Sturee Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Hei! Har en tohatsu 90hk jeg ikke får til å gå ordentlig på lavt turtall. Den "hoster" ut eksosen, og stopper av det på tomgang. Når den stopper rykker det veldig i motoren. Også litt treg å få opp i turtall men da virker den fint. Er gnist på alle pluggene og god kompresjon. Legges ut film av problemet i svarfeltet som forklarer hva jeg mener. Noen som kan hjelpe meg med dette? Setter stor pris på tips til hva som kan være feil! :) Link to post
Bjørn Løvjomås Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Tohatsu: Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars K Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Det kan være dritt i lavfartstdysene som gjør at det poffer. Har forgasserene vært åpnet? Har også vært borti slik poffing hvis nedre simring på veiva er gåen,da vil nederste plugg bli helt ren pga vann i sylinder. Link to post
Sturee Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Bytta plugger og alle pluggene så like ut. Har ikke åpnet forgasserene enda, det er neste punkt på lista. Sitter de dysene i flotørkammeret? Link to post
Lars K Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Siden pluggene er like kan du nok utlukket simring heldigvis. Hadde slik poffing på en motor ifjord,og da fant jeg en seig klump mellom nålen og dysa fra flottørkammeret. Motoren sluttet helt med poffing etter dette. Du må nok ta av flottørhuset for å komme til dysene ja. Hoveddysen sitter i midten. Link to post
Søringen Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Ruser motoren seg av opp seg sjøl? Tyder på suger tomt for bensin. Sjekk flottører, og høyde på disse. Link to post
Sturee Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Meg som ruser motoren. Tror ikke den går tom for bensin fordi jeg kan holde den gående så lenge jeg vil hvis jeg øker turtallet litt. Men på tomgang så rister det kraftig av hostene og stopper. Kan nesten virke som den tenner for tidlig og.den prøver å snu roteringsretning? Og at den rister så og stopper så momentant på grunn av det. Kan der være noe? Uansett vil jeg først gå nøye over forgasserene og se om en god rens gjør den noe bedre. Link to post
gbraen Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Jeg ville gjort som Lars K sier, rengjøre forgassere. Hadde samme problemet på en Yamaha 115 for noen år tilbake, tomgangsdysene var tette. Vær veldig nøye og vær sikker på at du får ut all skitten. Er det gammel bensin som er grodd fast kan det være vanskelig. Link to post
ivar Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 en ting som da kan funke er ultralydvasker - jeg slet med forgasseren på en 4hk som ikke ville gå på tomgang. Med ultralyd så ble den krute god. Virker som at det er små passasjer som er vanskelig å få rene på mer konvensjonelle måter jeg har en variant av denne: http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Ultralydvasker-70-W-191541/ Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
gbraen Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Har plukket endel på forgassere, og sier meg enig med Ivar. Svogeren min ga opp på en Tohatsu 30, kjøpte ny forgasser til slutt. Mange veldig små hull... Link to post
Sturee Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Den var ikke billig! Tror jeg prøver meg med trykkluft og staking først og ser om det hjelper, hvis ikke kjenner jeg en fyr som har noe lignende. Takk for råd så langt! Link to post
Sturee Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Åpnet opp forgasserene nå, oppdaget at det ikke var noen fjør, kun en gummipute på flottørnålene. Skal det være sånn? Link to post
Bjørn Løvjomås Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Løfta opp denne med spørsmålet til Sturee Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars K Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Jeg tror ikke det skal være fjær der,men hvis du går inn her: http://boats.net/ og ser på spiltttegning for din motor ser du kanskje det der. Det er viktig av flottøren og nålen beveger ser lett opp og ned,og at den er tett. Men jeg har mest tro på at det kan være noe grums i lavfarstdysene når den poffer slik. Link to post
Sturee Posted May 24, 2014 Author Share Posted May 24, 2014 Blåste igjennom alle dysene og startet opp, motoren var helt lik som før. Ville tro den skulle blitt litt bedre iallefall hvis problemet lå der? Eller bør jeg prøve å få rensa dem i ultralyd vasker? Link to post
