Jump to content

Lekkasje i rorhylse på Scand Classic

ohdyr

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg en 1985 modell Scand Classic og fikk sjøsatt den for noen dager siden. Etter den første turen oppdaget jeg at det stod 5 cm med vann bak i toalettrommet. Etter litt spekulering konkluderte jeg med at vannet kommer inn mellom rorhylse og aksling og det virker som om det kun kommer inn vann når jeg kjører. Er det noen her på forumet som har hatt tilsvarende problem med en slik båt og kan dele noen erfaringer? Kan man fikse dette mens båten ligger på sjøen, eller må den på land? Er det talgpakning som er brukt som tetting?

• 1 month later...

Ser ut til at å stramme mutteren en omdreining samt å presse inn fett i smøreniplene gjorde susen. Ingen lekkasjer lenger :-) Satser likevel på å demontere og ta en nærmere kikk når jeg tar opp båten til høsten.

• 1 year later...

Hvordan gikk dette? Har samme problemet selv, på samme båt, men 80' modell. Jeg konkluderte i at det er lekkasje mellom hylsa og skroget/plasten på båten. Båten ble tatt opp i dag, og blir sett på til helga.

Jeg hadde tidligere lekkasje mellom rorhylsa og plasten i Balticen. Når båten er på land, løsne rorhylsa og press/bank den litt ned, så du får tettet mellom skrogbunn og flensen på hylsa.