Bergen dørk Startet 21.Mai.2014 Del på Facebook Startet 21.Mai.2014 Er på båtjakt. Kommer i ny og ne bort i båter der timeteller (selv på nyere båter) har sluttet å virke eller er blitt erstattet, dvs nullstilt på et tidspunkt (gjerne dokumentert). Noen har når timeteller har stoppet loggført timer manuelt. Hva betyr nå egentlig timetelleren? Har den betydning - slik som servicehefte i en bil - at visse ting er utført/blir utført på et visst timetall? (det er jo betryggende i tilfelle). På mekaniske motorer (dvs med mindre elektronikk enn de gamle) - har timeteller mindre å si eller? Hva med salg av båt igjen; vil noen mange vegre seg for å kjøpe en båt uten fungerende timeteller? Hva tenker dere? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
brs Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Vil vel si at timeteller er en dokumentasjon ved service og vedlikehold, samtidig det forteller hvor mange timer motor har gått. På en nyere båt så bør det være et minstekrav, mens på eldre kan det være mer akseptabelt, men allikevel en mangel. Sitér dette innlegget Link to post
rbuljo Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 finnes jo mange båter som kommer uten timeteller. men da er det jo opp til eier å ha kontroll på servicer o.l. er jo betryggende å finne en båt med timeteller der alt av servicer er dokumentert mht timer. men vil ikke si det er en "dealbreaker" hvis man finner rette båten. Sitér dette innlegget Draco 2000 DC. Forrige fornøyelser: -07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet.. www.dsolutions.no Link to post
John_Kr Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Timetelleren på båt kan samenlignes med km-teller på bil, og det kjenner du hensikten med.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mare Nostrum Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Litt off-pist, Massey Ferguson (Perkins) oppgir timetall @ 1500 RPM. Hva mener de med det? Er ikke en time en time? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 (redigert) Det er ikke en reell timeteller. Den går fortere når turtallet øker og gir dermed et mer reelt bilde av motorbruken selv om det ikke er "ekte" klokketimer den viser. Helt vanlig på traktor og maskiner men ikke så vanlig i båt. Redigert 21.Mai.2014 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Festina Lente IV Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Jeg ville anta at svaret på det er følgende, på 1500 RPM er en time en time, på høyere turtall regnes timene raskere, og vice versa. På 1900 RPM antar jeg timetelleren går en time på 47 minutter og 22,1 sekund, og på 2000 RPM på 45 minutter. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Mare Nostrum Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Altså .... et mer reelt bilde av motorbruken...... Høres fornuftig ut. Hvorfor er det ikke vanlig i båt? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Timeteller er jo viktig for å vite når det skal utføres service på en motor som går hele året Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Altså Høres fornuftig ut. Hvorfor er det ikke vanlig i båt? Jeg trodde det var vanlig i båt også at timetallet ikke er reelle klokketimer, men avhengig av turtall også? Men timetallet i en fritidsbåt betyr nok for de fleste ganske lite i forhold til service. Service gjør vi en gang i året. Riktignok bytter jeg olje og filter annet hvert år, da jeg føler meg veldig trygg på at det bør holde. Girkassa får ny olje hvert år. Min båt er 30 år og passerer vel snart 3000 timer. Det blir ca 100 timer/år. Det er nesten sånn at den brukes for lite. Om den hadde gått 10000 timer, så hadde vel ikke det gjort noe? Dog har jeg nesten aldri hørt om en fritidsbåt med et så høyt timetall. Dermed er styres nok serviceintervallene mer ut fra tid enn timetall. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 For en helg eller to siden tok jeg en ferge som går mellom Langesund og Helgeroa. Timetallet på moteren har passert 85 000 timer. Ford motor, militær spec. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Har hørt at en slik Ford 2728 t som er min båt gjerne går ca 20 000 timer før overhaling, så det blir en stund til...... "Tidens tann" er nok en langt større fiende. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Ser disse ulike perspektivene, men er det egentlig timeteller som styrer nå ulike serviceintervall skal utføres? Da tenker jeg ikke på filterbytte, men mer sentrale komponenter som eks kan medføre motorhavari el.l. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Knude Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 På nyere marinemotorer er det serviceintervall på timer og da har de fleste motorer EVC system som har en service histirikk som kan hentes ut i fra motor med pc. Om motoren derimot er en gammel sliter med timeteller som går på tenning time for time, så har den ingen betydning. Da er det anntall år i fritidsbåt. Ca100 timer pr. år driftstid. Noen motorer har i service heftet både timer og sesonger Som:" 600 timer eller 5 år" Det er som andre nevner: tidens tann i steden for driftstimer. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kaftein ØL Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Ser ikke helt hvorfor det er så dramatisk med timeteller ombord i båt. I hvert fall ikke for saktegående båter enkle dieselmotorer. I fritidsbåter er absolutt største problem at motorene står for mye i ro. Jeg mener derfor at dokumentert vedlikehold er langt viktigere enn om denne telleren fungerer eller ikke... Selv byttet jeg ut en yanmar med over 13000 timer på telleren for noen år siden. Den var fortsatt i god stand. Ved normal fitidsbåtbruk, ca. 200 timer årlig, tilsvarer dette ca. 70 års bruk. Er det snakk om større og nyere motorer, eks. D-serie o.li. kan nok timetallet være litt interessant siden mange av disse større, avanserte momentsterke motorene har en tendens til å havarere eller utsette båteier for vanvittig kostbare reparasjoner like etter at garantien har rukket å løpe ut... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Så lenge det er såre enkelt å koble ut en timeteller, er hva den står på ved kjøp helt irrelevant. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
John_Kr Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Tja på gamle motorer så er det vel enkelt å koble timetelleren av, men på nye moderne motorer så kan man jo jukse timetallet med bytte instrument, men det lar seg ikke å jukse med timetelleren som ligger i den digitale boksen på motoren. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
finnmarken Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Det sies at det er veldig lett å endre km stand på moderne biler, så timetall på en båtmotor burde vel være like enkelt? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Interessante svar! Mange selgere av både gamle og nyere båter legger stor vekt på å få fram dette i sine annonser, men det er vel sjelden antall timer som fordrer bytte av motor, eller hur? Kaftein ØLs innlegg understreker vel det. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Mons Olav Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Ser ikke helt hvorfor det er så dramatisk med timeteller ombord i båt. I hvert fall ikke for saktegående båter enkle dieselmotorer. I fritidsbåter er absolutt største problem at motorene står for mye i ro. Jeg mener derfor at dokumentert vedlikehold er langt viktigere enn om denne telleren fungerer eller ikke... Selv byttet jeg ut en yanmar med over 13000 timer på telleren for noen år siden. Den var fortsatt i god stand. Ved normal fitidsbåtbruk, ca. 200 timer årlig, tilsvarer dette ca. 70 års bruk. Er det snakk om større og nyere motorer, eks. D-serie o.li. kan nok timetallet være litt interessant siden mange av disse større, avanserte momentsterke motorene har en tendens til å havarere eller utsette båteier for vanvittig kostbare reparasjoner like etter at garantien har rukket å løpe ut... Enig.Beste inlegget så langt. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 (redigert) Timetallet kan jo også være helt avgjørende for kjøper eller for prisnivået. F.eks. en 2-3 år gammel påhenger som er yrkesbrukt 1000 timer mot en fritidsbrukt med 100 timer på telleren. Den med 1000 timer kan jo i teorien være i praktisk talt like god stand men sannsynligheten for at den ikke er det er jo der, og bør klart gjenspeiles i prisen. Redigert 21.