Jump to content

WLAN i gjestehavner


kito

Recommended Posts

Mener at jeg leste et eller annet sted at de planlegger tilgang til trådløs internett i Strømstad.  Høres ut som en god idè for flere gjestehavner.

Det vil jo unektelig gjøre hjemmekontor mere attraktivt  :lol: og ikke minst kan man holde seg oppdatert på hva som skjer på baatplassen i ferien.

Pr i dag inviterer jo ikke en mobil tilkobling på 28.8 til aktiv surfing  :lol:

 

Noen som vet om andre steder som planlegger noe tilsvarende?

Link to post
Share on other sites

Jeg var såvidt innom og kikket.

 

Det ser virkelig imponerende ut.

 

Men  -  og det er et stort MEN  -  når man under "Sikkerhet" tillater seg å stille spørsmålstegn ved VHF'en, og om noe annet kan være like bra; da falt anseelsen pladask !!!!!

 

Når det gjelder nødkommunikasjon på sjøen, så har vi pr. idag ett  -  og kun ett  -  pålitelig system og det er VHF!

 

mvh

Poseidon

.... som sverger til VHF....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om noen som er i ferd med å bygge trådløs internett på andre plasser, skal du bruke Bærbar PC mot internett er følgende å anbefale.

 

Nokia D211 Card Phone ( Hispeed/GPRS og W-lan)

 

Maks hastighet og billigst får du ved å benytte:

NetCom og i tillegg ta i bruk NetCom Data-akslerator, det siste er et pakkeprogram som gjør at opplevd hastighet øker.

 

Sett inn eget abb i Card Phone kun 20 pr. mnd eks mva. Abb er et rent dataabb som heter DataCall.

 

Dette fungerer både på Hispeed og mot GPRS, legg opp begge og du kan da benytte deg av det som til enhver tid gir den beste hastigheten, dette

 

Alternativt W-lan på plasser der det er tilgjengeligt.  W-lan vil aldri bli et komplett nett slik at en må ha en løsning mot GSM for å få brukt det mer enn på noen få plasser.

Link to post
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra supportnet.  Jeg kommer til å prøve i Strømstad i påsken.

 

Sitat:

Takker for din interesse. Foreløpig er det nå kun 4 havner som er oppe å går

Strömstad, Halden og 2 på Hvaler. Målet vårt er at dette virker mange flere

steder til sommeren.

I dag foregår siste testen i Strömstad, som skal være fult operativt til påske. Etter det vi vet nå vil det være mulig å kjøpe dag- eller måneds-abbonement,

for henholdsvis NOK 100 og 500,-. Du skal da få et passord som gir deg fri

tilgang i alle de havnene som har systemet.

 

Hvis du går inn på www.suportnet.org, klikker på replayBUY, registrerer din

interesse for IP-sone der. Skal vi ta kontakt med deg med en gang vi har flere

havner oppe.

 

Passordet kan da enten kjøpes i hver enkelt havn eller gjennom Suportnet for

samtlige havner.

Sitat slutt.

Link to post
Share on other sites

Vi bruker båten som pc og tv fri sone, herlig.  :lol: Håper at det varer lenge før ungene klarer å presse gjennom endringer .  :lol:

Jeg er tildels enig med deg, men for meg er dette et verktøy som gjør det mulig å bruke båten oftere.  Til stor glede for resten av familien.  

Link to post
Share on other sites

hvor mye koster et trådløst nettverkskort da?

har en gammel compaq armanda 152OD som jeg bruker litt på jobben, fin og ha med i båten , har jo inverter der

133mhz

16 ram

800gb HD

holder i båten det?

ungene har X-box til regnværs kvelder, som kan brukes som dvd

tidene forandrer seg, blir mye utstyr i båten, men litt morro og da

Link to post
Share on other sites

Har hørt at VHF bandet skal utbygges til å kunne sette opp f. eks outlook express, eller MS Outlook slik at du kan kunne hente mail, men da måtte du ha en VHF av nyere typen.

Dette var kun til e-mail, tror ikke det var for internett. Noen som vet noe om dette?

Jo Eirik har informert litt om det i denne tråden.
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fant akkurat ut at det er WLAN dekning ved Bryggen i Bergen...Ganske sprøtt å sitte i båten og surfe... :headbang:

 

Er det andre havner som har slik luksus?

 

Kanskje jeg skulle satt opp et live webkamera fra båten??? mmmmmnei....tror ikke det!!!

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Jeg vil advare alle mot bruk av kostnadsbelagte trådløse nettverk. De fleste gjestehavner jeg har vært i, har Trådløs Sone fra Telenor, og som vanlig vet Telenor å ta seg ekstremt godt betalt. Det koster ikke mindre enn hårreisende 10 kr pr. MB (under 20MB) synkende til fortsatt sinnsyke 4 kr hvis man passerer 50MB overført data (begge veier). I tillegg kommer en abonnementsavgift på 80 kr pr. måned.  :headbang:

 

Mer informasjon på:

 

http://www.telenor.no/bedrift/produkter/tr...os_statoil.html

 

WLAN er genialt, men styr unna Telenor sine Trådløse Soner. Det finnes nok av gratis-alternativer om man beveger seg litt bort fra gjestehavna...

Link to post
Share on other sites

Kunne gjerne tenkt meg internet på hytta, i båten har jeg ikke noe bruk for det. Det der cardphone greien synes jeg var litt treige saker, fikk vel en 20-40Kb max., det virker som om tale har prioritet foran data i kanalene, selv m/GPRS. Det er vel litt for få UMTS stasjoner rundt omkring (og i hvertfall ikke her hvor jeg er), men der kan du jo få en 400-450Kb, det blir jo nesten som breibånd.Det blir sikkert fine saker.... WLAN har jeg bare rundt husveggene :headbang::flag:

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

WLAN er genialt, men styr unna Telenor sine Trådløse Soner. Det finnes nok av gratis-alternativer om man beveger seg litt bort fra gjestehavna...

mener du at om man vil surfe i f.eks. Strømstad gjestehavn så må man ha et forhold til Telenor? Kan man ikke bare kjøpe et døgs tilgang der og da?

Link to post
Share on other sites

Telenor Trådløse soner er sjørøveri. 150 kroner i døgnet for et kontantkort for de av oss som ikke har bedriftsabonnement fra Telenor Mobil, hører intet sted hjemme.

 

For under tusenlappen kan enhver gjestehavn kjøpe inn en WLAN ruter. Et bedrift ADSL-abonnement koster under tusenlappen. En merkostnad pr. båt per døgn på omlag 50 øre i en middels gjestehavn.

 

Hvis det å kunne skilte med gratis WLAN i gjestehavna øker belegget med kun en ekstra båt per dag, er kostnaden til installasjon, drift, og vedlikehold dekket inn og vel så det. Noe å tenke på? En vinn, vinn situasjon både for båteiere og gjestehavneiere.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Sommeren 2003  kom der en av våre kjente regattabåter (IMS klasse)  kjørende utenfor der hvor jeg bor.

Plutselig stoppet den opp og ble liggende helt stille,  og du kunne se at de jobbet for og holde den der.

Jeg gikk da på PC og oppdager/sjekker, at de er i full gang med og bruke mitt bredbånd.

via mitt trådlåsenettverk som jeg har rundt min bopel.

(Jeg har ikke lagt in sperrekoder.)

 

De kunne jo ha sakt tusen takk.

----------------------------------------------

Slik sone som min,  finnes nok mange plasser rundt om i boligstrøk og byer.

Så det er bare og ta med seg den bærbare, og spasere litt rundt omkring,  så finne dere nok en plass hvor forbindelse oppnås.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...