og roterende del damper av på tetningens atmosfæreside. Så, derfor, har man en mekanisk tetning (herunder kondom) som lekker, så bør tetningen skiftes.

 

Dette er kortversjonen av et tre-dagers-kurs jeg kan holde om mekaniske tetninger :-) Helt sant, har avholdt slike kurs mange ganger! Før jeg ble pensjonist....

Link to post

Synes det ser ut som det er ganske tykt skroget her ved gjennomføringen jeg?

Hadde ut dette stevnbeslaget på vår princess i vinter og her var det nok

om lag 30mm eller mer.

Her ser vi samme type akselgjennomføring med originalbolter.

 

bilde

Dette er opplyst som den samme tettningen i samme Princess. Den har ikke ekstern vanntilførsel og er å se til en Volvo tettning

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Ref sap_2000:

 

Ja de p-40 jag har tittat i har haft Tides Marine packbox-system.

 

Har fungerat bra för mig och håller fortfarande efter 24000 NM helt tätt.

Aldrig haft varmgång eller luftproblem. Brukar kolla lagertemp med en infra-röd Fluke termometer då och då.

 

bilde

 

bilde

 

Stävlagret består av ett halvt standard Cutlass-lager.

Det ligger ju långt under vattenlinjen och matas dessutom med sjövatten från värmeväxlaren på gearet.

 

Svårt att förstå att ett sådant skulle skära.

 

:fishing:

Link to post

Svårt att förstå att ett sådant skulle skära.

Jeg kjenner til ett lignende tilfelle med en Fairline Ph 50 som hadde ligget på land en tid. Er usikker på om det var tetningen som delte seg eller om hylsa ble med rundt, men den holdt på å gå ned. (det var ikke vår båt).

Lurer på om tetningen hadde satt seg på akslingen og selve kondomet ble revet av.

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...