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Mange faktorer som spiller inn. Man kan ikke se seg blind på timetallet alene, selv om noen selgere ser det som et stort pluss at båten bare har 500 timer på 10 år. Bruksmønster, arbeidsforhold og vedlikehold er mye viktigere. Et eksempel. En motor med høyt effekuttak og turtall på lite volum som gjerne går med for tung propell, kanskje på en båt som er litt for tung, litt slurv med vedlikehold, feil spec på oljer/ væsker/ filtre. Sleng så på en bruker som gir flatt jern på kald motor, ikke følger med på temp og kjølevann osv. En slik motor lever et meget hardt liv. I båten min sitter det en motor med HD rating på 5.000 timer pr år. Stort volum, beskjedent effektuttak og turtall, samt at motoren går sjelden over 30% load (av de-rated effekt). Vedlikehold blir fulgt til punkt og prikke, olje og filterskift dobbelt så ofte som intervallen, riktig spec på oljer og væsker etc etc. Jeg velger å tro at timetallet ikke ville blitt tillagt stor vekt når det over kan dokumenteres. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
John_Kr Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 (redigert) Jeg fikk solgt båten min pga at den kun hadde gått xx - antall timer. Den var litt fin i tillegg... Redigert 21.Mai.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
glalaks Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Jeg er litt spent på dette. Min suzuki har nå 370 timer ca. Regner med mellom 50 og 100 pr sesong. Så passerer vel 500 neste sesong. 2005 Mod. Når jeg ser på like båter på finn er det sjelden over 300 timer. Det er litt som på bil. Noen kjøpere ser kunn på km-stand. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kaftein ØL Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Jeg er litt spent på dette. Min suzuki har nå 370 timer ca. Regner med mellom 50 og 100 pr sesong. Så passerer vel 500 neste sesong. 2005 Mod. Når jeg ser på like båter på finn er det sjelden over 300 timer. Det er litt som på bil. Noen kjøpere ser kunn på km-stand. Godt poeng! Kanskje vi kan trekke en paralell til bilbransjen? Jeg pendler ofte mellom Oslo og Horten og får derfor ganske mange km på telleverket rimelig kjapt. Opplegget er rett ut på motorveien, cruisecontrollen på 90 hele veien og kun stopp på samtlige statoilstasjoner (for kaffepåfyll ). De jeg møter fra Asker og bærum som er på vei inn til byen bruker omtrent like lang tid som jeg gjør til Horten. Kø hele veien, men langt færre km på et år. Noen som mener disse bilene lever et bedre liv enn min ? Jeg ville i hvert fall ikke byttet, gitt at begge gir bilene sine foreskrevet vedlikehold... Vedrørende tenkt eksempel på påhengsmotor som har gått 1000 timer, så tør jeg driste meg til å påstå at den motoren som tilsynelatende ser finest ut og bærer minst preg av bruken vil være det beste kjøpet. Husk at motoren mest sannsynlig er svært viktig for de som bruker den i daglig arbeid. Alle servicer og utgifter kan utgiftsføres og mva trekkes vekk. På den andre siden kan det selvfølgelig være en viss fare for mange brukere av båten og ingen som tar ansvar, men det vil du nok se rimelig kjapt. Mitt inntrykk er at f.eks. fiskere og andre som er avhengig av driftssikker båt i det daglige virket pleier båtene sine svært godt. Fritidsbåteieren som knapt bruker båten sin kan umulig bry seg spesielt mye om den siden den aldri er i bruk. Jeg er ikke sikker på om det nødvendigvis er motoren som aldri er brukt som er det beste kjøpet. Nå skal det også være sagt at jeg er en av de som er ganske likegyldig til km-stand på bil når jeg driver med slikt. Det kan ha viss betydning for verdien på nyere biler, men når de er 10 år eller mer er vedlikeholdet og kjøremønsteret langt mer interessant enn antall timer i kø....Desidert billigste bilen vi har i familiens eie nå er forøvrig en taxi-kjørt Prius, med rundt 350000 km på telleverket. Aldri en eneste overraskelse. Lexusen som ble kjøpt nesten ny av en pensjonist derimot. Verkstedutgifter på nivå med innkjøpsprisen på Priusen, hvert år... dyrt bekjentskap... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.