Jump to content

WLAN i gjestehavner


kito

Recommended Posts

Hei.

 

Noen som har oversikt over dekning for UMTS, EDGE og GPRS nedover svenskekysten fra Strömstad til Göteborg?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trådløst bredbånd kommer

Av Marte Ottemo 21.04.05 08:39

 

 

 

 

Annonse:

 

Den nye trådløse bredbåndsstandarden WiMax er på tur. Intel har lansert sitt første brikkesett med teknologien.

 

Den nye standarden for trådløs kommunikasjon har store muligheter. Om få år vil du kunne sitte nær sagt hvor som helst - i bilen, på toget, eller i parken - og surfe på internett.

 

Med en rekkevidde på opptil 50 kilometer, kan leverandører tilby trådløs internettilgang nesten hvor som helst.

 

Nå har altså IT-giganten Intel lansert sitt første WiMax-produkt, brikkesettet Intel PRO/Wireles 5116.

 

- Som en standardbasert, høyhastighets ineternettoppkobling kan WiMax bli plattformen som for den neste milliarden av mennesker i verden på nett, sier Scott Richardson, sjef for Intels WiMax-satsning, i en pressemelding.

 

Her hjemme har både Telenor, Catch og NextGenTel fått lisens for å bygge WiMax-nett.

 

 

Så det er dette som er fremtiden. da har vi dekkning langs hele kysten. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne at noen trenger mer enn mobilmodem-hastighet i båten. Er ikke poenget bare å kunne slarve litt på "Åpent forum" mens du er i båten, da?

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med værmeldinger, ha full kontrol.

Hva aksjene på børsen, de som skal finansiere nybåten.

Hva med oppdatering på hjemmesiden når du er på ferie.

Hva med lese nyheter.

 

Å, forstår ikke hvordan vi har klart oss uten disse duppedittene.

 

 

"Slik går no dagan" :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei alle datafreakere....

 

Det er jo et kjempesavn for å kunne forlenge helgen litt kanskje eller muligens også få gjort litt jobb når man lever på bølgane blå.

 

Har bestilt meg Telenor Privat abonnement for å kunne koble meg opp på 3G. Koster 49 pr. mnd, og maks kr. 30,- pr døgn uansett MB/trafikk. Dette er det rimeligste jeg har funnet ut til nå og dekningen skal være bra. Hastigheter rundt 300K begge veier skulle gi en fleksibel nok løsning til litt jobbing mot terminalservere hjemme og hos kunder.....

 

Det største problemet jeg møter så langt er at 3G kortene er meget dyre da dette er forholdsvis nytt. Kjøper man kortet til netcom for 1.900,- må man jo bestille en løsning fra dem også, og 3G dekningen ser ikke ut å være like god som hos Telenor. Men det er jo ikke noe nytt for mange kanskje??

 

Det finnes et kort som har 3g, umts og wlan men dette koster over kr. 4000 for pcmcia eks mva.

Så det ser nok ut til at det blir netcom sitt uten wlan, men med 3g/umts. Har jo wlan i min bærbare så det får holde.

 

Gir en tilbakemelding på erfaringer når dette er testet. Har ikke fått testet Inverteren enda og det blir spennende å se hvor mye strøm det faktisk går fra forbruksbanken med min Acer ferrari 3400.

 

C-Map på PC med USB-GPS reciever og i tillegg en 7" skjerm med Touch Screen, med tilkoblinger til PC'en med S-Video kabel og USB kabel for touch, skal også testes til uken. Skjermen går på 12 V. Dette var en løsning jeg letet lenge etter, så nå spørs det om den fungerer i praksis med strømforbruk osv.

 

Skjermen inne kan jeg skru av, slik at kun skjermen ute benytter "mye" strøm. Aktiverer kun TV utgangen. Skjermen kan også tilkobles Komposit video har jeg sett.

 

Se link for skjermvalg: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306511&view=detailed

Denne setter jeg under sprayhooden hadde jeg tenkt, og 12V har jeg ved nedgangen. Spennende løsning, men vi får se om dette overlever et praktisk liv. :puke:

 

I seilbåter er det jo strømforbruk viktig, da man kjører lite motor.... :rolleyes:

 

RogerThat

Link to post
Share on other sites

Jaså, har de satt igang igjen? Sist sommer hadde de oppslag om HOMERUN-systemet (er det dette som er telia?), jeg fikk signalet inn, men da jeg skulle kjøpe tilgang så ville de ikke  :confused: Isteden henviste de meg til en fellesterminal med ståplass til 2kr/minutt.  :eek: I Strømstad kostet det samtidig kr 120 per UKE.

 

(alle priser fritt etter en dårlig hukommelse - men forskjellen var  :eek: )

<{POST_SNAPBACK}>

 

Da var de sikkert tom for skrapekort, det var ikke noe problem i Pinsen i år. Strømstad har veldig dårlig dekning i gjestehavnen, man bør plassere båten svært "strategisk" i forhold til havnekontoret hvis du ønsker en stabil oppkobling...

