Jump to content

Prosjekt: Ibiza 20 Touring

fxslin

Recommended Posts

Hei

Litt usikker på om dette kan kalles en prosjekttråd, arrester meg gjerne hvis jeg poster feil! Men jeg har etter å ha vært leser på dette forumet i snart et år, så har jeg skjønt at det er mye å lære her av dere. Jeg er veldig uerfaren med båt når det gjelder vedlikehold og modifiseringen. Min erfaring begrenser seg til polering, bånnstoffing og vinter opplag av påhengsmotorer.

Introduksjon:

Sommeren 2013 var vendepunktet for mitt båtliv. Etter mange år med joller, skjærgårdsjeeper og lån av familiens daycruiser. Endelig fikk jeg overtalt min kone at vi trengte vår egen båt for fine dagsturer i skjærgården og noen enkle overnattings turer når sommer norge viser seg fra sin beste side.

Først så hadde jeg tenkt at jeg skulle gå for en 16-17 fot skjærgårdsjeep med type 60-90hk, for enkle turer, fiske og vannsport lek. Men heldigvis så fikk min kone (hun er seiler) "overtalt" meg om at vi trengte en litt større båt:-)

Så etter å ha brukt mye av ferien vår på se på båter (ikke meg i mot), så fant vi en endelig en båt model som vi begge falt for:

Ibiza 20 touring

Den er ikke for stor, tilbyr basic daycruiser egenskaper, god plass til fisking i akter, samt hendig til vannsport og morsom kjøring. Eneste problemet var prisen, da ganske stive bruktpriser på disse båtene.

Men vi fant endelig en tilslutt som som lå innenfor vår prisklasse. Da vi befarte den så var skuffelsen stor. Båten hadde blitt neglisjert over tid, den var skitten,ripete , treverket tørket inn, all plast tørket inn, lense pumpa virket ikke, stereo virket ikke og framsto generelt som meget stygg. Den hadde ligget på land i 2 sesonger og blitt svært lite brukt de siste 5-6 årene. Eieren var en hyggelig eldre herremann som hadde for å ha en båt ved behov (som var aldri) på hytta si.

Men vi hadde kjørt langt for å se på den båten, så jeg bestemte meg for å ta en skikkelig titt på den. Båten sto på opplag hos samme marinaen som hadde utført på service på motoren i alle disse årene, så jeg fikk en fyldig rapport om dens tilstand: som var "problemfri". Fikk til og med en "garanti" om at den ikke vil gi meg problemer med det første.

Etter å ha saumfart båten sammen med kona, så ble vi meget postivt overasket. Den var i bunn og grunn bare veldig skitten og trengte litt kjærlighet. kalesjen bare et par år gammel. Motoren ble lovet å være god stand ( valgte å være litt naiv på dette ) og gikk fint. Alle putene var der uten sprekk dannelser og bar preg av å være lite brukt.

Så etter noen runder med eier, så fikk vi prutet den ned litt til + en garanti for dekking av evt. problemer som måtte oppstå i ettertid innen rimlig tid.

Side kommentar:

Powertilten (pakning som var tørket inn) røk etter et par dager, men selger dekket hele den reperasjonen og "mitt" lokale verksted sjekket også resten av motoren og ga den tommel opp. Så jeg var heldig med magefølelsen min. Motoren og powertilten har gått som en klokke siden dette.

Så samme kveld lå "Linny" en 1998 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude (Fitch) 150HK fortøyd ved brygga vår. Dagen etter ble brukt å skrubbe ned båten skikkelig slikt at at den kan kunne brukes ut 2013 sesongen og finne ut evt. mangler ved den.

Dette har blitt gjort så langt med båten (ikke så mye ennå):

- Byttet alt av plast deler som var ødelagt/slitt stygt (ventilasjons rister, brytere osv)

- Sandblåst under vannlinje, sparklet + ny primer

- Rubbet og polert opp for 2014 (yeess, nesten alle ripene forsvant)

- Satt på ekstra bein på kalesje støtten, slik at den står som en "targa" bøyle og kalesjen kan rulles opp på den.

( Veldig dårlig kalesje løsning på eldre Ibiza 20 touring, etter min mening)

Dette er planlagt å gjøres i år:

- bytte "kapteins" stolen til en som er litt mindre. Den orginale tar veldig mye plass.

