Jump to content

TN-nett i båt, skilletrafo, aggregat og jording

oivindg

Recommended Posts

Har lest mye om jording her på Båtplassen og på nettet ellers, men jeg blir ikke helt klok på hva jeg skal gjøre, så jeg våger meg på å ta opp dette igjen.

Min båt har 220V-opplegg for TN-nett, dvs. at N er koblet til PE (jord), og at sikringene kun bryter L-fasen. Jeg har et Fischer Panda aggregat som kobles til 220V i båten gjennom en kontaktor. Kontaktoren er topolet. Jeg har en Victron MultiPlus lader/inverter, men det virker som 220V-siden på inverteren er isolert fra 12V-minus.

Jeg skal (endelig) montere inn skilletrafo. På utgangen av skilletrafoen blir N og PE koblet sammen, og så lenge jeg da finner hvilken leder som er N videre i båten skal vel dette fungere bra. Men det er to ting som jeg ennå ikke ser helt klart hva som er beste løsningen på.

1. Aggregat. Jeg regner med at jeg må koble den ene fasen sammen med PE. Denne fasen blir da N ut fra aggregatet. Er det noen problemer med dette? "Flyter" vanligvis 220V-uttaket på aggregatet i forhold til PE, eller er den ene fasen koblet til PE inne i aggregatet?

2. Skal PE i båten kobles til noe annet? Det virker som jeg har jording på motor, akslinger osv koblet til sinkene under båten, men at denne jorden ikke er koblet til minus på 12V batteriene. Skal jeg koble PE til sinken, eller til 12V-minus, eller ingenting?

Øivind

Jeg kan forresten fortelle om hvilken løsning jeg heller mot nå, selv om jeg er veldig usikker.

N og PE på aggregat kobles sammen. N og PE ut fra skilletrafo kobles sammen. Jordfeilbryter monteres på aggregat og skilletrafo etter sammenkoblingen av N og PE. PE går til alt 220V-utstyr, men kobles ikke sammen med 12V-minus eller jording på akslinger/motorer.

Kassa på skilletrafo kobles til PE på landstrømssiden.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Jeg må si meg veldig usikker her, så følger denne tråden av ren nysgjerrighet.

Til tross for at jeg jobber med elektro-relaterte saker til daglig, er jeg ikke flink nok på jordingssystemer. Dette er jo et interessant og vanskelig tema!

Slik jeg har gjort det på min skilletrafo fra Noratel er følgende:

- Landjord ligger isolert på primærsiden av skilletrafo. (Landjord er med hele veien inn i trafohus, men er ikke tilkoblet noe ombord. Isolert med isolert kabelsko + krympestrømpe.)

- Midtpunkt på trafo er koblet til jording i båt + negativt fellespunkt på 12V opplegg, som er utjevning mot motor og drev. Her har jeg altså valgt et IT-nett. Beskyttet med JFB på B-16A/30mA.

- Jeg har en dynaplate som er koblet til RF-jord på VHF, men måler kontinuitet mellom batteri-minus og denne - så vil anta at VHF'en (Simrad RS82) kobler disse sammen.

- Kjøl av stål, rorblad i aluminium samt skroggjennomføringer i messing er ikke tilkoblet noe.

Vil ikke et IT-nett på sett og vis være en mer fornuftig løsning ombord i en båt, såfremt dette kobler ut ved første jordfeil?

Jeg mener det uansett vil være lurt at jording på 220V uttak ombord har utjevning mot alle metalliske deler som normalt kan berøres - slik som motor.

Fordi: Dersom man holder et 220V apparat som har jordfeil/faseleder tilkoblet chassis/kroppen din - samtidig som du berører motorblokka; kan dette gi støt. Da vil også jordfeilvern få muligheten til å trigges.

Jeg ER imidlertid usikker på om dette er et reellt problem ved bruk av skilletrafo; men min båt hadde utjevning mellom lokal jord/landjord og negativ 12V - sannsynligvis for å oppfylle CE-reglementet mtp utjevning/fare for potensialforskjell. Dog var ikke skilletrafo med originalt, men jeg valgte å beholde denne løsningen.

Etter 2 år i sjøen uten slipping var samtlige av mine 3 offeranoder tært minimalt. Har ligget på landstrøm mer eller mindre kontinuerlig. Ingen tæring på propell, drev, kjøl eller rorstamme.

Jeg ville altså frarådet å koble landjord til noe som helst av metallisk ombord - kun krympestrømpe eller blindklemme som avslutning inne i trafohus.

Hvordan du skal løse dette mtp generator er jeg slettes ikke sikker på. Har ikke den jordet chassis? Du vil ikke vurdere å bygge dette om til IT-nett med to-polt brudd?

Du har 2 forskellige TN Nett. TN-C og TN-S . TN-C i hus da man splitter PEN . TN-S er ofte brukt på plattformer .

TN er hovedsakelig 400 volt, men inni skapet splitter man PEN leder (jord+blå) Du som bruker 2 fas får uansett 230 volt på nettet .

1. får du 400 eller 230 ut ifra aggregatet ?

