Jump to content

Båtkulturforskjell mellom Oslo/Bærum og småbyer i kyst-Norge ?


oslofjord

Recommended Posts

5-knops-sonen i Bærum aktualiserer at premissen for hva båter skal brukes til er veldig forskjellig mellom indre oslofjord og små-steder på vestlandet og i Nord-Norge. Det er med stor undring jeg leser baatplassen-tråder om tenåringer/voksne under 25 år langs kysten som kjøper og mekker båter uten særlig inblanding av foreldre. I Oslo hjelper det vel ikke å få en Draco for gibortpris hvis man ikke har båtplass….og inbiller meg at Bærumsungdom i liten grad har evne og vilje til å fikse på motor og båt selv framfor å sette det bort til marinaer/servicefolk. Jeg inbiller meg derfor at terskelen for å kjøpe båt er mindre i små kystkommuner. Har intrykk at båt er noe oslofolk gjerne venter med til utdannelse, kone, hus, bil ,barn og bikkje er på plass og da blir man jo rask 40 år før båtdrømmen realiseres.

Nå er det jo mange som har ungdomsbåt….på hytta. Da blir det jo som regel pappa som tar ansvar med vinterkonservering og alt det praktiske. Ja så er det jo en del unge kapteiner i Middagsbukta i Bærum/asker, men det er vel ofte i pappas cabincruiser eller pappas turseiler….mange blir vel godt voksne før de blir kaptein på egen skute å slipper svigerfars formaninger hver gang de skal ut på fjorden.

Å bruke båten til jobben hvis man f.eks. bor på Nesodden og jobber i Oslo er vel nesten utenkelig, delvis pga manglende gjestebrygger, men det er vel også manglende kultur for å tenke på båten som transportmiddel til daglige svippturer til butikken eller til jobben.

"Vestlandsbåtene" med mye tak og lite solsenger gjenspeiler muligens ikke bare regnet på vestlandet, men at vestlendinger også i større grad bruker båten hele året…delvis takket være isfrie havner.

Vi kan jo slå oss til ro med at båter i Indre osljofjord kun er badeflåter og bobåter for helger og fellesferien, men det hadde vert fint om man i indre oslofjord fikk et mer levende hverdagsbåtliv.

Et levende båtliv er avhengig av byplanleggerne setter av rom for "stygt" maritimt rot langs kysten. Båtfolket i indre oslofjord trenger et sted på land hvor de kan mekke slik at også vanlige folk og ungdommer kan ha råd til ha båt.

Det må reguleres inn plass til nok profesjonelle marinaer og verksteden i vannkanen slik at båtfolk kan svinge innom å sjekke en ulyd i motoren uten å sette båten på henger å bile til verksted ved Østre Aker vei eller inne ved Kolsåstoppen.

Et levende båtliv er avhengig av at rikelig gratis korttidsfortøying i alle befolkningsentrum i indre oslofjord.

Et levende båtliv er avhengig av skipsleder inn til alle befolkningsentra hvor man har tilnærmert fri fart for fritidsbåter.

Et grelt eksempel er Nordstrand i Oslo med mange kilometer lang kystlinje hvor det ikke finnes bydelsbrygge for å kunne korttidsfortøye fritidsbåter eller charterbåter for av og påstigning.

Man trenger jo også flere faste og rimelig båtplasser, men hvis man prioriterer luksusleiligheter framfor marinaer får man jo ikke fyltbensin på båten og heller ikke reparert dem.

Det er flust med båtplassr i f.eks. Asker for de som vil betale , men båten blir da redusert til badeplatform fordi båten med 5 knop ut hele leangbukta blir lite egnet for transport og man har altså dårlig med gjestefortøyning hvis man f,eks, skal på fest hos venner på Nordstrand.