- Sandblåse og lakke om stolfot til "kapteins" stolen

- Fjerne alle ojle/malings rester på gelcoat ( kan malingsfjerner brukes? )

- lage benk / solseng i akter

- montere syrefast rekke imellom motor og benk i akter.

- Lime/Pusse/Olje all treverk (påbegynt)

- Bytte lensepumpe

- Fikse/bytte stereo (det er mulig at det er ledningsnettet som er dårlig og at jeg må ta en runde på dette)

- Sy kalesjetrekk til kalesjen når den er rullet opp i "targa" bøylen.

- Sy ekstra kalesje del som kan dekke hele akterdelen fram til motoren.

Båten ligger vann allerede og dette er ting som jeg pusler med i helgene når jeg er på hytta. Mens selve ukene går med til planlegging og innkjøp (båt er jaggu meg altoppslukende:-) )

bilde

Et dårlig første bilde dessverre, men viser "targa" kalesje løsningen og at barna er like glade i båten som far :-)

Her er par bilder fra arbeidet med treverket. Angående treverket så har prøvde jeg mye rart i fjor, vasket og skrubbet med zalo, grønnsåpe og ulike teakrens produkter, men det hjalp bare litt. Og det var forsatt mye "svart film" og løse rester/fliser i treverket. Så i år prøver jeg å på pusse for hånd med sandpapir, jeg startet da med lokket til styrbord "akterluke" som test. Dette er resultatet så langt:

bilde

Jeg glemte å ta før bildet av lokket, men her ligger det ved siden av den andre. Her har jeg bare pusset med sandpapir og vasket med hempel teakrens (noe gammelt som jeg fant i sjøboden vår ). Overflaten ble gjevn og fin, samt at alle "nuppler" og fliser forsvant. Synes det ble hjalp mye.

bilde

Enda et "før og etter" bilde. Det ser ut som at det har blitt brukt lakk på disse nedfellbare setene eller vil oljet treverk bli slikt etter mange år med lite stell?

bilde

Etter en runde med teak olje er forsatt fuktig der og jeg satt klar med klut og ventet på dryppingen. Men det så ut til at treet sugde opp det meste jeg la på. Er ganske fornøyd med resultatet så langt og kommer nok til bruke samme metode på resten av treet i båten. Litt usikker på hvordan jeg skal gå fram på dørken ennå, da den rimlig slitt og flisete. Det er så slitt at treet er "sunket/slitt ned" imellom natene.

Ble et ganske langt første post, men håper på mye tips og råd fra dere etterhvert.

Hilsen

FxSlin

Redigert av fxslin (see edit history)

ibiza 20 touring meget pen båt de eneste jeg synes er negativt er som du sier er kalesjeløsningen

jeg bruker mest havnepresseningen.

fart på din da jeg kan tenke meg at den gjør ca 40-42 knop.

jeg har hatt min i 7 år ibiza 19 touring.

smart løsning du har på kalesjen.

teaken samme som på luken pusse med sandpapir

Har ikke byttet stolen den er meget god og sitte i .

Redigert av ibizafan (see edit history)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Ibizafan:

Jeg ønsker meg havnepressening, men den er ganske langt nede på prioriteringslista foreløpig. Mange andre ting som må fikses først.

Jeg har klokket den til litt over 43 knop på GPS'en med hjemlengsel, vind og sol i ryggen forrige sesong.

Men jeg trives best i rundt 20-25 knop området.

Vi tittet også på Ibiza 19 Touring, men det var færre av de til salgs når vi skulle handle.

Jeg driver å tenker litt på denne "sofaen" jeg har lyst til å lage på akterdekket. Planen på sikt er at det skal kunne settes opp slikt at jeg kan velge imellom å ha en "sofa" med rygg og en solseng/seng som dekker hele akterdekket (ca 185 cm bred + 114cm på det dypeste).

I den foreløpige planen så er en rekke på tvers imellom motor og akterdekket selv "bærebjelken" i desginet mitt. Se bildet for hva jeg tenker på.

Tanken er at denne rekken skal oppfylle to mål:

1. skape ekstra høyde bak, slik at det føles tryggere å ha ungene der i fart. Er ganske lavt ut bakover der.

