Jump to content

"Avtakbar plombering" av påhengsmotor når barn skal kjøre?


zooper

Recommended Posts

Bordet fanger. Far har kjøpt en for stor påhengsmotor på 8hk til en liten 260cm gummijolle. Problemet er at det ikke bare er far som liker fart, men også barna... veeeldig glad i fart!

 

Finnes det noen enkel måte å feks sette en stopper på gasshåndtaket på rorklulten for å redusere kreftene - og da en som enkelt kan taes av og på i løpet av sekunder?

 

"Stopperen" bør også kunne låses eller plomberes eller kreve "spesialverktøy" for å taes av - for selv all "lære" om farer kan fort settes litt på prøve når man som guttunge har rundet holmen, er ute av fars syne, og press fra kamerater gir næring til oppfinnsomhet.... En plombering kan være noe så enkelt som en plasstrips, en torx skrue, hengelås, eller annen enkel løsning som ikke bare er å fjerne uten at far kan se at plomberingen har blitt tuklet med. Selv om båt/motor neppe vil bli "lovlig" av en plombering, så vet i allefall jeg at den er trygg - og det er viktigst for meg.

 

Det er naivt å tro at selv de snilleste barn ikke leker med ilden...

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Yamaha 9,9 Sport sitter det et plastklips et sted på gassdrag, husker ikke helt (på forgassersiden). Mener det var festet med en skrue. Dette stopper for at en kan åpne gasspjeld fult. Tar en det bort blir det 15 hk (i form av max effekt på høyere turtall).

 

En enkel og grei løsning, som er raskt å ta av / på. Må jo kunne gå an å få fatt på / lage sjøl. Hvis du ikke viser dine håpefulle hvor dette er montert, bør det jo holde, så framt de ikke er veldig teknisk interesserte...

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke for annet enn eventuelt farten. Hvis Øvrigheten ser at båten er ustyrt med et tall (eks. 8 hk.) så er det dette som gir grunnlag for vurdering, ikke faktisk ytelse på motoren etter gasspådrag.

 

Hensikten med begrenset fart oppnår du sikkert, men om føreren blir tatt så hjelper det lite.

 

Dette har jeg allerede forsøkt å overbevise en fører av politibåten, uten å lykkes, selv etter omfattende forklaringer :-) Forøvrig var diskusjonen på trygg grunn, uten at noe lovbrudd var utført i forkant ;-)

Link to post
Share on other sites

Lovverket sier vel at barn under 16 ikke kan føre båt med mer enn 10hk, som går fortere enn 10 knop, og som er lengere enn 8 meter.

 

Om toppfarten strupes til under 10 knop, så er det vel egentlig teoretisk sett innenfor? Men kanskje "strupingen" må godkjennes av en myndighet, produsent eller en annen instans om politiet kanskje ikke vurderer faktisk toppfart men jollens teoretiske toppfart med den aktuelle motor i sin opprinnelig stand uten plombering?

 

Kanskje jeg burde fjerne 8-tallet for å unngå at "hverdagshelter" i beste mening ringer politiet i den tro at barna mine kjører en farlig båt som de tror går altfor fort, når dette faktisk ikke er tilfelle. Det viktigste for meg er uansett å forsikre meg om at båten er trygg, så får jeg heller ta fighten med politet og eventuelt boten om det skulle komme til det. Jeg tipper at politiet neppe vil like denne type løsninger da de helst skulle sett at det satt en liten og gjenkjennelig motor på jolla - de kan jo ikke være belemret med å måtte prøvekjøre alle joller der ute for å forsikre seg om at de er forskriftsmessige.