ivar Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 er ikke bare dysene, men også noen passasjer inni der som er vriene å få driten ut av. Der vil lydbølgene i ultralydbadet komme bedre til for å "slå løs" avleiringer Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sturee Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Funnet en som skal vaske dem med ultralyd vasker for meg. Hvis ikke det hjelper, leste i en annen tråd der du ivar kommenterte noe om noen sensorer til tenninga, at den kan være noe feil med. Tror du feilen kan ligge her på denne også? at tidspunktet blir feil så den enten tenner før stempelet er helt oppe, eller når det er på god vei ned igjen så den skyter ut av eksosen? Link to post
ivar Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 vet ikke hva som brukes på denne tohatsuen, men vil tro at om det var noe feil der så ville den også gått dårlig på høyere turtall..? hva slags turtall har den på tomgang i fri / i gir? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjetillunde Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 (edited) en ting som da kan funke er ultralydvasker - jeg slet med forgasseren på en 4hk som ikke ville gå på tomgang. Med ultralyd så ble den krute god. Virker som at det er små passasjer som er vanskelig å få rene på mer konvensjonelle måter jeg har en variant av denne: http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Ultralydvasker-70-W-191541/ Imponerende dette med ultralydvasker. Så noen klipp på youtube om det (Ultrasonic Cleaner). Det var også en som lagde en gratis versjon med slipemaskin. Riktignok ikke en ultralydvasker men han rengjorde forgassere med den. Det skal jeg huske når jeg skal rense forgasser. Takk Ivar. Edited May 25, 2014 by kjetillunde (see edit history) Link to post
Sturee Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Får den ikke til å gå på tomgang mer enn i noen sekunder før hostene tar den og har ikke turteller til den, så det er jeg usikker på. Link to post
motor Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Dette er typisk et magringsproblem. Blir det ikke bra etter forgasserrengjøring så ville jeg sjekket membran i bensinpumpa. Det hender det blir et ørlite hull i den. Èr bensinen gammel så ville jeg prøvd med ny bensin. Link to post
Sturee Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Bensinpumpa er bytta med en brukt en fra en annen motor jeg har, og den fungerte fint på den så tror denne skal være i orden. bensinen er fra i fjor, men har stått uten olje frem til nå, men bør kanskje skiftes likevel? Link to post
snekkerbod Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 (edited) Bensinpumpa er bytta med en brukt en fra en annen motor jeg har, og den fungerte fint på den så tror denne skal være i orden. bensinen er fra i fjor, men har stått uten olje frem til nå, men bør kanskje skiftes likevel? Utvilsomt. Edited May 25, 2014 by snekkerbod (see edit history) Link to post
Søringen Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Prøv å stille flottørene slik at bensinnivå blir litt høyere i kammer. Hvis flottørene er stilt for lavt, vil tomgangsdyser ikke kunne suge bensinen inn i forgasser. Hadde slik poffing / døde på tomgang på en Yamaha 350 (MC), fikk justert flottør og problemet var løst. Bøy forsiktig litt opp på opphenget til flottør, f.eks. med en liten tang. Link to post
nakamoomin Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Hei. Det KAN høre ut som om du har litt mye fortenning på tomgang. Jeg kan ikke så mye om 2-taktere, men på 4-taktere er det vanlig at man har 5-10 grader fortenning på tomgang og opp mot 20-35 grader på turtall. Dette styrer fordeleren på eldre motorer ved en fjærbelastet arm som svinger ut (og øker fortenning) ved et gitt turtall (rotasjonskraften gjør dette). Iblant når fjæren blir treg kan det være vanskelig å komme opp i turtall. Eventuelt om armen er "utstrekt" (fjæren er gåen, hengt seg opp) så vil den gå ujevnt på tomgang og kun gå rent på høyt turtall.. Med så mye som 30 grader fortenning på tomgangen så kan det godt virke som om den forsøker å "snu rotasjonen".. Jeg vet ikke hvordan tenningen på disse Tohatsu'ene virker (elektronisk, Vakuum eller mekanisk), men jeg tror jeg ville sjekket det om det ikke er mye jobb. På en mekanisk fordeler så kan det faktisk løses med noen doser WD-40 og litt rusing... Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now