Nå ser det ut til at mange halvstore norske byer gjør som Oslo-regionen å prøver å redusere det levende båtlivet. F.eks. i Fredrikstad har de "stengt" skipsleden i vetsreelva ved å skyve 5 knopssonen langt mot havet og "båtbyen" ved Seutelva har jeg hørt skal bli leiligheter. Har ellers liten oversikt over byen langs kysten som Stavanger , Bergen og Trondheim, men tipper det er liten tolleranse for maritimt mekkemiljø når spekulanter kan tjene penger på å regulert fra maritim næringsvirksomhet til boligbygging i vannkanten.

Hvor finner man så det levende båtlvet som dukker opp i tråder i baatplassen hvor vanlige folk kjøper billige opppusningbåter, hvor folk dra på fest il venner og pub med båt som transportmiddel.

Forskjellen mellom oslofjorden og resten av kystnorge er sikkert en overforenklet klisje, men problemstillingen er jo også båtlivet i resten av landet skal kveles med aker-brygge prosjkter, kommersielle båtplasser og 5 knopssoner i skipsleden. Spørsmålet er også om vi kan få et mer levende båtliv i indre oslofjord hvor terskelen senkes for at vanlige folk kan skaffe seg båt og bruke den daglig vår høst og sommerstid også til transportformål….aktualisert av 5 knops-debatten i Asker og Bærum

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Du reiser mange spørsmål og synspunkt men det er påfallende hvor "vanlige" du mener båtfolk i Asker og Bærum er.

 

Rent demografisk skiller området seg ut, rent økonomisk skiller det seg veldig ut, de er søkkrike i forhold til resten av landet. Jeg vil tro at prisene på båtplasser og alt som er båtrelatert antagelig er noe av de høyeste i landet også.

 

Så logisk nok, har man båt og båtplass (som jo er et lukseriøst fritidsprosjekt for de fleste) i Akser/Bærum, som er dyrt, ja da er en antagelig en av de uvanlige i Norge, en av de som bor i en av de rikeste kommunene og som til tross for høye priser har råd til å leke med båt på fritiden akkurat der.

 

Min mening, ikke prøv å si "vanlig" i samme åndedrag som Asker/Bærum og 5 knopssone i Bærumsskjærgården. :-D

--------------

 

Forøvrig kan jeg jo være enig i at en kan prøve å senke terskelen for "vanlgie folk" ifht båtbruk, men da ville jeg tenkt på alle andre plasser av landet enn akkurat Bærumsskjærgården. Det er mindre sannsynlig at noen ønsker å fremstå som "vanlig" der enn andre plasser. Tettheten av pengesterke spekulanter som vil kommersialisere er vel også den største i landet kombinert med et politisk styre som ønsker det samme.

 

Ok, så kanskje er det et område med stort potensiale i forhold til å bli mer folkelig, men jeg tror samtidig det er den verst tenkelige plassen i Norge å få det til.

---------------

 

La de holde på "inni der" tenker jeg. De har jo funnet sin plass blant sine egne.

Link to post

oslofjord trekker frem mange ting, som det er verd å tenke over! Mye av dette er også i tråd med hvordan enkelte byer prøver å fornekte at de er kyst/havnebyer! Det legges toglinje, motorveier og bygninger som mur mellom byen og fjorden/sjøen! Ei heller i læreplaner eller i lokale løreplaner er det tatt med emner som er naturlig for en kystby. Det være deg historisk eller nåtid! Det finnes selvsagt unntak, men jeg føler at det førstnevnte ofte er tilfelle! Det at søppeldynger historisk ofte har blitt lagt til øyer utenfor byen, sier også sitt!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Guest Avmønstret#

Er både enig og uenig. Det at veier/jernbanelinjer har fulgt vannkanten kommer naturlig. Det er som regel den korteste veien rundt en fjord og den sikrer overgang og transport fra sjø til land i hine hårde dager. Så går tiden og plutselig er det sånn det er i dag.

 

Dernest har trafikk og transport gått fra sjøtransport til landtransport, det er naturlig at kaianlegg osv koblet til sjøtransport osv fjernes og bygges ned over tid, og det har jo nå skjedde de fleste plasser.

