Roger og Olina Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Hei. Som dere ser fra første bilde, så er dette spenningen på batteriet før jeg starter opp. Det ser jo greit ut. Men når jeg har startet og det har gått 5 min, så lader den for mye vil jeg tro? Så jeg er redd for at jeg koker batteriene. Har 2 stk. Ett på 225amp og ett på 105amp Disse er koblet sammen... Her ser dere bilde når dynamoen setter i gang... Om batteriet er f.eks 80%, så lader gærningen med 15v Link to post
Fantino Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Det er nok mange som har bedre greie på dette enn meg, men jeg mener blybatterier typisk kan lades med opp til 14.8V i en kortere periode så lenge regulator sørger for å regulere ned til 14.4V når bulklading (tror jeg det heter) er ferdig og deretter 13.etellerannetV når det går over i float. Spørsmålet er altså hvor lenge spenning er så høy. Hvis det er kun et kortere tidsrom er det trolig bare en indikasjon på at du har en smart laderegulator. Link to post
Komodo Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Du bør i hvert fall etterfylle vann i tide. Hvis du ikke har mulighet for etterfylling av vann er det vel et tidsspørsmål før de er tørre. Videre er det jo et spørsmål om hvor mange motortimer du har. Hvis du ikke kjører veldig mye og har åpne syrebatterier bør det gå greit. Du kan jo også kompensere litt ved å slå på noen ekstra forbrukere. Det skal gjerne ikke mye til før spenningen synker litt. Forsøk å kjøre trusteren litt, sett kjøleskapet på fullt og slå på lanternene. Det er ikke sikkert dynamoen klarer å løfte spenningen så mye da. En ting jeg stusset litt på er spenningen før du startet. Har du ligget med lading fra landstrøm eller solcellepanel? Bare lurer på om den spenningen egentlig er riktig... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nemo Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Nå sier du ikke hvilke batterier du har, men hvilespenningen og er høy. Blybatterier bruker å ha 12,7 Volt hvilespenning. Sjekk for sikkerhets skyld spenningen med et annet voltmeter. Har du blybatterier så tåler de bra høy spenning, men du må da fylle oftere etter med batterivann. Link to post
Joerg Becker Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 (edited) Som Fantino er inne er 14,7V blitt oftere og oftere å se.Men dessverre er dette ofte også meget feil. Det som er avgjørende (alltid) er hva du leser på databladet til batteriene du har.Det finnes -ikke- noe "passer evtl."Har du f.eks. lokkete bly-syre, eller Gel som er beregnet for maks 14,4V ved 20°C da ødelegger du batteriene rask.Men også andre batterier og ikke minst de fleste av alle tilkoblete forbrukere sliter med høy spenning. 15V, som du nevner, er absolutt feil og tyder også på teknisk feil. Jørg Edited May 16, 2014 by Joerg Becker (see edit history) => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Roger og Olina Posted May 16, 2014 Author Share Posted May 16, 2014 Batteriene ble ladet natt til i går. Så de var 100% Jeg har fulgt med på vannforbruket på det ene. Det andre er lukket. Har etterfylt litt, men ikke mye. Jeg har mange motortimer. Fra april til nå, er det ca 100 timer. Jeg skal prøve å belaste med kjøleskap og det som er. Godt tips. Jeg kjøpte og installerte denne BMV-700 monitoren fordi jeg så voltmeteret lå på 14,7-15v. Disse BMV-700 skal visst være veldig nøyaktige... (koster fletta) Som det står i tittelen Nemo, så er dette blybatterier Link to post
Roger og Olina Posted May 16, 2014 Author Share Posted May 16, 2014 Vurderer å kjøpe denne Sterling Pro-Digital Regulator 12v fra Jörg Becker. Den skal visst være en grei sak... Noen erfaring dere med denne? Link to post
JRK Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Så lenge du ikke trenger å fylle mer en normalt vann på det åpne batteriet med mange motortimer lover jo meget bra. Når det gjelder det lukkede er det ingen som vet, du må bare prøve å å lese deg opp på hva det tåler, men husk at det enda er kalt I vannet og holder batteriene denne temperature så vil ladespenningen være 0,1 - 0,3 volt høyere en ved 20 grader Celsius. Link to post
Lars H. Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Jeg har åpne bly/syre-batterier av semi traction typen. Dynamoen er en Valeo 70A, og så har jeg en Sterling PDAR regulator. Denne har jeg satt til å gi 14,8V i opp til en time før den går ned på 13,65V. Dette fungerer utmerket, og det er minimalt forbruk av vann. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts