Jump to content

WLAN i gjestehavner


kito

Recommended Posts

Jeg kommer til å bo i båt i Oslo fra september av, så trådløst nett blir et must ganske snart!

 

Har akkurat kjøpt meg et trådløst kort og skal eksperimentere litt med gratis tilgang... Men jeg betaler gjerne for å få det i faste og lovlige former, særlig dersom hastigheten er OK. Håper derfor det kommer et alternativ i Oslo ganske snart!  Hvis ikke så tenker jeg at jeg snakker med andre båtbeborere for å se om det går an å spleise på noe eller ta et initiativ overfor marinaen jeg kommer til å overvintre ved - har ikke bestemt meg hvor jeg skal legge meg enda...

Link to post
Share on other sites

Har kommet hjem fra 4 ukers båtferie. Har brukt den bærbare pcen til filmer for barne et par ganger. Og fikk da testet den på trådløse nett i Arendal gjestehavn. Funket bra. Bra signaler der. Grimstad og kristiansand har også dette. Men rart de ikke kan selge kontantkortene i gjestehavnene. Må til nærmeste hotell for å kjøpe tilgang.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Sommeren 2003  kom der en av våre kjente regattabåter (IMS klasse)  kjørende utenfor der hvor jeg bor.

Plutselig stoppet den opp og ble liggende helt stille,  og du kunne se at de jobbet for og holde den der.

Jeg gikk da på PC og oppdager/sjekker, at de er i full gang med og bruke mitt bredbånd.

via mitt trådlåsenettverk som jeg har rundt min bopel.

(Jeg har ikke lagt in sperrekoder.)

 

De kunne jo ha sakt tusen takk.

----------------------------------------------

Slik sone som min,  finnes nok mange plasser rundt om i boligstrøk og byer.

Så det er bare og ta med seg den bærbare, og spasere litt rundt omkring,  så finne dere nok en plass hvor forbindelse oppnås.

For å unngå "snikbruk" på nettverket ditt, så trenger du bare å legge inn mac-adressen til det trådløse nettverkskortet ditt i tabellen på WLAN-router'n. Fryktelig enkelt. Du slår bare en ipconfig/all  i dos-promptet og legger inn i det som står i linjen "Physical adress" det står i et format av typen :   xx-xx-xx-xx-xx-xx , med seks oktetter i hexadesimal. Da er det kun de eller den pc'en du har lagt inn der som får tilgang. Ikke velg kryptering, da får du treigere nett.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tanumstrand ved Grebbestad:

 

De har fungerende WLAN i gjestehavn men nekter å selge bruker/passord.  :rolleyes:

 

Istedenfor henviser de til en (1) 'maskin' i hotellets resepsjon hvor det koster 2 kr pr minutt = kr 120 pr time. Så vidt jeg kunne se var det ikke særlig rift om minuttene der heller  :rolleyes:

 

Til samligning koster det kr 100 PR UKE i Strømstad.

Link to post
Share on other sites

For å unngå "snikbruk" på nettverket ditt, så trenger du bare å legge inn mac-adressen til det trådløse nettverkskortet ditt i tabellen på WLAN-router'n. Fryktelig enkelt. Du slår bare en ipconfig/all  i dos-promptet og legger inn i det som står i linjen "Physical adress" det står i et format av typen :   xx-xx-xx-xx-xx-xx , med seks oktetter i hexadesimal. Da er det kun de eller den pc'en du har lagt inn der som får tilgang. Ikke velg kryptering, da får du treigere nett.

 

:rolleyes:

 

Hei

Vil bare tilføye at det finnes en enklere måte å finne MAC adressen til nettverkskortet på.

 

Høyreklikk på Trådløs forbindelse nederst til høyre ved klokken din, velg status. Velt arkfane støtte og klikk på knappen detaljer.  Der hvor det står fysisk adresse er MAC adressen til Wlankortet, og det er denne som skal legges inn på din Wlan router for å forhindret at din trådløse router blir misbrukt av uvedkommende.

 

Hvis du ikke finner Trådløs forbindelse nederst til høyre ved klokken gjør du følgende:

Gå i kontrollpanel, og velg nettverkstilkoblinger, høyreklikk på Trådløs tilkobling og velg egenskaper. Sett en hake hvor det står  "Vis ikon i systemstatusfeltet i tilkoblet modus"

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fortell, fortell !!!!

Det er _masse_ usikrede trådløse nett omkring. Ved f.eks havna i Fredrikstad kan jeg tenke meg det er svært mange å velge i, særlig om du har en litt ok antenne. USB-adapter med ekstern antenne kan være å foretrekke, men jeg har fått inn flere nett bare parkert på brygga i Fredrikstad med den bærbare inne i bilen (og stål skjermer jo litt i forhold til glassfiber).

