Jump to content

"Jeg har bare en liten båt"


Roger og Olina

Recommended Posts

Vi er tilfeldigvis i ulike faser i livet, også i båtlivet. De fleste av oss har gått gradene i størrelse på båt. Og som vi sier, kua glemmer fort at den har vært kalv. Det samme med oss skippere på egen fritidsbåt.

 

Det er heldigvis menneskene oppe i båtene som gir oss sosiale tilbakemeldinger. Også på bryggekanten. Og da står det ikke i panna på vedkommende antall fot vedkommende disponerer. Jeg bryr meg lite om hva andre har av båt og størrelse. Det blir å sette folk i bås, og det vil vi vel ikke

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg kommer til å savne nærheten til vannet som man har nå som vi oppgraderer fra "liten" seilbåt til "stor" seilbåt.

 

Jeg tror nok faktisk den største båtgleden og den nærmeste følelsen til vannet var den jeg hadde når jeg selv var skipper på Pioner 8 og hang i tau bak snekka til Pappa !

"Vannfølelsen" var til tider litt i største laget, da denne båten ikke alltid hadde kjølen pekende nedover. Den ble døpt "Velte-Petter",

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ingen kan få noen til å føle seg liten, uten ditt eget samtykke. Og jeg forstår ikke da hvorfor noen skulle bli " flau "over å ha liten båt. De har jo valgt størrelsen selv. Vi har en båt på 22 fot som hverken er stor eller liten. Den er akkurat passe!!! :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke størrelsen det kommer an på, men hvor mye man legger vekt på akkurat det!

Det viktigste er jo at man er fornøyd selv, uansett status eller omdømme i andres øyne.

 

Hvis du skal lete etter den rikeste i båthavna, skal du se om du finner den som er mest fornøyd.

Det er ikke alltid den som har størst båt.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Den største båtgleden var da jeg hadde en 14,5 fot Rana trebåt fra 1967 med en suzuki 4hk. båtglede er ikke proposjonalt med båtstørrelse.

nå har jeg bare en 19 fots daycruiser og det dekker mitt båtbehov, da jeg har hytte midt i Trondheimsleia. Selfølgelig kommer jeg til å skaffe en lit større båt med lit beghageligere sengeplasser og lit lengre rekkevidde etterhverdt, men akkurat nå er det andre prioriteringer og Askeladden dekker vårt behov, til både fisking turer og utflukter på holmer og skjær. Om noen synes det er flaut å ha liten båt så bør dem tenke lit igjennom hvorfor dem har båt!! For mange er båt sikkert et statussymbol! det er for meg uforståelig.. andre har midler til å ha en stor dyr båt uten at dem tenker over at det er et statussymbol!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er jo at man er fornøyd selv, uansett status eller omdømme i andres øyne.

 

 

Helt enig i dette! Båten skal jo være passelig størrelse for seg selv og sitt eget bruk, for meg er det viktig at båten er stor nok for oss samtidig at den ikke er FOR stor til at den blir mye brukt, vi har med vår 34 fots kjeller ca 60 overnattingsdøgn forrige sesong og det fortelller meg at båten har riktig størrelse for oss, eneste grunn til at jeg kunne tenkt meg noen fot til er pga dette gjør takhøyden bedre. Med mine ca 195 cm barføtt, bruker jeg hele høsten for å rette ut ryggen etter en sesong med mye bruk av kjellerbåten.. :giggle:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Vi var innom en gjestehavn forleden helg, da det kom en mamma og en liten gutt(kanskje 8-9år) som stilte seg opp og så på båten vår. Han lille interesserte gutten fikk greie på at vi hadde 4 senger ombord, kjøleskap, komfyr, lys på siden og på taket osv. Øynene ble større og større etterhvert som han spurte og jeg fortalte. Da vi startet opp igjen, og han hørte lyden av 180hester, lurte han fælt. Faren hadde bare 90 hester.......i bilen!

Klart vi har stor båt!!! :yesnod::giggle:

Link to post
Share on other sites

Mitt utgangspunkt har vært at jeg ikke er villig til å sette meg i gjeld for å ha båt. Og hastighet har ikke vært noe argument heller. Derfor havnet jeg på en gammel plastbalje fra 1974 som jeg får opp i 5-6 knop om jeg vil. Kosefarten hittil har ligget på rundt 4.5 knop og jeg ser ikke nå noen grunn til å utvide til større enn 24 fot. Jeg er singel og har tre unger. De er ganske begeistret for båten,spesielt de to jentene, men de er også ganske store (14,16,18) og kommer nok ikke til å bli så ivrige som meg, selv om jeg har fått dem med på turer og de har sagt ja til ferietur i slutten av juli/august der vi vil tilbringe 2-3 uker i båten.

 

Båten var ikke dyrere enn at jeg kunne betale den kontant, og selv om jeg fikk den billig, så regner jeg med at jeg må punge ut med like mye som jeg har betalt for den når jeg skal oppgradere puter og madrasser, elektrisk anlegg, skifte skroggjennomføringer, montere septiktank osv.

 

Båten er akkurat passes stor for meg, jeg kan fint manøvrere den alene og den er en skikkelig kosebåt.

 

Man skal aldri si aldri, men jeg kan ikke se at jeg i framtiden vil ha behov for større båt. Det eneste måtte være om jeg skulle prøve å bo i båt, da vil jeg nok ha behov for litt mer plass, men jeg har ingen umiddelbare planer om det!

 

Jeg bryr meg ikke om størrelsen på min båt eller andres båter, men jeg kan absolutt beundre andre og større, nyere og finere båter, men synes likevel min egen er best og finest. Den har sjel og personlighet! Akkurat som meg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har 33 fot nå, men det er ene og alene fordi jeg storkoste meg med familien i min 21 fot og 25 fot som jeg hadde tidligere. Treffer jeg 'småbåter' som overnatter i uthavn er du jo nesten garantert at det er entusiastiske båtfolk!

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Mitt utgangspunkt har vært at jeg ikke er villig til å sette meg i gjeld for å ha båt. Og hastighet har ikke vært noe argument heller. Derfor havnet jeg på en gammel plastbalje fra 1974

 

Man skal aldri si aldri, men jeg kan ikke se at jeg i framtiden vil ha behov for større båt. Det eneste måtte være om jeg skulle prøve å bo i båt, da vil jeg nok ha behov for litt mer plass, men jeg har ingen umiddelbare planer om det!

 

Jeg bryr meg ikke om størrelsen på min båt eller andres båter, men jeg kan absolutt beundre andre og større, nyere og finere båter, men synes likevel min egen er best og finest. Den har sjel og personlighet! Akkurat som meg! :smiley:

 

Da har vi plastbaljer fra samme årstall og begge er fornøyde. Det å kunne bo ombord er i dag en selvfølge for oss mht størrelsen, men jeg har selv sett langt etter Elwaro 30 og Skarpnes-snekkene som jeg i sin tid følte var noe av det største en kunne eie og disponere. Etter som årene går ser man etter båter som er mindre og lettere å håndtere og stelle. Livet går i faser...


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...