 

Min erfaring med politifolk er ikke at de er ute etter "å ta folk" men heller å gjøre jobben sin med å holde sjøen trygg og rolig for alle. Det finnes mang en 4hk der ute som går fortere enn 10 knop som små unger fyker rundt med. Det at jeg ville valgt å strupe en 8hkl til å gå saktere enn disse og under 10knop tror jeg politiet ville ansett som et positivt tiltak som er å gå lenger i å trygge barna enn veldig mange andre gjør - men ville kanskje fortsatt ha noe å utsette på valg av motor. Politiet har ikke for vane å straffe gode intensjoner som ikke medfører fare eller uroligheter, men heller korrigere. Min intensjon er ikke å lure politiet men å holde barna trygge uten å måtte være økonomisk og praktisk belemret med å måtte ha to motorer. Om barna blir stoppet skal de kunne være helt åpne om at far har plombert motoren til å gå under 10 knop og at dette er testet med GPS og med ett barn i jolla, og at merket var fjernet for å spare politiet for unødvendige telefoner fra publikum som ikke vet at motoren er strupet.. Jeg tipper derfor at politiet ville forstått mine beste intensjoner og sett at barna var trygge og at de ikke driver med råkjøring. Jeg tipper jeg i verste fall ville fått beskjed om at jeg enten måtte gå til anskaffelse av en mindre motor eller la barna være passasjerer, men neppe en bot ved første møte. Jeg tipper også at oddsen er langt større for at ingenting skjer i det heletatt og at om jeg blir stoppet så lar politiet det passere, selv om de kanskje skulle helst sett at jeg hadde valgt en annen løsning. Eller hva tenker dere?

Link to post
Share on other sites

 

- de kan jo ikke være belemret med å måtte prøvekjøre alle joller der ute for å forsikre seg om at de er forskriftsmessige.

Jo, det må de. Motoren din og størrelsen på båten er innenfor kravene. Hvis gasspådraget sperres, slik at båten ikke kan oppnå 10 knop, er båten lovlig. I praksis blir ikke ungene stoppet om de holder seg innenfor lovlig hastighet. Det er ingen som ser på motorstørrelsen, de ser heller på faktisk fart som ungene holder. Husk også på at det mange steder er hastighetsbegrensninger og maks fart på 5 knop. Da må de overholde dette, selv om båten kan gå i 10 knop. Det er nok i dette fartsområdet de fleste blir tatt.
Link to post
Share on other sites

Dette var betryggende å høre. Jeg har sendt en melding til en pensjonert politimann jeg kjenner for å høre hans mening.

 

Jeg har forsøkt å søke på nettet etter enkle løsninger for mitt formål, men har ikke kommet over noe.

 

Kanskje jeg kan bruke no så enkelt som en simpel stoppeskrue/tønne tilsvarende det man bruker på bremsevaiere/hendler på sykler? Altså montere denne på gassvaieren/stanga som man finner under motorlokket slik at den stopper mot strømpa på gassvaieren eller noe i den dur? Da vil jeg kun behøve å sette et merke på vaieren/stanga hvor denne skal stå i stupet tilstand og flytte skruen/tønna langsmed vaieren/stanga ved behov. Skruen bør vel da kunne enkelt løsnes i en posisjon, skyves i ønsket posisjon (strupet eller fri) og så strammes igjen?

 

Her må det sies at jeg ikke har fått tatt motoren i skue (nyinnkjøpt) og vet ikke hvordan den ser ut under lokket.

 

bilde

 

Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Lemp oppi 50 kg bly :)

 

Er det slik å forstå at du har gitt opp oppdragelse med opplæring, grensesetting og konsekvenser av brudd på dette? :)

Du kan jo montere en GPS i båten og gi ettertrykkelig beskjed om at de ikke skal overstige 10knop, samt at om loggen viser Max speed over 10 knop, så blir det inndraging av båt, iPad og de må ta oppvasken resten av båtferien, samt at vedkommende barn må skrape alt bunnstoff ved neste opplag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Oppdragelse, opplæring og grensesetting er en selvfølge, men er ikke alltid tilstrekkelig - barn behøver også en viss beskyttelse mot seg selv. Man er forskjellig av natur, og min sønn, som meg, har en viss tildragning mot farer, spenning og nettopp det å sprenge grenser og sette oss selv på prøve... konsekvenser eller ei. Det skal ikke mer enn et enkelt lite "eksperiment" før noe kan gå virkelig ille. Barn's forståelse av konsekvenser er ikke helt den samme som oss voksne. Som sagt, de fleste av oss har vel lekt med fyrstikker som små, til tross for hvor mye voksne har forsøkt å få oss fra det... og for noen av oss så gikk ting ut av kontroll eller var på nippet til å gjøre det med potensielt katastrofale følger. Det ligger i barns natur å eksperimenetere... i allefall så bør det det.

