Jump to content

El. vifte motorrom - jeg har det, men behøver jeg det?

mbm

Recommended Posts

Jeg har en el. vifte som blåser luft inn i motor-rommet (-kassen) i båten. Motoren er en VP TAMD 31 og står i en NB. Det virker som om denne vifta ikke er original men at den er montert senere, uten at jeg kan si dette sikkert.

Spørsmålet er om det er noe poeng i å ha på denne viften - den virker ikke å ha noen invirkning på motor-temperaturen, som forøvrig er helt normal og akkurat den samme uansett om viften er av eller på.

Her er et par bilder - #1 fra innsiden av motorkassen (selve viften), #2 er av luftinntaket fra utsiden av kassen,

bilde

bilde

Edited by the colonel (see edit history)

Viften er trolig ikke nødvendig, forutsatt at det er åpninger nok i motorkassen til at motoren får nok luft. Vil tro at motoren suger en del luft gjennom vifteåpningen selv om ikke selve viften er der. Et spørsmål: Den røde kabelen / røret som er stripset til motoren, er det en batteripluss?

Den viften er neppe til stor nytte. Du kan jo sjekke med å gå på full belastning og slå vifta av/på for å se om turtall endrer seg. I samme slengen ville jeg prøvd med lokk til motorkasse av/på for å se om det er forskjell, da motorkassen så veldig tett ut (det vi ser av den på bildene). Hvis eneste luftåpning er den rista så vil jeg tro du er langt under "spec" ift. hvor stort inntak som er anbefalt.

Har du noe mistanke forøvrig om at det generelt er små luftinntak gjennom skrogsiden og inn til motoren? Kan det være at forrige eier merket at motoren fikk litt lite luft?

Sjekk luftforbruk på din motor. Rundt 250hk trenger over 30 kubikk i minuttet om eg husker rett. Den vifta leverer 3,5. Altså vil motor antagelig suge vifta raskere rundt dersom du kobler av strømmen :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dreamer: Motorkassen er helt tett (vegger/tak) men den er åpen i bunn/kjøl. Som allerede er nevnt av Kystfareren er den røde kabelen/røret til gear.

Fantino: Det er ingen endring i turtall med viften av/på. Enig at kassen virker tett - det er den utvilsomt. Men om den er for tett, det er et annet spørsmål - her er et par bilder som viser litt mer av motor/kasse,

bilde

bilde

Hulda: Jeg visste ikke at dynamoer ikke likte temperaturer over ca. 45 grader C. Har en temperaturføler så jeg kan enkelt sjekke max temperaturen ved dynamo neste gang jeg tar en tur ut. Men om viften var montert for å kjøle ned dynamoen så ville det nok vært mer gunstig å plassert den i motsatt hjørne der hvor dynamoen er plassert...

Vil poste resultat av måling når foretatt.

nopain99: Ingen mistanke om små luftinntak eller noe annet «galt».

Sæbø: Hvor og hvordan sjekker jeg luftforbruk?? - Men uansett, slik jeg leser hva du sier, så er hele denne vifta en «joke». Er det korrekt?

Legg en tempsensor i motorrommet og mål temp. Motoren mister effekt når du passerer ca 40 grader. Jo varmere, jo større tap. Da kan jo lage en ventil nært dynamoen slik at lufta "dras" over den når den suges inn i kassa og videre til luftfilteret.

Dog vil du få litt mere motorstøy.

Vifta kan ha sin effekt for å kjøle ned motoren etter at motoren er skrudd av... Men da må bryteren kobles utenom startnøkkel.

Edited by Eureka (see edit history)

Legg en tempsensor i motorrommet og mål temp. Motoren mister effekt når du passerer ca 40 grader. Jo varmere, jo større tap.

Skal gjøre dette neste gang jeg tar en tur ut. Vil poste resulatat.

Da kan jo lage en ventil nært dynamoen slik at lufta "dras" over den når den suges inn i kassa og videre til luftfilteret.

Velger å vente med det i alle fall til jeg har fått målt temp.

Vifta kan ha sin effekt for å kjøle ned motoren etter at motoren er skrudd av... Men da må bryteren kobles utenom startnøkkel.

Jeg forstår ikke helt hva du mener her - jeg er alltid nøye med å "kjøre ned" motoren før den stoppes -men å kjøle ned motoren ETTER at den er stoppet...

Opps ja :-) Her har eg kraftig villedet.

Eg fann nokre notat på forbruk nå som er greie tommelregel-tall.

Ein kg diesel trenger 12,4m3 luft for riktig blanding. Ein kg = 1,18liter.

Bruker hans 130hk 25 liter i timen så treng den 310m3 i timen.

Det blir 5,16m3 i minuttet.

Mao vil en slik vifte kunne ha funksjon om man ikkje går på fullt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

For å måle temperaturen i motorrommet har jeg noe slikt som denne: http://www.clasohlson.com/no/Termometer/36-2907, ikke akkurat noe kalibrert superinstrument, men +/- en grad eller så gir en god pekepinn. Da har jeg temp i salongen, utetemp viser motorrom. Hos meg ser jeg at turtelleren begynner å 'vime litt' når temperaturen blir for høy. I år skal jeg legge inn ekstra luftinntak gjennom dekket. Nå skal det innrømmes at jeg har en simpel generator for bil, 'Remanufactured with Pride' fra en eller annen plante i USA. Tror jeg betalte under 800 kroner for den.

Har mye vifter i motorrom som bråker fælt.

Gjorde et forsøk med fjernavlest termometer underveis og fant en forskjell på 2°C med og uten viftene.

Det er også naturlig at forskjellen ikke er større, da Volvoene forsyner seg med ca en m³ luft pr sekund ved full guffe.