---------

 

En naturlig økonomisk og historisk utvikling og ikke noen fornektelse eller noe sånt.

 

Dessuten verdt å huske at det å ferdes rundt i små fritidsbåter er noe relativt nytt langs kysten. Når jeg vokste opp i båt på ferier langs sørlandskysten på tidlig 70 tall så gikk vi turer i fraflytta samfunn hvor det ikke var en eneste feriegjest å se. For å få tak i vann måtte vi banke på en dør og spørre pent der det bodde folk osv.

 

Jeg vil si at infrastrukturen for å ta i mot og gi service til båtturismen langs kysten har komme på plass både raskt og effektivt. Nå er det marinaer, på fyllingsmuligheter, gode uthavner med søppeltømming, bolter, redningstjenste osv langs hele kysten. Mao et veldig godt utbygd servicenivå nesten uansett hva man måtte trenge som båtturist. I grunnen helt fantastisk bra.

Link to post

er jo en rimelig klar trend i ale kystbyer med vekst, tomtene med havutsikt er populære, og leilighetsprosjekter og høyhus fortrenger annen bruk av arealer. Som f.eks i bergen, hvor Mjellem&Karlsen verftet ble oppkjøpt og slaktet for å få tilgang til arealene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Prøvde vel først og fremst å si at mange rundt Oslofjorden har vokst opp uten å ha noen som helst tilknytning til sjøen, gitt at de ikke har hatt foreldre som har gitt dem gleden! Kan selv fortelle om en åttendeklassing på Vippetangen i Oslo, ventende på båten til Hovedøya spurte: Er dette saltvann? Har også overhørt en, type ungdomsskoleelev, spørre den voksne medpassasjeren, da Bygdøybåten passerte Dyna fyr. Er det en sjømannskirke?

 

Det var artighetene! Er enig i at "ting", saktig men sikkert, har blitt bedre tilrettelagt for båtturistene! At noe kan styres "politisk", så synes jeg at Tønsberg kontra Larvik er gode eksempler! Nå skal det sises at Larvik/Staverns området definitivt er på rett vei!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post

Hvis den grunnleggende premissen er at markedskreftene løser alt innen transportsektoren og at tranportsektoren inkludert båttransport ikke er offentlig anliggende kan vi like gjerne først som siste utparselere holmenkollbanen til villatomter, ta bompenger av syklister og tilate omregulering fra marinabruk til spa (som da son marina ble til et spahotell)

Fra de første brygger fra vikingtiden har marin infraksruktur vert en offentlig oppgave…helt til i dag hvor ingen offentlig instant tilsynelatende er opptatt av at det f.eks.bør være gratis båtramper. En forutsetning for en uproblematisk båtliv for vanlige folk er man har tilgang til skikkelige gratis båtramper uten låst bom.

 

Når det gjelder tilrettelegging for båtturister er det vel og bra, men man ønsker da også tilrettelegging for hverdagsliv og nyttetransport på sjøen ja og infrastruktur som gjør båtlivet enklere.

 

De som flytter inn i Bjørvika kan sikkert kikke fra balkongen ned på sin fine båt…..men hvor mange mil må de bile for å finne en båtrampe hvis de vil dra opp båten for å sjekke skråget ???? Hvor skal beboerne i Bjørvika fylle bensin og få service på båten ? Oslo havn er en av grunneierne i Bjørvika, men de synes kansje og ikke det er regningsvarende for Oslo Øst å ha en marina med bensinsalg og motorservice ? Hvor ble det av "Fjorbyen" som skulle oppstå når folket skulle få fjorden tilbake fra containerhavnene ?? Det passer ikke inn i fine arkitekt-skisser å ha en båtmekaniker i oljete kjeledress i motivet…nei men båter ved kai tegner de gjerne inn.