2. Og at ryggen for sofaen kan henge/feste på denne når den skal være oppe.

I denne forbindelsen så lurer jeg på om dette det vil bli sterkt hold med å bare bruke enkle "pulpitfot" for som er skrudd rett inn i gelcoaten på sidene med syrefaste skruver og "pulpitfot" som er skrudd ned gelcoaten med skruer med bolter. Jeg kommer nemlig ikke til på baksiden på sidene (jeg har ikke lyst til å lage serviceluker).

Ser for meg at jeg lager denne rekken med aluminums deler, da jeg ikke fant alle delene jeg trenger i syrefast. Siden sidebordene ikke er helt 90 grader, så trenger jeg pulpitføtter som kan vinkles.

(jeg fant pulpitfot i alu som kan vinkles etter eget ønske på seasea.no).

Og siden båten har detaljer både i syrefast og alu, så tenker jeg at det kan bli ok.

Denne rekken må være sterkt nok til å støtte opp for voksne som sitter på den planlagte sofaen ved litt sjø ( vil helst ikke miste noen passasjerer på turer :-) )

Noen av dere som har gjort noe tilsvarende og kan si litt om erfaringer med rundt styrken og hold med pulpitfot skrudd inn gelocat med skruer?

Det er sikkert et hav ting jeg ikke har tenkt på med denne løsningen, men den vil ikke komme i veien for motor, rommene på sidene og bensinlokket.

Noen tanker/advarsler rundt dette her eller kan den dette gjennomføres?

bilde

Dette er ikke min båt, lånte bilde fra en tilsvarende båt på finn.no for denne mockupen.

Skal prøve å lage en mockup av sofa "løsningen" senere å legge det ut her.

På forhånd takk!

Mvh

FxSlin

• 3 uker senere...

Liten oppdatering på plass her:

Det har skjedd mye nå i de siste ukene (begrenser seg til helge jobbing).

Har nå fått sandblåst og syregrunnet stol stativet. Fikk en "proff" til å gjøre dette for meg. Har dessverre vært litt dårlig til å ta bilder av prosessen, da jeg glemmer dette fort når jeg er i "modus".

Men her har dere et før bilde, som dere ser så var det mye korresjon og løs pulverlakk.

bilde

Har dessverre ikke noe bilde, som viser den sandblåst og syregrunnet.

bilde

Litt blank hvit farge må på. Dette er andre strøket (av fire strøkk med hvit farge). Kudos til min datter på 4 år som bygde "lakkestativet" til Far.

bilde

Det hele ble avsluttet med 5 eller 6 lag med klarlakk (kom ut av telllingen med antall lag, så da tenkte jeg at da var det nok).

Har ikke fått montert den i båten ennå, men det kommer bilde når dette er gjort.

Parallelt med stolstativet så har jeg også fått gjort følgende:

- Oljet ferdig alt treverk i båten

- laget kalesje pølse til "targabøylen" (takk til min eldre mor som har sydd)

- pusset alt krom deler

Skal prøve å få postet bilder av dette også i løpet av dagen.

Parallelt med arbeide med stolstativet, så har jeg pusset treverket i båten. Som dere ser av bildene i første post, så var tilstanden veldig dårlig.

Og jeg var i tvil om det hadde noe for seg å prøve å få dette fint (er veldig uerfaren med slikt), men måtte jo prøve. Da test runden var så oppløftende.

Igjen litt dårlig før bilde, men slik så dekket ut før jeg startet. Hadde da i fjor vasket og skrubbet dekket med alt mulig rart av såpemidler og ulike rense produkter (noe som hjalp litt), men det var forsatt mye sorte flekker og felter.

Så nå var fram med høytrykkspyler (dette er vel å som å "banne i kjerka"?) justere litt på trykket og finne en tempo som tok det værste uten å flise opp. Deretter var det ned på knærne og pusse for hånd med sandpapir (hadde ikke tilgang til slipmaskin). Litt av en jobb, men veldig tilfredstillende å se treverket komme fram igjen og vise seg fra sin beste side.

