Snekkefredrik Startet 14.Mai.2014 Del på Facebook Startet 14.Mai.2014 Hei. Jeg har kommet til et problem i snekka jeg ikke har noe erfaring med. Det er sprekker i øverste bordgang som tidligere eier(e) har tettet med sika. Dette har gjort til at det ofte kommer fukt under lakken og det er vel heller ikke så bra å tette slike sprekker. ( Se bilder) Men hva gjør jeg nå? Kan jeg bare la de stå utettet siden det er åpen snekke og øverste bordgang, eller burde jeg foreta meg noe? Sprekkene er på max ca 0,6cm. Dette er som sagt en ny problemstilling for meg så setter pris på deres kompetanse:) Mvh Fredrik https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50202/img_3429.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50202/img_3430.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50202/img_3431.jpg Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Er nok moden for bytte, men kan hjelpe å fjerne sikaen. Den kan gjøre at bordet ikke går sammen når det blir fuktig.. Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefredrik Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Takk for svar. Det er dog et håp om å få den ut i sommer (den står mørkt og fuktig). Er det mulig å kjøre med dette uten å foreta seg noe denne sommeren og angripe problemet igjen til høsten? Sitér dette innlegget Link to post
Range Rover Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Forhåpentlig kommer det vel ikke vann opp hit, så primært er vel problemet kosmetisk. Lite annet å gjøre enn å bytte bord for en skikkelig reparasjon. /RR Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefredrik Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Nei, det er jo riktig Range Rover, men det jeg lurer på er om det kan være noe for seg og "tvinge frem" trutning med filler etc? Det vil jo sprute opp der og det er litt vanskelg å lakke inni der. Jeg er åpen for å bytte bord, men det hadde vært fint å vente et par pga flere prosjekter på samme båt:) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Skjær skjørene (sprekkene dine) rene og lim inn en "lusing", en list i samme treslag, dvs. furu. Bruk epoxylim. Gjør du arbeidet ordentlig, vil det knapt synes. Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefredrik Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Noen som har erfaring med å bytte bordgang? Med klinker og det hele. Lar det seg gjøre av en middels handy type? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Det å bytte ut en bordgang som denne er et lite problem. Om du klarer er det enkleste å få ut det som skal byttes helt. Da kan du benytte dette som mal. Skjær av de gamle klinkende med ett baufil blad mellom bordene så er du i gang. Sørg for at du går opp en dimensjon på nye klinker. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
zooper Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 En lus er nok det beste alternativet før utskifting av hele bordet, men dette er jo endel jobb da. Har du vurdert plastisk tre/kjemisk tre/formtre/plastkitt/trekitt ? Jeg vet biltema fører kjemisk tre. Formtre som det polulært kalles kan fåes i mange farger og tresorter. Det er bedre å ha en nøyanse for mørk en en nøyanse for lys. Du kan også lage selv ved bruk av trelim iblandet sagspon fra samme type treverk. Jeg er usikker på vannfastheten ved slike produkter og om dette er viktig, men jeg tipper at det ikke er viktig da du ikke skal lime to trestykker sammen og i tilegg skal lakke over. Jeg tipper også at de fleste ferdige formtreprodukter uansett er vannfaste og at vannfasthet kun er noe du trenger å vurdere om du skal lage ditt eget - enkelte produsenter oppgir spesifikt at produktet deres kan brukes både innendørs og utendørs. Dette bør du i så fall undersøke eller få flere innspill på. Skal du lage eget bør du i tilegg forsikre deg om at limet du benytter ikke gir stor fargeforskjell ved tørking. Vannfast trelim feks er jo litt blåaktig. Formtre benyttes feks til utbedring av parkett - og der er det både mye bevegelse, slitasje og det vaskes jo iblant også... Skal du benytte formtre bør du først komme ned til friskt treverk og ikke legge på for mye av gangen men heller legge på litt og litt og la det herde ordentlig mellom hvert lag (tykke lag har jeg erfart vil kunne krympe ved tørking, synke sammen, sprekke opp, osv). Du sliper siden over og lakkerer som vanlig trevirke. Er du en petimeter kan du kanskje bruke en ådringsteknikk for å få det til å se ut som det er ekte trevirke. Er du heldig vil du ikke kunne se reperasjonen annet enn på kloss hold. Fortell gjerne hvordan du valgte å løse det til slutt og med før og etterbilder :) Selv ville jeg forsøkt denne metoden... Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Så forresten ikke på det siste bildet før nå... disse bordene er nok overmodne for utskiftning. Alle andre løsninger er slik jeg ser det kun som midlertidig å regne til du får ånden over deg til å gå grundig tilverks. Nå er ikke jeg noen trebåtsmann, så andre som er det må gjerne korrigere meg om jeg tar feil. men, selv om jeg av og til tar feil, så har jeg alltid rett ;) Lat som jeg er, så ville jeg nok å forsøkt meg på formtreløsningen og skiftet ut bordene i forbindelse med en restaurering... eller om flikkingen skulle vise seg å ikke fungere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Jeg ville ikke ha satt i gang med denne jobben nå, selv om øvre bordgang helt klart ser ut til å være moden for bytte. For å skifte bordet må fenderlisten av, kanskje du finner råte i dollbord eller spantetopper som innebærer at hele dekket må av osv. Så jeg ville heller ha slipt ned og fylt sprekkene med f.eks linoljekitt og deretter lakkert over. Så kan båten brukes i sommersesongen, og