 

Ullern bydels mulighetstudie slår fast at man på sikt bør rense hele Bestumkilen for den alt som lokter av saltvann og diesel….ja kajakk-klubben og hele miljøet ved opplagplassen populære kiosken/båtutstyrbutikken i opplagsområdet og alt maritimt skal renses…..her skal ikke være igjen som mye som en plankebit eller oljeflekk for når alle de båtinteresserte er renset bort fra bestumkilen og arktektenes mulighetsskisser skal skattebetalerne fra finansiere prosjekter for å få inn et maritimt miljø i "nye" bestumilen…men blir det like billig å hyggelig å ta seg kaffe og vaffel som ved den populære kiosken på opplagsplassen ?

 

Nå er det en båtrampe og bensinsalg/kiosk ved Kongen i Frognerkilen….men har man råd til å prioritere rampe og bensinsalg når utviklerne bygger ut Frognerstranda med leilgheter ?

 

Et levende båtliv er helt avhengig av at det offentlige tar grep som sikrer at alle kommunene i indre Oslofjord har tilstrekkelg infrastruktur inkludert plasser for korttidsfortøyning, ramper, verksteder(ved sjøen) og bensinsalg. Det er ikke snakk om subsidiering av båtfolket utover det som er forventet i andre samferdels-sektorer som f.eks bygging av sykkelveier. Å ha kajakkstativer på Vippetangel ville f.eks. nesten vert gratis å sette opp for kommunen og muligens startet en trend med padling til jobben…men stygge stativ med kajakker er vl for stygt når cruiseturistene skal se fjordbyen..

Link to post

Fra de første brygger fra vikingtiden har marin infraksruktur vert en offentlig oppgave…helt til i dag hvor ingen offentlig instant tilsynelatende er opptatt av at det f.eks.bør være gratis båtramper.

 

Det er relativt nytt at det offentlige bygger infrastruktur for fritidsaktiviteter. For 50 år siden var det stort sett båtforeninger, ikke myndighetene, som bygde båthavner for lystfartøyer.

 

Derimot er det fortsatt en offentlig oppgave, slik oslofjord sier, å bygge ut havnefasiliteter for gods- og passasjertransport.

 

-Alf Inge

Link to post

liker ikke innlegget til pinkvin der han slenger dritt om folk fra Bærum .

årsaken må være at han bor på Lillestrøm eller lignende og har komplekser.

Det er mye mer Bærum andre steder i Norge enn i Bærum, f.eks nyrike i Stavanger eller på Lillestrøm.

Dette vet jeg for jeg har bodd i hele Norge : Oslo 2 , Bærum, Oppegård, Stavanger, Haugesund, Bergen, Nesodden

og Kirkenes.

Innlegget til Oslofjord er jeg derimot helt enig i, det var på tide at noen satte ord på det de fleste båtfolk føler.

For egen del tror jeg det er for sent , og vi flytter vekk fra gryta om noen år for å kunne ferdes uten kø og stress.

Link to post

Godt skrevet Oslofjord, skulle gjerne sett din vyer omgjort til virkelighet.

 

Enkelte har nok misunnelsen litt vel langt oppe i dagen når de kan skrive hva som er gjort lenger opp i tråden. Nå består nok også Bærum kommune av både NAV ansatte lærere, og andre "vanlige mennesker.

 

Det å få til ramper og marinaer i Norges sannsynligvis dyreste område mtp tomtepriser, kan nok bli vanskelig, om da ikke stat eller kommune regulerer til slik virksomhet, og ikke tillater bygg av leiligheter og kjøpesentere. Men der tror jeg kanskje vi båtfolk taper gitt!

Link to post

Hvorfor spanderer kommunen gratis parkering og gratis strøm fra svenske atomkraftverk for elbiler ved tjuvholmen og ikke gratis båtplasser for seilbåter, roboter og kajakken samme sted ? Bærumsfolk svetter seg ut på sykkel og kjøper tesla till 600 000 kr for å slippe kø til jobben og mange av dem har karbonkajakk til hobbybruk.