Oppdaget da også at dekkplaten var løs babord side, så denne måtte løftes, fjerne alt gammelt lim + en skikkelig vask av flatene før jeg limte dette igjen med sikaflex (291i). Måtte også limme ytterst delen av baug planken, her valgte jeg epoxy lim. Siden den skal tåle å bli trøkket på.

Et lite før bilde noe dårlig da:

1401185711.jpg

Samme dekk etter litt vask, pussing og et strøk med olje.

dekk.jpg

Alt treverk som jeg kunne skru av (dvs. untatt noen små deler hvor limet forsatt satt som et skudd), ble skrudd av og tatt på land.

olje.jpg

Alt i alt så er jeg fornøyd med framgangen på treverket. Men jeg tenker at når båten går i opplag så skal jeg ta med meg alt treverket hjem og

jobbe videre med det i løpet av vinteren. Har uansett tenkt å kjøpe meg en pusse maskin, da jeg også har en tune jolle som jeg planlegger å restaurere når Ibiza'n er shina opp.

Når jeg skrudde av all treverket, så resulterte dette i en masse krom deler. Som var full av tørket olje/lakk, disse var veldig stygge. Så disse tok jeg med meg hjem. Hvor jeg ga dem en omgang med Biltemas malingsfjerner og satt meg ned på kjøkkenet sammen med min bedre halvdel, hvor vi koste oss med pussing og polering av disse. Brukte da Autosol krom polish, som jeg har lært på forumet her.

Har som "vanlig" dårlig før bilde, men det meste av kromen så slik ut med brune flekker å renne merker fra gammel olje/lakk.

Disse ser faktisk ikke så vært ut iforhold til resten av kromen.

1401186886.jpg

Malingsfjerner fikk virke i ca en time og da komme nesten alt av med litt pirking og skraping.

malingsfjerner.jpg

Begynte å bli blank igjen allerede:

malingsfjerner2.jpg

Men det skulle pusses og poleres, siden det var bestemt, klar til start:

klar.jpg

Et sammenlignings bilde (Dårlig vanskelig å se forskjell, men den til høyre er polert). Alle de små brune flekene forsvant nå, meget tilfredstillende å jobbe med dette faktisk.

compare1.jpg

Kunne speile meg til slutt:-)

blankt.jpg

Puh da var alt pusset, nå bare resten av kromen i båten gjennomgå samme prosess.

ferdig.jpg

Da er det bare å få montert alt sammen igjen på båten, slik at vi kan få brukt den litt også:-)

Videre nå så planlegger jeg å shine opp gelcoat innvendig også, det er mye gammel dritt og tørket olje/lakk her.

Skal også ta en runde på kontrollboksen og se om jeg kan få fikset trimknappen og smurt den opp igjen. Blir nok en del spørsmål her, når dette skjer.

• 2 uker senere...

På tide med en liten oppdatering igjen her, vært mye båt arbeide/bruk i de siste helgene.

Det som har blitt gjort er:

- montert på alt treverk + krom deler

- montert på stolstativet + stolen

- endelig fått laget ferdig "kalesje trekket" for targa bøylen.

stol_for_etter.jpg

Ganske fornøyd med resultatet av stolstativet. Tilstanden på den var ganske dårlig og med tanke på hva en tilsvarende stativ koster ny, så er jeg storfornøyd med resultatet av denne.

Her er noen bilder fra utformingen av kalesje "holdertrekket" (har dette eget navn?). Selve stoffet er billig markise stoff kjøpt i strømstad, som min syerske har sydd til (min mor). Trykk knappene er kjøpt hos Claes Olhson, disse er enkle å montere. Men de er nesten for myke i metallet og jeg klarte å ødelege et par stykker i prosessen, så jeg må kjøpe en flere for å fullføre trekket 100% ferdig. Samt at det skal syes inn strikk i endene, slik at trekket sitter stramt rundt kalesjebøylen.

targa1.jpg

Tilpassing, justering og montering av trykk knapper.

targa2.jpg

Det var ikke vanskelig å sette på knappene, men det som tok tid var å sikre at alt var nogen lunde på linje og har riktig avstand til hverandre.