 

Alle steder med ADSL-dekning og leilighetskomplekser i nærheten er stort sett dekket med gratis internett :)

Link to post
Share on other sites

.... Ikke velg kryptering, da får du treigere nett....

 

:rolleyes:

Akkurat det skulle jeg gjerne hatt deg til å begrunne nærmere. De langsomste WLAN er 11Mbit, og i nyere versjoner (til salgs for menigmann) er man helt opp i 108 Mbit (snart blir det enda raskere). Så sitter man med en bredbåndstilknytning som typisk ligger under 1 Mbit, kanskje opp mot 2 eller 4 i sjeldne fall. Ergo en kraftig overkapasitet i det trådløse nettet i forhold til internettlinjen. Du KAN ha et poeng dersom du overfører i "full fart" mellom to maskiner internt i det trådløse nettet. Og du KAN ha et poeng dersom PC'en er fryyyktelig dårlig mht. prosessorkapasitet. Men selv i disse to tilfellene tror jeg det neppe er målbart.

 

For typisk internettbruk er overheaden knyttet til kryptering helt uten betydning. Det er plenty av tid for PC'en å kryptere/dekryptere mens den venter på neste datapakke som skal komme....

 

Når det er sagt - bruk gjerne MAC adresse-filtrering i stedet for kryptering dersom du finner det fornuftig. Men da ut fra andre argumenter enn hastighet.

 

Mvh

Ronald

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt - bruk gjerne MAC adresse-filtrering i stedet for kryptering dersom du finner det fornuftig. Men da ut fra andre argumenter enn hastighet.

Men så leste jeg nylig at det er forholdsvis lett å patche inn andre MAC-adresser på ditt kort. Jeg gjør det slik idag - tillatter eksplisite MAC-adresser - men er i ferd med å gå over til kryptering.

 

Kommentarer?

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv satt opp min D-Link WLAN router både med MAC-filtrering og 256Kb kryptering. Har forsøkt med og uten det ene eller begge, hastigheten på nettet ble IKKE påvirket.

Jeg har i tillegg noen regler som er satt opp for å hindre trafikk på spesifikke porter.

 

Kan også, med dårlig skjult stolthet, si med sikkerhet at ingen uvedkommende har sluppet inn.

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Men så leste jeg nylig at det er forholdsvis lett å patche inn andre MAC-adresser på ditt kort. Jeg gjør det slik idag - tillatter eksplisite MAC-adresser - men er i ferd med å gå over til kryptering.

 

Kommentarer?

At det er mulig å overstyre Mac-adressen på kortet er kjent. At det er veldig enkelt, har jeg derimot ikke fått med meg. Uansett tror jeg ikke det er så veldig farlig. For at noen skal kunne snike seg inn på ditt nett så må de jo da i TILLEGG kjenne til mac-adressen som du har åpnet for i din ruter/aksesspunkt. Og her er det snakk om så mange sifffer at det vel er på nivå med å kjenne til kryperingsnøkkelen. OK - teoretisk kan vel noen i nærheten av deg tenkes å ha lytteutstyr som kan lese ut mac-adressen direkte fra din PC. Men da skal de vite at det er DIN pc, og de må finne DIN WLAN-sental (aksesspunkt) osv..

 

Eller kort sagt: Jeg tror ikke du skal være så veldig redd selv om du bruker bare mac-adresser. Foresten, mac-adresser utelukker jo ikke kryptering, eller vice-versa. I alle fall ikke på det aksesspunktet jeg har. Så den litt paranoeide kan jo slå på begge deler :-)

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

At det er mulig å overstyre Mac-adressen på kortet er kjent. At det er veldig enkelt, har jeg derimot ikke fått med meg. Uansett tror jeg ikke det er så veldig farlig. For at noen skal kunne snike seg inn på ditt nett så må de jo da i TILLEGG kjenne til mac-adressen som du har åpnet for i din ruter/aksesspunkt. Og her er det snakk om så mange sifffer at det vel er på nivå med å kjenne til kryperingsnøkkelen. OK - teoretisk kan vel noen i nærheten av deg tenkes å ha lytteutstyr som kan lese ut mac-adressen direkte fra din PC. Men da skal de vite at det er DIN pc, og de må finne DIN WLAN-sental (aksesspunkt) osv..

 

Eller kort sagt: Jeg tror ikke du skal være så veldig redd selv om du bruker bare mac-adresser. Foresten, mac-adresser utelukker jo ikke kryptering, eller vice-versa. I alle fall ikke på det aksesspunktet jeg har. Så den litt paranoeide kan jo slå på begge deler :-)

 

Ronald.

