sap_2000 Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Synes det høres rart ut at dette har skåret seg til de grader. Princess har vel alltid brukt motorens kjølevann til smøring/ kjøling av hylsa. Selv på 80-tallet. Ebonita har P-40 og husker han postet et bilde som viser hylsene og kjølingen fra motorer med tverrforbindelse mellom sb og bb hylse. Der ble benyttet talgpakninger frem til tidlig 2000 tall mener jeg. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Slakaball Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Det gjør systemet sårbart for manglende avlufting etter sjøsetting. Er vel det som har hendt i dette tilfellet da. Det var det verkstedmannen sa ja. Og han var veldig glad for at det ikke var han som var ansvarlig for den klargjøringen.. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Har selv glemt å klemme ut lufta i forbindelse med en prøvekjøring av ny båt å det velta opp røyk fra varmt fett og smelta gummi. Er vel Volvokondomet du snakker om her Knude? Hva får deg til å tro at en slik var montert her? Slike pakkbokser er jo ikke standard på Princess, og ikke er det vel mulig å se det ut fra de bildene som er presentert her heller? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Hvor varm kan pakkboks bli med manglende lufting egentlig ? Det finnes feks eksospotter produsert i glassfiberlaminat. Eg hadde aldri trudd at en gummislange var sterkere en skroget, og særlig på en slik plass. Dette er antagelig noe princess ønsker publisitet rundt i så fall. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Selv med manglende lufting vil vel vann til smøring og kjøling komme fra kjølesystemet på disse. Min vanntilførsel var et år ødelagt av mekaniker om bord. Da kokte vannet i volvokondomen. Verkstedet var veldig bekymret, og beordret da båten direkte på land. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Det er et par ting her. For det første, friksjonsvarmen kan bli så høy som materialene tåler før de går i smelt. Det er ingen øvre grense i så måte. Det andre forholdet er at på hurtiggående båter vil det på sjøsiden av pakkboksen danne seg et undertrykk. Dette undertrykket drar pakkboksen tom for vann. Og akkurat dette er grunnen til at man har tilførsel av vann fra motorens saltvannskrets og til pakkboksen(e). En gammeldags pakkboks med fettsmurt lager og talgpakninger er mindre utsatt enn hva man kan kalle en mekanisk tetning. Talgpakningene og grafittpakninger (reimpakninger eller hva-man-nå-enn-velger-å-kalle-det) kjører med større klaring, derav lavere friksjon om de ikke er strammet for hardt til. De andre systemene kan man kalle 'mekaniske tetninger', Volvo-kondomet kan man si faller i samme kategori, kjører med meget små toleranser. De har to hoveddeler, en roterer og en er stasjonær. Mellom roterende og stasjonær flate må det være en væskefilm. Forsvinner denne, vil flatene gå så friksjonsvarme at de smelter, som beskrevet over. Fordelen med de mekaniske tetningene er at de er lekkasjefrie og vedlikeholdsfrie. Vannfilmen mellom stasjonær og roterende del damper av på tetningens atmosfæreside. Så, derfor, har man en mekanisk tetning (herunder kondom) som lekker, så bør tetningen skiftes. Dette er kortversjonen av et tre-dagers-kurs jeg kan holde om mekaniske tetninger :-) Helt sant, har avholdt slike kurs mange ganger! Før jeg ble pensjonist.... Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Synes det ser ut som det er ganske tykt skroget her ved gjennomføringen jeg? Hadde ut dette stevnbeslaget på vår princess i vinter og her var det nok om lag 30mm eller mer. Her ser vi samme type akselgjennomføring med originalbolter. Dette er opplyst som den samme tettningen i samme Princess. Den har ikke ekstern vanntilførsel og er å se til en Volvo tettning Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
ebonita Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Ref sap_2000: Ja de p-40 jag har tittat i har haft Tides Marine packbox-system. Har fungerat bra för mig och håller fortfarande efter 24000 NM helt tätt. Aldrig haft varmgång eller luftproblem. Brukar kolla lagertemp med en infra-röd Fluke termometer då och då. Stävlagret består av ett halvt standard Cutlass-lager. Det ligger ju långt under vattenlinjen och matas dessutom med sjövatten från värmeväxlaren på gearet. Svårt att förstå att ett sådant skulle skära. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Dette er opplyst som den samme tettningen i samme Princess. Den har ikke ekstern vanntilførsel og er å se til en Volvo tettning Ikke originalt. Bygd om fra talgpakning til vovlokondom. Gjennomføringen er den samme, og tror SoBo også beholdte kjølingen fra motoren slik det var orig. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SoBo Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Gjennomføringen er den samme, og tror SoBo også beholdte kjølingen fra motoren slik det var orig. Yes, beholdt kjølingen Selve gjennomføring med cutless lager er likt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Fjellbonden Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Svårt att förstå att ett sådant skulle skära. Jeg kjenner til ett lignende tilfelle med en Fairline Ph 50 som hadde ligget på land en tid. Er usikker på om det var tetningen som delte seg eller om hylsa ble med rundt, men den holdt på å gå ned. (det var ikke vår båt). Lurer på om tetningen hadde satt seg på akslingen og selve kondomet ble revet av. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Svårt att förstå att ett sådant skulle skära. Det vil det heller aldri gjøre. Så lenge du opprettholder vanntilførselen. På en båt vil det slikt system nærmest var evig. Lavt trykk, lav periferihastighet, og alt flyter på en vannfilm. Se #106 Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Enda godt jeg har drev. Farlige greier de der med fast aksling og ror ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Enda godt jeg har drev. Farlige greier de der med fast aksling og ror ;-) Enig med siste taler. Aksel og ror er og OK om man ikke overskrider den kjente 5 kn reglen for Sjøveis Farende Med Stang Og Stake. ;) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
///CHARLIE Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 (redigert) Noen som vet hvordan dette endte til slutt?? Konkret hva som hadde skjedd?? Ble det båt igjen av denne? Seiler den blant oss igjen? Redigert 24.April.2016 av ///CHARLIE (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.