Ferdig og satt på båten. (Mangler som sagt et par knapper på endene + en strikk). Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen på kalesjen, lett å rulle sammen og kneppe på trekket. Samt at det går veldig raskt å få opp kalesjen igjen ved behov.

paa_baat.jpg

Her ligger vi i Strømstad havn på årets første sverige tur (30. mai). Så et par andre baatplassen medlemmer, men fikk meg ikke helt til å komme gå borte for å berundre deres båter og forstyrre dere:-)

Har vært litt snakk båtfolk og deres kultur/hjelpsom her på baatplassen i det siste. Når vi skulle legge ifra, så var båten bak på bildet blitt erstattet med 2 ca. 35 fot'ere som lå dobbel longside. Mens vår båt lå inneklemt i hjørnet her, men en ca. 25 fot båt foran på styrbord side. Ble litt usikker på hvordan jeg skulle komme ut av kroken uten lage en "kløne scene" og forlate noen av passasjerene på brygga:-) (noen som kjenner igjen følelsen?). Jeg endte opp med å spørre nabobåten foran på min styrbord side og han kunne hjelpe til. Uten nøle, så spratt han opp og hjalp oss. Vips så var jeg ute av kroken uten å involvere svigers :-)

Kudos til båtfolk!

Har ikke sett denne tråden før nå - nok en tråd å følge med på!

Det blir veldig fint!

Angående trykknappene, så ikke fortvil om noen popper ut igjen i løpet av sesongen eller neste, har en tilsvarende løsning (men sydde trekket av skai), og det er vanskelig å få knappene til å vare lenger en en sesong eller to. Men det er jo bare å sette i nye... Uansett veldig kjekk måte "å rydde vekk" kalesjen på.

Hav

Har ikke sett denne tråden før nå - nok en tråd å følge med på!

Det blir veldig fint!

Angående trykknappene, så ikke fortvil om noen popper ut igjen i løpet av sesongen eller neste, har en tilsvarende løsning (men sydde trekket av skai), og det er vanskelig å få knappene til å vare lenger en en sesong eller to. Men det er jo bare å sette i nye... Uansett veldig kjekk måte "å rydde vekk" kalesjen på.

Hav

Hei Hav

Eneste beskymring jeg har med de knappene er om de ruster i stykker i løpet av sesongen. Hvordan ser dine ut etter ettter en sesong?

Men som du sier det er lett å bytte dem og de koster ikke allverden på biltema/claes olhson (mener jeg betalte 39;- for 10 stk).

Kommer faktisk til å bruke samme trykk knappene på for å feste putene til den akterbenken som er planlagt ( kommer en post om dette i nær framtid )

En liten "erfarings oppdatering"

Da jeg fikk båten, så var det mye lakk/olje flekker på gelcoat'en og diverse steder på putene og kromen. Som skrevet i tidligere post så tok jeg en runde på krommen med BT malingsfjerner og autosol med et bra resultat.

Men putene som fulgte med båten hadde også de samme "brune" flekkene (lurer av og til på hva tidligere eiere har gjort) og vi har prøvd alt mulig rart av såper/shampo'er for å fjerne disse. Alt av "vanlig" skitt forsvant riktignok med i denne fasen, men malingsflekker og "skjoldete" flekker nektet å gi slipp.

Så jeg og min bedre halvdel var inne på trekke om putene og gi opp nåværende trekk. Men dette er som kjent ganske kostbart, så jeg bestemte meg for å prøve en siste metode ( tenkte at det fikk bære eller briste ).

Slik så test puten ut før den "nye" metoden, den er faktisk vasket en del ganger før dette bildet uten å bli "ren":

pute_foer.jpg

Et par close ups av hva jeg tror er gammel tørket olje som er "gnidd" i et "hakk" i puten.

pute_foer1.jpg

Eksempel på disse "skjoldene" jeg ikke klarte å vaske vekk med vanlig vask.

pute_foer2.jpg

Som skrevet, så hadde vi prøvd "alt" som vi turte å prøve uten å skade trekket. Men nå var vi kommet til det punktet at enten så fikk vi det bort eller så måtte putene bli trukket om.

Siden jeg hadde så bra resultet med BT malings på krom delene i båten, tenkte jeg at jeg skulle prøve dette på putene ( jeg mener dette er skai trekk ).

Wow! Etter et par pensel strøk, så rant flekkene av puten. Og den lysegrå fargen kunne igjen ses slik den skal ses :-) Og jeg kunne heller ikke se noen "skader" på stoffet som følge av prosessen.