Hvorfor ikke legge til rette for miljøvennlig jobbbreise fra Nesodden og Fornebu ? Kanksje de gjerne kjøper en planene seiljolle for å komme raskt til jobben ?

Det kan være raskere å padle fra Fornebu til jobb i Sandvika enn å sitte i billkø men har dette 5 knops sektorutvalget lagt til rette for at folk kan padle til jobb i Sandvika ???? Eller er også padling et onde?

Med bilkøer i gangfart oppdager Oslo kanskje det broløse øysamfunn og veimløse bygder på Vestlandet oppdaget for hundrevis av år siden ....... Båt kan være eg transportmiddel og ikke bare en flåte for å spise reker og drikke vitvin

Link to post

Bravo !

Det ligger jo i det Norske navnet `Nor vegen . Dette er fra mer en 3000 år siden.

Vår kyst, var vår transport åre da.Dette er like relevant i dag !

Det må.....legges til rette for tilgang og bruk av båt,i dette flotte landet .

Det er helt utrolig at de som planlegger og bestemmer `ikke kan tåle å se et båtstativ eller en båtslipp !

Gud `dette er da noe vi skal være stolte av ! Ikke

Link to post

Med bilkøer i gangfart oppdager Oslo kanskje det broløse øysamfunn og veimløse bygder på Vestlandet oppdaget for hundrevis av år siden ....... Båt kan være eg transportmiddel og ikke bare en flåte for å spise reker og drikke vitvin

Du har eit poeng der.Bortsett frå byane(som kan ha de same problema som du påpeikar)men det er uansett lagt til rette for maritimt aktivitet.Eg vil no seie vi har det litt enklare,vi har meire plass,kvar eigedom(nesten)har sine eigne naust med båtplassar,og sågar ei bud med tilfar for større båtar.Vi kan ta ein titt ut av stoveglaset for å sjå at båten ligg som den skal i ruskeveir.Og ikkje minst,vi er vakse opp med båt som transportmiddel.

MVH

Øybuar

Link to post

Synest både oslofjord og pinkvin har mange gode poeng. Og so må fleire her inne finne seg i at me ofte synest folk frå Bærum til tider kan virke noko oppblåste og blærite. (Derav Blærum). Og det er ikkje blant desse oppblåste me finn det beste sjømannskapet. Trur likevel dei langt fleste frå Bærum er som alle oss andre. Og hugs det oppblåste og blærite finn me like rikeleg av i Bergen. Trur dei andre byane på vestlandet er litt betre stilt i so måte.

Link to post

Bondeorganisasjonene har spilt kortene sine riktig. Det er ikke måte på hvor mange bygdetun og falleferdige låver som blir omtalt som "den norske kulturarven". Faktum er at sjø, fiske og fart langs kysten og langt til havs historisk har vært mye viktigere for norges utvikling enn hva landbruk har vært. Problemet er bare at den aktiviteten som foregår på havet ikke er så synlig som det aktivitet på land er. De siste ca 50 årene har landbruket vunnet terreng over sjøfarten. Ene og alene fordi de har ropt høyest.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Svart (redigert)

Det historiske faktum er vel at fra de første båtforeningene ble stiftet i Oslo og fram til nå har vel båter i begrenset grad blitt brukt til hverdagsbruk som transportmiddel for å komme til nærmeste handelssted eller til fiske for å få mat på bordet slik vel var tilfelle i kyststrøk for hundre år siden….før alle broene og veiene langs fjordene bygget. Dog bør ikke det være til hinder for at indre oslofjord blir en viktig samferdselsåre, for mens det er kamp om hver kvadratmeter på land når det skal bygges ut veier er det god plass på fjorden.