2. Blend jordinga

Du har 2 forskellige TN Nett. TN-C og TN-S . TN-C i hus da man splitter PEN . TN-S er ofte brukt på plattformer .

TN er hovedsakelig 400 volt, men inni skapet splitter man PEN leder (jord+blå) Du som bruker 2 fas får uansett 230 volt på nettet .

1. får du 400 eller 230 ut ifra aggregatet ?

2. Blend jordinga

Er det ikke TN-C-S i hus?

Min båt er bygget for landstrøm fra TN-nett. Derfor er det i sikringene bare brudd på L. Når jeg "lager" lokalt nett ombord må jeg derfor lage en TN-variant, slik at jeg er sikker på at det ikke er spenning mellom N og PE.

Aggregatet er 1-fas, 220V, dvs. L, N og PE.

Hva mener du med å blende jordinga? Inn til skilletrafo eller inne i båten?

Øivind

Antar at 'blending' er slik shaukaas beskriver, og slik det er gjort på Hulda. Landjord følger helt inn i skilletrafo. Der er den kveilet opp og isolert.

Hulda:

• Fra skilletrafo: Jording går tilbake til trafo midtpunkt.
  • Aggregat: Jording går tilbake til generator midtpunkt, hovedsikring personvernbryter 32 A 2-pol 30 mA.
  • Alle kurser er sikret med personvernbryter, 10 A 2-pol og 30 mA.
  • Det går ingen leder fra 220 V-systemet og til motor eller skrog, tar ikke poenget. Det er ingen krets. Vernet løser uansett ut.
  • Det blir installert vender mellom skilletrafo og landjord (kjøpt fra Jörg Becker).
  • Anlegget er 1-fas.
  • Anlegget er godkjent av autorisert elektroforetak.
  • Til jordingsplate går kun jordingen fra VHF (antennejord).
  • I og med at Hulda er stålbåt, så er alle gjennomføringer og motor på felles potensiale. Dette går helt bra, ingen korrosjon noe sted, meget moderat forbruk av anoder.
  • 12 V er et to-krets system. Vanlig forbruk med unntak av baugpropell, ankerwinch og motor går på eget 1-polet system. Resten har et 2-polet system. 'Motorsystemet' kan slås av under seilas, både pluss og minus. Altså ingen aktiv minusleder til motor. 2-pol system etter samme prinsipp, bryter på pluss og minus. Tre enheter utenom disse systemene: VHF, lensepumpe og Eberspächer.

Tre separate batteribanker. Alle har kapasitet til å starte motor, alle har kapasitet til å trekke inn ankeret uten at motor går.

Og der er stort sett slik det er om bord i Hulda.

DSB's 'krav' om at (land)jord skal kobles til batteri minus vedr. kun personsikkerhet. Oppkoblingen kan gi massive korrosjonsskader. Det har vært skrevet enormt mye om dette på baatplassen tidligere.

Redigert av Hulda (see edit history)

Regner med at aggregatet og alt det andre er forskriftsmessig innstallert I dag og at det er installert lokalt jordplan til dette.

Er veldig glad for at du installerer skilletrado, da er du både sikret mot galvanisk korrosjon fra andre båter og de er sikret fra deg I forbindelse med jordfeil, uansett hvor denne måtte finnes.

Slik jeg ser det spiller de ingen rolle hva slags nett du har ombord. Jordlederen fra land skal jo avsluttes ved skilletrafoen og da vil sekundærviklingen isolere deg mot land. Om du kopler denne videre som et TN eller IT nett spiller ingen rolle

Har vært veldig fint med et oversiktlig skjema som viser hvordan skilletrafoen skal kobles inn i anlegget, og hva som da skal kobles til batteri minus og dynaplaten, visst noen har et slikt liggende.....

Er det slik da at når det ikke spiller noen rolle om det er TN eller IT om bord etter trafoen, kan man da godt måle 160 v mellom den ene leder og jord og 80 v mellom den andre lederen og jord? Eller er det noe som er feil om bord etter trafoen da?

Takk for mange bra innspill!

Grunnen til at min båt er laget for TN-nett, er at den ble laget i England for eksport til Kroatia.

Hulda, du har vel da IT-nett ombord siden PE er tatt ut på midtuttaket på trafoen. Dette er tilsvarer vel at jeg kobler sammen N og PE på trafo.

Nyttig å høre at det er flere som ikke har PE koblet til 12-minus eller akseljord.

Jeg skjønner ikke helt hva som er best å gjøre med kassa på skilletrafo. Jeg liker ikke å ha den flytende, men er det best å koble den til PE fra landstrøm eller PE på sekundærsiden? Eventuelt hva er grunnen til å ikke koble landstrøm PE til noen ting?

Øivind

Ta en titt på hjemmesiden til Noratel, veldig greit forklart. Jeg har en trafo som heter LS 16 230. Og har PE (null-leder/jord) koblet til trafo nullpunkter, ikke IT iflg. Noratel. Hvis IT, så skulle jeg ikke hatt null-leder tilbake til trafo.

Det har ingen hensikt å jorde trafokassen til landjord.

Flytende jord er ikke tillatt av DSB.

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...