Så jeg endte opp med å pensle hele puten, deretter vaske den skikkelig med zalo og spylle den rikelig og lenge med lunken vann (malingsfjerneren legger som et klissete filmlag).

Slik ser nå puten etter denne prosessen:

pute_etter.jpg

All gammel skitt/olje/lakk forsvant :-) Selve "hakket" der den inntørkede oljen var, kan jeg leve med. Har jo tross to småjenter med på tur, så nye flekker forventes å oppstå.

Resultatet ble så bra at jeg må ta resten av putene også.

Noen som har erfaringer/kan anbefale med noen form for etterbehandling av slike skai puter for å øke motstandsdyktigeheten?

Ellers så har det ikke skjedd så mye i selve båten, borsett fra:

- Satt inn nytt ratt ( kommer en post om dette når jeg er ferdig dashboard shineup'en )

- Bestilt ny kapteinsstol, da noe "knakk" i den gamle på en tur for litt siden. Og at jeg ønsket meg en litt "mindre" stol for å få litt mer benplass.

- Limt på nye gummi lister på ulike lokk og dører.

Det mye småting som må gjøres, så det kommer flere poster.

Liten oppdatering igjen

Da har jeg kommet til punktet: "Bestilt ny kapteinsstol, da noe "knakk" i den gamle på en tur for litt siden. Og at jeg ønsket meg en litt "mindre" stol for å få litt mer benplass."

Før jeg bestilte den stolen, så sjekket jeg om det var mulig å reparert og trukket om den gamle stolen. Et par tlf til noen "skreddere" med bedskjeden "bestill heller en ny en" og samt at Ibiza skulle ha 3750;- for en ny stol. Så var beslutningen tatt og den bestilte stolen kom nå forrige uke. Så denne helga gikk med til lett kose arbeide med dette.

Først måtte den gamle ut:

bilde

Den gamle ser faktisk ikke så verst ut her, med vippeputen festet er knekt og når den er i vippet opp modus, så var det som å sitte på 2 skarpe planke biter. Samt stolen er firkantet, så den var noe ukurant snu stolen og gå forbi den uten å lirke masse fram og tilbake på skinnene. Er trangt i den passasjen til akterdekket.

Når den var ute, så var på tide å flytte over "skinnene" til den nye stolen. Men disse trengte en grundig vask.

bilde

Vasken hjalp og det var greit å jobbe med disse.

Så var det på tide med montering.

bilde

Ny og gammel stol. Synes fargene matcher rimlig bra:-) Den er avrundet i hjørnene bak (som nyere ibiza båter) samt at den har handy oppbevaringslomme bak. Vippemekanismen er i aluminum og virker mye mer solid enn løsningen på den gamle stolen.

Stolel er kjøpt hos seasea.no for 1695;-, ganske rimelig iforhold til andre stoler.

bilde

Monteringen av skinnene brukte jeg litt tid på. Måtte bore hull selv i plasten og bruke noen selvgjengede skruer, var ganske forsiktig her. Samt at jeg brukte litt tid på "flytte" hele stolen litt ekstra (ca. 1 cm) imot styrbord for å frigi litt plass på babord side i båten. Er så trangt i båten at hver cm jeg kan vinne her og der teller.

Ombord i båten var det bare å "droppe" stolen i stolstativet igjen.

bilde

Ganske fornøyd med resultatet. Forsatt trangt men nå kan jeg i minste snurre stolen 360 grader uten å krasje med bakveggen på stolen. Samt at nå har jeg skikkelig plass til beina når jeg skal stå og kjøre.

Har også fått satt på det nye rattet (for litt siden), den er noe "grunnere" en orginal ratt (ca. 3 cm). Så jeg har vunnet noen cm imellom stol og ratt, men det utgjør stor forskjell i praksis.

bilde

Beste bilde jeg har av rattet. Motoren var tiltet opp, så derfor oppned :-) Det dashboardet, skal shines opp i løpet av sommeren.

bilde

Synes stolen matchet bra inn med resten av båten og de eksisterende putene.

Ellers så ble helgen brukt på "kvalitetssikre" den nye stolen ( enhver grunn til er god nok til å være litt på vannet :-) ).

