Jump to content

Tohatsu 90hk 2-takt "hoster" og stopper på lavt turtall


Sturee

Recommended Posts

Det jeg får opp på Tohatsu 2-taktere er "flywheel magneto CDi"

 

CDi betyr at det ikke er Coil (men kondensator drevet tenning). Flywheel magneto regner jeg med betyr at det sitter en spole av noe slag under svinghjulet (stort rundt med tenner langs kanten, gjerne på toppen) og at det er magneter i kransen som tilsammen gir impulser til tenningen.

 

Om fortenning styres mekanisk eller elektronisk fant jeg ikke noe på. Men om du tar av svinghjulet så ser du fort om det er en bevegelig arm/bevegelig plate eller om alt står bom fast. I første tilfelle bør du olje opp de bevegelige delene og se at de rører seg fritt. De er gjerne fjærbelastet.. Sjekk at fjæren klarer å dra arm/plate helt tilbake. I sistnevnte tilfelle så er det "tenningsboksen" som styrer fortenning. Da er det mer jobb å feilsøke..

Link to post
Share on other sites

Hvis den er fra 90-tallet så bruker den sikkert en "set plate" som styres av gassen. Når du har full gass vris platen (som tenninsgiveren er montert på) mot fortenning, og når gassen slippes opp så roterer den tilbake (til etterretning). Sitter denne fast/ikke beveger seg når du vrir på gassen så får du feil tenning...

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...