Jump to content

"Jeg har bare en liten båt"


Roger og Olina

Recommended Posts

Det er en sak som undrer meg litt. Ofte når jeg prater med folk som har båt og spør om hvor mange fot den er, så får jeg veldig ofte til svar at de bare har en liten båt på 26 fot. Nesten som de skjemmes...

Som oftest er dette de som har båt under 30fot, sier de har en liten båt. Jeg vil jo si at en liten båt er 10-15 fot, så hvorfor er det slik at mange har en oppfattelse at om de har en båt på 26 fot eller så, så er den liten???

Link to post
Share on other sites

Antar det kommer an på marinaen du ligger i?

 

Der jeg har min "lille båt" på 24 fot i asker er det utrolig mange båter som mer kvalifiserer til betegnelsen "skip" :) Fort å føle seg liten i slikt selskap.

 

I tillegg kommer kanskje det urnorske mindreverdskomplekset inn i bildet?

Link to post
Share on other sites

da jeg vokste opp var det ordentlig båt når den ble 21 fot, 30 fot var forbeholdt de med direktør status. Var man oppe i 40 fot og mer var det snakk om yrkesfiskere eller nyttetrafikk. Ingen privatperson hadde vel bruk for 40 fot................ :wink:

Direktøren rett over fjorden hadde egen havn med molo og en 38 fots cabincruiser, og alle båtgubbene på kaia ristet oppgitt på hodet over en så stor,dyr og ubrukelig båt, for det gikk vist ikke an å trekke garn fra den båten :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er vel det samme tendens på landjorden. Jeg husker DNB hadde reklame for sitt Saga fordelsprogram (Myntet på seniorer); Et bilde av en VW boble med teksten "Kunne du reist på ferie i en uke med 2 barn i denne vil vi ha deg som kunde". (Gjengitt etter hukommelsen) underforstått at man klarte seg med mye mindre plass og komfort før enn man gjør nå. Egentlig ikke noen overraskelse. Man ser det over alt i samfunnet, i huset, på jobben, på restaurant osv osv.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

For meg er det nesten motsatt,når noen spør hvor mange fot min båt er på,synes jeg nesten det er litt "skrytete" å si at den er 30 fot.

 

Mye av dette kan ha sammenheng med hvem som spør,er det en som har en mindre bår enn en selv erhar vedo det "flaut" med 30 fot,har vedkommede større båt blir det også "flaut" med 30 fot.

 

Jeg har tatt meg selv i dette flere ganger særlig rett etter jeg kjøpte båten.

 

 

Nå driter jeg i hva folk måtte mene,min båt er på 30 fot,og de som måtte ha problemer med det kan holde det for seg selv. :wink:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Vi var innom en gjestehavn i sommer med en 30 fot og en 26 fot "liten" bayliner da vi satt i baylineren på kvelden 4 voksne og god plass, var det flere som komenterte dette..Som den ene damen sa: hahaha der var det trongt. De hadde båter på mellom 40-50 fot. merkelig oppførsel av voksne folk. Vi ble ikke provesert, hadde god plass vi. Har vert på sjøen i ganske mangen år og aldri opplevd lignende.

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes nå en båt over 20 fot er en stor båt. Vi har en 27 foter og syntes den er stor. Når jeg var på VHF kurs for ett par uker siden, så pratet jeg med en hyggelig kar som hadde en seilbåt. Han la til, at det var jo ingen stor båt... <Kun 29 fot..... Jeg er kjempefornøyd med vår båt. Ikke sluker den drivstoff slik at vi kan bruke den når vi ønsker det og gå der vi vil med de begrensningene vår båt har. Både jeg og konemor er stolte av båten vår, for vi syntes det er den fineste 88 modellen på fjorden :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vi var innom en gjestehavn i sommer med en 30 fot og en 26 fot "liten" bayliner da vi satt i baylineren på kvelden 4 voksne og god plass, var det flere som komenterte dette..Som den ene damen sa: hahaha der var det trongt. De hadde båter på mellom 40-50 fot. merkelig oppførsel av voksne folk. Vi ble ikke provesert, hadde god plass vi. Har vert på sjøen i ganske mangen år og aldri opplevd lignende.