Var foresten en tur i innerst i Skjebergkilen, Høysand. Så en ganske stilig "Traweler" med navn Blue Moon med båtplass vimpel liggende der. Den var ganske så strøken, så det var tydelig at eieren tar godt vare på den. Bestiller min vimpel nå!!!

Ja det stemmer det. Prøver så langt som mulig å reparere/shine opp det som er der orginalt. Få ting pent og i orden igjen.

Men til uka ( ferien starter ) begynner jeg på konstruksjonen av benk/sol seng på akterdekket. Blir litt mer ekte prosjekt poster da :-) Innbiller meg at det jeg har gjort hittil er noe mange gjør men ikke skriver så mye om:-)

@glalaks: ikke meningen å gi dårlig samvittighet!

• 4 uker senere...

På tide med en liten oppdatering fra meg her.

Har skrevet tidligere at når ferien begynte, så skulle det bli benk/solseng bak i båten. Etter å tittet litt på nyere båter av samme typen og sett på dagens Ibiza 20 xxxx modeller. Så fikk jeg endelig landet en løsning som jeg håper og tror blir bra.

Tanken er å lage en ekstra sitte gruppe bak i båten, samt få muligheten til å konvertere denne til en solseng/ekstra sove plass ved andledning. Jeg brukte en del tid på planlegging og samt studere andre båter ( Folk må jo ha trodd jeg var gal når jeg gikk langs bryggene og studerte båtene :-) )

Løsningen ble å lage en fast benk med rygg + luke ned til under motor brønnen. Og noen "flytende" puter med plate som skal "legges" inn når det skal konverteres til solseng. Jeg har også planlagt to oppbevarings rom på hver sin side av luken i midten, tenkte at den ene skulle få rollen som "fryseboks" etterhvert.

En viktig målsetning for meg var at båten skal kunne setter tilbake nesten orginal stand om jeg ikke er fornøyd med løsningen eller evt. neste eier ikke liker løsningen. Så alt festes i eksisterende hull og støtte lister.

Jeg tillater meg å presentere hva jeg har gjort til nå (jeg er ikke ferdig og er vel bare halveis i prosjektet).

Det er veldig lite rette vinkler på en båt som dette så ble veldig mye måling og justeringer for å få benke platen til å sitte helt riktig.

bilde

Men synes jeg traff ganske bra tilslutt.

Ble dessverre litt opphengt i arbeidet, så jeg glemte å ta bilder av konstruksjonen av selve rygg støtten. Ryggstøtten er ferdig på neste bilde og her er jeg også ferdig med å kutte til lokket for tilgang til rommet under motor brønnen.

bilde

Lokket på plass og "kant støttene" for de flytende putene som skal utgjøre selve "solsengen" er montert på.

bilde

Hengslene må på plass også.

bilde

Så ble alle løse delene skrudd fra hverandre og limt sammen igjen. Og her gjorde jeg min store tabbe, grunnet for lite forundersøkelse/inkompetanse (men heldigvis fiksbart) :-(

Jeg tenkte jeg skulle være smart å lime alle skjøter og kanter med sikaflex 291i, slik at jeg fikk en tett/bevegelig forbindelse og dermed minske evt. vanninntrenging i rygg støtten. Hadde til og med spurt i butikken (skal ikke henge ut noen her, dette er min feil) at Shipolin lakk kunne brukes på sikaflex og fått som svar: ja. Men har nå vist seg i ettertid at lakken slipper på sikaflexen, merkelig nok så har lakken herdet fint over noen steder av limet, mens andre steder slipper den. Har nå funnet ut i ettertid at Sikaflex og alkydbasert lakk/maling ikke fungerer bra sammen.

Bilde av det limte resultatet, men før pussing og rengjøring av overskudds lim.

bilde

Har dessverre ikke tatt noen bilder av prøve monteringen i båten, men den satt perfekt og vi var tre store karer som satt på den uten at den virket spinkel eller sviktet.

Og jeg kan fint bære den alene inn og ut av båten, så vektmessing så tror jeg ikke det blir noe problem.