Kanskje vifta har blitt installert fordi motorkassa har vært for tett opprinnelig? Nå når vifta er der vil motoren lettere suge luft selv om vifta står. Vifta gir større åpning for luft uansett om den er i gang eller ikke.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dette har vært diskutert her tidligere, med lettere krangling som resultat.

Jeg er av den oppfatning at den beste vifta er motoren selv. Blir det stort undertrykk i motorrommet, lag større åpninger. Å bruke vifter for å få nok luft blir som å pisse i buksa for å bli varm. Strøm til viftene må komme fra et sted?

Bruk vifter for å holde kontroll på temperaturen, men ikke lag overtrykk i motorrommet. Dette presser luft fra motorrommet inn i kabinen. Dette kan skje hos deg nå, når du går på lav effekt.

Søkte kjapt og fant en fornuftig artikkel her: http://www.marlinmag.com/boats/boat-maintenance/engine-room-ventilation?page=0,0

Edited by dvil (see edit history)

Den motorkassen er jo selvgjort, antakelig for å redusere motorstøy. Jeg synes det er ett dårlig patent for å redusere motorstøyen. Når man gjør en slik kasse må den ha skikkelig innsug og utsug for luften. Denne motoren her får fort for lite luft og tilsvarende unødvendige høye temperaturer i dette lille motorrommet som kassen blir. Lenge siden jeg bygde en slik, men har gjort det. Tror inntak til luft skal være høyt på ene siden, uttak lavere på andre siden. problemet med kassen blir at i det du lager god nok lufting kommer også motorstøyen tilbake i stor grad.

Personlig ville jeg tatt bort kassen, og vurdert isolering for støy på annet vis. Støy i båt er ett generelt problem og hvertfall når man gir på. Ikke lett å få dette bra.

På en tidligere båt hadde jeg avtrekksvifte fra motorrom som kunne settes på for å bruke motorens overskuddsvarme til å varme opp salongen... Vurderer å installere dette på den nye båten.

tror du husker feil. Det blir 500 liter pr sekund :)

Dette betyr at det trenges 1800 m3/h med luft, formelen er l/s x 3,6 = m3/t.

Viften har over hode ingen nytte, det beste du kan gjøre er å fjerne denne sammen med risten i inntaket.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Den motorkassen er jo selvgjort (snip)

Jeg tror kassen her er original - har sett tilsvarende kasser i alle NB 820 jeg har sett på/sett bilder av. Her er en nyere modell sakset fra Finn som har noenlunde samme type kasse bare med litt tynnere isolasjonsplater. Det virker derimot ikke å være montert noen vifte i denne kassen såvidt jeg kan se,

bilde

På dette bildet viser også luftekanalene på langsidene. Dette er tilsvarende de luftekanalene i kassen jeg har - kan såvidt skimtes øverst t.h. på bildet av motor som postet tidligere.

Jeg vil vel i utgangspunktet anta at NB Marine hadde gått bort fra denne typen kasser om disse var uheldige for motor eller dynamo, men tenker vel også at det må være en grunn til at tidligere eier har montert denne viften.

Håper å ta en tur på fjorden om litt og vil i så fall samtidig måle temperatur m/u vifte påslått.

Ja du har sikkert rett at det da er originalt. Men kassen funksjon er reduksjon av støy. Er det midtstilt motor i båten? Ja her ser man luftekanalene bedre. De er ganske store, så da virker de helt sikkert som de skal. Men denne viften kan du fjerne, eller lage en egen kanal inn i båt, slik at du kan bruke varme fra motorrom til å varme ellers i båten. De båtene jeg har hatt som har hatt slike kasser har da hatt tilførsel og avtrekksslanger helt ut til skrogsiden, så de henter frisk luft der og transporter den varme luften ut på den andre siden. Sikkert ikke nødvendig, dette bør jo båtkontstruktøren i sin tid vite å bergene mye bedre, enn hva jeg kan synse :).

Vært en del læring i tråden så langt, så alltid gøy det

... kassen funksjon er reduksjon av støy. Er det midtstilt motor i båten? (..)

Men denne viften kan du fjerne, eller lage en egen kanal inn i båt, slik at du kan bruke varme fra motorrom til å varme ellers i båten

Kassens misjon er nok som du sier kun å redusere støynivå. Har dieselvarmer og defroster og klarer meg bra med dette når det gjelder varme.

Vi har forøvrig akkurat lagt til kai etter et noen flotte timer på sjøen - jeg brukte noenlunde samme type termometer som nevnt av Hulda tidligere i tråden for å sjekke temp i motorrom og denne viste på det meste rett under 32 °C etter en halvtimes tid ved 3400 rpm.

Max turtall er oppgitt til 3980 rpm og VP anbefaler marsfart 200 rpm under max men jeg (og ikke minst dieseltanken!) trives best mellom 3200-3400.

Først et par bilder som viser luftekanalene i kassen bedre,

bilde

bilde

bilde

Nedenfor viser temp måler som brukt til måling,

bilde

Føleren (outdoor temp) er plassert i motorkassen her,

bilde

Verdier på instrumentpanel,

bilde

Jeg så forøvrig ingen grunn til engang å slå på viften i motorrommet for å se om denne hadde noen effekt på temp i motorkassen.

Edited by the colonel (see edit history)

Jeg har samme type vifte og har trodd den kun har formål om bruk noen få min før oppstart for å fjerne evt. gasser i motorrom?!

Ved bensinmotor er dette helt vanlig. På diesel ikke så vanlig registrerer jeg.

På bensin anbefaler de fleste at den skal kjøres 2-4 minutter før start foretas.