 

Å fjerne barns muligheter til å overskride grenser tror jeg ikke de lærer noe ansvarsfølelse eller selvstendighet av, ei heller imprente frykt eller kontrollregimer - tvert imot. Dette er heller ikke hensikten med å plombere motoren for min del. Det finnes fortsatt mang en mulighet til å bruke båten uvettig selv om den er plombert. Det gjelder altså bare å sette en ytre ramme hvor man reduserer sannsynlige farer med alvorlige konsekvenser.

 

Med til historien hører med at guttungen kun er drøyt seks og et halvt år og jentungen kun fire og et halvt år, så de har begge en lang vei å gå før jeg vil slippe noen av dem løs og ute av syne helt på egenhånd. Først vil det være snakk om å være rormann med meg ombord. Når jeg ser at han mestrer jolla, vil han kunne få lov til å svirre rundt i umiddelbar nærhet i trygge omgivelser hvor han ikke er til sjenanse... dvs så langt som han kan ro og jeg kan svømme i lite trafikkerte og rolige omgivelser. Når han mestrer å starte og stoppe motoren på egenhånd, legge til brygger, heve og senke motoren, dra jolla opp og ned på stranda, fortøye, mestre samband, mestre tiden/klokka, mestre ansvar for lillesøster, osv - ja da kan han få lov til å gradivs fare lengere og lengere distanser over lengere og lengere tider, med stadig redusert plombering av motor (innenfor lovens bestemmelser). Og lillesøster, ja hun vil etterhvert følge i samme fotspor. Jeg setter altså ikke guttungen i en racerbåt alene selv om han unektelig hadde syntes det var veldig stas.

 

Ellers så ser jeg jo at det å kunne legge en håndholdt GPS i jolla kan ha sin verdi. Det strider litt mot mine prinsipper om frihet under ansvar... altså at barna kanskje bare oppfører seg fordi de er under kontroll, eller stikkprøver dersom GPS'en gjemmes, og så fort kontrollmekanismen fjernes så er man like langt. Men, den kan absolutt benyttes til feks å analysere båtbruken sammen med guttungen

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da mine var små hadde jeg en 3hk påhenger Malta) som jeg skrudde på jolla. Den veide bare 12 kg. og lå i en benk ombord når den ikke ble brukt. Den var lett å starte -lett og vippe opp og ikke minst farten var riktig. Når mine kunne kjøre denne og var en 12-13 var 9,9 hk og frihet under annsvar perfekt.

Alle burde starte med å ro før motor er aktuelt fordi det er fort å glemme bensinkanne eller-eller :wink:

Lykke til med opplæringa !!!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det var en smart tanke og flott at du ser at dine egne barn ikke alltid er eller vil være "englebarn".

Har du noe mere informasjon om motoren og har du hørt med noe verksted/motorforhandler om dette?

Tror jeg først ville sett om det var noen enkel løsningen med å begrense gasspådraget

Link to post
Share on other sites

søk på turtallsperre

Da finer du turtallsperre til mopeder og recing biler. Har koblet nokken såne både på mc og bil og dei kuter teniga på max instilt rpm.

Ser for meg du må lage til ein nøkel bryter på den for ON/OFF skule tru dette gjek fint so lenge ikkje dei veit om potmeter til instling evtult skjule potmeter på insida av boksen

 

de går da stile opp turtal itte alder og kunskap (straf :pray: )

 

http://www.pedersens-racing.no/bil/turtallsperre/

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=848544

Link to post
Share on other sites

For noe år siden spurte jeg politiet på Sjøen for alle Messen om dette med fart på båter når personer under 16 år er alene i båten.

 

Reglene er vel ganske klare

 

§ 5.Minstealder

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

 

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) ved motordrift, eller b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW

 

Det politimannen påpekte er at det er den hastigheten båten kan oppnå under de rådende forholdene, dvs. med ungdommen(e) oppi som ikke må være over 10 knop.

Dersom motoren (under 10 hk) er utstyrt med en spærre som man trengte værktøy for å fjerne eller man har ekstra ballast i båten som gjør at denne ikke kommer over 10 knop så har man ikke brutt § 5.

 

Min oppfatning er at politiet stort sett stopper de som tydelig kjører godt over 10 knop, eller kjører hensynsløst.

 

Men jeg fikk ikke noe skriftelig på dette.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ville prøvd å få tak i en av de evigvarende 2hk Yamaha motorene. Veier "ingenting" så kan du hekte den på gummijolla når ungene skal bruke den. Tipper du vil klare å få den på siden av den ordinære motoren, kanskje...?

 

Etterhvert vil du oppdage at 2hk eren er så kjekk og praktisk at du selger 8 hesteren til noen som orker å løfte tung i tide og utide. Problem løst :-))

 

Har selv 2-t 5hk på gummien og syns den motoren er for tung. Vurderer å ha den hengende på rekka til nødbruk og ha Yamaha 2hk på montert på jolla.

Link to post
Share on other sites

Ville prøvd å få tak i en av de evigvarende 2hk Yamaha motorene. Veier "ingenting" så kan du hekte den på gummijolla når ungene skal bruke den. Tipper du vil klare å få den på siden av den ordinære motoren, kanskje...?

 

Etterhvert vil du oppdage at 2hk eren er så kjekk og praktisk at du selger 8 hesteren til noen som orker å løfte tung i tide og utide. Problem løst :-))

 

Har selv 2-t 5hk på gummien og syns den motoren er for tung. Vurderer å ha den hengende på rekka til nødbruk og ha Yamaha 2hk på montert på jolla.

 

Pinkvin... jeg vil ikke at du skal ha rett, jeg har jo akkurat gått til innkjøp av en motor... og er som sagt glad i fart... men det er en bit inni meg som forteller meg at det er god sannsynlighet for at du har rett... så tyst med deg! :D

 

Ellers, å strupe motor med kostbar elektronikk, eller bytt propell mellom bruk - det er neppe for meg. Da vil jeg heller binde fast den mest gnålete ungen i kjølvannet på jolla...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mener Claes ohlson solgte noen "nød" propeller i plast eller noe hvor man kunne vri stigningen på bladene. En sånn vil vel gjøre jobben men antagelig vil den gå dårlig uansett hvordan du vrir bladene...

 

Nei jeg vet egentlig ikke.... har litt det samme problemet med 5hk og gummijolla selv, den går som ei kule men er såpass vrien å starte at ungene ikke bruker den alene, kun årer som gjelder, foreløpig. Og jeg er ikke noen "motstander av loven" eller noe jeg mener oppriktig at en Maritimjolle i over 10 knop er mer eller mindre livsfarlig, i hvertfall syns jeg det krever sin mann å ha kontroll på et sånt "flygende teppe".

 

Har hatt den 5hk motoren på diverse andre småbåter men etter at jeg satt den på gummien så tok jeg meg bryet å ettermontere dødmannsknapp, har hatt en del opplevelser der jeg tror det var flaksen som bestemte om jeg havna i eller utenfor jolla. .Selvsagt iført kun i badebukse og seilvest uten noen form for kommunikasjonsmidler og så langt fra folk at ingen ser at en 45 åring leker seg som en unge med 5hk og gummijolle :-))

 

Når har jeg i det minste kjøpt meg vanntett mobil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...