Jump to content

Livet med Tortuga, maxi fenix


njal

Recommended Posts

Hei og takk for flott tråd! Er første-sesongs seilere med Maxi Fenix nr 148 vi. Båten heter Ruffina og vi ligger på Kjøpmannskjær (Nøtterøy) 

Masse flotte bilder i din tråd, og veldig mange inspirerende innlegg og bilder. Vi har vært drøyt 3 uker på svenskekysten, snudde i Lysekil. 

Artig å se at dere lå på ganske nøyaktig samme plass som oss på Brändskjær:-) 

 

bilde

Ruffina til høyre, og Fenix 685 ved siden av.

Redigert av Fenix 148 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe ja det kan man si... 

Vi dro i 8-9 tiden fra Strømstad i går. Skulle bare plukke opp noe i den husbåten, og jeg datt i vannet. Er ikke helt topp badeforhold i indre havn i Strømstad, så kom meg raskt opp hehe.

 

Etter noen deilige dager i Skagen, satt vi kurs mot Strømstad. Vi seilte fra Skagen Torsdag morgen. Mellom 8 og 9. Var hardt å komme igang etter en natt på Buddy Holly hehe. Vi hadde fin vestavind i siden, og var framme i Strømstad kl. 23.

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Strømstad i sikte

bilde

 

 

Vår "faste" plass rett ved Pråmen var heldigvis ledig :smiley:

bilde

 

Når vi kom inn i Strømstad, åpenbarte denne doningen seg.

bilde

 

Måtte bort å se på den dagen etterpå.

De kom fra Tønsberg, og skulle nedover svenskekysten.

bilde

 

bilde

 

I går seilte vi fra Strømstad til Moss i fin medvind, og litt senere i dag seiler vi til Drøbak og ferien er over.

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For å oppsummere sommerturen har vi hatt en fin tur. 

Til tross for skiftene vær har vi hatt en fantastisk sommer.

Mye vind de siste ukene.

Å seile til Shetland kan anbefales. Det var Spennende! Gøy å komme til Lerwick!

Vi er fornøyd med båten, den har fungert eksemplarisk. Fungerte bra i nordsjøen. Seilte med kun fokk nesten hele veien begge veier.

 

Da vi seilte hjem fra Shetland kom tåken sigende den første kvelden. Vi gjorde hva vi kunne for å holde god utkikk. Etterhvert så jeg lanterner langt unna. Det skipet hadde tydeligvis sett oss på radaren og kalte oss opp på radioen. Han kalte oss opp med posisjonen vår. Han hadde full kontroll! Han anbefalte oss ais, regner med at vi skaffer en slik transponder i vinter.  Etter noen timer med tåke kom vinden, da forsvant tåken fort :thumbsup:

 

 

 

Fint på fjorden i helgen :smiley:

bilde

 

Lorentzen

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi følger med dere! Kunne tenkt meg en slik tur selv.

 

Dette med AIS: Kjøp deg en transponder type 'B' og slik at du kan både sende og motta. I Hulda har vi noe som heter Garmin 600 (krever kartplotter som kommuniserer). Nå finnes det sikkert bedre og rimeligere dingser på markedet, vår installasjon er tre år gammel. Dog, fornøyd med Garmin 600 og fornøyd med antennesplitteren Uansett hva forumet måtte mene eller ikke mene. Tjøme Radio er også fornøyd med anlegget vårt.

 

Ute i Nordsjøen så er det slik at når tåken kommer, så kan den bli liggende et døgn eller to, selv om det blåser kuling. Det har jeg opplevd en del ganger. Og da er det greit å kunne se alle rundt seg, med fart og kurs, samtidig som du informerer alle andre rundt deg om din egen fart og kurs.

Link to post
Share on other sites

Vi følger med dere! Kunne tenkt meg en slik tur selv.

 

Går det med vår Fenix, bør det gå veldig fint med din båt :smiley:

 

Helt klart veldig fristende med AIS.

Når det gjelder AIS transponder ser jeg det er store prisforskjeller. Jeg ser Seatronic selger transponder fra Amec til 4.995kr.

Ser ut som den vil gjøre nytten. Vi har Garmin 720 kartplotter som den isåfall vil bli koblet til.

http://www.seatronic.no/ais-c-15/amec-camino-108-ais-p-4735

bilde

 

 

Ute i Nordsjøen så er det slik at når tåken kommer, så kan den bli liggende et døgn eller to, selv om det blåser kuling. Det har jeg opplevd en del ganger. Og da er det greit å kunne se alle rundt seg, med fart og kurs, samtidig som du informerer alle andre rundt deg om din egen fart og kurs.

 

Vi var heldige vi da. Tåken kom sigende den første kvelden når det var helt vindstille, men som sagt forsvant den gradvis ettersom det begynte å blåse.

Det skal sies at tåken ikke var helt tett. Vi så bauen og noen meter til hehe... Lanterner så vi på ganske god avstand.

Link to post
Share on other sites

Ute i Nordsjøen så er det slik at når tåken kommer, så kan den bli liggende et døgn eller to, selv om det blåser kuling. Det har jeg opplevd en del ganger. Og da er det greit å kunne se alle rundt seg, med fart og kurs, samtidig som du informerer alle andre rundt deg om din egen fart og kurs.