(Inntil jeg får laget de planlagte oppbevarings rommene under, så støttes den med 2 støtte bein på hver side av lukken)

Her er lite spion bilde fra lakkeringen (mener dette var tredje strøket).

bilde

Planen videre nå, de neste dagene:

- montere benken i båten

- lage solseng platene og støtte bein til disse

- Lage puter til benken og solsengen.

PS:

Ang. sikaflex tabben. Så er planen min nå å bruke benken slik den er ut sesongen. Men at jeg tar den med hjem i vinter og pusser ned og sparkler opp alle kanter på nytt. Jeg er heller ikke helt fornøyd med finishen på lakken, så jeg vil uansett slipe den ned før jeg lakker et 3-4 nye strøk til.

PS 2:

Noen som vet om noen billige tekstil butikker i Halden/Fredrikstad/Sarpsborg området, hvor jeg kan få handlet inn lyse grå skai/Vinyl stoff til putene?

PS 3:

Min Baatplassen.no vimpel har kommet ;-)

Imponerende jobb du har gjort med båten !

Kunne du forklart nærmere hvordan du gikk frem for å få skai putene så hvite og fine ? Hva slags malingsfjerner brukte du ?

Hei Tropic1

Takk for tilbakemelding :-)

Jeg brukte Biltema sin malingsfjerner, nærmere sagt denne her: http://biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Malingsfjerner-36018/

Fremgangs måten var:

1. pensle flekkene med malingsfjerneren med vanlig pensel.

Da vil du se skitten begynner å slippe puten og renne av. Normalt sett så skal malingsfjerneren ligge på type 15-45 minutter når man jobber med harde overflater. Dette turte ikke jeg med tanke skai stoffet.

2. Deretter så vasket jeg bare godt etter på med zalo vann og spylte putene mye med lunken vann fra hage slangen.

Punkt 2 er viktig for malingsfjerneren legger seg som et slags klissete filmlag, som blir vanskelig få etterhvert.

Men før du prøver denne metoden, vær så snill å prøv først et sted på putene dine som ikke synes og sjekk at det ikke skader stoffet. Selv om dette funket for meg, så denne malingsfjerneren kraftige saker. Husk også å ha god ventilasjon :-)

Bilder og mer beskrivelse kan du finne her: https://baatplassen.no/i/topic/109068-prosjekt-ibiza-20-touring/#entry1608362

Lykke til!

En kjapp oppdatering på Benk/Solseng prosjektet.

Dagen i dag ble en meget produktiv dag, barnefri og knall sol :-)

Begynte først med å montere selve benken og dens støtte bein (bilde er før beina og luka kom på plass).

bilde

På bildet over ser dere også hvor lakken har sluppet på sikaflex limet (men dette fikser jeg til vinteren). Monteringen gikk uten problemer og den smatt enkelt på plass.

Deretter var det på tide å lage solseng platene. Disse var litt mer tricky, siden jeg ønsker at de skal kunne stues i et rom i cabinen når de ikke er bruk. Samtidig så ville ha mest mulig bæring via benken bak og benken framme. Så planen ble 3 plater med litt ulike form og lengde ( da slapp jeg også unna bare med et støtte bein ).

bilde

Første og andre plate gikk greit, men den tredje krevde litt fin måling og saging for å smette inn perfekt. Som dere ser på bildet under så er det mange små vinkler som måtte treffe riktig.

bilde

Men jeg ble ferdig og dette er det foreløpige resultatet. Selv ganske fornøyd og den kjennes solid og stødig ut.

bilde

Det er forsatt en del arbeid igjen, men satser på at jeg i morgen for pusset ned platene og lagt første strøkk med lakk på disse. Så begynner moroa med skjære til puter og lage trekk til disse.

• 1 år senere...

Hei,

Jeg vet ikke om denne tråden er fortsatt aktiv. Jeg ser noen Ibiza båter fra 90-tallet på vannet, men informasjon om disse båtene ser ikke så lett å finne frem fra Ibiza selskapet.

I fjor har jeg kjøpt en Ibiza 20 Touring fra 1994. Da har jeg laget et separat innlegg om rengjøring av bensintanken. Det er der: https://baatplassen.no/i/topic/127364-ibiza-20-touring-1994-rengj%C3%B8ring-av-bensin-tank/

Den er på engelsk siden min norsk ikke er så god, beklager for dette.

Hilsen,

Paul

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...