Når det gjelder almuen mulighet til å komme på fjorden i Oslo eller Bærum har de fleste vanlige lønnsmotakere råd til det om det prioriteres (det ser man på bilparken, bobilflåten, folks reisevaner osv…og alt er en prioriteringssak.) Likevel er det synd at ikke f.eks. tenåringer og studenter impulsivt kan skrape sammen 30 000 til å båt å starte det glade båtliv fordi det er så tungvint og dyrt å ha båt i oslo (og ventelisetr) og at de samme ikke impulsivt kan besøke venner på f.eks. Nordstrand, Grønland, Høvik eller Nesodden for de man som regel blir møtt av sinte skilt ved kaikanten.

Skulle på orienteringsløp på Nesodden et år og ente med bil selv om egen båt hadde vert mye raskere fordi av frykt for at båten ville bli fjernet fra den halvkommunale brygga ved Bunnefjorden.

Må inrømme at jeg er litt misunnelig når jeg leser innlegg fra kyst-norge om folk som har egen naust og hvor båten er en naturlig del av hverdagen om man skal dra opp koketorsk til middag eller besøken naboen.

Det er lenge siden de sinte skiltene og kampen om bryggeplasser/vannkanten nådde sørlandet, men håper det f.eks. i Øygarden eller hva det heter utenfor Bergen og f.eks. på Helgelandskysten forsatt har et levende litt anarkisk enkelt båtliv med kommunepolitikere som inser at man må kunne ta båten til tettstedene og at man ikke kan ha 5 knopssoner i skipsleden som i Bærum.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

liker ikke innlegget til pinkvin der han slenger dritt om folk fra Bærum .

årsaken må være at han bor på Lillestrøm eller lignende og har komplekser.

Det er mye mer Bærum andre steder i Norge enn i Bærum, f.eks nyrike i Stavanger eller på Lillestrøm.

Dette vet jeg for jeg har bodd i hele Norge : Oslo 2 , Bærum, Oppegård, Stavanger, Haugesund, Bergen, Nesodden

og Kirkenes.

 

 

Var ikke ment som drittslenging men du har all rett til å ta det som dritt om du vil. Har selv bodd i mange år i Bærum, har endog barn født der og har jaggu bodd i Bergen, Harstad, Lillehammer, Stord, Larvik, Oslo, Enebakk så det jeg skriver vet jeg akkurat like godt som deg.

Antagelig mye bedre siden du bodde i Haugesund i stedet for Stord, som jeg gjorde. ;-) (Pappaen min er sterkere enn Pappaen din leken, litt bærumsk over det i grunnen).

--------

 

Men mer alvorlig og seriøst, om dere faktisk prøver å fremstille Bærum/Asker som noe i nærheten av "normalt" eller "folk flest" så er dere på bærtur, beklager å si det. Om en ikke skjønner det så er utgangspunktet for drøftinga temmelig død. Er enig i sak, en kan godt legge mer vekt på å utvikle "sjøsiden" for vanlige folk og legge mer til rette og senke terskler for bruk. Og den generelle saken er vel alle enige i, tror ikke noen er i mot noe sånt. Og for all del, gjør det gjerne billigere og lettere tilgjengelig i Asker/Bærum også.

Link to post

Tror det er tre-fire ting som i hovedsak setter skille mellom Oslofjorden og sørlandskysten (om sommeren) kontra resten av kysten:

-Vi har masse plass å boltre oss på. Dermed bortfaller endel temaer som båtplass, fullpakkede uthavner, bøyer med og uten flagg etc).

-Vi har en litt annen båtbruk enn førstnevnte. Trådstarter nevnte badeplattform.

-Det er svært lite prestisje rundt båthold. "Alle" har båt og "alle" har et hverdagslig forhold til dette.

-Nytteverdien i båthold for hvermannsen er i høyeste grad tilstedeværende nordover langs kysten. Fiske, transport, flytting av husdyr og hyttefolk, kobbejakt, eggsanking....you name it.

 

Men jeg skal være den første til å låne bort et par av disse mot noen dager med det beste av båtlivet sør/øst i landet. Bare jeg vet at jeg får dem tilbake.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...