Krysset Nordsjøen i tett tåke i fjor sommer. Har ikke radar ombord, og uten AIS ville dette vært en nokså hasardiøs ferd. Alle andre vi var i nærheten av hadde rett nok sett oss, men det er ikke noe særlig å satse på at en ikke trenger å følge med.
Link to post
Share on other sites

Kongeskipet lå  havnen ved Tjuvholmen.

bilde

 

Vi var ute på Gressholmen og badet og grillet.

bilde

 

På søndagen var vi i Bjørvika å så på Redbull flugtag

bilde

 

Mye folk på Operaen, så varmt ut.

bilde

 

Mye båter og :smiley:

bilde

 

bilde

 

Så gikk turen tilbake til Drøbak.

Dette må ha hvert årets varmeste helg :yesnod:

bilde

 

bilde

 

Så var helgen over

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Lenge siden sist oppdatering, så nå kommer det litt.

Siste regattaen for i år.

bilde

 

Fin høstdag på fjorden :thumbsup:

bilde

 

Helgetur til son, her er kystvakten Vindfangerbukta.

bilde

 

Tynt med båter i son, kom flere utover lørdagen. Strålende vær :smiley:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så går det hjem til hjemmehavn.

bilde

 

Helgetur til Aker brygge. Strålende vær :yesnod:

bilde

 

bilde

 

Fin lørdag morgen :smiley:  Mange båter sent i oktober.

bilde

 

Så går det hjemover.

bilde

 

bilde

 

Vi tok gummibåten hjem, den var værst å rengjøre under hehe... 

bilde

 

Båten skal ligge ute i vinter. Vi er redd for at seilene skal bli stygge, så de tar vi med hjem. Vi håper allikevel på noen turer i vinter uten seil :giggle:

bilde

 

Tid for oljeskift

bilde

 

Vi har ikke etterfylt en dråpe olje siden vi byttet i fjor høst, da ser det slik ut. Dette er gammel olje.

bilde

 

Ut med gammel olje

bilde

 

Inn med ny :thumbsup:

bilde

 

Vi har kjøpt inn disse for å ha på i vinter.

180w og 45w

bilde

 

Selvlensingen går ut over vann, men den går i en slags svanehals så vi har på litt varme for å være sikre.

bilde

 

bilde

 

Vi skal frostsikre alle ventiler og motor etterhvert.

Nå ligger seilene til tørk, pakker de bort etterhvert :smiley:

bilde

 

Vi har også hatt besøk av Ulf fra Seilmagasinet, så følg med i desemberutgaven av Seilmagasinet!

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag våknet vi opp til -6 grader. Vanntank er fortsatt full og ingen ting er konservert, så i ettermiddag har det vært konservering.

bilde

 

Først 7,5dl vann i brusflasker

bilde

 

Så fylte jeg flaskene fulle med frostvæske på brygga.

bilde

 

Vanninntaket til doen går på samme gjennomføring som utløpet til vasken. Da er det lett å konservere doen.

bilde

Jeg stengte kranen å fylte vasken med frostvæske. Da kunne jeg pompe frostvæske inn i doen.

 

Til slutt åpnet jeg begge ventilene et øyeblikk før jeg lukket igjen, slik at det kom frostvæske i ventilene.

bilde

 

bilde

 

Etter jeg hadde konservert motoren, koblet jeg av kjølevannslangen fra motoren og helte i frostvæske mens vanninntaket var lukket. Til slutt åpnet jeg et øyeblikk så det kom frostvæske i ventilen.

 

bilde

 

Siden utløpet til vasken i byssa er under vann, gjorde jeg samme prosess der.

bilde

 

Nå er alle ventiler under vann lukket, med frostvæske i.

 

Ferskvannsystem står for tur til søndag.

Link to post
Share on other sites

Håper Tortuga også er miljøbevisst!

 

Frostvæske til avløp etc som ikke kan samles opp bør være giftfri.

Har ikke sett hittil at de har blå farge.

De er ofte grønne eller rosa/rød selv om fargen i seg selv ikke indikerer giftgrihet.

 

Giftfri frostvæske skal ikke brukes til motorkjøling, men kan godt brukes i ytre kjøleløp ved vinterkonservering.

F.eks Kemetyl antifrost natur til ca 150 Kr for 3 liter.

 

Ordinær frostvæske til motor med glykol innholder uilsetningsstoffer som er uheldige for naturen og bør samles i flasker og leveres på returstasjonen.

 

God vinter!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ikke skjedd så mye den siste tiden, men det skjer alltid litt.

 

Båten full av rim, vi fant ut at det var på tide å dekke over cockpiten. Vi kommer ikke til å dekke over noe mer, slik at vi kan bruke den litt framover.

bilde

 

bilde

 

Vi har vasket seilene etter beste evne. De var ikke særlig møkkete, men sånn går det når man er ivrig...

Vi brukte flytende blå omo.

bilde

 

bilde

 

Nå er de rullet sammen og venter på å bli brukt

bilde

 

Årets beste julegave, ais transponder :thumbsup: fra redernes foreldre. Nå kan de overvåke oss til enhver tid når vi er på tur....

"Easy trx is" fra "Weatherdock". Kjøpt hos Seatronic. Den har innebygd VHF antennesplitter, så det ligger an til at vi bruker vår eksisterende vhf antenne i mastetoppen. 

 

bilde

 

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...