Å sniffe på nettverket og lese MAC-adressen og klone denne er visstnok fort gjort med sw som er fritt tilgjengelig. WEP-kryptering kan også knekkes, men det krever at man sniffer rådata fra wlan'et i flere døgn. Ett bra tiltak er å slå av broadcasting av SSID. Da blir nettverket ditt rett og slett "usynlig" for alle leter etter tilfeldige nett og som ikke kjenner SSID'en din!
Link to post
Share on other sites

Å sniffe på nettverket og lese MAC-adressen og klone denne er visstnok fort gjort med sw som er fritt tilgjengelig. WEP-kryptering kan også knekkes, men det krever at man sniffer rådata fra wlan'et i flere døgn. Ett bra tiltak er å slå av broadcasting av SSID. Da blir nettverket ditt rett og slett "usynlig" for alle leter etter tilfeldige nett og som ikke kjenner SSID'en din!

Jo, men da blir det mye vanskeligere for naboen din å finne ut hvorfor han får forstyrrelser på sitt wlan (som tilfeldigvis bruker samme kanal som du), og hvis også naboen din skjuler SSID så får også du et problem med å finne ut av det! Bruk heller god kryptering (WPA er bra, men det er bare de nyere wlan kort som støtter det).

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Akkurat det skulle jeg gjerne hatt deg til å begrunne nærmere. De langsomste WLAN er 11Mbit. Så sitter man med en bredbåndstilknytning som typisk ligger under 1 Mbit, kanskje opp mot 2 eller 4 i sjeldne fall.

Når det er sagt - bruk gjerne MAC adresse-filtrering i stedet for kryptering dersom du finner det fornuftig. Men da ut fra andre argumenter enn hastighet.

 

Mvh

Ronald

Jo, du er inne på noe her, har testet med ftp og nedlasting av større filer (filmer) via VDSL (26Mb linje), SparkLan 54 Mb router(802.11g). I praksis 11Mb, begrenset av det trådløse nettverkskortet. Da sparte jeg et par sek. på den faste PC'en begrenset av en 10Mb hub. Men for vanlig web bruk har ikke dette noen egentlig praktisk betydning.

 

Angående sikring av det trådløse nettet: Har sikret med bare Mac-adresse uten sperre for å sende SSID (navnet på nettverket, Service Set identifier). Hvis jeg fjerner eller legger inn feil Mac, fanger ikke PC'en min opp radiosignalet. Da er det jo en relativt grei sikring, hvis noen er interessert i å sitte med PC på tomta mi for å søke etter SSID, selv om jeg ikke sender radiosignal. Da kan de bare sitte der, så jeg føler meg relativt trygg. En annen sak er jo at det går an å blokkere trafikken i trådløse nettverk ved å blokkere en kanal i systemet som hindrer datakollisjon (CCA).

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Det greieste å bruke i dag er et 3G kort

 

Hastighet:

Der 3G (UMTS) er bygd ut er hastighet inntil 384 (de fleste tettsteder over 8000 inb og noen under også)

 

På mindre plasser går hastighet ned og man kan da bruke:

 

EDGE - hastighet 100 kb, dekning der man har GSM, stort sett bare Rogaland som ikke er ferdigt oppgradrt til EDGE.

 

Ikke Edge da bruker man GPRS, men da nede i 40KB

overalt der det er GSM dekning

----------------

 

Utstyr man må ha:

 

NetCom Connect m/SonyEricsson GC85 (EDGE/GPRS)

NetCom Connect m/Option Fusion (UMTS/GPRS)

 

kr 1990 koster ett slikt kort eks mva

 

-----------------------

 

Kostnad å bruke

 

Fri bruk 399 eks mva pr mnd

eller

99 mnd 20 mb inkl deretter kr 5 pr mb

 

-----------------------------

 

OG HUSK, W-lan prising er som oftest for en tidsperiode, dvs kjøper man 6 timer så telles de fra du har begynt første gang. dvs du kjøper 6 timer, bruker 1 time-legger deg - morgenen etterpå er kortet oppbrukt da det da har gått 6 timer fra du begynte dagen før.

Link to post
Share on other sites

Tanumstrand har også Wlan - Telia kr 120,- pr døgn - "skrapelodd" med kode

TMS

<{POST_SNAPBACK}>

Jaså, har de satt igang igjen? Sist sommer hadde de oppslag om HOMERUN-systemet (er det dette som er telia?), jeg fikk signalet inn, men da jeg skulle kjøpe tilgang så ville de ikke :confused: Isteden henviste de meg til en fellesterminal med ståplass til 2kr/minutt. :eek: I Strømstad kostet det samtidig kr 120 per UKE.

 

(alle priser fritt etter en dårlig hukommelse - men forskjellen var :eek: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...