Jeg har faktisk vært ute for noe av det samme en gang. Jeg hadde en 26 fots trebåt. Vi la oss inn på Bragdøya i Kristiansand ved siden av en 50-foter. Unger osv hadde gått i land og jeg holdt på å sikre anker osv. Så kom eieren av nabobåten ut og jeg hilste og sa han hadde litt av en båt. Han bøyde seg da over rekka, så på båten min, flirte og snudde seg bort uten å si ett ord. Hadde jeg hatt en kanon, så skulle han fått ei breiside...

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde hytte i Stavern hadde jeg en Askeladden 525 Excel og den synes jeg var helt rå til det bruket vi hadde da. Ikke pokker om jeg synes det var noen liten båt jeg hadde. Den var perfekt

Vi fisket, dro vannski, dro på badeturer og var ofte i Nevlunghavn og spiste reker på ettermiddagen. Den perfekte båten til vårt behov slik det var da !

 

Nå har jeg kjøpt "hytte på vannet" i stedet for på land og da kan den ikke lengre være 17 fot, men du verden så mange som har større båt enn vår. Da har de sikkert også et slikt behov.

Hovedsaken er at man har båt etter behov og da betyr det lite hva andre mener om størrelsen.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Store båter e vel blitt små med årene? Jeg har en comfortina 32, og er som regel blant de minste i havnen.. Men jeg er godt fornøyd og den er mer enn stor nok.. Har snakket med folk som hadde comfortinaen på 80tallet som alltid var størst i havnen.. Det viktigste er å trives med den en har.. !!

 

Ha en fin sesong med den skuten en har =)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Har en 37 fot seilbåt nå og synes tidvis den er liten i forhold til de mange 40+ foterne som er rundt i havna og på sjøen. Tidlig 80-tall var jeg som barn med på 14 dagers seilferie i en Jaguar 25 foter. Vi var tre barn, fire voksne og en golden retriever på den turen. En Maxi 84 som vi seilte sammen med var i våre øyne en diger luksusbåt. Tidene forandrer seg...

 

Vi hadde i fjor en Hanto 24. Liten og enkel i forhold til mange andre motorbåter, men vi syntes den var helt konge. Er viktig å trives med og like det man har. Er moro å se det store og flotte andre har også uten å være misunnelig.

Redigert av Swan371 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min nyervervelse er på 29 fot og er passe stor. -For meg. Jeg har god plass å boltre meg på og det lar seg gjøre å ta med en gjest eller tre.

Det er ikke viktig for meg hvor stor nabobåten er, den er jo ikke min og trenger ikke passe for meg...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når vi ligger i havn skulle jeg gjerne byttet cockpit med en moderne seilbåt på 35 fot +. Det ser veldig praktisk og greit ut med så stor og fin plass pluss mulighet til å "gå rett ut bak". Men sånn ellers er vi mer enn fornøyd med 31 for som også snart er 31 år gamle.

 

En ting er havnemanøvrering, da syns jeg 31 fot er nok, baksing med seil, også greit med "bare" 31 fot, når det skal vaskes, poleres, stoffes osv, veldig kjekt med "bare 31 fot". Også når regninga for båtplass og opplag skal betales da :-))

---------------

 

Men jeg tror størrelse hjelper. Det blir lettere å få med seg tenåringsunger om de får egen lugar, venner av ungene osv. Det føles bedre og tryggere i sjøen og en kan tåle mer vær osv. Dessuten er komfort og luksus noe de fleste av oss tåler temmelig godt når alt kommer til alt.

 

For når jeg tenker meg litt om så er det gjerne de store båtene, gjerne med trøstere både foran og bak, man møter rundt omkring fulle av folk og de mindre båtene ligger tomme i båthavna og depper.