til høsten kan du begynne å se på hva som må til og om dette er en jobb du er komfortabel med å påta deg å gjøre selv. Da har du i det minste god tid på deg frem til sesongstart med å få gjort jobben, og tid tror jeg du vil trenge;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Snekkefredrik Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Takk for bra svar. Jeg har rukket å bli såpass gira på joben at jeg er ganske sikker på at bordene byttes til høsten. Klar for å ta hele sulamitten også hvis det skal vise seg slik. Denne båten startet som en 28-foter med overbygg og er nå en 28-fots åpen snekke hvor jeg har skjært ut av dollbordet og satt inn ny ramme i mahogny. Prosjektet fortsetter og jeg skal holde dere oppdatert. Takk igjen for gode svar, Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Flott at du tar jobben. Slike båter som dette fortjener å få et så langt liv som mulig hos eiere som vet å verdsette tradisjonelle båter. Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefredrik Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Hør hør Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Det er få andre båter som får meg til å snu på hodet som en gammel og velholdt trebåt... imponerende vakkert... det er som balsam for sansene og sjelen å se, høre, lukte og ta og føle på. Skulle ønske jeg selv hadde det i meg å selv la meg bli "eiet" av en trebåt... for med slikt blir jo eierforholdet fort omvendt. Lykke til og publiser bilder. Respekt til deg! Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Dette hadde jeg bare kost meg over. I min bok hadde dette vært punkt 10 på utbedringslisten på en åpen tresnekke. Altså etter det meste annet. Når dollbordet/fenderlisten din begynner å råtne er det dags for å bytte dollbord, fenderliste og øverste bordgang. Hadde ikke gjort det før. Da skal båten være utrolig strøken og problemfri, eller i det minste eid av en perfeksjonist Går du igang med å bytte ser vi gjerne at dette gjøres i en billedrik prosjekttråd Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Jeg ville ha slipt ned området som er sprukket slik at det ble helt fritt for lakk, dekkende olje eller gav som er brukt. Deretter ville jeg smurt owatrol d1, clipper1 eller lignende til det sluttet å suge. Du har furu så teoretisk skal du kunne Mette fra en side til du ser det på andre. Da vil sprekkene komme så mye ihop som det kan. Så ville jeg gått for plastikk tre eller lusing Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
marius53 Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Hei.Eg så litt på bildene dine,og syns sprekkene var i største laget for lusing.Suda var og gåen(bakerste mest)Du treng ikkje å lage nye sude i heile lengda.Du kan gå forbi sprekkane foran og akter og kappe(i vinkel)Men se kor det passar med neste lask foran og akter slik dem ikkje kjem for nær kverandre.Det kan være hensiktsmessig å gå til neste lask,du må se kor det passar.Veit ikkje kor mykje innreing du har akkurat der,men den må uansett ut slik du kommer til for klinking av saum.Bruk vinkelsliper og slip vekk den gamle på innsida,da dett roa av og du kan dore saumen ut.Suda kappar du med ein feinkuttar,det er eit bra verktøy å ha når ein har trebåt.Ta vare på suda,og bruk den som mal,og legg til tjuknaden på feinbladet i begge endar.(eller bare ein ende hvis skjøter på eksisterande lask) Det er greit å få hjelp når du skal ha suda på plass. MVH marius Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefredrik Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Jon-Kåre, dette er helt topp at du foreslår. Jeg har fått flere tilbakemeldinger om dette. Jeg har dog bestemt meg: det blir bord med åpne sprekker i sommer (driver å bygger tofter med spiler som skal dampes og bøyes i tillegg før sommeren) og vil prioritere en kjempevakker båt med sprekker i bordgangen, tøffende i solnedgang:) Samtidig har jeg satt opp en fem-årsplan for båten som vil dekke alle behov den kommer til å måtte få dekket med følgende prioritert rekkefølge): dekk/bordgang, innvendig finish, "vegger" foran og bak i båten, dørk og til slutt en vimpel i front:) Her er jeg nå(se bilde) https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50202/img_3412.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefredrik Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Marius53, det er nettopp det jeg også har kommet frem til. Det ble påpekt over i tråden her at når man flørst begynner å fjerne noe så finner man andre ting som må gjøres samtidig og det er jo det jeg "frykter". Derfor må jeg ta det til høsten. Hvert år settes båten ut litt for sent fordi jeg har det så gøy med å pusse den opp:) Men som sagt helt enig i din konklusjon. Jeg skal til en båtbygger neste uke og skal selvsagt!!!! fortelle dere hva han sier. Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Marius53, det er nettopp det jeg også har kommet frem til. Det ble påpekt over i tråden her at når man flørst begynner å fjerne noe så finner man andre ting som må gjøres samtidig og det er jo det jeg "frykter". Derfor må jeg ta det til høsten. Hvert år settes båten ut litt for sent fordi jeg har det så gøy med å pusse den opp:) Men som sagt helt enig i din konklusjon. Jeg skal til en båtbygger neste uke og skal selvsagt!!!! fortelle dere hva han sier. Hei. Det er ein god holdning når ein har trebåt,ein skal kose seg med det vedlikehaldet og reperasjonane båten treng.Eg har mange prosjekt,og kosar meg med alle Så på bildene dine,og vil bare seie at det her fiksar du som bare det.Men ikkje innrei så mykje no da,før du har reparert suda med sprekkene.Lykke til,Båten såg no fin ut den,pass på han.MVH Marius Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.