TMS

Link to post
Share on other sites

Strømstad har veldig dårlig dekning i gjestehavnen, man bør plassere båten svært "strategisk" i forhold til havnekontoret hvis du ønsker en stabil oppkobling...

<{POST_SNAPBACK}>

Det stemmer delvis. Min egen erfaring var at jeg måtte opp i cockpit med PC'en - der gikk det bra (det var et stykke unna kontoret, ja). Ved neste anledning skal jeg prøve nettverkskort med ekstern antenne. Skulle kanskje hatt nettverksantenne oppe i masten :eek::lol::wink:
Link to post
Share on other sites

Kanskje litt OT, men relevant for de av oss som hensleper mye av vår tid på hotellrom. I Norge har jeg funnet ulike høye priser pr døgn på hotellrom. Sitter nå på et hotell i Frankfurt. Fikk opp en mengde WLAN på maskinen, men ingen med innsjekking uten passord. Ringte resepsjonen, som ga meg passord uten videre. På spørsmål om betaling svarte damen lettere forbauset at dette selvsagt var en gratis tjeneste, du har jo betalt for rommet ditt?!?!?

 

Jeg skal ta en runde med ledelsen for firmaet jeg arbeider med så snart jeg er hjemme, hvorfor har vi ikke avtale om gratis WLAN?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det var en som nevnte at ekstern antenne på Wlan kortet var et must. Hvor kjøpes dette?  Kjøpte i dag et pmcia kort men ekstra antenne hadde de ikke hørt om.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, kanskje du har misforstått: i Strømstad er det litt dårlig med dekning og da ville det kanskje hjelpe. Men når du finner et slikt kort, rekk opp hånden. Jeg kjenner ingen, men har (ennå) ikke letet.
Link to post
Share on other sites

Nei, kanskje du har misforstått: i Strømstad er det litt dårlig med dekning og da ville det kanskje hjelpe. Men når du finner et slikt kort, rekk opp hånden. Jeg kjenner ingen, men har (ennå) ikke letet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var en som nevnte at ekstern antenne på Wlan kortet var et must. Hvor kjøpes dette? Kjøpte i dag et pmcia kort men ekstra antenne hadde de ikke hørt om.

---------------------------

 

Den eneste erfaringen og tipset jeg har til dette med ekstern antenne, slik at man kan få bedre dekning er å investere i et USB WiFi adapter og kjøpe en usb skjøtekabel i tillegg. Da er det mulig å flytte antenna ut på dekk/taket og man får bedre dekning en i båten. Generelt gir dagens WiFi routere/baser ca 10-20 m innendørs og 30-50 m utendørs optimal dekning. Dersom de som har WiFi i havnene satte basestasjonen så høyt som mulig, og ikke på gulvet oppå adsl modemet, villle historien for oss med pc, heng sett mye bedre ut. Det anvefales et D-Link USB adapter, da D-Link har nesten 90% av markedet der ute. Man opnår best fart med lik produsent.

 

RogerThat

 

PS: Noen som vet hvor man kan kjøpe seg en båtplassen vimpel eller 3? :fishing:

Link to post
Share on other sites

PS: Noen som vet hvor man kan kjøpe seg en båtplassen vimpel eller 3? :fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

Gå inn på Medlemssider og videre til Effekter så finner du vimplene og hvordan det kan gjøres.

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

:sailing: Ta turen til Eidestranda  i Aure kommune, gratis tråløs tilkobling  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Steinar S ! :flag:

 

Kikket litt på web-siden og det så jo meget trivelig ut.

 

Ikke er det så langt avgårde fra oss heller, så vi kommer en tur i løpet av sommeren regner jeg med!

 

Det er ikke sikkert planene ellers klaffer med å ta turen når sjøfestivalen avholdes siste helga i juli - men det ser jo ut til å være fint der ellers også.

 

P.S.

En kommentar til den faste "signatur"-uttalelsen din:

Jeg tør ikke å fortelle hvilken type ankerline jeg bruker - er redd for å komme i "feil" kategori sjøfolk! :wink::seeya::sailing: Hva som da måtte være feil?

 

 

WLAN.

Følger med hva som rører seg av nyheter og bedre saker, bruker idag mobilen og GPRS hos Netcom.

Det går jo til nød an, men det går jo ikke så fort da, men det positive er jo at de har satt ned prisene for en liten stund siden.....!

 

Derfor er jeg lutter øre for flere innspill på raske og billige måter å komme seg på nett på i de forskjellige havner.

Kan ikke bare satse på lokale tilfeldige nett, ligger jo mest i uthavner, så det er der jeg trenger "å jobbe fra" på en rask og billig måte fremover sommeren og til langt utpå høsten. :wink::sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...