Link to post
Share on other sites

Jeg møter meg selv i døra her; jeg synes man bør kunne greie seg fint med en 29-fots båt - menja ... vi har jo akkurat kjøpt en 12-tonns 44-fots sak ...

 

Vi var jo på påsketur i vår 29-fots båt, vi var stort sett minste båt i de mindre gjestehavnene vi kom til. På Resø var det et eldre ektepar som kommenterte at de synes det var fint å se at det fortsatt fantes båter mindre enn den de hadde (jeg tipper den også var 29 fot, men litt bredere). Vi hadde det egentlig ganske fint, men blir jo litt trangt med tre barn ombord. Med spebarn ombord som ikke er stuerent enda hadde det vært fint å ha dusj og varmtvann ombord, og vi savner plass til å kunne be gjester.

 

Hadde nettopp en tur til Smögen med 44-foteren, det var fantastisk - jeg aner ikke hva som gikk med av diesel (vi bare stakk fingeren i været og gjettet noe til slutt), men kostnaden er ikke signifikant når man går for seil mesteparten av veien og er fire voksne til å dele kostnaden. Vi kom oss også mye lengre enn hva vi ville gjort med 29-foteren. Men, jeg kan dra på tur alene i 29-foteren, det kan jeg ikke med den store.

 

29-fots-båten kostet 50 kNOK, det er ikke noe å snakke om. Den nye båten kostet såpass mye at det kvalifiserer til galskap. Jeg vil helst ikke tenke på hvor stor kostnaden pr anvendt båttime blir i verditap, kapitalkostnader, vedlikeholdskostnader, marina, pluss pluss.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som relativt singel har jeg som regel god plass i min 18 foter, så min 27 foter som er godt over 1 meter bredere virker jo som en koloss i forhold. Ja nesten som et hus :giggle:

Iallefall som en hytte...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad i båt, "Stor" eller "liten", punktum. Den store forskjellen er brukerne av båtene. Kom ut for en gedigen Princess i Tønsberg (tror jeg) som tydelgvis ikke ville ha andre båter i nærheten. Det sto "reservert" på begge sider på gjeste brygga, men det kom ikke flere båter og det var sikkert 30 meter ubrukt bryggeplass som ingen kunne benytte. Det er jo båtpraten med andre som er noe av det beste med å være på sjøen, ikke reise rundt og måle/vurdere andres båter. Jeg er glad så lenge jeg har båt i det hele tatt, det er viktig å være fornøyd med det man har!

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å unngå å si størrelsen på min båt, for jeg synes det blir alt for stort fokus på størrelsen og en evig samtale om "hvordan det er", folk vil da automatisk vite prisen jeg betalte og hvor dyrt det er å holde. Så hvis jeg kan unngå det, så snakker jeg ikke om størrelsen - selv om det stort sett alltid kommer opp et spørsmål om hvor stor den er. Skal jeg snakke om båt så synes jeg det er mye festligere å snakke om turene ute på fjorden eller hvordan det er å bo mange dager i strekk med små og store - alle de positive opplevelsene. Å snakke om størrelsen blir bare å snakke om båtens form, og ikke om hva den brukes til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått gradene fra 10-fots jolle via Maxi 77, Maxi 95 og Comfortina 32 til Dufour 385. Ved hvert bytte opp har jeg vært i tvil om den nye båten har vært for stor, men det har aldri vært problemer relatert til størrelsen i noen av båtene.

 

Etter at vi byttet til 38-foteren for to år siden må jeg innrømme at jeg noen ganger synes det er litt flaut å svare når folk spør hvor stor båt vi har, spesielt hvis jeg vet at den som spør ikke har råd til noen båt i det hele tatt. Det er nok Jante som spøker litt med meg, for av og til synes jeg at jeg selv høres skrytende ut når jeg svarer på spørsmål om båten selv om den etter dagens standard ikke er spesielt råflott eller prangende.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...