Jump to content

Kobberskiver, dyser til BMW D636, hvor får en kjøpt det.

AlfArie

Recommended Posts

Har hatt ute dysene på motoren og i mitt enfoldige hode trodde jeg at kobberskiver kunne kjøpes hvor som helst, men den gang ei.

Har vært innom flere Tess-butikker, Lena maskin, Bilexstra, Motorteknikk osv.

Det som er spesielt med skivene er at de er 2mm tykke, utvendig diam er 21mm og innv diam 14,5, altså standar diametere.

Var også innom Flissundet motorservice, regnes som noen av de bedre. De anbefalte ikke å kløde skivene eller legge på to.

Var hos Asker dieselelektro i dag, det var der jeg hadde fått skivene som sto på dysene, etter at de "overhalte" dem i 2011. Det var samme resultat som de andre stedene, har ikke. Litt argumentasjon, så fant de frem regningen fra 2011, joda, den gang kostet de 130 kr pr.stk + mva, idag 159 kr pr.stk + mva. Bestilt fra Bosch.

Mener dette er en "boikott" pris. Har noen forslag om hvor en kan få kjøpt slike skiver?

Redigert av AlfArie (see edit history)

Koster ca kr 20 pr stk på Ebay, forutsatt at det er samme skiver som VM diesel på f.eks. Jeep 2,5 eller 3,1 og andre bilmodeller som har hatt VM diesel. Bl.a. Alfa Romeo, Opel Frontera og Range Rover.

Men det er vel litt forskjell vedr. monteringen av dysene. Noen motorer har gjenger på selve dysa mens andre VM-motorer har en klamme som holder dysa nede.

På min 1998 VM 4,2 båtmotor er det klammer mens på min 2000 Jeep 3,1 VM diesel er det gjenger på selve dysa.

Skivene til dysene i båtmotoren koster $ 0,5.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du kan prøve Minge's i Trøgstad.

Jeg hadde mine dyser til sjekk der, og fikk med kobberskiver i retur. De var riktignok en aning tynnere enn de som satt i motoren fra før. Ble litt usikker på grunn av dette, men etter en prat med mekaniker, så puttet jeg de inn, og jeg merker ingen forskjell.

I følge Minge, så var det visst to varianter av disse skivene, og de gjettet på hva det skulle være etter nummeret på dysene. Om de skivene som satt i fra før var de riktige, vet jeg egentlig ikke, da dysene nok har vært ute før.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...